Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sexualiteit 15 jarige

Mijn dochter is al een aantal jaren op ontdekkingstocht op het gebied van sexualiteit Eerst op internet maar nu op Whatsapp getinte fotos sturen naar klasgenoten Dat laatste hebben we haar voor gewaarschuwd dat dit anders kan aflopen en je niet weet waar deze fotos terecht komen Ze is diversen keren gewaarschuwd dat dit gevaarlijk kan zijn en tegen je gebruikt kan worden door andere klasgenoten Nu zijn we tot ontdekking gekomen dat ze heeft afgesproken met een oudere jongen in het park en daar seksuele handelingen gedaan met hem We zijn daar erg van geschrokken Mijn ex vrouw en haar man zijn erg van straffen helpt niet maar ik weet niet hoe ik haar moet overtuigen dat het ook onveilig kan zijn Zelf heb ik twijfels of straffen helpt Ze is op een leeftijd dat ze dit gebied alles wilt ontdekken en hormonen gieren door de lijf maar ik moeilijk hierover met haar praten vaak slaat ze dicht Ze is aangemeld bij Youz maar staat op een wachtlijst Ik maak me als vader zorgen om haar

Ik snap de strekking van je tekst maar de interpunctie ontbreekt en sommige zinnen missen woorden waardoor ze een beetje dubbelzinnig worden. 
Goed dat ze is aangemeld bij Youz, het kan alleen wel heel lang (paar maanden) duren voordat ze daar een keer aan de beurt is. Tot die tijd zou je ook het CJG in kunnen schakelen voor begeleiding en evt een vertrouwenspersoon op school. 

Ik snap dat je niet wil straffen en dat lijkt mij in deze ook niet passend bij een meisje op seksuele ontdekkingstocht. 
Hoe lastig ook maar dat hou je toch niet echt tegen. Seksuele handelingen in het park zijn naar, dan liever thuis zou ik zeggen. Ik zou overigens ook dichtslaan als mijn vader op die leeftijd met mij over seks zou praten. Zorg dat ze toegang heeft tot beschermende middelen (Pil, condooms etc) en een veilige plek heeft waar ze terecht kan. 

Ik zou het sturen van naakt- of sexfoto's wel verbieden. Zij is nu nog onder de 18. Dat zij haar seksualiteit via vriendjes ontdekt is normaal. Waarom geven jullie niet aan dat je liever hebt dat zij een vriendje eens meeneemt? Voor mij was de crux wel dat mijn vrienden en vriendje thuis welkom waren. Mijn ouders hadden liever dat ik het thuis uitspookte aan de pil en met een doos condooms in huis dan ergens in een park blaasontsteking oplopen. Je houdt volwassen worden niet tegen. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

09-04-2022 om 14:26

Ik vind haar wat ontremd 
Hoe gaat het verder met haar ?

Ik vind dit wel erg ver gaan inderdaad. Dat een meisje van 15 haar seksualiteit ontdekt is niet zo gek, maar met oudere jongens (hoeveel ouder?) in parken afspreken is niet erg slim. En ik vind pikante foto's naar klasgenoten sturen absoluut niet gepast. Zitten die klasgenoten daar op te wachten? Plus ze kunnen het tegen haar gaan gebruiken. 
Jullie hebben haar al gewaarschuwd, maar het lijkt niet echt aan te komen. Toch vind ik dat wanneer zij klaar is om volwassen spelletjes te spelen en volwassen dingen te doen, dat daar ook een bepaalde houding bij hoort. Veiligheid voorop zetten, dus anticonceptie gebruiken, niet met jan en alleman het bed (of bankje of struik) delen. Als ze een vriendje heeft, kan ze die aan jullie voorstellen. Dat hoeft niet na twee dates, maar dan hoef je ook nog geen seks te hebben. Een gesprek over grenzen aangeven, eigenwaarde en wat je van jezelf wel en niet wil delen en met wie wel en met wie niet, lijkt me ook zinvol. 
Daarnaast zou ik me ook afvragen waarom ze op deze manier aandacht zoekt van jongens.

Heeft ze een vrouwelijk persoon in haar leven die misschien net een paar jaartjes ouder is? Ik had rond die leeftijd een oudere nicht waarmee ik op stap ging en toch ook wat vragen kon stellen. Of het er gewoon over kon hebben en zij ervaringen kon delen.
Verbieden en straffen werkt inderdaad averechts denk ik. Je houdt het toch niet tegen. En dan lijkt mij veiligheid het belangrijkste. Dat je haar altijd ophaalt in nood, condooms voor het pakken liggen. Praat niet over seks als ze dat niet wil, maar wel over wat jongens kunnen doen of hoe ze met haar kunnen omgaan. Simpelweg omdat de hersenen zich nog verder moeten ontwikkelen, ook bij haar.

Sterkte. Lijkt mij enorm lastig! 

Ik begrijp je zorgen maar het grootse probleem lijkt dat jullie als ouders het weten. De meeste dingen doen tieners namelijk stiekem en nemen ze dus de ruimte om te experimenteren en op hun bek te gaan. 
Maak het niet te groot. Het belangrijkste wat je haar mee kunt geven is een liefdevol nest waar ze voldoende eigenwaarde en zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Dan kan ze ook beter haar (seksuele) grenzen leren bepalen en bewaken. 

