Hemf
05-05-2025 om 18:20
Schoolreis buitenland, vind het doodeng
zoon gaat zo met 4 havo een paar dagen naar Praag. Is het normaal dat ik het eng vind? Heb allemaal doemscenario’s dat die beroofd wordt, verdwaalt, tel kapot dus onbereikbaar, etc.
Heb geloof ik 3 powerbanks in zijn tas gedaan en op 3 plekken (jas en 2x tas) een briefje met adres hotel en tel nrs.
Het is helemaal geen losgeslagen jongen, maar zal blij zijn als het vrijdag is het hij weer veilig terug is

madee
05-05-2025 om 18:25
Heel herkenbaar, ik heb ze allebei meermaals met school in het buitenland gehad en je bent toch blij als ze weer veilig terugkomen. Probeer je angsten niet op je kind over te brengen, de begeleiding let heus ook goed op. Je zult zien dat je kind het geweldig vindt!

Bloemenzee
05-05-2025 om 18:26
Oh, daar zou ik ook een heleboel extra grijze haren van krijgen hoor!
Maar ik heb ook aan de andere kant gestaan en ben als docent met dergelijke reizen meegeweest. En die proberen alles op te lossen, mocht er iets gebeuren. Over het algemeen is het vooral een hele leuke ervaring voor de leerlingen. Stuur af en toe een appje, misschien appt ie terug En zo niet, dan vermaakt ie zich waarschijnlijk juist prima.

Bolmieke
05-05-2025 om 18:27
Als je zoon een kwetsbaar kind is dan kan ik mij voorstellen dat je het eng vind. Bespreek het met de docent zodat er een oogje op hem gehouden kan worden. Zo niet dan lekker laten gaan en niet gaan bellen of appen

Hemf
05-05-2025 om 18:32
Nee hoor, zoon is niet kwetsbaar. Ik ga zeker niet bellen of appen
Bolmieke schreef op 05-05-2025 om 18:27:
Als je zoon een kwetsbaar kind is dan kan ik mij voorstellen dat je het eng vind. Bespreek het met de docent zodat er een oogje op hem gehouden kan worden. Zo niet dan lekker laten gaan en niet gaan bellen of appen

Hemf
05-05-2025 om 18:32
Ambra schreef op 05-05-2025 om 18:24:
hij is met school! Met leraren, klasgenoten. Dat komt wel goed hoor.
Dank je

Joszy
05-05-2025 om 18:35
sorry maar ik moet toch wel even lachen om het scenario: telefoon kapot dus onbereikbaar. Ik kan me best voorstellen dat je allerlei beren op de weg ziet, maar deze...

Hemf
05-05-2025 om 18:35
ze hebben ook redelijk wat tijd zonder begeleiding, dat gedeelte vind ik spannend. Maar het is geen type dat bij z’n groepje weggaat ofzo, hij heeft paar goede vrienden in klas. Dus die angst is ook niet ergens op gebaseerd.

Hemf
05-05-2025 om 18:36
Joszy schreef op 05-05-2025 om 18:35:
sorry maar ik moet toch wel even lachen om het scenario: telefoon kapot dus onbereikbaar. Ik kan me best voorstellen dat je allerlei beren op de weg ziet, maar deze...
Haha hoezo? Tel kapot, groepje kwijtraken en dan niemand kunnen bellen. Murphy’s law zeg maar

Widajo
05-05-2025 om 18:40
en als hij wel in paniek belt of appt; rustig blijven, verhaal aanhoren en kalmeren.
Onze dochter belde (vanuit Londen) 's avonds laat redelijk in paniek omdat het gastgezin de zoon mishandelde. Toen heb ik wel één van de docenten geappt, de volgende ochtend.
Jaar daarop belde ze helemaal overstuur omdat ze een migraine aanval had. Aanhoren, kalmeren en weer door
Ze kijkt op beide trips met veel plezier terug, zoals het 'hoort'

Mugs
05-05-2025 om 18:41
Hebben jullie nooit gereisd zelf (en met je kind(eren))? Dan kan ik mij er nog een beetje iets bij voorstellen.
Het is maar Praag hè en dan ook nog met een hele groep èn begeleiding. Alleen maar leuk toch?

IMI-x2
05-05-2025 om 18:49
Met mijn zoon is wel wat aan de hand en hij is in Rome ook echt de groep kwijtgeraakt doordat hij liep te dromen. Dat kwam ook weer goed, dankzij zijn mobiel. Ik hoorde dat pas achteraf (en terecht).
Ik heb wel een briefje met het adres van de jeugdherberg en de telefoonnummers van de begeleiders in beide broeken gedaan, voor het geval zijn mobiel het dan ook nog begaf of gestolen werd. Dan kon hij iemand anders vragen om te bellen. Zo dramatisch werd het gelukkig niet.

Hemf
05-05-2025 om 18:50
Mugs schreef op 05-05-2025 om 18:41:
Hebben jullie nooit gereisd zelf (en met je kind(eren))? Dan kan ik mij er nog een beetje iets bij voorstellen.
Het is maar Praag hè en dan ook nog met een hele groep èn begeleiding. Alleen maar leuk toch?
Ja zat gereisd! Ik stel me ook aan, ik weet het. Jullie reacties relativeren, daarom poste ik dit topic ook

Hemf
05-05-2025 om 18:51
IMI-x2 schreef op 05-05-2025 om 18:49:
Ik heb wel een briefje met het adres van de jeugdherberg en de telefoonnummers van de begeleiders in beide broeken gedaan, voor het geval zijn mobiel het dan ook nog begaf of gestolen werd. Dan kon hij iemand anders vragen om te bellen. Zo dramatisch werd het gelukkig niet.
Dat heb ik ook gedaan ben niet de enige dus

Marty1984
05-05-2025 om 18:52
Staat er genoeg geld op zijn rekening?
Met een pinpas en geld is vaak veel op te lossen bij problemen.
Moet ie natuurlijk niet zijn pinpas laten stelen.
Mijn - nogal bezorgde - vader stak standaard ook ergens briefjes-geld in mijn bagage (verstopt in een vulpen ofzo, zodat een dief er niet zomaar mee weg was). Als al de rest misliep had ik tenminste dat nog.