Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Smartschool,dagelijkse bron van frustratie

Hallo,

in België gebruiken we de app smartschool voor alle schoolresultaten en dergelijke…ik weet niet of dit in Nederland een andere app is maar die app is eigenlijk met momenten een echte bron van frustratie.Elke dag spanning en ruzie als ik zie dat ze (mijn dochter van 17)weer een taak niet heeft gemaakt of een resultaat niet goed is of ze moet nablijven..Ik heb me nu voorgenomen niet meer constant in de app te kijken want het komt de relatie met mijn dochter echt niet ten goede…Ik heb ook afgesproken met mijn dochter dat ik er minder ga in kijken en dat ze zelf de verantwoordelijkheid moet
Nemen om in orde te zijn,zeker aangezien haar leeftijd…Hebben jullie ook deze ervaring?En hoe vaak checken jullie de app?


Wij gebruiken ern andere app, maar het idee is hetzelfde. Je dochter is 17, laat haar zelf maar ervaren wat er gebeurt als ze niet doet wat er van haar gevraagd wordt. 
Laat school op school en hou het thuis gezellig. Dus zet al die meldingen uit, is mijn dringende advies. Ik krijg zelf alleen meldingen voor e-mails die aan mij gericht zijn en als er een nieuw rapport is. De rest zie ik niet. Dat is veel beter voor ieders gemoedsrust en de sfeer in huis.

Hier in Nederland zijn het vziw vooral Magister en Som Today. 

Hier moet ik de app gebruiken om mijn dochter absent te melden (wat helaas vrij regelmatig nodig is). Van binnengekomen cijfers krijg ik ook bericht, net iets later dan dat dochter het zelf krijgt. 

Huiswerk check ik nooit. Ik heb het al druk genoeg, en als dochter haar huiswerk niet maakt krijgt ze vanzelf wel problemen met de leerkracht. Daar is ze meer van onder de indruk dan van eventuele vermaningen van haar ouders. 

Als jij die app niet nodig hebt voor het absent melden (ik weet niet of dat zo is), dan zou je die app gewoon van je telefoon kunnen verwijderen. Kun je er ook niet meer op kijken, en dan heb je dat probleem opgelost. 

Het onderliggende probleem, namelijk dat jij meer controle over je dochter wil dan zij toelaat, is daarmee natuurlijk nog altijd niet opgelost, maar symptoombestrijding is soms ook al heel wat. En het wissen van die app is natuurlijk ook een signaal aan dochter: kijk, ik laat je los. 

De app is niet de bron van je frustratie, maar je eigen gedrag is dat. Stop met op de nek zitten van je 17 (!) jarige dochter. Simpelste oplossing: gooi de app van je telefoon

Natje1812

Natje1812

13-03-2023 om 10:21 Topicstarter

Ik ga de app idd van mijn smartphone gooien en hem enkel op mijn IPad zetten…Die ligt sowieso altijd thuis.Het is idd mijn eigen schuld dit steeds te checken en mijn dochter er op aan te spreken.Wij moeten bellen als ze ziek is…en ze hebben ook mijn nummer uiteraard voor dringende gevallen…Dat loslaten is een heel proces vooral als het niet altijd loopt zoals het zou moeten…maar op de lange duur is de band met mijn dochter nog altijd het belangrijkste…

Ik vind 17 ook te oud om zo actief mee mee te kijken. Ga met je dochter het gesprek aan. Welke mate van betrokkenheid vindt zij prettig? En welke jij? Probeer tot een goede middenweg te komen.

Ik ben de app vergeten te herinstalleren toen ik een nieuwe telefoon kreeg.  En toen pas na enkele weken weer er op gezet (omdat wij idd moeten ziek melden via de app) - maar dan zonder meldingen.

Nu keek ik al altijd niet zo extreem veel.  Ik vind het onzin om overal constant bovenop te zitten. Dat deden mijn ouders vroeger ook niet - die hadden alleen het papieren rapport om de zoveel maanden en verder de zekerheid dat school wel aan de bel zou trekken als er echt iets ergs aan de hand was.  En ook dat doen ze nu wel - in het geval het nodig is, krijg je echt wel een mailtje van de mentor.

Wat lijkt het me verschrikkelijk om nu een puber te zijn. Vroeger vertelde ik echt niet al mijn cijfers tegen mijn ouders. Ik zou hier echt minder mee bezig zijn, stel voor jezelf duidelijke grenzen wanneer je wel of niet kijkt.

