Suze
30-10-2012 om 22:02
Sinterklaas - hoeveel besteden jullie (12+10jr)
We hebben 2 kinderen van 12 en 10 jr. Geloven niet meer in Sinterklaas, maar willen het (natuurlijk!) wel vieren.
De ene wil een (te) groot cadeau (mobiele telefoon of abonnement of zoiets, dus moet misschien zelf bijleggen), andere meer (kleinere) cadeaus.
Vraag me nu af: wat zullen we er aan besteden? Kunnen ze zelf beslissen wat, en misschien geven we nog iets (kleiners) extra (als verrassing of zo).
Wat doen jullie?
NB Met kerst vieren we het ook weer met familie (dus ook met cadeaus van ons - wel want minder duur - en van familie), dus ze komen niets tekort....
En financieel kunnen we ons alles veroorloven, maar ik wil natuurlijk wel een grens stellen en vraag me dus af wat jullie aan jullie kinderen uitgeven met Sinterklaas.

Genista
30-10-2012 om 22:21
Weinig
5x€15,- als budget bij de lootjestrekkerij binnen het gezin en een paar chocoladeletters.

Maylise
30-10-2012 om 23:32
Dit jaar weinig
Sinterklaas vieren we dit jaar bescheiden. We trekken lootjes en hebben gekozen voor een budget van 15 euro per cadeautje. Voor de jongsten betaal ik en de oudsten betalen het zelf. Daarnaast krijgt elk kind nog een boek en een chocolade letter en ik heb een spel gekocht als gezamenlijk cadeau.
Daarnaast krijgen ze van mijn moeder allemaal nog een à twee cadeaus. Mijn moeder geeft dit jaar geen cadeaus met kerst maar alleen met sinterklaas. Ik weet niet wat haar budget is.
Ik geef dus niet meer dan 20-30 pp uit dit jaar aan sinterklaas.
Met Kerst krijgen ze echter ook cadeautjes en dan geef ik wel wat meer uit. Hoeveel weet ik nog niet want ik heb nog niet bedacht wat ik ga geven. Ik heb wel een totaal budget hoeveel ik uit kan/wil geven. Ik denk dat ik voor de kerst tussen de 50 en 100 euro uit zal geven per kind.

Maylise
30-10-2012 om 23:33
Titel
De titel weinig slaat vooral op sinterklaas, niet op kerst en ook niet op kerst en sinterklaas samen want zo is het toch best weer een behoorlijk bedrag.

Ginny Twijfelvuur
31-10-2012 om 10:23
Hier
Naast twee groten ook nog een gelover. Die twee groten krijgen dus wel wat. Oudste wil ook een nieuwe telefoon. Die gaat hij niet van de Sint krijgen. Hij krijgt wat Mediamarktbonnen voor een bepaald bedrag en mag daarmee en met zijn verjaardagsgeld en zijn spaargeld zelf een nieuwe telefoon kopen. Ik vind zo'n telefoon namelijk geen leuk sintcadeau. Middelste heeft nog wel wat speelgoedwensen en die gaan nog wel ingewisseld worden.
Ik merk bij mezelf eigenlijk dat ik het vooral leuk vind om speelgoed te kopen voor 5-12. Als ze daar niet meer in geïnteresseerd zijn is voor mij de lol er een beetje vanaf. Ik geef normaal zo'n 100 tot 150 euro per kind uit. Met oudste worstel ik dus al een aantal jaren met dit dilemma. Die doet in het algemeen niet zo heel veel meer met zijn speelgoed. Het is al regelmatig voorgekomen dat een jaar later het plastic er nog om zat. Dat doe ik dus niet meer.
Vorig jaar heeft ie dus voornamelijk dingen als beltegoed, wiipunten etc. gekregen en een paar speelgoeddingen zoals een ds-spelletje en samen met zijn zus een gezelschapsspel. Al met al dus voor minder dan 100 euro. Maar ik ga er maar vanuit dat hij zijn aandeel al gehad heeft.

