Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
koentje

koentje

09-09-2012 om 13:46

Slechte zelfzorg

Zoon, 14 jaar (ADHD/NLD) zorgt zo slecht voor zichzelf. Jarenlang hebben we in de weekenden 's ochtends, als we zelf uitslapen, brood voor hem klaar gezet, klaargemaakt en drinken, met de afspraak dat dit eerst op moest. Toen zijn we langzamerhand in stapjes af gaan bouwen, eerst alleen klaar zetten zodat hij zelf moet smeren en zo en nu dan dat hij het helemaal zelf moet doen. Dat leek goed te gaan maar nu kom ik erachter dat hij soms gewoon helemaal niet eet en drinkt totdat het hem voorgezet wordt. De koektrommel weet hij overigens wel te vinden. Maar vandaag bijv. kom ik erachter om 13 uur dat hij vanaf dat hij 8 uur op is, niets drinkt en eet, alleen een paar koekjes.
Verder moet ik er constant achter aan dat hij wel echt zijn tanden poetst en ook dat hij het niet enorm aframmelt, het blijven dingen waar ik moet blijven controleren, want hij doet het anders echt niet. Inmiddels heeft hij ontdekt dat het lekker is een geurtje op te hebben en hier maakt hij gebruik van, maar hij gebruikt het als hij de kans krijgt dus ook om te maskeren dat hij niet echt schoon is.... Bijv. na gym. Want thuis houd ik nog steeds in de gaten wanneer hij doucht, en of zijn kleren regelmatig in de was gaan. Ook hier moet ik achteraan blijven gaan.Ik probeer dingen los te laten maar hij wordt maar niet zelfstandig.
Nu weet ik wel een oplossing; voor de weekenden om het op papier te gaan zetten wat de afspraken zijn en bepaalde consequenties eraan te verbinden als het niet goed gaat..... maar ik word er zo MOE van, steeds maar weer erachteraan, navragen, uitpluizen, bespreken, nieuwe manieren vinden om hem te motiveren, om het te controleren en om het in goede banen te leiden. GEK word ik ervan!!! Wie heeft er tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koentje

Hier houdt ik het simpel. Ik doe het nog steeds zelf. En inmiddels als ik een beetje traag ben 's morgens smeert zoon zelf zijn brood. Als dochter 's morgens erg angstig is en niet de keuken in durft zorg ik dat er eten en drinken naar haar toe gaat voor ik naar mijn werk ga. Verder zet ik de kinderen ook aan het douchen en tandenpoetsen. In het weekend en bij speciale gelegenheden. Gaat zoon naar zijn vriendin dan douch je eerst. De eerste schooldag, dan douchen. De avond na sport, dan douchen. Vermoeiend ja, maar nog vermoeiender om te verwachten dat ze iets zelf gaan doen dat blijkbaar nog maar steeds niet wil.

Karmijn

Karmijn

09-09-2012 om 15:02

Puber

Is dit niet typisch puber gedrag?
Onze dochter van 16 gaat pas sinds anderhalf jaar uit zichzelf douchen.
Onze zoon van 13 is mager, heeft nooit honger. Hij kan makkelijk er om drie 's middags achter komen dat hij nog niets gegeten heeft.
Ik zorg wel altijd dat er bananen, appels en wortels liggen. En warempel, soms eet zo'n puber dan ineens uit zichzelf fruit.

marsja

marsja

09-09-2012 om 16:49

eens met karmijn

tips heb ik niet, hier precies dezelfde perikelen bij nadh-kinderen. Douchen? Eens in de 3 weken, voor de rest alleen haren wassen. Tanden poetsen, soms, zo tegen de tijd dat je naar de tandarts gaat. Nagels knippen ach...Eten?als je honger hebt pak je wat voor handen is, liefst makkelijk.
Adem in, adem uit, hou vol, zit uit.

Vic

Vic

09-09-2012 om 20:02

Kijk nou

Ik heb een normaal kind Blij te lezen dat er meer zijn die onder de douche gejaagd moeten worden, of die in het weekend gaan zitten wachten tot je eten voor ze maakt (en anders maar niet). De laatste weken is er wel een (lichte) kentering gaande. Ze gaat ook uit zichzelf haar tas inpakken en vroeger naar bed.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-09-2012 om 20:15

