Koentje
29-01-2013 om 11:22
Sexuele fantasieen uitwisselen
Mijn zoon en zijn vriendinnetje wisselen digitaal allerlei sexuele fantasieen uit , zeg maar; op vrij ordinaire wijze. In het echt zijn ze erg verlegen naar elkaar en durven ze nog niet te tongzoenen. Ze geven elkaar wel kusjes en knuffels. Het is natuurlijk een bekend feit dat je digitaal veel gemakkelijker allerlei dingen zegt dat herken ik zelf ook. Maar ik vind dit lastig. Enerzijds omdat digitaal van alles is terug te vinden. Het is in een eerder stadium gebeurd dat mijn zoon behoorlijk schunnige taal gebruikte in een whatsep, die het meisje aan haar moeder heeft laten zien. Deze schrok daar natuurlijk van en heeft verdere omgang verboden. Ik vermoed dat het meisje niet aan moeder heeft laten zien wat zij ervoor allemaal heeft geventileerd, want zoon's reactie was een reactie op wat ze ervoor allemaal al hadden uitgekraamd. Hoe dan ook, ze gaan nu met elkaar om terwijl die moeder dat niet weet en kramen nog steeds allerlei sexuele fantasieen naa elkaar uit. Daar komt soms ook bij kijken dat ze elkaar om naaktfoto's vragen e.d. Daar heb ik zoon wel over aangesproken, dat hij beslist geen foto's stuurt tenzij het niet erg is als deze op internet komen. We hebben hem uitgelegd dat je hier altijd rekening mee moet houden als je foto's naar iemand stuurt. Dat het altijd kan gebeuren dat deze door of een boze ex of door iemand die dat telefoontje in handen krijgt of bij wijze van (slechte)grap op internet terecht komen. En dat je dat nooit meer eraf krijgt. Dus ik hoop maar dat dit niet gebeurt.
Is dit min of meer normaal dat dit tegenwoordig zo gaat? Zou iemand zich hier zorgen over maken?

Mach
29-01-2013 om 12:14
Je zoon is 13 toch?
Hier gebeurde dat absoluut niet. Mijn dochters hadden op die leeftijd ook wel eens een vriendje. Ik las in die tijd de MSN wel eens na om te kijken of het vertrouwd was. Verder dan liefs XXXX en een hartje kwam het niet. Wel zoenden ze met elkaar.
Maar hoe weet je het eigenlijk? Lees je zijn gesprekken na? EN hoe ver gaan die fantasieën? Als het gaat over zoenen zou ik het prima vinden, maar als het verdergaande fantasieën zijn dan zou ik toch uitleggen dat dit niet handig is op MSN oid. En dat een fantasie soms gewoon in je hoofd moet blijven. Ik snap die moeder best. Het is actie en reactie. EN dat wil ze blijkbaar niet.

koentje
29-01-2013 om 12:33
Hij is
14. En ja, ik lees gesprekken na. Hij weet ook dat ik dit soms doe. Ik snap die moeder ook. Maar heb ook het idee dat het niet handig is om de relatie dan meteen maar helemaal te verbieden. Ze moeten toch leren/oefenen/experimentren in deze fase.

Maylise
29-01-2013 om 12:37
Nee
Geen herkenning. Op die leeftijd al helemaal niet. Natuurlijk hoor of lees ik niet elk gesprek maar ik heb nooit iets gehoord wat in die richting duidt.
Het lijkt me geen heel net meisje of misschien is ze echt heel naief en heeft ze geen idee waar ze mee bezig is.
Persoonlijk zou ik het trouwens wel heel graag willen weten als een van mijn kinderen dit soort dingen zou schrijven zodat ik adequate maatregelen kan treffen. Echter ik begrijp dat je de vertrouwensrelatie met je zoon misschien niet wil schaden en het daarom liever niet verteld.