Elisa Gemani
31-10-2012 om 14:07
Sint/kerst
Wij (zoon, 11 en ik) vieren niet echt meer Sinterklaas. Hij viert het al op school en wij zijn sowieso meer van de Kerst. Hij krijgt een chocoladeletter en wat ander Sintlekkers en dat is het. Met Kerst zijn we met de familie bij elkaar en krijgen de kleinkinderen van oma een klein cadeautje.
Als kinderen niet meer in de Sint geloven gaat het eigenlijk alleen maar om het krijgen van (te dure) cadeautjes. (Grote) cadeaus zouden voorbehouden moeten worden aan verjaardagen. En met Kerst gaat het toch ook vooral om het samenzijn.
Persoonlijk schrik ik me kapot als ik hoor/lees wat kinderen ieder jaar krijgen met Sint/Kerst. Los van het feit dat wij het financieel niet breed hebben; wij zouden dit ook niet doen als wij er geld genoeg voor zouden hebben. Het lijkt wel alsof het vooral gaat om hebben-hebben-hebben. En als je zoals bij ons niets of iets heel kleins/goedkoops krijgt, ben je zielig...

Ginny Twijfelvuur
31-10-2012 om 15:39
Nou weet je elisa
Gelukkig zegt geld de meeste kinderen niet veel. Dus wat dat betreft maakt het denk ik niet zo heel veel verschil.
En verder is het al eens eerder genoemd: je kunt het niet vergelijken. De een doet veel aan verjaardagen, de ander aan Sinterklaas, of aan cadeautjes tussendoor. En dan heb je ook nog mensen die aan alles doen, of bijna helemaal niks.
Ik geef eerlijk toe, ik vind Sinterklaas de gelegenheid om mijn kinderen ongeneerd te verwennen. En we kunnen het missen, dus ach waarom niet dan? En verder zie ik ook geen betere gelegenheid om een Wii of wat dan ook cadeau te geven. Voor Kerst, verjaardagen en cadeautjes tussendoor maken wij weer andere keuzes. En dat mag toch?!

Snuggle's
31-10-2012 om 17:52
Elisa
Elisa: (Grote) cadeaus zouden voorbehouden moeten worden aan verjaardagen
Van wie? En waarom? Ik nader de veertig maar vind het nog steeds leuk om cadeautjes te krijgen, en ik ben alles behalve materialistisch. Heerlijk die spanning wat het zou zijn en het feit dat iemand zo lief is geweest om die moeite voor jou te doen. Ook cadeautjes geven vind ik heerlijk. Ik heb ook een klein budget maar dat geeft helemaal niet.
ik ben dus blij dat Sint en kerst daar voor mij mooie gelegenheden voor zijn. Dat doet helemaal niets af aan de gezelligheid hoor. Natuurlijk gaat het om de gezelligheid, maar met cadeautjes kan het ook best gezellig zijn.

wil40
31-10-2012 om 19:39
Besteding sint
Ieder jaar weer anders. Maar net wat we dat jaar leuk vinden om te geven. Dat kan het ene jaar een cadeau van 50 euro zijn, het andere jaar van 300 euro. Ik vraag me altijd af wat veel is of weinig, dat is voor iedereen verschillend.

wil40
31-10-2012 om 19:51
Elisa "niets"
"En als je zoals bij ons niets of iets heel kleins/goedkoops krijgt, ben je zielig."
Niets is wel erg niets, zielig is een groot woord, maar een kind zal toch wat teleurgesteld zijn als het "niets" krijgt. Ik zou een leuk tweedehands boek in de kringloopwinkel halen, een chocoladeletter uit de opruiming van vorig jaar en eventueel een voetbal die ik met zegels van de benzinepomp bij elkaar heb gespaard. ( Ik weet ook wat het is om het niet breed te hebben) Alles om die twinkelende ogen te zien bij het uitpakken. Het gaat niet om de grote dure cadeau`s, ook niet om het hebben, maar wel om het geven. Ik vind geven ontzettend leuk.

Sinterklaas
31-10-2012 om 21:22
Elisa!
Wat zeg je me daar nou? "Als kinderen niet meer in de Sint geloven gaat het eigenlijk alleen maar om het krijgen van (te dure) cadeautjes."
Als kinderen niet meer in de zichtbare Sint geloven, is het aan de ouders ze in te wijden in het geloof in de ware Sint. De ware Sint is niet van het krijgen, maar van het geven. Niet door ouders aan kinderen, maar door iedereen aan iedereen. Dat kan voor weinig, mag voor meer, maar het geven is de kern. Niet het krijgen.

