vaderLudo
07-12-2015 om 21:31
Slaapfeest
Mijn oudste zoon (12) wil in de kerstvakantie een slaapfeest (wakkerblijffeest) van twee nachten organiseren voor zijn vrienden en natuurlijk zichzelf. Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat we tegen twee problemen lopen:
1- Hij wil het helemaal zelf organiseren (met het geld van zijn ouders natuurlijk), maar logischerwijs heeft hij daar nul ervaring mee. Hoe kunnen we hem begeleiden zonder dat we opdringerig overkomen of alsnog alles organiseren?
2- Heeft iemand een idee wat het budget voor het feest zo ongeveer zou moeten zijn? We hebben zelf wel zitten rekenen, maar we komen er niet echt uit. Aangezien hij zelf eten en drinken en dergelijke wil kopen, willen we dat hij niet zonder geld komt te zitten, maar ook niet dat hij het kan gaan rondstrooien.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Leen13
07-12-2015 om 21:55
Samen doen
Ik denk dat je het niet totaal aan je zoon moet overlaten. Bedenk eerst een plan. Hoeveel jongeren komen er en wat wil hij ze te eten en te drinken geven van aankomst tot vertrek. Daar kun je een budget bij inschatten.
Of je zegt gewoon wat je er voor over hebt en daar moet hij het mee doen.
In alle gevallen zou ik toch zelf ook wat alternatieve scenario's achter de hand hebben. Als je zoiets voor het eerst doet gaat er uiteraard ook weleens wat mis en je wilt ook niet dat je zoon een flater slaat tegenover de gasten.
Je kunt zelfs nog zeggen dat iedereen wat te snacken meeneemt en dat jij het drinken inslaat.
Overigens vind ik 2 nachten te lang. Een nacht is meer dan genoeg. Ergens in de ochtend vallen ze dan in slaap en gaan in de loop van de dag naar huis.

angel3
07-12-2015 om 22:16
Mijn kind zou niet mogen
Wat gaan ze doen?? 2 nachten wakker blijven en dan overdag zit je met een stel chagrijnige pre pubers. Pfffff.
Ik zou willen dat hij bedacht wat ze gaan doen en om hoeveel kinderen het gaat. Budget is niet zoveel nodig lijkt mij.

angel3
07-12-2015 om 22:18
Ik bedoelde
Als mijn kind uitgenodigd zou worden zou hij niet mogen komen van mij. Hooguit 1 nacht. Dus misschien eerst ff checken.

Katniss
07-12-2015 om 22:39
Budget
Ik doe de partijtjes altijd in overleg en hanteer ook een budget. Voor een slaapfeestje (niet mijn favoriet, dus dat onmoedig ik) heb je volgens mij niet zo'n groot budget nodig. Dat kost je hooguit een avondmaaltijd (pizza?), chips, fris en een ontbijtje. Een slaapfeestje van 2 nachten zou hier niet gebeuren, en wakker blijven ook niet (tenzij dat compleet zonder geluid kan vanaf 00.00 uur).

Jamie
08-12-2015 om 06:54
Nee niet twee nachten doen!
Nee, dan zijn ze elkaar echt helemaal zat, niet doen hoor!
Vraag ze na het ontbijt te komen, dan kunnen ze een hele dag gamen want dat zal wel de bedoeling zijn, lekker pizza eten, chips en de nacht doorhalen en dan na de brunch weer weg. Geen minuut langer! Neem die tip alsjeblieft van ons aan. Zeg tegen je zoon dat het een andere vakantie twee nachten mag als het helemaal goed is gegaan (en hoop dan dat ze dat bij een ander doen). Budget? Je kunt toch gewoon uitrekenen hoeveel pizza, chips en frisdrank kost en dan nog iets leuks voor bij de brunch en wat worstenbroodjes/sauzijcenbroodjes bij de lunch op de eerste dag?