Ginny Twijfelvuur
29-01-2013 om 13:05
Ook geen herkenning
Hooguit met toen ik 17 was en schunnige briefje uitwisselde met mijn beste vriendje, later mijn vriendje, nu mijn man.....
Belangrijker is volgens mij de vraag of je dit überhaupt wel wil, of ie nou 14 of 17 is. Denk je dat ie zich kan houden aan je foto"veto"?
Ikzelf zou op zich geen moeite hebben met het uitwisselen van dit soort wetenswaardigheden. Al zou het mijn voorkeur hebben dat ze eerst irl wat meer elkaar zouden verkennen. Ik vind het verschil tussen hoe ze life en online tegen elkaar doen wel erg groot. Een beetje te groot. Lijkt me moeilijk afstemmen zo of ze dit allebei nog wel passend vinden.

Ginny Twijfelvuur
29-01-2013 om 13:07
Schunnig briefje
Waren trouwens schunnige gedichtjes, die op inventieve wijze door de klas geschoten werden. Als grapje, niet als opwarmertje...

P
29-01-2013 om 15:12
Dus je zoon heeft een relatie met een meisje van wie de moeder verboden heeft dat zij om gaat met jouw zoon?

dirksmama
29-01-2013 om 20:18
Leren en experimenteren
Leren en experimenteren lijkt me prima hoor...maar misschien moeten ze allebei ook leren dat je je niet sleazy hoort te gedragen!
Laat de regel hetzelfde zijn als bij pesten: als je het niet in gezelschapin iemands geziht durft te zeggen, schrijf het dan ook niet op.

Mach
29-01-2013 om 22:29
Koentje ik snap p wel
Door al je eerdere draadjes over de verkering snap ik de vraag van P heel goed. Met het gevaar dat je helemaalniet naar me luister toch een opmerking. Kijk eens heel kritisch naar deze relatie, verkering, hoe je het wil noemen. Je hebt het over je zoon als een geladen jongen, soms agressief, bang dat er een handgemeen zou kunnen ontstaan. Dit in combinatie met sexuele fantasieën die gedeeld worden met een 13 jarig meisje via whats ap of msn oid lijkt me niet een prettige combinatie. Misschien is dit wat die moeder ook vindt. En ik vind dat jij als moeder daar stelling in moet nemen.
Overigens snap ik niet dat je zoon doorgaat met het beschrijven van deze blijkbaar niet passende fantasieën terwijl hij weet dat je meeleest. Heeft hij geen gene?

Kaaskopje
30-01-2013 om 00:31
Leren en experimenteren
Ik heb er toch moeite mee dat jij het acceptabel vindt dat je zoon op deze manier met zijn vriendin omgaat, onder het mom van leren en experimenteren. Als 2 verliefde 16-jarigen elkaar blij maken met geile praat via wattsapp of sms'jes, dan kan ik daar weinig meer van zeggen. Ik zou het niet eens weten. Maar als een 14 jarige jongen en een 13 jarig meisje elkaar al met dat soort teksten bestoken en ik daarbij zou weten dat de kinderen misschien de grenzen niet helemaal begrijpen, zou ik toch bespreken dat deze kinderen dat niet meer mogen doen. Uitleg geven waarom niet en afspreken dat het afgelopen moet zijn. Van wat je eerder over je zoon hebt verteld, lijkt het mij geen luxe om hem te beschermen tegen teveel 'durf' op dit gebied. Hij en zijn vriendin voelen dat blijkbaar niet goed aan. Ik begrijp de moeder van het meisje ook wel, hoewel ik niet voor omgangsverboden ben. Het is vast anders op te lossen.
Er moet mij overigens van het hart dat ik mij in toenemende mate ongemakkelijk voel door de hoeveelheid informatie die wij de laatste tijd over je zoon krijgen. Het ene probleem is nog niet besproken, of het volgende staat alweer online. Dat mag uiteraard, daar is OO voor tenslotte, maar het komt op mij wat 'verstikkend' over. Ik heb 6 jaar van mijn jeugd alleen bij mijn ouders gewoond, afgewisseld met korte periodes dat mijn zussen er toch weer een poosje waren, maar ik weet nog dat ze in die 6 jaar álle aandacht voor mij hadden. Ik kon nog geen scheet laten, bij wijze van spreken en mijn vader bemoeide zich er vanaf zijn werkkamer op zolder mee. Ik werd daar op den duur behoorlijk iebel van. Ik zeg dat omdat ik de indruk krijg dat jij ook bovenop elke beweging die je zoon maakt zit en juist dáár kun je van exploderen als puber zijnde. Ik hoop dat je dit als opbouwende kritiek ziet.

