Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lauterlouw

Lauterlouw

11-10-2018 om 17:56

School of Fortnite

Ik denk dat sommige ouders er al van hebben gehoord, maar er is een spel genaamd Fortnite. In het begin zag ik het leuke er wel van in, maar mijn kind is gewoon simpelweg verslaafd!
Hij zit in de tweede klas van het VWO en begint er nu met de pet naar te gooien. "Heb je je huiswerk af?" Jaahaa al lang hoor! "Moet je nog leren voor een toets?" Nee heb ik allang gedaan!
Tegenwoordig is het net een spelletje Russisch roulette als ik de magister app open om te kijken wat.voor cijfers er nu weer binnen zijn! Sinds dat " stomme" spel zijn zijn cijfers dramatisch gedaald!
Ik voel me net de politie als ik aan hem vraag of ik hem mag overhoren en checken of hij zijn huiswerk heeft gemaakt. Opmerkingen als " vertrouw je me niet ofzo" vliegen me regelmatig om de oren. En het rotte van alles is..... ik vertrouw hem ook niet meer. 3.4 voor Frans, 3.7 voor aardrijkskunde en nu een 4.5 voor Duits.....
Maar wat doe ik nu? Kan dit nog gecombineerd worden? School en Fortnite? Hij heeft sowieso al een comouter limiet van maximaal 2 uur per dag, maar hij bedonderd de boel gewoon. Wat nu? Computertijd halveren tot hij samen met mij leert hoe je je prioriteiten moet stellen? Helemaal afschaffen tot hij zijn cijfers weer ophaalt? Hij doet er ook zo ongelofelijk laconiek over.
Iemand anders nog tips???

Mabel Pines

Mabel Pines

11-10-2018 om 18:44

Hij zelf

Tja... Ik hoor veel over Fortnite en mijn kinderen vinden het stom. Dat scheelt. Maar zij hebben wel weer wat anders hoor, waardoor ze zich laten afleiden.

Ik zou me toch niet teveel op het spel richten en ook niet op de onvoldoendes. Maar wel oprecht geïnteresseerd vragen hoe hij vindt dat het met hem gaat. Doet hij naast school en Fortnite nog genoeg andere dingen? Sport hij? Maakt hij muziek? Ontmoet hij vrienden? Vindt hij school moeilijk? Hoe gaat het tijdens de lessen? Lukt het hem om een goede planning te maken? Helpen zijn leraren hem genoeg? Twee VWO lijkt me ook zo'n jaar waarin je vreselijk vast kunt lopen als 'vroeger' alles je kwam aanwaaien. Fortnite spelen kan dan ook een vlucht zijn. Een plek waar je wel goed functioneert.

Vraag hem eens hoe hij wil dat jullie hem helpen. Hij heeft misschien wel ideeën.

Toen onze zoon begon met 'liegen' over schoolwerk ("alles gaat prima") heb ik hem duidelijk gemaakt dat dat op de korte temijn superhandig is van hem. Het gezeur stopt dan namelijk en dat is precies wat je dan wilt. Op de lange termijn is het superonhandig, omdat we hem dan ook niet kunnen helpen.

Sindsdien is hij eerlijker. Niet altijd, want soms wil hij gewoon van het gezeur af zijn. Tja, dat snap ik ook wel. Maar hij weet ook dat hij min of meer de keuze krijgt van ons om wel of niet open kaart te spelen. Hij zei wel dat we gewoon zijn telefoon van hem moesten afpakken als hij aan zijn huiswerk zat. Dat zijn we toen maar gaan doen.

Tango

Tango

11-10-2018 om 22:41

Fortnite

Je zoon is er laat bij. Zoon hier speelt al zeker een half jaar Fortnite, als het niet langer is. Hij wisselt wel af met andere spellen trouwens en echt verslaafd vind ik hem niet.
Hier gaat huiswerk absoluut voor computer. Nu scheelt het hier dat ik met name het leerwerk samen met zoon doe omdat ik hem hierin moet begeleiden. Ik weet dus zeker dat dat gebeurt. Maakwerk doet hij zelf en is eigenlijk altijd af. Wisselende cijfers zijn er wel, maar heb niet het idee dat het door computergebruik komt.

Ik zou veel meer bovenop dat huiswerk gaan zitten. Je ziet zijn cijfers dus je ziet dat het niet goed gaat. Ga in overleg met je zoon hoe het beter kan. Mogelijk komt hij zelf met ideeën. Een kind in 2 VWO kan niet ineens perfect plannen. Mogelijk kan hij hier hulp bij gebruiken. Spreek met hem af op welk moment hij huiswerk maakt. Is dit meteen uit school, of wil hij liever eerst een uurtje gamen en daarna beginnen? En geef hem tijdens huiswerktijd niet de mogelijkheid om te gamen, dus inderdaad telefoon afpakken of waar hij ook op speelt. Hier is dat overigens een lastige, want zoon speelt Fortnite op de ipad, die hij ook voor school gebruikt. Maar dat zou je op kunnen vangen door hem beneden huiswerk te laten doen.
Gaat het weer beter met de cijfers, dan kan je het weer een beetje loslaten. Maar geef je zoon vooral de ruimte om mee te denken wat helpend is.

Flavia

Flavia

11-10-2018 om 23:10

2vwo lastig

ik zie het bij vriendinnen van dochter. 1 vwo komen ze fluitend door en dan blijkt de 2e toch echt even een tandje sneller, dieper en zwaarder te zijn. En dat hebben ze dan niet verwacht.
Ook daar dus belabberde cijfers en onzekerheid of ze het wel kunnen.

De docenten geven aan meer samen aan het huiswerk te gaan, begeleiden met plannen, overhoren en helpen met leer strategieën want die hebben ze ook nog niet volledig ontwikkeld in dat eerste jaar als dat gemakkelijk ging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.