Paddington
08-12-2015 om 07:38
Budget
Mijn dochter houdt ook een slaapfeest, ter ere van haar verjaardag. Ze wordt 14.
Voordat ze ging bedenken wat ze wilde doen, heeft ze eerst aan mij een budget gevraagd. Ze wilde misschien wel naar de bioscoop ofzo. Ik heb haar een budget van 50,- gegeven. Daarvan gaan de meiden gourmetten. Verder heeft ze films geregeld, nog wat lekkers tussendoor, ontbijt en drinken. Ze zijn met 5 personen en het is 1 nacht.
Eerst dacht ze: wat een hoop geld. Toen ging ze kijken naar wat het allemaal kost. Het viel haar wel een beetje tegen. Natuurlijk had ze ook kunnen kiezen voor patat of hamburgers, maar ze wil graag gourmetten. Ze heeft dus keurig een boodschappenlijstje gemaakt en de prijzen erbij gezet.
Verder zou ik hem helpen nadenken wat hij moet regelen en het hem zelf verder laten doen. Persoonlijk vind ik 2 nachten ook erg veel.

helga
08-12-2015 om 09:02
geen twee nee
Twee nachten zou hier niet mogen, is recept voor mislukking!
Verder zou ik het gewoon toejuichen dat hij het alleen wil organiseren. Wat kan er nu misgaan?
Gewoon aangeven dat hij bij vragen of problemen bij jou terecht kan.
Dochter, ook 12, heeft nu ook voor het eerst helemaal zelfstandig haar feestje georganiseerd, wel geen slaapfeestje. Ging prima hoor.
Maar 2 dagen en nachten organiseren lijkt me echt teveel, daar verzuipt hij in lijkt me.

Moni
08-12-2015 om 09:07
Mijn kind zou niet mogen komen
Mijn zoon is 13. Hij mag in de vakantie best naar een slaapfeestje maar niet twee nachten.
Qua budget zou ik je zoon een planning laten maken over de dag/nacht qua activiteiten en eten/drinken. Daar kan hij dan zelf een berekening bij maken.
Zo op het gevoel zou ik uitgaan van maximaal 20 euro per persoon, inclusief maaltijden, voor een slaapfeest van één nacht.

Jaina
08-12-2015 om 10:52
Ja, een nacht
Ik zou zelf een nacht meer dan genoeg vinden. Mijn kind zou overigens wel mogen komen. Geen enkel probleem zolang het maar niet hier thuis is. Ik ben zelf niet de grootste fan van slaapfeesten maar als het dan moet dan is een enkele nacht al meer dan genoeg. De afgelopen keren heb ik ze in de tuin laten kamperen. Dat was een groot succes. Eerst barbecue en daarna bij het kampvuur 's mores roosteren. Verder konden ze nog films kijken, zwemmen en gamen. Maar dat was wel in de zomer.
Als ik het nu binnen zou moeten houden zou ik voorstellen voor het avond eten pizza, daarna ijs met van alles erbij zodat ze hun eigen dessert samen kunnen stellen (cake, slagroom, hagelslag, smarties, fruit uit blik, chocolade saus...)
Voor het ontbijt de volgende ochtend croissants, chocolade en rozijnen broodjes en dergelijke. Allemaal ongezond maar makkelijk en vlug klaar.
Voor tussendoor nog chips en cola en dergelijke.
Maar laat je zoon ook zelf meedenken. Misschien vind hij gourmetten wel een geweldig idee. Dat hebben we hier ook wel eens gedaan en was ook een groot success (ik hou helemaal niet van gourmetten maar de jeugd bevalt het wel)
Voor entertainment films, gamen, eventueel ook board games (zeker als ze met een kleinere groep zijn)]
Ik zou voor een eerste feestje het groepje ook klein houden. Blijkt het allemaal goed te verlopen en zijn de jongens verantwoordelijk kan je het aantal gasten of het aantal nachten altijd uitbreiden.

Jaina
08-12-2015 om 10:54
Oh en
Winterbarbecue kan ook heel leuk zijn. Je kan dan een vuurkorf als je die hebt er neerzeten zodat ze ook buiten kunnen eten. Als ze het dan echt koud krijgen verdwijnen ze vanzelf in huis met de laatste resten eten en kunnen dan een film oid. kijken.