P
30-01-2013 om 07:03
Koentje
Lees je verhaal nu eens terug want zo staat het er wel, misschien een gevalletje van begrijpend schrijven? Verder vraag ik dus of dit klopt, er staat een vraagteken achter.
Tenslotte schaar ik me helemaal achter Kaaskopje, waarom neem je niet eens een andere nick. Er staat veel te veel informatie over jouw kind online en ik denk dat ik er vrij makkelijk achter kan komen wie je bent en wie je zoon is. Dat kan heus niet iedereen hier maar je hebt echt veel te veel info gegeven.

Tineke
30-01-2013 om 09:36
Niet normaal
Dit noem ik niet leren en experimenteren. Dit noem ik grensoverschrijdend gedrag. Hij moet leren wat fatsoenlijk is, hoe je met meisjes omgaat, en dan is dit niet de weg. Hiervan leert hij nu dat grensoverschrijdend gedrag acceptabel is.
En verder ben ik het volledig eens met Kaaskopje en P., dat wat jij hier op OO allemaal vertelt over Koen, gaat ook te ver. Behalve dat je inderdaad iedere scheet van hem analyseert, deel je 'm ook nog eens onder steeds dezelfde nick.

Tineke
30-01-2013 om 09:48
Begrijpend schrijven
Zo zeg. Ik had inderdaad ook niet begrepen dat dit gaat om hetzelfde meisje waarvan de moeder omgang met jouw zoon verboden had.
Jij staat het dus toe. Dat vind ik onverantwoordelijk en onbegrijpelijk. Pas op hoor, je zoon is seks aan het verkennen, en hij heeft hier (vanwege zijn beperking) stevige begeleiding bij nodig. Als je deze niet zelf kunt bieden, bestaan hier speciale trainingen voor. Seksuele vorming heet dat meestal. Sterkte ermee!

koentje
30-01-2013 om 10:24
Ik kan niet geloven dat iemand mij traceert
ik heet helemaal geen Koen en mijn zoon ook niet. Ik vermeld nergens mijn woonplaats. Hoe zou je me kunnen traceren?

Nicky Lohs
30-01-2013 om 10:27
Gebrek aan schaamte
Ik vraag me af waar het gebrek aan schaamte vandaan komt. Hij weet dat je meeleest en schrijft toch op dezelfde manier verder. Hoe reageer jij tot nu toe op die dingen?
Of misschien is dat heel normaal in je gezin, je bent zelf ook erg open over alles wat er gebeurt rondom je zoon. Welk voorbeeld geef je daarmee? Dat is geen verwijt, maar ik zou je er zo graag over aan het denken zetten. Er zijn grenzen in wat je zegt en deelt met anderen, op fora en in het echt. Hoe doe je dat als je met familie of vrienden praat, vertel je dan ook zoveel over je zoon? En is je zoon daar dan bij of krijgt hij er iets van mee?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje
30-01-2013 om 10:30
Het is niet zo, kaaskopje,
dat ik toesta op deze manier te leren en experimenteren. Ik stel juist deze vraag omdat ik me afvraag of het normaal is. Ik had er zelf al geen goed gevoel over en dus heb ik zoon ook aangesproken erover.
Maar wat dat meisje doet, daar kan ik niks aan doen? Zij is een behoorlijke tricker in dze . Zij beschrijft stees uitgebreid dromen en sexuele fantasieen.
En jouw opmerkingen over te veel in de gaten gehouden worden daar denk ik serieus over na. het is inderdaad zo dat ik erboovenop zit omdat ik bang ben dat er zaken uit de hand lopen. Inderdaad, door zijn beperking heb ik het gevoel erbovenop te moeten zitten, anderzijds geef ik daardoor heel weinig ruimte. Dus, ja, ik weet ook niet zo wat ik moet. We hebben trouwens binnenkort wel weer ouderbegeleiding vanuit GGZ waar hij behandeld wordt.

