Marianne
17-11-2014 om 16:23
Schoen zetten oudere kinderen
Stel je hebt kinderen van 15, 4 en 2. Mag die van 15 dan ook zijn schoen zetten als de gelovigen dat doen?
Ik probeer erachter te komen wat de beweegredenen zijn van mijn ex om alleen de kleintjes (van hem en zijn vrouw) de schoen te laten zetten, zonder uitleg naar de oudste (van hem en mij). Puber was daar echt een beetje verdrietig over maar durft dat dan niet bij vader aan te kaarten. Ik ga dat waarschijnlijk ook niet doen, maar vraag me gewoon af wat de pedagogische achterliggende reden is.

Caroro
17-11-2014 om 16:31
Puber zelf laten vragen
Het is waarschijnlijk een open deur, maar dit lijkt me nou echt iets om je kind zelf aan de vader te laten vragen. Wat jij of ik zouden doen, of wat we kunnen bedenken hoeft niet de achterliggende reden van vader te zijn. Die waarschijnlijk helemaal niet pedagogisch is, maar onbenullig als: vergeten een kadootje te regelen / niet aan gedacht omdat je al zo oud bent / ...
Ik zou zeggen: stop als verrassing binnenkort een klein kadootje in de schoen van je kind.

skik
17-11-2014 om 16:39
Pauze
Jouw puber is 11 jaar enig kind geweest in het gezin van haar vader. Zij was misschien al gestopt met schoenzetten voordat de nu vierjarige er mee begon. Misschien is het schoenzetten voor vader en vrouw m.b.t. puber een afgesloten hoofdstuk en realiseren ze zich niet dat puber dat jammer vindt, zonder diepere gedachten er achter.
skik

Tango
17-11-2014 om 16:39
Meer aan de hand
Als ik dit zo lees denk ik dat er meer aan de hand is. Hoe komt het dat puber dit niet durft te vragen aan zijn/haar eigen vader. Ik vind dat best een beetje zorgelijk eigenlijk.
Hier zette dochter van inmiddels 13 ook altijd haar schoen als zoon van nu 10 het deed. Inmiddels geloven ze allebei niet meer maar zetten nog wel hun schoen. Wel minder vaak, heb ik aangekondigd. Waren ze helemaal niet blij mee.

Barvaux
17-11-2014 om 16:49
oja
Oudere kinderen zetten hier gewoon hun schoen en als ze niet meedoen (wij zongen ook mee hoor) dan kregen ze niets.
Misschien denkt dat de vader dat de puber het niet meer leuk vindt om mee te zingen? Gewoon even overleggen, ik zou het gek vinden als kleuter dat iemand anders niet mee doet maar misschien doen de ouders ook niet mee en hoort puber dan bij de volwassenen?

Leen13
17-11-2014 om 17:30
Hier ook hoor
Hier grijp ik ook nog een keer voor sinterklaas een schoen van de pubers om iets in te stoppen als verrassing.
Ze hoeven de schoen niet meer te zetten en ook niet vooraf meer te zingen.
Ik zou er verder geen punt van maken dat het bij vader, waarschijnlijk gedachteloos en met wat gebrek aan inlevingsvermogen, niet leuk gegaan is. Maar maak er thuis een feestje van.
En wat je ook nog kunt doen is puber de rol van Sinterklaas geven. Geef haar wat geld om iets uit te zoeken om in de schoen van de kleintjes te doen als ze bij haar vader is.
En als je een 'boodschap' wilt sturen laat je haar ook wat uitzoeken voor vader en stiefmoeder. Dan kan ze die verrassen door een keer een schoen voor hun slaapkamerdeur neer te zetten op een ochtend als de kleintjes ook wat krijgen.

Lucerna
17-11-2014 om 17:50
Hier ook
Drie kinders en geen enkele gelover meer, maar ze zetten nog altijd graag hun schoen en zingen daar ook uitbundig bij. Ook oudste van 15.
Ik vind het jammer dat vader dat blijkbaar niet door heeft en ook dat puber dat zelf niet durft/wil aankaarten. Maar ik zou het ook maar thuis leuk houden. Geintje in de schoen, piet heeft een keertje op de bank geslapen dus er ligt een dekentje en een stel pepernoten. Zoiets, denk ik.

