Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Forumredactie OO

Forumredactie OO

03-01-2018 om 11:08

Schaamte

In dit stuk in PIP Magazine gaat het over schaamte van pubers. Waar schamen jullie kinderen zich voor? Ben zo benieuwd!
Zie http://blog.pedagogiek.nu/blog/2018/01/02/schaamte-en-opvoeding/
Durven jullie het ze te vragen?

Justine Pardoen, hoofdredactie Ouders Online

O ja

Zingen op de fiets! Vroeger ergerde ik me stuk als mijn moeder dat deed en nu doe ik het zelf.

Als ik op de bank lig met mijn dekentje en er komen vrienden van dochter vind ze dat niet kunnen. Vaak ruimt ze mijn dekentje even tijdig op en probeert mij op een stoel te krijgen, rechtop zittend, of naar mijn eigen kamer.

Ook iets wat ik herken. Dan heb ik een interessante discussie met zoon, maar het huishouden gaat ook maar gewoon door. Dus dan kan onderbreek ik hem: 'waar wil je je thee hebben'? Of ik loop even naar de keuken om vast de aardappelen te pakken om te schillen. Dat deed mijn moeder vroeger ook tot mijn ergernis en nu snap ik het wel. Dat leg ik dan ook uit. Anders heeft iedereen gezellig gesprekjes en doe ik lekker mee en dan blijft mijn werkje liggen.

Kerstster

Kerstster

03-01-2018 om 15:52

Fases

Schaamte komt en gaat in fases en niet ieder kind heeft er even veel last van. Oudste had het bijna niet (als puber, is nu volwassen), jongste wel. Zo rond een jaar of 15/16. Geen T-shirt zonder mouwen of korte broek aan willen want 'dan zie je mijn haar'. Als we samen iets gingen kopen in de stad (kleding/schoenen), dan reed hij daar onafhankelijk van mij op de fiets naar toe. En na de betreffende winkel was ie direct weer weg. Je zult maar met je moeder gespot worden... Ondertussen is ie 18 en het is over. We mogen weer samen gezien worden. Ik merk ook dat zijn zelfvertrouwen is gegroeid. Dan maakt de mening van 'de groep' ook minder uit.

Niki73

Niki73

09-01-2018 om 16:23

Goede puber

Oh ja, die van mij schaamt zich als ik zing (dat doe ik graag, ook in een koor) of heel hard (meestal om mezelf) moet lachen. Of als ik mijn vriend een beetje te hartelijk kus. Gelukkig niet voor hoe ik eruit zie (redelijk braaf). Ik prijs hem altijd als hij zegt dat hij zich schaamt: je bent een goede puber en ik ben een goede ouder, want pubers horen zich te schamen voor hun ouders. Dan moeten we allebei lachen.

lekker schamen

Als ik neurie op straat, als ik een praatje maak met iemand die ik niet ken, als ik een grapje maak bij de kassa, als ik een regenjas aan heb met de capuchon op, als ik ze in het openbaar 'lieverd' noem. En het allerleukste is wanneer er muziek op straat is, en ik begin te swingen, dan weten ze niet (vooral mijn dochter) hoe snel ze bij me uit de buurt moeten zien te komen. Ik zou het eigenlijk niet moeten doen, want ook ik gruwelde vroeger van alles wat mijn moeder deed, maar ik vind het gewoon té lollig.

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 17:20

Dochter

Mn dochter vind het ongelooflijk genant als ik naar haar toe kom waar haar vriendinnen bij zijn. Dan lok ik het wat uit door vb.(zachtjes!) Op haar poep te slaan, dan zakt ze door de grond van schaamte! Lol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.