Ik had dit ook, en wilde toen de door school gebruikte app verwijderen, helaas gaat dit niet omdat er ook berichten mee naar ouders gestuurd worden die je dan wel moet lezen.
Maar ik heb heel bewust niet meer in de cijferlijst gekeken. Als het belangrijk is trekt school wel aan de bel, maar met 17 is het ook wel al hun verantwoordelijkheid. Jij hebt je diploma al tenslotte.

magister heet het hier. En ik heb de app niet. Mijn man wel en die kijkt hooguit of hij mss iemand wakker moet maken (rooster) of een ziekmelding (dan app ik hem even) 
Ik vind het leuker als ze me zelf een cijfer wel (of niet) verteld en verder vind ik het maar raar dat ik tussen de rapporten door haar cijfers zou moeten bekijken, laat staan of ze haar huiswerk heeft gemaakt. Dat moet ze al Helemaal zelf weten.      
overigens geven ze mij ook nooit commentaar als de was er nog ligt en ik ergens niet aan toe ben gekomen. Want eerlijk is eerlijk 

De enige reden om een 17-jarige nog zo te controleren is als er echt bijzondere omstandigheden zijn en dat dit afgesproken is (met haar/school).
De app is niet het probleem, maar dat jouw gedrag.

Het lijkt mij echt vreselijk als mijn ouders alles zo hadden kunnen zien. Nu kon ik een slecht cijfer tegelijkertijd met een goed cijfer vertellen. En die rij met flinke onvoldoendes (en die niet relevant waren), hebben ze niet meegekregen. Scheelde ook wat stress bij mijn ouders.

Dus ook voor ouders lijkt het mij vreselijk stressvol om alles te weten.

Natje1812

Natje1812

13-03-2023 om 13:02 Topicstarter

Ysenda schreef op 13-03-2023 om 10:52:

Ik had dit ook, en wilde toen de door school gebruikte app verwijderen, helaas gaat dit niet omdat er ook berichten mee naar ouders gestuurd worden die je dan wel moet lezen.
Maar ik heb heel bewust niet meer in de cijferlijst gekeken. Als het belangrijk is trekt school wel aan de bel, maar met 17 is het ook wel al hun verantwoordelijkheid. Jij hebt je diploma al tenslotte.

Natje1812

Natje1812

13-03-2023 om 13:10 Topicstarter

In mijn vriendenkring wordt er zeer intensief gebruik gemaakt van de app en ook trackingapps …Dat doe ik niet en ga ik ook nooit doen.Misschien dat ik hierdoor wat extra druk voel maar eigenlijk ben ik zelf niet het type om alles te controleren.

mut

mut

13-03-2023 om 13:11

Ga naar oudercontacten en reageer als je rechtstreeks gemaild wordt door de school. Als er echt iets is zoekt de school/ leerkracht zelf wel contact. Meeleven wordt geapprecieerd maar je dochter heeft wel enige vrijheid nodig. Alleen in bijzondere omstandigheden is het bedoeling dat een ouder zo veel meeleest. 

Ik heb mezelf al spijbelend, spiekend, handtekening vervalsend het vo doorgekregen en ik gun mijn zoon het om ook de dingen zelf op te lossen. Soms kijk ik uit nieuwsgierigheid maar ik stel dan hooguit een vraag (heb je hulp nodig, wat is je plan?) en probeer geen mening te hebben

Saartjepoes schreef op 13-03-2023 om 13:39:

Ik heb mezelf al spijbelend, spiekend, handtekening vervalsend het vo doorgekregen en ik gun mijn zoon het om ook de dingen zelf op te lossen. Soms kijk ik uit nieuwsgierigheid maar ik stel dan hooguit een vraag (heb je hulp nodig, wat is je plan?) en probeer geen mening te hebben

wij zeiden altijd tegen zoon: prima dat je wat flikt, maar zorg dat wij er geen last van hebben. Als school bij ons komt dan hebben wij er last van.

Zo zaten we eens bij een tafeltjes avond op een dag dat zoon betrapt was bij het overschrijven van huiswerk. Docent vond dat wij er wat aan moesten doen. Tja, wij konden niets anders zeggen dan: volgende keer wat minder opvallend overschrijven dan. En beste docent: welke straf heb jij uitgedeeld, want het was op school?

Vond de docent niet leuk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.