Wilgenkatje-
08-12-2015 om 11:41
twee nachten
hij steekt in op meer dan alle andere jeugd van hun ouders mag en heeft er geen erg in dat twee nachten niet leuker is dan een nacht (waarschijnlijk door de vermoeidheid veeel minder leuk!!!)
Prima, als je slaapfeestjes als ouders ziet zitten, maar één nacht En anders niet. Jammer dan.

Nimbo
08-12-2015 om 15:03
ik kan me soms zo
verbazen over de vanzelfsprekendheid waarmee benoemt wordt:'Mijn kind wil....'en dat vervolgens uit de rest van het bericht spreekt dat je daar als ouder kritiekloos in meegaat. Ook de leeftijd van 12 jaar is toch nog duidelijk een waarin je een kind duidelijk grenzen moet aangeven toch? En al is het niet voor het kind zelf, dan nog voor de leefbaarheid van je eigen leven... Zie je ook de ambivalentie in het wel zelf willen organiseren en natuuuuuuuurlijk wel het mogen betalen van papa en mama? waarna je je vervolgens afvraagt of je niet te opdringerig bent als je hem helpt met ideeen aandragen.... pffffffffffff Sorry hoor, je kan ook te ver gaan in het bieden van exploratieruimte...
Ik zou om te beginnen het feest halveren; net als veel mensen zeggen: een nacht is genoeg. Daarnaast zou ik als hij perse alles zelf wil organiseren, een limiet stellen aan de kosten. En aan de hoeveelheid genodigden. En hem eventueel adviseren in hoe de kosten laag te houden.Alls zelf halen ed. of anderen vragen iets mee te nemen.
Hebben jullie trouwens ook nagedacht over duidelijkheid omtrent alcohol en over manieren hoe je hier toezicht op houdt? Dat lijkt me zeker een puntje; zeker als er veel jongeren komen!
Hebben jullie ook bedacht of jongens en meisjes gescheiden moeten worden gehouden en of/hoe je in de gaten houdt dat er geen gekke dingen gebeuren op sexueel gebied?

bieb63
08-12-2015 om 15:23
Ik snap het ook niet helemaal....
.... 1 nacht, oké, maar 2? Daar begin je toch niet aan? Hij is 12! Dus daar heb je echt nog iets over te zeggen. En hoezo wakker blijven? Dat trekken ze de 2e nacht toch echt niet en zal sowieso niet bepaald goed gaan.
Dus simpel: 1 nacht (en daar hoeft toch écht niet persé bij wakker gebleven worden, ook al zullen ze misschien pas in de ochtend even slapen). Dat wakker blijven snap ik eigenlijk al niet zo, ook al wordt het diep in de nacht.
Wbt budget: ik weet niet hoeveel jongens het zijn, maar als je uitgaat van bijv. 7 jongens, dan kan je toch enigszins een budget bedenken. Avondmaaltijd bijv. pizza o.i.d., ben je met 5 euro pp toch enigszins klaar, dus 35,00. Dan de nodige flessen fris, zakken chips, snoep, nog wat snacks e.d. 's Ochtends broodjes, beleg. Ik zou zeggen hooguit 75,00, daar moet hij het mee doen.

Jamie
08-12-2015 om 15:54
Nimbo
Serieus, moet je met 12 al rekening houden met alcohol? Verder verwacht ik helemaal geen meisjes (hij wil iets met vrienden) dus dat seksprobleem zie ik ook al niet of je moet verwachten dat er homo's tussen zitten maar dan nog maak je het wel heel ingewikkeld hoor voor die leeftijd en tenslotte: waarom mag een kind van 12 niets willen? Wilde jouw zoon nooit eens wat? Iets willen mag best, altijd iets krijgen is iets anders maar je kunt dat best neerzetten op een forum om reacties te krijgen.

