Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Schoolreis [600 euro en wie betaalt het]

Volgend jaar is het zover: de gymnasiasten van klas 4 en 5 gaan een weekje naar Rome. Superleuk natuurlijk, maar ook heel duur. Naar schatting 600 euro. De reis is facultatief, maar natuurlijk wil iedereen (ook dochter) graag mee.
Graag de mening van ervarings (en andere) deskundigen: vinden jullie dat zo'n reis volledig door ouders betaald moet worden? Of is het gebruikelijk dat je kind ook een deel zelf betaalt?
n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

27-06-2011 om 15:03

Wel

Tot nog toe heb ik alle schoolreizen betaald voor de kinderen, ook de reizen verder weg. Alleen de huidige school van mijn jongste dochter organiseert meerdere facultieve excursies per jaar die meerdere dagen duren. Zij gaat dus niet met elke excursie mee. Dit jaar is ze meegeweest met de eind van het jaar excursie en dat vond ze geweldig. De Rome reis in 5 gymnasium van mijn middelste dochter heb ik ook helemaal betaald. Dat was toen ook rond de 500 euro. Ze had zelf toen nog niet zoveel geld dus haar substantieel mee laten betalen was niet echt een optie.

neteret mut

neteret mut

27-06-2011 om 16:16

Wij

hebben het voor de kinderen zelf betaald. Toen in NL was er een spaarsysteem via school, elke maand automatisch een klein bedrag al vanaf klas 1. Er moest toen nog wel iets bij in klas 5 maar dat is dan te overzien.

Ligt aan je budget

Ik zou er ook voorstander van zijn om dat voor mijn kind te betalen.

Maar dat ligt natuurlijk helemaal aan je budget. Stel dat je het geld niet hebt, zou je met je kind kunnen overleggen of ze zij ook een deel kan bijleggen indien ze een baantje heeft.

Anders gezegd: als ik het kan betalen dan betaal ik zo'n reisje. Zou ik het niet kunnen betalen dan ga ik op zoek naar alternatieven in overleg met mijn kind.

mole

mole

27-06-2011 om 17:46

Wel meebetaald

Dochter heeft de helft betaald van de vakantie die dit jaar op school gedaan wordt. Wij 300, zij 300. Wijzelf hebben dit ook niet zomaar extra en zijzelf vindt dit ook niet meer dan normaal dat ze daaraan bijdraagt.

Er zijn ook kinderen waarvan de ouders en kinderen zelf dat extra geld niet alleen op kunnen hoesten die voor een goedkoper alternatief kiezen. Bijvoorbeeld door in Nederland te blijven, of zelfs voor organisatie rondom school.

Zou ik echt geld genoeg(lees: over) hebben dan zou ik het waarschijnlijk wel betaald hebben.

Fiorucci

Fiorucci

27-06-2011 om 18:42

Moppeke ot

Vaak heeft school zelf een alternatief voor kinderen die om wat voor reden dan ook niet mee kunnen.

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 19:36

Wij gaan daar heel crea mee om. Ik ben ook niet te beroerd om het als chantagemiddel te gebruiken, als je overgaat dan betalen wij de reis. Bijvoorbeeld. Beiden hebben hun 'grote buitenlandse reis in de bovenbouw' gedeeltelijk zelf betaald, even denken, een derde geloof ik. Andere reizen reisjes uitstappen en uitstapjes gingen altijd onder voorwaarden. Of: je betaalt het zelf en voor iedere 8 op je rapport betalen we je 50 eu terug. Heh heh heh. Ikke loeder.
Ik vind, even zonder dollen, die reizen achterlijk duur. Ik kan voor minder een week naar Rome.

Tirza

675 euro

Mijn dochter gaat in oktober ook met school naar Rome, voor het lieve sommetje van 675 euro. En dan gaan ze niet eens met het vliegtuig, maar de bus (waar ik meteen nieuwsbeelden van omgevallen touringcars van op het netvlies van krijg). Had ik dit draadje een jaar eerder gelezen, dan had ik wel aan dochter voorgesteld om een deel zelf te betalen, maar daar kan ik nu niet meer mee aankomen.

skik

Brianna F

Brianna F

27-06-2011 om 20:29

Hier

Hebben wij de helft door hun laten betalen.