Annet
17-11-2014 om 17:53
Hier zou de 15-jarige geluk en pech hebben
Geluk omdat hij ook de schoen mag zetten en er wat in krijgt. Misschien meestal snoepgoed met een briefje erbij dat hij al zoveel heeft. Zijn de kleintjes het vast mee eens.
Pech omdat hij mee zal moeten doen met zingen. Wie niet zingt, krijgt niets. En pech als de kleintjes hem wakker maken omdat ze willen dat hij mee gaat naar de schoen.
Hier kreeg oudste ook de rol van Sint. 1 of 2 keer per periode mocht zij de schoen vullen van jongste. Zij was toen 11, jongste 6.
Het jaar erna was jongste niet meer gelovig, anders hadden we dat doorgezet.
Leuke tips hierboven!

Kaaskopje
17-11-2014 om 18:15
Als de verstandhouding tussen jou en ex
goed is, dan zou ik het wel met hem bespreken. Ik zie er niet meteen iets vervelends in dat ze het niet durft te vragen, misschien is ze bang om hebberig over te komen als ze er iets over zegt. Als de verstandhouding niet goed is zou ik het toch maar aan dochter overlaten. Het is dan niet anders.

bertje1
17-11-2014 om 19:52
tuurlijk allemaal
als de kleintjes nog geloven, zet iedereen de schoen (wij zetten vroeger ook de schoen zelf!!)
is toch leuk, kom. en als ie niets weet voor in de schoen: al krijg je een choc. letter, is zelfs voor pubers leuk.

Marianne
17-11-2014 om 20:02
Tja
Het idee van mijn puber is nu dat papa's prioriteiten niet meer bij hem liggen (letterlijk geciteerd). Ik denk dat het een kwestie van niet aan gedacht is, en puber durft het niet aan te kaarten omdat ex schijnbaar normale vragen nog wel eens als ongepast benoemt. Als ik er iets over zou zeggen zou hij dat opvatten als regelrechte aanval, dus in die valkuil trap ik niet meer. Puber moet het dus zelf oplossen maar kiest liever eieren voor zijn geld. Jammer maar helaas.
Hier wordt wel door iedereen de schoen gezet dus hij krijgt wel wat.

Suze
17-11-2014 om 22:25
Vragen?
Kan je je puber niet helpen het toch aan zijn vader te vragen?
Dus niet als een opmerking, maar in de vorm van een vraag? En dat jij helpt met welke vraag het beste zou zijn?
Ik weet niet of je ex zich alleen bij jou (altijd) aangevallen voelt, of ook als je zoon iets zou vragen, maar anders is dat wellicht toch te proberen.
Misschien zit er toch wat anders achter bij vader en nu legt je zoon het negatief uit. Wellicht dus onterecht en in dat geval jammer voor hun relatie.

Annet
17-11-2014 om 22:33
Ik zou gaan voor schoencadeautjes meenemen
Eerste keer alleen voor de kleintjes. Volgende keer ook voor de volwassenen.
Ik denk dat ik met kinderen van 2-4 jaar ook niet op het idee zou komen dat een grote puber de schoen wil zetten. Dat zit buiten je blikveld, al gaat het om de vader van deze puber.
Nieuwe rol dus waar puber in kan groeien.
En dan thuis gewoon de oude rol.

Auwereel
18-11-2014 om 13:07
Zielig hor!
Mijn dochter van bijna 18 (!!!!) met een dikke smile: wanneer mag ik mijn schoen weer zetten? Schoenkadootjes zijn bij ons sinds jaar en dag Sinterklaassnoepgoed of broodbeleg dat de rest van het jaar normaal niet gegeten wordt, dus die verheugt zich er nu al op!

Nur
18-11-2014 om 13:45
Ja hoor
Zolang er nog gelovige kinderen zijn mogen de niet-gelovige kinderen ook hun schoen zetten. Ik vind het niet echt leuk om een van de kinderen uit te sluiten alleen omdat ze niet meer geloven. Ik zet zelf nooit mijn schoen overigens en mijn man ook niet. Sinterklaas cadeautjes in de schoen zijn er alleen voor kinderen (maar die hoeven dus niet meer te geloven)
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de vriendin van de vader er niet aan denkt. Zij heeft twee kleintjes en ziet je zoon waarschijnlijk meer als bijna volwassenen en zo groot dat hij dat niet meer leuk zou vinden. Maar het is wel erg jammer dat je zoon het niet tegen zijn vader of de vriendin dit durft te zeggen. In een gezonde ouder-kind relatie zou je gewoon vrij over dit soort kleine dingen moeten kunnen spreken.