koentje
30-01-2013 om 10:40
En kaatje,nickey
ik sta niet zoveel toe. Het stel ziet elkaar alleen op school en blijft na school misschien nog even kletsen. Verder wordt er vooral veel gebeld en gewhatsept. Ze gaan soms in het weekend naar school , sporeken daar af, maken een wandelingetje samen in een naburig park en that's it. Dat meisje zegt dan niet tegen haar moeder met wie ze precies heeft afgesproken. En ik zou niet weten waarom ik mijn zoon moet verbieden daar heen te gaan. Ik weet zeker dat hij ín real live'niet veel durft.
En het explosieve.... Tja. Iemand schreef dat mijn zoon zo agressief is. Dat is niet waar. Ik heb geschreven dat ik daar wel wat bang voor ben, in het verleden als klein kind was hij dat zeker. Maar hij nu al in geen jaren gevochten of iemand geslagen of zoiets. Met uitzondering van enkele voorvallen waarin hij tijdens logeren de groepsleiding soms bespuugt of iets dergelijks. Ik heb wel eens benoemt dat ik bang ben dat met sterke gevoelens er meer los kan komen in dat opzicht.
Wat betreft zijn schaamte.... ik heb er met hem over gesproken en hij is er mee gestopt. Zijn vriendinnetje doet het echter nog wel, hoewel dat minder wordt.
Tegelijk is hij ook erg boos dat ik in zijn telefoontje kijk. Dat snap ik wel, maar het nu los te laten lijkt me ook niet goed. het lijkt te kunnen ontsporen en daar wil ik wel bijzijn.

Tineke
30-01-2013 om 10:41
Het gaat niet om schuld
Dit meisje en jouw zoon hebben deze verkeerde invloed op elkaar. Dat is duidelijk. Maar jouw zoon is ouder en sterker, bovendien heeft hij moeite met agressiebeheersing. In combinatie met gierende hormonen, is het niet handig om het contact toe te staan, zeker niet als moeder meisje het verboden heeft. Dit kan gewoon erg verkeerd gaan. Jij bent verantwoordelijk voor jouw zoon.
Ik zou dus niet de confrontatie opzoeken om een zakje op de grond, maar wel over dit gedrag. Dit lijk je goed te praten, en dat kan dus niet. Vraag bij de GGZ om een training seksuele vorming voor pubers met een beperking.

Tineke
30-01-2013 om 10:43
Koentje
tegelijk
Maar in dat wandelen in het park, zie ik wel gevaar. Dat zou ik de moeder ook melden.

Natalies
30-01-2013 om 11:29
Wat vind jij zelf van haar?
Volgens mij heb je gewoon n toffe zoon met veel energie. Maar wat vind jij nou van haar? Jou zoon is gestopt en zij blijkbaar niet. En dat terwijl zij van haar moeder niet eens meer met je zoon mag omgaan! Is jou zoon niet veel te "kostbaar" voor die rare meid? En dan wordt hij notabene nog door haar moeder afgeprezen. Hallo?
Ik wil je niet opjutten tegen die dames hoor - zeker niet! Maar, ik zou in je zoon geloven en hem dat ook laten voelen, en met wat opmerkingen laten merken, dat zij misschien niet zo'n faire "lady" is. En n beetje te bedenken geven of dit t nou wel echt is of dat hij t niet liever moet laten "verzanden". Hier draaien ze dan meestal zelf wel bij als ze er wat langer over hebben nagedacht en zelf met onze inputs hun mind up opnieuw weer opmaken.
Succes!
Ps. Nee, zulke sextalk ken ik niet van onze jongens. Is misschien ook maar net toevallig wat voor vriendjes ze hebben. Of in dit geval - vriendinnetjes!