Jade

Jade

27-06-2011 om 21:43

Tirza (ot)

Ik krijg het idee dat ik ook een loeder ben

Henriette123

Henriette123

27-06-2011 om 22:50

Betaald

Wij hebben de grote buitenland reis in H5 of V6 voor al onze kinderen betaald. Skireizen ed hebben wij nooit betaald, en daar zijn onze kinderen dus ook niet op meegeweest. Op de kinderen hun school werd er in het vak kcv helemaal naar de Romereis toegewerkt; het was voor hen een echte studiereis. De leerlingen hadden oa allemaal een presentatie voorbereid over een bezienswaardigheid.maar natuurlijk was het ook gewoon leuk. Een kind zat op een andere school, en daar was het veel meer een vakantiereis, 100 euro geodkoper, maar ook veel minder bezichtigd.

Wij betalen

Wij hebben tot nu toe de reizen betaald. Zonder dreigementen over overgaan.
Het enige wat ik echt niet doe zijn uitwisselprojecten.

Vera*

Vera*

27-06-2011 om 23:18

Tot nu toe

Voor het bedrag dat we betalen voor het tweetalig onderwijs van zoon, zit ook een reis van een week. Het is echt een studiereis door de opdrachten die ze voor een aantal verschillende vakken moeten doen en maken. Voor de facultatieve reizen ga ik dan niet óók nog betalen en heeft zoon pech. Hij bleef met een heleboel anderen op school en deed een heel leuk project.

Vera

Budget voor hele jaar

dit jaar (oudste) ski-reis van 3 dagen én rome 6 dagen. Ski-reis was 300 euro, rome 600 en nog wat (ben even kwijt hoeveel).
Aan het begin van het jaar vermeld in de schoolgids. Dus toen heb ik al gezegd dat ze het zelf mocht weten en dat wij in totaal 150 zouden bijdragen.
Ski-reis was ook (gedeeltelijk)studiereis. Ze hebben dingen bezocht die mét hun opleiding te maken hebben (in Zwitserland). Dochter koos voor de ski-reis. Ook omdat ze Rome ondertussen wel erg goed kent (broer van man woont in Rome) en inderdaad de klas heeft alle dingen bezocht die zij al tig keer heeft gezien. We hadden toen uitgerekend dat ze al 10 keer in Rome was geweest.
Wat dat betreft was de ski-reis dus ook 'leerzamer' voor haar. Rest heeft dochter zelf bijgelegd, uiteindelijk heeft ze van ons er nog 50 euro bijgekregen omdat ze zo'n geweldig tussenrapport had. En van opa nog 's 50 euro. Dus al met al heeft ze maar 50 euro zelf betaald.
Jongste is 2 dagen wezen ski-en. Dat kostte maar 150 euro. Dat hebben we wel volledig betaald.En dat was alleen een reis voor de leuk. Maar jongste (13) heeft verder nog geen inkomsten. En ooit is oudste in dat jaar ook die 2 dagen meegeweest en dat hebben we (toen) ook betaald.Oudste heeft ook meegedaan aan een uitwisseling. Alleen hebben wij iemand in huis gehad. Dat was ook leuk. En kostte geen cent. Wij kregen een Hongaar in huis voor 1 week, kwam goed uit want mijn vriendin is van Hongaarse afkomst en spreekt het vloeiend. Dus we hebben ons opperbest vermaakt. En het meisje zelfs nog leren fietsen.
groeten albana

Dalire

Dalire

28-06-2011 om 17:29

Ot skik

Weet je dat onderzoek heeft aangetoond dat de bus het veiligste vervoersmiddels is!!!!

Dus geen zorgen, ze kunnen ook op de fiets naar school een ongeluk krijgen....zo nuchter denk ik altijd maar.