Koentje

Ik heb vijf broers. Alle vijf dachten ze dat douchen een maandelijkse klus was, evenals sokken in de was gooien of een schone onderbroek aandoen. Hun idee van een maaltijd was een frikandel speciaal en een fles cola van de Aldi (was die er toen al?). Ik begin maar niet over hun idee van humor, dan word ik geroyeerd als OO-lid. Het goede nieuws: alle vijf zijn ze, geheel tegen de voorspelling van hun ogenrollende zussen in, doodnormale frisgewassen volwassenen geworden. Meestal mede dankzij de eerste vriendin, die meteen orde op zaken stelde. Mijn moeder wist altijd wanneer een zoon actief in de liefde was. Dan douchte hij ineens tweemaal per dag en trok om de haverklap iets schoons aan.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-09-2012 om 20:17

O ja

Hoewel mijn zussen en ik ervan overtuigd waren dat wij door aliens waren opgezadeld met een soort embedded Neanderthalers, heeft geen van onze broers een diagnose.

Niet gek worden

Gewoon niet overal op letten. Heb een zoon van dezelfde leeftijd als die van jou, en ik ga echt niet dagelijks na of hij een schone onderbroek aandoet enzo. Ik verbind er geen consequenties aan als ik merk dat ie al een paar dagen dezelfde onderbroek draagt, of deo onder ongewassen oksels spuit. Maar ik zeg er wel altijd wat van en vertel hem weer eens hoe het volgens mij wel zou moeten. Ooit zal het kwartje wel vallen.
Op zondag ontbijten we met z'n allen, om een uur of 11. Heel gezellig. Ik begrijp niet waarom je hem tot 13.00 uur alleen laat zitten, maar misschien lees ik dat verkeerd.
Maar hoe dan ook, ik zou je zoon wat minder op z'n nek zitten. Hoef jij ook niet gek te worden.
Oh, en voor de statistieken, mijn zoon heeft geen etiket. Hoewel hij dat volgens zus toch echt wel zou moeten hebben . (Bedankt Mea voor jou broers vs zussen verhaal).

Gelukkig

Eèn en al herkenning bij de vraag van Koentje. Ik wachtte met spanning op de reacties. Ik begrijp dat mijn zoon misschien toch niet eindigt als zwerver onder een brug? Hier ook een zoon die het niet zo nauw neemt met de zelfzorg. Ik stop er wel gewoon eten in als hij er zelf te lui voor is en commandeer hem enkele keren per week onder de douche. Ik weet het, opvoedkundig niet okè, zo wordt hij nooit zelfstandig. Maar ik ga me ook niet ergeren aan vieze kleren en leg gewoon schone klaar. En als hij op zondag laat zijn bed uitkomt maak ik gewoon een gezellige brunch.
Hij kan het wel, die zelfzorg, maar het interesseert hem niet. Precies, een puber.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2012 om 00:37

Mea

Leuk verhaal

En verder: een halve herkenning. Eten gaat goed hier. Tandenpoetsen geloof ik ook wel. Maar dat douchen????
Ik zie het altijd aan zijn haren. Ben blij te horen dat ie vast niet de enige in zijn klas zal zijn...

Meisjes ook

Hier heeft jongste dat 'gehad' tot een half jaartje terug ongeveer(bijna 15....Elke douchebeurt moest ik haar eronder sturen. En dan nóg wist ze het te presteren soms om er onderuit te komen....tutterdetut op d'r kamer en dan werd het zo laat dat ze dacht : 'Nu red ik het niet meer' en dan wastte ze d'r haar gauw in de wasbak. Want ik had gezegd dat ze moest douchen omdat ze vette haren had, hahaha. Tja en die haren waren toch nu niet vet meer? Tandenpoetsen idem dito. Ter controle heb ik haar jarenlang 's morgens en 's avonds de tanden laten kijken of ze 'schoon' waren. 2 Jaar terug ofzo had ze nog een schimmeltje op d'r hoofdhuid, gewoon van het slechte harenwassen. Ook eten 'vergeet/vergat' ze vaak.
Zucht. Het is gewoon een aangeboren afwijking die je vooral parten speelt als ze geacht worden zelfstandiger te zijn/worden. Mijn broers hadden in hun jeugd/puberteit hetzelfde, dus echt druk heb ik me er nooit om gemaakt. Oudste heeft het niet en ook niet gehad. En opeens was het 'over', van de ene dag op de andere ging ze zomaar uit zichzelf douchen...Wij vielen bijna van de bank van verbazing (de rest van de familie. Het zullen de hormonen wel zijn die meespelen waardoor ze er opeens 'goed' en dus ook fris uit wil zien. Zo herinner ik het me ook van mijn broers. Dat ze eerst nóoit douchten en toen opeens elke dag. Het eten is nog niet veel beter. Ze denkt er gewoon niet aan als wij er niet zijn of er achteraan zitten. Soms moet ze alleen eten en dat controleren we altijd. Dat is de enige reden dat ze het doet. Omdat het móet van ons .....
Dus er is hoop koentje. Als de meisjes in het spel komen kan het zomaar over zijn....
groeten albana