Jaina
08-12-2015 om 16:07
Op zich
Op zich is het plan van zoon Ludo helemaal niet zo bijzonder. Slaapfeestjes willen veel kinderen van die leeftijd. Het enige punt zou voor mij als ouder zijn die twee nachten. Ik zou het reduceren tot een nacht. Eventueel als na een paar feestjes blijkt dat het heel goed gaat dan zou ik twee nachten overwegen. Maar a;ls Vader Ludo twee nachten wel ziet zitten is er toch niks aan de hand. Ik vind het prima om mee te gaan met de kinderen in dit soort plannen maar natuurlijk heb ik daarin grenzen. Ik hou niet van slaapfeestjes dus 1 nacht zou mijn grens zijn. Als vader Ludo die grens niet heeft dan is dat toch prima.

vlinder72
08-12-2015 om 16:10
nimbo
Als mijn zoon in de vakantie iemand of jongens wil laten logeren dan drinken ze gewoon limonade of fris. Ik haal meestal een zak chips en m&m 's en dat is het. Nu is het ook geen feest maar gewoon logeren dus dat zal wel anders zijn.
Over meisjes hoor ik hem echt nooit. Hij is dertien.

vaderLudo
08-12-2015 om 22:13
vervolg
Dat van die twee nachten blijk ik verkeerd te hebben begrepen. Hij mag van zijn moeder uit twee nachten één nacht kiezen.
@Nimbo:
Mijn zoon is 12 jaar en drinkt alleen fris, net als zijn vrienden. Zijn vier beste vrienden zijn de enige gasten en er komt geen enkel meisje. Dus ik vermoed dat we geen rekening hoeven te houden met alcoholmisbruik of seksuele uitspattingen. Dat we deze keer meegaan in wat onze zoon wil, betekent niet dat we hem altijd zijn zin geven. Dit vonden we echter een leuk idee en we hebben daarom ook ja gezegd. Mijn zoon krijgt twee euro zakgeld per week. Daar kan je in mijn ogen geen fatsoenlijk feest mee betalen. Daarom betalen wij als ouders het feest.
Inmiddels hebben mijn vrouw en ik besloten dat onze zoon een bedrag (geen extreem bedrag) krijgt om eten en drinken en dergelijke van te kopen. Wat hij overhoudt, mag hij bij zijn spaargeld stoppen. We hopen dat hij zo leert op de prijzen te letten.
Voor degenen die zich zorgen maken over mijn gebruik van de term 'wakkerblijffeest': de term gebruik ik omdat kinderen (jongens) volgens mij altijd tegen elkaar bluffen bij dit soort zaken (slaapfeest, kamp, logeren, etc.) dat ze de hele nacht gaan opblijven. Echter ken ik geen enkel verhaal waar dat ook daadwerkelijk gelukt is. Dus over het 'slaap'deel van het feest maak ik me geen zorgen.

helga
08-12-2015 om 22:29
nou...
Hier lukte het dus wel...volgens mij werd zoon 11.(dat wakker blijven, dus!) Maar jee, ik snap 'de kick' daarvan best hoor. (Waren maar 3 vriendjes en vriendinnetjes, scheelt)
En Nimbo, prima als *jij* zoiets niet goed vindt, maar snap je echt de meerwaarde van iets willen, en dat dan zelf organiseren niet?
Ik vond het altijd wel leerzaam voor ze. Tuurlijk gaat er vanalles mis, daar leren ze van. Dat ze het niet zelf betalen, tsja. Ze betalen wel meer niet, op deze leeftijd
Maar met mis bedoel ik niets op het gebied van alcohol of sex, wat dat betreft heb ik schaapjes haha en ik denk nog vrij lang. (Wellicht maakt me dat makkelijker)
VaderLudo, veel plezier! Fijn dat 2 nachten een misverstand was (zouden mijn kinderen zomaar om kunnen vragen) want dat zou echt niet leuk zijn.