Tonny
18-11-2014 om 19:27
Als hier rond deze tijd kinderen logeren...
... Dan doe ik puur voor de lol iets in hun schoenen die dan in de hal staan. Is toch grappig. Ook al zijn ze ruimschoots 18 plus. Waarom mag je alleen aardigheidjes krijgen als je in sinterklaas gelooft?

Syl
19-11-2014 om 10:27
oh ja hoor net als Tonny
Wordt ook hier gewoon de schoen gezet met kinderen ruim ruim ruim boven de 18.

eefy
19-11-2014 om 15:28
Bij ons ook
Sinterklaas komt hier nog gewoon schoenen vullen van kinderen 18, 16, 13, 10 en we genieten allemaal mee. Ik zou me er niet mee bemoeien in jouw situatie denk ik en zou gewoon lekker als hij thuis is wat in zijn schoen stoppen. Je kunt ook tegen hem zeggen dat hij leuk met die kleintjes mee kan doen daar door het voortouw te nemen en gezamelijk hun schoen te zetten. Dan doet hij uit zichzelf mee. Ik zou dus tegen hem zeggen lieve schat zet je schoen er gewoon bij en zing mee en dan zie je wel of sint er iets indoet. Ik denk dat het n.l. Geen onwil is van vader en vriendin maar dat ze denken dat hij er te groot voor is. Als ze dan die lange slungel van 15 daar zien zingen uit volle borst dan zien ze dat het eigenlijk nog maar een kind is. Dan zit er vast de volgende ochtend iets lekkers in zn schoen.

pind@
21-11-2014 om 08:55
N.a.v. dit draadje
Naar aanleiding van dit draadje heb ik gisteren een chocoladeletter in de schoen van onze dochters gestopt (14,5 en bijna 12).
Ik had de grootste lol en zij konden het ook wel waarderen.
Niet geloven betekent natuurlijk niet dat het niet meer hoeft.

Ulla
21-11-2014 om 12:04
Sneu
"Dan zit er vast de volgende ochtend iets lekkers in zn schoen."
Hier zou ik maar niet teveel op rekenen. Wordt vast een nog grotere teleurstelling. Dan zou ik het eerder met vader bespreken (de zoon dan).

Auwereel
23-11-2014 om 20:03
Schoenkadootjes voor grote kinderen...
't Is overigens geen gezicht, een dameslaars maat 38 en een herenschuit maat 45 met een schoenkadootje

Ulla
23-11-2014 om 20:07
Broodbeleg?
'broodbeleg dat de rest van het jaar normaal niet gegeten wordt'
Moedermop, hier ben ik erg nieuwsgierig naar. Wat voor beleg en waarom wordt dat verder niet gegeten dan?
Het ziet er inderdaad grappig uit, ja, die grote schoenen en laarzen.

Evanlyn
23-11-2014 om 21:07
MoederMop
Juist makkelijk, hoef je het cadeautje er niet zo in te wringen!

Auwereel
23-11-2014 om 21:38
Dat broodbeleg
Er is bepaald broodbeleg dat zo graag gegeten wordt dat de boterham eronder niet meer te zien is en ik naar de winkel blijf gaan om het te kopen. Of het is verpakt op een aparte, volgens mij extra dure, manier. Bijvoorbeeld: schuddebuikjes, kokosbrood en tubes met chocopasta.
Het was het eerste schoenkadootje, dus dit keer gewoon een chocoladeletter en wat kruidnootjes (de eerste van het seizoen!). En inderdaad, de chocoletter paste met gemak in de schoen.
Maar zoonlief had zijn sjieke herenschoen gezet, en dat zag er heel olijk uit, een sintkadootje in zo'n grote, sjieke schoen.

Annet
23-11-2014 om 23:39
Leuk idee, speciaal broodbeleg
Hier zouden dat gestampte muisjes worden of gewone muisjes (die je eet met kraambezoek).

amk
24-11-2014 om 13:15
hihi
dochter heeft van de poezenoppas een beker snoeptomaatjes in haar laars gekregen.

Auwereel
24-11-2014 om 19:23
En daar zat eerst de wortel in?
Dus dat was een wortel ruilen tegen tomaatjes?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.