Vergeet ik nog on topic te reageren

Ik ben gescheiden en mijn ex man en ik hebben altijd ieder de helft van de reis betaald. Zakgeld om daar te besteden hebben ze wel zelf altijd bij elkaar moeten sparen.
Nu ging het bij ons om uitwisselingen die ongeveer 300 euro kosten.
Skireizen e.d. zijn hier niet aan de orde geweest.

rutiel

rutiel

28-06-2011 om 19:36 Topicstarter

Okee, duidelijk!

De meesten van jullie (behalve Brianna als ik het goed heb gelezen) hebben dus zelf de reis betaald, behalve als er financiële hobbels waren.
We schudden het bedrag niet zo op tafel, maar kunnen het in principe wel opbrengen hoor. Het ging mij meer om de vraag of jullie vinden dat je kind aan dit soort reizen zou moeten meebetalen. Anders gesteld: gaan jullie anders om met schoolreizen dan met (ik noem maar wat) een scoutingkamp of een vliegvakantie met vrienden??
Gevoelsmatig merk ik dat ik verschil maak, maar ik kan er niet goed de vinger op leggen...
n@nny

rosa

rosa

28-06-2011 om 19:45

Verschil

Hier is het wel een leuke reis, maar ook wel veel meer dan vrijblijvend rondkijken. Vooraf verplicht veel informatie opzoeken, presentaties maken, portfolio, en ook daar allemaal opdrachten. Dus ik vind het wel echt iets anders dan een vakantiereis.

Dank dalire

Ik heb bij busreizen altijd van die horrorbeelden in gedachten, zo'n omgekantelde bus, of eentje in een ravijn, 2 doden en 16 zwaargewonden, omdat de buschauffeur al 16 uur non-stop aan het gassen was.

skik

MerelR

MerelR

28-06-2011 om 20:14

Wij betalen

dit soort reisjes ook voor onze kinderen. Het is inderdaad vaak niet zomaar een vakantiereisje maar een reis waar ze ook veel van leren. Het scheelt dat op de school waar mijn kinderen zaten er niet zo veel uitjes zijn (geen skireizen en zo.

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2011 om 20:24

Vliegtuig versus bus

Vliegtuig is goedkoper Voor drie tientjes vlieg je naar Rome. En OV kost daar geen drol. Maar ja, school wil een bus. Ik vind, principieel, dat school het zelf moet betalen - zeker als het onder het mom van studiereis gaat. Als school er voor kiest om hun lessen in Rome te geven, moeten ze dat helemaal lekker fijn zelf weten, maar dat ga ík niet betalen. Ik teken dan ook officieel bezwaar aan, maar het vervelende is dat die reizen heel makkelijk zijn in te richten: niet betalen=niet mee. En dan heb ik een probleem met een boos kind.

Tirza

Maylise

Maylise

28-06-2011 om 21:39

Nanny

Ik vind schoolreizen anders dan een scoutingkamp en nog weer anders dan een vliegvakantie. Een scouting kamp komt voort uit een hobby waar je als ouder je kind meestal bewust naar toe heb gedaan. Logisch dat als er vervolgens een kamp is en het kind wil/kan mee dat je het dan ook betaald. Op een gegeven moment wordt kind ouder en blijft misschien bij de scouting. Op dat moment kun je in overleg met kind bepalen dat vanaf een bepaalde leeftijd een deel van de kampen zelf wordt betaald. Persoonlijk zou ik gewoon betalen zolang ik het kan betalen en het in het redelijke valt.
Vliegvakantie met vrienden is altijd zelf betalen behalve in uitzonderingsgevallen. In principe is het voor eigen rekening.
School vind ik een lastige omdat die kampen deels toch wat opgelegd zijn. Het is dan wel niet verplicht maar er bestaat toch vaak een druk op de leerlingen zeker als de hele klas meegaat.
Ik vond die gymnasium rome reis ook duur. Het kon veel goedkoper. Ik vind het ook flink bedrag wat ouders op moeten hoesten maar ja 99% van de klas gaat mee en dan zou het ook zo sneu zijn als mijn kind niet als enige meegaat. Ik betaal het dus. Het valt voor mij ook onder schoolkosten en niet zo zeer onder leuke plezier reisjes.
Op de school van mijn jongste dochter ga ik niet alle reizen betalen. Er zijn minstens twee en meestal drie facultatieve reizen per jaar! Dat vind ik echt te veel. Ik wil wel af en toe een reis betalen omdat ik er zelf voor heb gekozen om haar op deze school te doen. Ik wil dus dat ze gewoon mee kan doen met de anderen. Overigens gaan niet alle kinderen altijd mee op alle reizen. Alleen de eindejaars reis gaan de meesten wel mee maar op de skireis van het winter was nog geen derde van de klas mee.
In elk geval voel ik me meer verantwoordelijk voor schoolreizen dan voor vakantiereizen.