Elisa Gemani
31-10-2012 om 22:42
Sint
Zoon krijgt/ik geef ook niet "niets", zoals ik al schreef. Een chocoladeletter en wat ander Sintlekkers. Voor de rest krijgt hij gedurende het jaar dingen, zoals een nieuwe game, voetballen en een echt cadeau voor zijn verjaardag.
Nee, ik heb niets met Sinterklaas. Tot mijn 6e, toen ik van "het geloof" afviel, vierden mijn ouders en mijn zus het wel met surprises en cadeautjes, maar ook zij en mijn zus waren blij dat het daarna niet meer hoefde.
Kerst vieren we dus wel uitgebreid, maar niet met (grote) cadeaus en alleen voor de kinderen. Geven doen we het hele jaar door in meer of mindere mate. Dat staat verder los van Sint en Kerst.

Sinterklaas
31-10-2012 om 23:15
Elisa
Zoon krijgt/ik geef, met Kerst alleen voor de kinderen. Dat bedoel ik nu, lieve kind. Verwennerij zoals je in je eerste schrijven zei, zit hem in het overladen van de kinderen terwijl de ouders voor de vorm elkaar een paar sokken cadeau doen of een theedoek. Ik zie graag dat de ouders de kinderen opleiden in het geven door hen óók te laten geven, naast het krijgen. Ik zie graag dat een kind mijn feest aangrijpt om zijn moeder te plagen met haar ochtendhumeur en zijn vader een vierkante gatenboor als surprise te geven omdat de man beter kookt dan klust. Democratisering van het geven blijft steeds het beste Sinterstreven. (Dat ik een Rijmpiet het dichtwerk laat doen is een misvatting). Dan viert men de ware Sint, ongeacht beurs of gezinssamenstelling.
Maar natuurlijk staat het eenieder vrij het geven op andere manielren en momenten te eren. De Sint gelooft ook in hen die niet in hem geloven. Knipoog.

Wiske71
31-10-2012 om 23:16
Totale sint budget
het totale sint budget is zo'n 500 euro euro geworden dit jaar. (2 gelovigen, puber en 2 ouders) Maar ik geef ook nuttige kado's met Sint. Duurste wat ik heb gekocht
was een duur dekbedovertrek voor puber (80 euro). Maar een dekbedovertrek moest er hoe dan ook komen en zou anders ook wel 30 tot 50 euro kosten. Verder bijvoorbeeld ook nieuwe sportschoenen voor mezelf en een telefoonhoesje voor man en pyjama's voor de jongens. Dingen die ik toch zou kopen, maar nu dus in pak en waar ik dan soms een wat luxere versie koop als dat ik anders zou doen.
Als ik alle echt speelgoed/luxe optel dan kom ik op ongeveer 150 euro aan lego, boeken, CD en make-up uit.

Elisa Gemani
31-10-2012 om 23:33
Sint
Mijn zoon geeft ook net zo lief als hij krijgt; spontaan. Uit zichzelf een heleboel speelgoedautootjes aan een kind geven dat hier kwam spelen en die autootjes te gek vond. Of een heleboel verzamelplaatjes weggeven aan een jongetje dat ze niet kon verzamelen. En ik krijg spontaan wel eens iets van zoon zoals een mooie tekening of een lief gedichtje. Dus nogmaals, daar hebben we geen Sint voor nodig; niet dat ene moment per jaar. De dag na Sinterklaas is het alleen maar: "en wat heb jij gekregen?" en elkaar de ogen uitsteken met nog duurdere cadeaus. Sorry sint, voor ons blijft Sinterklaas opgeklopte commercie waar vooral de winkeliers profijt van hebben. Het zou misschien anders zijn als je een grote, gezellige familie hebt die er iets van maakt maar dat hadden en hebben wij dus niet. Moederdag en Vaderdag werd en wordt bij ons ook niet "gevierd".

Maylise
01-11-2012 om 00:11
Inderdaad
Ah Sinterklaas zelf komt ook langs. Ik ben het met de Sint eens. Het is juist zo leuk om aan elkaar wat te geven. Nu de kinderen ouder zijn en we allemaal elkaar wat geven. Ik vind het zo leuk om te zien hoe ze na veel nadenken voor elkaar iets kopen waarvan ze echt denken dat de ander het mooi zal vinden en hoe ze met veel zorg een surprise en een gedicht in elkaar zetten. En je merkt dat ze het op de avond zelf minstens even leuk vinden om de reactie te zien van de ander op hun geschenk dan ze het vinden om zelf een cadeau te krijgen.
Overigens genieten ze ook zeker van dat laatste. Ik zelf trouwens ook. Ik vind het ook nog steeds leuk om een cadeautje te krijgen. Zowel een kleinigheidje wat zorgvuldig is uitgezocht door een van de kinderen als een wat duurder cadeau van man. Andersom vind ik het ook vooral leuk om iets voor ze te kopen waarvan ik weet dat ze er blij mee zijn.
Ik kan wat dat betreft zowel kerst als sinterklaas zeker genieten. Wat Sinterklaas natuurlijk weer extra speciaal maakt zijn de gedichten. Ik ben zelf niet zo'n dichter maar mijn kinderen hebben dat talent van mijn moeder geërfd en zetten bijzonder scherpe geestige gedichten in elkaar. Ik wou dat ik dat kon maar ik heb weinig literair talent helaas.
In elk geval vind ik het krijgen van een geschenk nog altijd leuk en de kinderen hoe groot ze ook zijn ook nog steeds.
Dat elkaar de ogen uitsteken is meer iets voor jonge kinderen heb ik het idee. Op de middelbare school en zo speelt dat allemaal niet zo meer.