Christian35

Christian35

10-04-2022 om 18:54 Topicstarter

Viva-amber schreef op 09-04-2022 om 12:17:

Ik zou het sturen van naakt- of sexfoto's wel verbieden. Zij is nu nog onder de 18. Dat zij haar seksualiteit via vriendjes ontdekt is normaal. Waarom geven jullie niet aan dat je liever hebt dat zij een vriendje eens meeneemt? Voor mij was de crux wel dat mijn vrienden en vriendje thuis welkom waren. Mijn ouders hadden liever dat ik het thuis uitspookte aan de pil en met een doos condooms in huis dan ergens in een park blaasontsteking oplopen. Je houdt volwassen worden niet tegen.

Klopt,we blijven haar waarschuwen om foto’s te sturen.Ze heeft geen relatie met die jongen verder…waarschijnlijk zoek ze ook wat aandacht.Ze heeft verder ook weinig vriendinnen en is vaak alleen.

Christian35

Christian35

10-04-2022 om 18:56 Topicstarter

clivia53 schreef op 09-04-2022 om 14:26:

Ik vind haar wat ontremd
Hoe gaat het verder met haar ?

Ze is nu bij haar moeder en is erg geschrokken van de reactie van haar stiefvader die uit z’n dak ging,is ook bang van hem.

Het lijkt er dus op dat ze de leegte van de eenzaamheid gaat opvullen met aandacht van jongens die eigenlijk alleen uit zijn op sex. Ik zou daar wel een goed gesprek over hebben, want dit gedrag gaat zeker niet iets zijn waar ze later met trots op terug gaat kijken. En ja, we hebben allemaal wel stomme dingen gedaan op die leeftijd, maar dit kan haar nog lang blijven achtervolgen.
Een gesprek over wat ze wil, zoekt, nodig heeft en ook over wat je van jezelf wil delen, met wie, wanneer etc. zou ik zeker aanbevelen.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

10-04-2022 om 21:59

Dus een eenzaam meisje zonder vrienden
Gescheiden ouders
Bang voor stiefvader

hoe gaat het op school 

clivia53 schreef op 10-04-2022 om 21:59:

Dus een eenzaam meisje zonder vrienden
Gescheiden ouders
Bang voor stiefvader

hoe gaat het op school

Dus de moeder en stiefvader denken "straffen helpt niet " maar hij valt wel tegen haar uit.

Ik denk dat jullie alle 3 beseffen moeten dat een gesprek over seks zowiezo al moeilijk is, maar al helemaal als jullie boos worden, of straffen.

En je moet bedenken wat je bereiken kunt:
- geen foto's versturen waarmee ze later gepest kan worden ?
- geen seks in het park? (en wel bij jou thuis?)
- gebruik van voorbehoedmiddelen?

Christo schreef op 10-04-2022 om 18:54:

[..]

Waarschuwen en verbieden is niet hetzelfde. Waarschuwen maakt geen indruk. Telefoon inleveren wanneer zij het blijft doen, tot zij de verantwoordelijkheid wel aan kan. 

Beste Christo,
Als ik het zo terug lees, zou ik haar zeker waarschuwen voor het gevaar van een loverboy. Ze zou niet het eerste meisje zijn dat omdat ze graag aandacht wil ‘opgepikt’ wordt door zo’n jongen. Mooie praatjes en beloftes en even later wordt je voor de meest walgelijke zaken gebruikt. 
Ga hier echt met haar over in gesprek! Er is wellicht via school een mogelijkheid om totdat ze bij Youz terecht kan, hulp kan krijgen. Elke school heeft maatschappelijk werk en kunnen haar wellicht zo al opvangen. Ik zou niet te lang wachten. 
Haar zaken verbieden werkt ws niet, ze zal moeten gaan inzien wat dit gedrag oproept en welke gevaren er voor haar kunnen zijn.
Succes

Hoeveel ouder was de persoon waarmee ze seksuele handelingen heeft verricht? Bij een bepaald leeftijdverschil is diegene namelijk strafbaar en kan je als ouder aangifte doen bij de politie.
Dat moet je ook zeker doen. Kijk maar naar wat er is gebeurd met dat meisje Esmee dat dood is gevonden op oudjaarsdag in Leiden... Die zou een jaar lang contact hebben gehad met een dertiger die haar om het leven zou hebben gebracht.

Naaktfoto's rond sturen verbieden is niet perse handig. Ja, wel als je dochter het doet in de context van dat zij een soort "potloodventer" is, maar niet als het gaat om flirten. Een blootfoto sturen is namelijk ook gewoon ontdekken. Ik hoop wel dat je dochter haar gezicht er niet herkenbaar op staat, en er ook niets van bv. delen van haar slaapkamer op te zien zijn. (Zo wel dan hoop ik dat als alles uitlekt je dochter zich weerbaar kan opstellen, iedereen is weleens naakt en zoals zij er naakt uitziet zo zien anderen er ook uit.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.