Verschil

Ik vind het ook nog wel verschil maken of álle leerlingen (of bijna alle) meegaan op zo'n reis of dat er maar een handje vol meegaat. Bij oudste gingen er meer niet mee dan wel. Bij die rome-reis ging er uiteindelijk 1 (niet eens volle) bus. Terwijl er 4 1ste klassen zijn! (is ong. 30 keer 4 leerlingen en ik schat dat er ong. 1 klas meeging). Bij de uitwisseling deed bijna iedereen mee, we hebben bij het dagje amsterdam (voor de l.l-en én de uitwisselingsstudenten) 3 volle bussen uitgezwaaid en de helft van de leerlingen was zelf uitgewisseld. Doen er véél mee dan zal er w.s. ook geen alternatief programma zijn. Bij zowel de skireis alsook de rome-reis ging het schoolprogramma gewoon (aangepast) door voor de rest van de leerlingen. Voor de rome-reis en ski-reis kreeg je wel een afgeronde module in the pocket. Een module die je dan op een alternatieve manier moest invullen (op school dus). Tja een wat minder leuke manier misschien, maar ook een stuk minder kostbaar! Bij de uitwisseling idem dito.
En als laatste ben ik met tirza eens. die reizen zijn extreem duur! Naar Rome is vliegen echt spotgoedkoop, goedkoper dan een retourtje in ned. met de trein.En ook een goedkoop onderkomen is met gemak te vinden en dan krijg je het ontbijt er nog bij. Ik weet van kort geleden nog iemand die een kamer had voor 20 euro per nacht en dat was nog wel een 1 persoons kamer.
De dure prijs zit 'm gewoon ook in het meebetalen aan de begeleiding en de voorbereiding en in groepsvorm ben je vaak duurder uit. wat zowiezo de meerwaarde is van zo'n reis als je er al 10 keer geweest bent is mij helemaal onduidelijk. Een beetje keten met je klasgenoten.....?
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2011 om 10:47

Albana

Op de school van mijn zoons is er ALTIJD een alternatief, zelfs als er maar een paar leerlingen achterblijven. De Houseweek wordt het genoemd.

Tirza G.

Tirza G.

29-06-2011 om 16:51

Precies

En omdat er dus een schools alternatief geboden wordt, wordt de reis geboekt als 'lestijd'. Immers, de leerlingen die niet meegaan mogen niet thuisblijven. En dús is het onderwijs en dús is het gratis. Zo simpel is het. Dat school er voor kiest om in Rome les te geven, moeten ze zelf weten. Maar dat hoef ík niet te betalen, net zo goed als dat ik ook niet voor die thuis-week hoef te betalen.

Tirza

ManonW

ManonW

12-07-2011 om 22:54

Voor het blok

ja, daar ben ik het helemaal mee eens! Wat mij vooral irriteert is de druk die op jou als ouder uitgeoefend wordt. Want natuurlijk zijn schoolreizen van tig-honderd euro niet verplicht, maar als je je kind niet mee laat gaan, heb jij een boos kind dat geen deel uit mag maken van de groep. En dat laatste is voor een puber ook heel belangrijk.
1 reis per schoolleven vind ik best overkomelijk, dus een romereis voor 5vwo of iets anders voor 4havo vind ik prima. Maar 1 reis schijnt toch echt niet meer voldoende te zijn... Minstens 1 per jaar! Bij 4 kinderen (Zoals bij ons) best een financiële aderlating en nogmaals: je wordt in feite voor het blok gezet.Het is 'vrijwillig' verplicht, dus laat de school dat maar betalen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.