Jippox
01-11-2012 om 09:18
Wow elisa
"(Grote) cadeaus zouden voorbehouden moeten worden aan verjaardagen"
Dus omdat jij niets met het Sinterklaasfeest hebt, "moet" iedereen het maar doen zoals jij? Whoeha, dat is wel een heel extreem voorbeeld van projectie! Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. Ik herken ook niet dat het alleen maar gaat om het hebben en om de dure cadeaus. Sinterklaas gaat volgens mij vooral om gezelligheid, hier tenminste wel. En dat laatste, dat je zielig zou zijn als je iets kleins krijgt... zou dit niet ook eens projectie kunnen zijn?

Sahara
04-11-2012 om 19:59
Grote cadeaus
Ik vond juist Sinterklaas de gelegenheid om de kinderen een duur/groot cadeau te geven. Een grote doos duplo of playmobil of zo. Onze kinderen zijn allemaal in het voorjaar of in de zomer jarig. Ze krijgen dan meestal iets voor buiten. Skates, step, tractor, waterbaan etc. En dan is de mogelijkheid om een keer in het jaar zomaar een cadeau te geven perfect. Dus krijgen ze van ons een duur/groot cadeau, een spel voor allemaal (dat wordt dit jaar Scrabble), chocolade letter, en nog iets kleins.
Heerlijk. Een keer de kinderen verwennen. En de jongste twee denken nog steeds dat alles van sinterklaas is. De oudste twee weten wel en ik moet zeggen ze houden zich in met hun wensen. Er vliegen geen WIi, ds'en of playstation wensen over tafel. De oudste wil heel graag iets van beyblade, nummer twee iets van lego.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aïda
05-11-2012 om 21:55
Hier
elk kind krijgt voor ongeveer 50 a 60 euro en dan moeten het ook nog eens 3 cadeautjes wezen..
Wij vieren het altijd met mijn familie en we zorgen dat alle kinderen even veel cadeautjes krijgen. Voor elkaars kinderen hebben we een bedrag afgesproken, en voor je eigen kind moet je maar kijken. Wij doen dus altijd zo rond die 50 a 60 euro. Bij mijn broer is het niet veel meer, mede omdat zij het ook aan de kant van mijn schoonzus vieren.
Ik ben er zelf niet zo voor om met regelmaat tussendoor cadeautjes te geven, dus hier echt met verjaardag/sint en met kerst nog iets kleins. Later wanneer de jongste ook niet meer geloof gaan we het verschuiven naar de kerst, maar helemaal niets met sint vind ik ook niet leuk..

A zorac
13-11-2012 om 00:41
50 - 60 euro per kind
Onze kinderen zijn ook 12 en 10. Allemaal in mei/juni jarig. Dus sinterklaas is een mooi moment om ze weer wat cadeau te doen. Meestal besteden we 50 tot 60 euro per kind. Dat is inclusief 15 euro van mijn ouders. Voor dat bedrag kopen we leuke dingen en nuttige dingen die ze toch nodig hadden, zoals een pyama of een fietstas en een chocoladeletter.
Nu ze niet meer geloven beginnen we het festijn met lootjes trekken. Iedereen koopt voor degenen die hij getrokken heeft een kleinigheidje van maximaal 5 euro van zijn eigen zakgeld. Daarbij komt een gedicht en een surprise.
Ik denk dat we sinterklaas op deze manier wel volhouden tot ze het huis uit gaan. Naarmate ze steeds meer van hun eigen geld moeten doen, lijkt het me des te leuker worden om ze met sinterklaas en hun verjaardag eens lekker te verwennen. Maar duur hoeft dat niet per se te zijn.