Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Slapen

Ik heb een vraag. Mijn zoon in de brugklas wil dit weekend spontaan bij een klasgenoot slapen met een ander vriendje. Hij heeft het nog nooit over deze jongen gehad. Op zich mag hij altijd bij een vriendje slapen en vriendjes mogen ook altijd bij ons slapen, maar dat zijn vriendjes die ik ken. Maar het feit dat ik deze jongen en zijn ouders niet ken en dat het aan de andere kant van de stad is, maakt dat ik twijfel. Op de vraag waarom hij zomaar bij hem wil slapen, krijg ik als antwoord dat hij Cool is. Als ik hem zeg, waarom nodig je hem eerst niet eens uit, of ga eerst eens afspreken zonder dat er gelijk geslapen moet worden gaat hij grijnzen. Hij laat niet veel los. Het feit dat hij er zo geheimzinnig over doet, maakt dus dat ik twijfel. Wat vinden jullie? Doe ik er te moeilijk over, of moet ik het maar gewoon toelaten?

Dan zou ik er toch wel iets meer van willen weten. Het lijkt er nu op dat ze iets van plan zijn wat niet door de beugel kan.

Zo gaat dat meestal vanaf de brugklas, heb je er veel minder zicht op en je kent de kinderen en hun ouders niet meer.  Zeker spannend in het begin! Ik wilde in zo’n situaties altijd het adres hebben, en in het begin wilde ik ook wel een nummer van een ouder. Belde ik nooit maar voelde veiliger. En ik wilde de garantie dat er een ouder aanwezig was. M’n kind weet dat als er iets toch niet goed gaat ze altijd kan bellen en dan kom ik direct (vandaar dat adres). 

Maar als je het niet vertrouwt, en hem normaliter wel vertrouwt, kun je ook met hem bespreken dat je er geen goed gevoel bij hebt. 

Ik zou tegen je zoon zeggen: dat is goed als ik vooraf even kan overleggen met zijn ouders. Dus zorg maar dat ik een telefoonnummer krijg.

Lijkt mij volkomen normaal (bij een brugklasser) om nog even contact met andere ouders te hebben. Al was het maar om zeker te weten dat die ook op de hoogte zijn van de plannen...  

In die tijd bracht ik kind weg als er gelogeerd ging worden.  Meestal moest er een maatje+kussen+slaapzak mee en dat was dan teveel om op de fiets mee te nemen. Kon ik gelijk even checken waar kind terecht kwam. 

Ik zou dit ook niet vertrouwen en normaal mag mijn kind echt wel ergens slapen op die leeftijd zonder dat ik het kind ken. Dikke kans dat ze iets van plan zijn en dat vriendje zegt dat ze bij jou slapen of de ouders zijn niet thuis of wat dan ook. 

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Leg dat maar eens uit aan je kind. Vertel hem ook dat leuke geheimpjes prima zijn maar niet leuke geheimpjes niet en dat jij er weinig vertrouwen in hebt als hij zo geheimzinnig doet. Als het vertrouwen te paard is gegaan heeft hij daar heel lang last van. 

Het is op de middelbare school wel normaal dat je als ouder niet meer alle klasgenoten en vrienden kent. Maar blijkbaar komen andere vrienden wel bij jullie thuis over de vloer en deze jongen niet. Dat geheimzinnige zou mij ook niet aan staan. Als je gewoon ergens gaat logeren, hoef je er niet geheimzinnig over te doen. Ik zou in ieder geval hem even brengen met de slaapspullen en een telefoonnummer van de ouders willen hebben. 
Je zoon noemt zijn vriend 'cool'. Zijn ze ook echt vrienden of kijkt hij enorm tegen hem op? En wat maakt deze jongen dan zo cool? Durft en doet hij dingen die anderen niet durven en doen?

Vanaf de middelbare is het wel normaal dat je vrienden helemaal niet kent. Bij logeren bij een brugklasser zou ik wel het adres en het telefoonnummer van de ouders willen weten. Dat is een heel normaal verzoek en wil hij dat niet geven dan wordt er niet gelogeerd. 

Oh ja, en wat is 'cool' ? Wat ondernemen ze samen? Ze gaan niet aan het lachgas hoop ik? Kom zeg, het zijn brugklassers, nog láng geen 18, en je bent voorlopig nog als ouder verantwoordelijk. Dus eerst maar eens wat nader onderzoek doen.

Mogelijk speelt er iets wat ze willen uitproberen met zijn drieeen zoals drugs, roken of alcohol.
Maar het kan zijn dat er misschien iets sexueels is wat uitgeprobeerd moet worden.
Ik zou het hem voorleggen; zeg dat je je zorgen maakt (juist om die grijns) en vraag of het slaappartijtje ook bij jullie plaats zou kunnen vinden. Zo nee....waarom niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.