Nimbo
08-12-2015 om 22:42
Natuurlijk
snap ik de meerwaarde. Waar het mij even om ging was dat er soms een bepaalde vanzelfsprekenddheid is dat sommige mensen overal in mee gaan en dit zo op het forum zetten. Het lijkt dan soms alsof ze niet eens bedenken of ze het zelf wel een goed idee vinden, maar automatisch hun kind hun zin willen geven. terwijl je best grenzen moet kunnen stellen. maar het tweede bericht van de vader laat al weer een hele andere kant zien.
Wat alcohol betreft: mijn eigen zoon had op deze leeftijd echt die interesse nog niet. Maar kijk even op het forum: het was onlangs nog aan de orde dat kinderen van rond de 12 hun eerste biertje kregen op een kamp. Er hoeft maar een lefgozertje tussen te zitten die stiekem wat meeneemt....
En wat sexuele uitspattingen betreft.... Mijn zoon is rond deze leeftijd meerdere malen misbruikt door een jongen die nauwelijks iets ouder maar wel groter was, tijdens een logeersituatie. Nou is mijn zoon ook wat snel te intimideren en dat speelde mee, maar je onderschat snel de sexuele interesses van je kinderen.

Nimbo
08-12-2015 om 22:48
En Jamie
"Of er moeten homoś tussen zitten......"
Dat hoeft echt niet hoor. Rondom de puberteit hebben heel veel jongens, maar ook meisjes, interesse voor alle experimentjes. Er zijn heel wat jongens die homosexuele ervaringen opdoen zonder dat ze later homo of zelfs maar bi blijken te zijn. Vaak beperkt zich dat tot samen masturberen of dit bij elkaar doen, maar het gaat toch ook echt wel verder!

helga
08-12-2015 om 23:08
ja maar
'ik wil', dat vind ik een goed uitgangspunt hoor. Waar ik door verschillende redenen (vermoeidheid, drukte, ergernis) ook niet altijd alle aandacht voor heb, maar waar ik wel aandacht voor wil hebben.
'Ik wil' is mi nl wél heel belangrijk. Belangrijk voor kinderen om dat goed te leren kennen, te exploiteren. Het is de basis van een hoop ontwikkelingen. (Grenzen leren herkennen en bewaken, wensen van jezelf maar ook de ander, ambities etc)

bieb63
08-12-2015 om 23:32
Ludo
Even kort: nav je laatste bericht en uitleg, lijkt mij jouw/jullie neslissing en insteek helemaal prima.

Pirata
09-12-2015 om 08:23
slapen/niet slapen
Een tijdstip afspreken waarop de apparatuur ingeleverd moet zijn kan de nachtrust ten goede komen. Bijv. 2 uur. En wekkers inleveren? Hier meegemaakt dat 1 van de jongens zijn wekker om half zes had gezet. Dan hadden ze meer tijd om te feesten. Helaas waren ze kennelijk pas om 4:45 in slaap gevallen...

vaderLudo
10-12-2015 om 22:56
vervolg
@Pirata:
Bedankt voor je tip over de wekkers. Daar hadden we nog niet over nagedacht. Sowieso willen we een eind maken aan activiteiten zo tussen 1 en 2 uur. Wel mogen ze dan nog praten met elkaar, maar met alleen een nachtlamp aan.
Overigens is onze zoon nu al uit zichzelf bezig om samen met zijn vrienden een programma te maken. Maar als ze alles willen doen dat ze hebben opgenoemd, dan moet een dag minimaal 40 uur lang worden. Het ging echt van gamen en tafelvoetbal tot darten en zelfs tot aan bodypainting. Dat laatste gaat het dus niet worden.

Jasmijn
11-12-2015 om 09:29
goed idee van dat geld overhouden
Goed bedacht dat wat hij overhoudt, in zijn spaarpot mag stoppen. Ik ben ook aldoor bezig geweest mijn kinderen prijsbewust te maken, dochter keek voorheen nooit naar de prijzen (omdat ik toch betaalde) laatst zeurde ze constant over dat ze graag in de keuken zo'n grote schaal blauwe besjes wilde want die hadden ze bij haar oppasadresje ook staan, tot ze in de supermarkt zag dat een schaaltje met die besjes (en veel minder, hooguit een handje vol) € 3,99 kostte.... (ze had het zelf een keer willen kopen) sindsdien hoor ik haar er niet meer over
Goed dat het inderdaad 1 nachtje is.... lijkt me gezelliger, veel plezier!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.