Puck

Puck

10-09-2012 om 09:11

Hier ook zon puber

Douchen begint nu een beetje te komen (vooral als treuzeltechniek erg in trek), maar voor de rest......
Eczeemzalf smeert ie nauwelijks/nooit, zijn nachtbeugel gaat alleen in als ik hem daar 3 keer aan help herinneren, noem maar op. Ook dat "vergeten" te eten of te drinken herken ik.
Maar aan de andere kant staat hij 's morgens wel een kwartier voor de spiegel om zijn haar in model te krijgen, dat dan weer wel.
Ik maak me er niet druk om, vind het idd typisch puber.

Helemaal anders hier...

Goh ik dacht juist dat pubergedrag was dat ze 2x per dag douchen en minimaal 2 a 3keer per dag schone kleren aan trokken! Dat doet die van mij dus juist!

Eten? in ieder geval iets wat heel makkelijk is en weinig tijd kost om klaar te maken (restjes rijst/pasta etc van de vorige avond dus als ontbijt....)

koentje

koentje

10-09-2012 om 10:33

Oke............

Ik ben gerustgesteld... het schijnt normaal te zijn. Kwestie van verwachtingen omlaag schroeven dus. Nou ja, dat kan ik aan!
En Fay, ik laat hem niet tot 13 uur alleen zitten hoor. Het was alleen dat we toen gingen eten en ik erachterkwam dat dat voor hem de eerste keer was die dag.

Tinus_p

Tinus_p

10-09-2012 om 11:32

Normaal

Koentje:
"Ik ben gerustgesteld... het schijnt normaal te zijn. Kwestie van verwachtingen omlaag schroeven dus. Nou ja, dat kan ik aan!"
het is weliswaar normaal, maar maak niet de fout te denken dat je er 'dus' niets aan hoeft te doen.

Yura

Yura

10-09-2012 om 13:14

Opgelost

Mijn zoon van 14 is erg slank/mager en als hem geen kant en klaar eten wordt voorgezet eet hij gewoon niet. Dat betekent mn in vakanties of in het weekend als hij op onmogelijke tijden wakker wordt hij een paar uur lang niet eet of drinkt. Op een nacht kwam hij bij ons met vreselijke buikpijnen, naar de hap en de spoedeisende hulp. Dit moest wel een blinde darm ontsteking zijn, bloed was nog goed, maar dat zou ongetwijfeld binnen enkele uren anders zijn, hij kon maar het beste in het ziekenhuis blijven. Volgende ochtend weer bloedprikken, weer niks te zien, maar chirurg nam maar alvast een optie op een operatie later die middag, nog wel nog even een echootje en wat was het? Dwarszittende ontlasting. Zoon maar eens duidelijk uitgelegd dat hij dit uitsluitend aan zichzelf te danken had door met name bijna niet te drinken en veel te gemakzuchtig te eten. Waarom zou je een boterham smeren tenslotte als je ook zo zonder veel moeite een paar koekjes uit de koektrommel kan pakken of nog makkelijk een zak chips open trekken. Sindsdien smeert hij een boterham en pakt een glas melk zodra hij uit bed komt.

Maylise

Maylise

10-09-2012 om 16:51

Ilonka

Ja hier ook zo met douchen. Ze douchen me eerder te vaak. Soms wel 2 of 3 keer per dag. En elke keer met heel veel douche gel en shampoo. Het zou zelfs best wat minder mogen.

Dat eten herken ik deels wel. Mijn jongste (toch geen baby meer maar al 12) kan heel hopeloos op de bank zitten als ik thuis kom dat hij zo'n honger heeft en dat er niks te eten is in huis. Terwijl we een voorraad kast vol hebben waar je een weeshuis mee kan voeden. Maar zelf een ei bakken of een boterham smeren is blijkbaar te veel werk. Koekjes en chips daarentegen weet hij wel goed te vinden.

koentje

koentje

11-09-2012 om 10:25

Haha tinus

nee, inderdaad er moet wel iets aan gedaan worden. Wij proberen het hier d.m.v. structuur aanbieden en soms de consequenties weer even doorpraten. Maar het lijkt wel een gebed zonder eind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.