koentje
30-01-2013 om 11:35
Kaatje/ natalies
wat zie je voor gevaar? Ik vertel net dat ik er niet in geloof dat hij agressief wordt en op sexueel gebied durft hij niet.... Dus?
Overigens heb ik de moeder geprobeerd te bereiken. Dat moet ze weten. Maar ze reageert niet. Tja....
Natalies; ik heb het met hem er inderdaad over gehad dat het niet helemaal fair is wat er gebeurt. Ik heb zlfs gezegd dat hij het misschien maar beter uit kan maken als het steeds zo gaat. Er is namelijk ook steeds sprake van dat zijn vriendinnetje nogal dwingend doet met van alles. Op het moment dat hij dan boos wordt put ze zich uit in sorry en in liefdesverklaringen. Naar hij vindt haar nog te leuk.
Trouwens, het lijkt erop dat hij zich beter gaat verweren. Toen ze op een bepaald moment weer kwam met rare verhalen schreef hij alleen terug 'ga toch slapen'. Vond ik wel grappig.

Natalies
30-01-2013 om 11:45
Goed zo
Het lijkt erop, dat hij met succes door z'n "eerste" lessen aan t leren is toch? knap hoor, dat met dat "ik ga slapen". Komt vlg mij helemaal goed!
Groet
Natalies

P
30-01-2013 om 13:28
Koentje
Ik heb je al eerder proberen duidelijk te maken dat ik weet waar je woont, zelfs de wijk en ik weet op welke school je zoon zit. Ik kan er ook niets aan doen dat ik sommige informatie ergens in een laatje gooi in mijn hoofd. Ik beloof je, ik doe daar niets mee maar ik ben niet de enige met zo'n laatje. Er zijn er meer en zo'n laatje raakt veel sneller vol als je de plaats en de school herkent.
Nogmaals: WAT lees ik nu verkeerd want ik zie het niet hoor.

Mach
30-01-2013 om 13:55
Koentje
Ik vind dat je in je laatste postings de "schuld" nu wel heel erg bij het meisje legt. Weet jij precies wie er begint? Weet jij precies wat er gezegd wordt aan de telefoon als hij op zijn kamer zit te bellen? Of wat er i het park precies gebeurt? Mijn kinderen zouden mij dat nooit precies vertellen, logisch, pubers mogen hun geheimen hebben. Je weet vast niet alles.
In je eerste vraag had je het over sexuele fantasieen over en weer. Dus beider verantwoordelijkheid.

Koentje
30-01-2013 om 14:13
Oke p
met welke letter begint de wijk waar ik woon en met welke letter begint de school van mijn zoon?
Heb je gelijk, dan ben ik weg. Maar ik denk dat je bluft...........

Koentje
30-01-2013 om 14:20
Mach
Jij mag weten of je dat schuld noemt of anders. Maar feit is dat zij er nu in blijft hangen en mijn zoon nu afstand houdt voor zover ik overzie.En dat zij hem blijft uitdagen weer die fout te maken. Maar dat maakt niet veel uit. Mijn zoon wordt door mij aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Het meisje spreek ik er helemaal niet op aan.
Ik heb de tip gebruikt om zoon te vertellen dat hij alleen dingen moet schrijven die hij ook durft te zeggen. Dat is een concrete graatmeter; daar heeft hij wat aan. En ik vrees toch dat ik hem nog moet controleren zoveel ik kan. En zo nodig aanspreken.
Dus... don't worry over de schuld ☺ Ik doe mijn plicht als moeder!

even zo
30-01-2013 om 14:21
Koentje
Ik heb het meegemaakt dat iemand van hier mij had opgezocht en alles wist. Waar mijn kinderen op school zaten, waar ik woonde, de namen van mijn kinderen en ga zo maar door. Geloof me dat is geen prettig gevoel en ook ik schreef anoniem.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje
30-01-2013 om 14:25
Snap ik evenzo
ik wil dat ook niet meemaken. Maar als het zo is, wil ik dat wel weten. Dus ik ben benieuwd of P bluft of weet.
Dan trek ik de conclusie dat ik toch te naief ben of dat P bluft.

Koentje
30-01-2013 om 14:52
En p
ik weet niet wat jij verkeerd leest. Volgens mij lees je prima. Je had toch een 8 voor begrijpend lezen? Die gaf ik je omdat je het goed gelezen had. Ja, mijn zoon gaat om met een meisje, terwijl die moeder dat niet wil.
Dus?