Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sneeën

Vaak als we aan tafel zitten zie ik op de arm van mijn 12 jarige dochter allemaal sneeën en littekens zitten er komen er steeds meer bij en ik weet niet wat ik moet doen. Als ik erover begin te praten zegt ze dat het papier sneeën zijn. Is het normaal dat een puber dit doet of moet ik me er zorgen om maken?

Daar zou ik me zeker zorgen om maken want nee, dit is niet normaal. Vraag de huisarts om advies. 

Het klinkt als automutilatie. En ja, daar moet je je erg veel zorgen over maken. 

Is je dochter ergens in behandeling? Zo nee, vraag de huisarts om advies. Zij kunnen je helpen met de juiste hulpverlening. 

Sterkte!

lees je in op automutilatie 

Huisarts! Dit lijkt op dat het bewust gemaakt is, dat heet automutilatie en gaat niet vanzelf over.
Het is een teken dat je kind niet lekker in haar vel zit en een manier zoekt om daar mee om te gaan. Help haar door hulpverleners in te schakelen die haar andere manieren kunnen aanleren om om te gaan met haar problemen.
Ik zou ook niet vragen. Maar eerder vaststellen. 
Zoiets als 'ik zie dat je steeds meer wondjes hebt, dit kan niet toevallig zijn, morgen gaan we even naar de huisarts.'
Dan kan ze alleen nog kiezen of jullie samen naar binnen gaan of dat ze alleen naar binnen wil.  
Sowieso eerst even bellen met de huisarts en je zorgen delen.

Ik vind het heel opvallend dat ze het op zo'n zichtbare plek doet, dat kan  bijna niet anders dan een schreeuw om hulp zijn.  Huisarts inderdaad, maar ook zelf praten met je kind. Sterkte. 

De film "Secretary" gaat daarover. Een romantische film overigens. Ook de motivatie wordt uitgebreid toegelicht. Ik weet niet of het wetenschappelijk is. De twee mensen begrijpen elkaar. Het kijkt prettig weg en vorig jaar stond hij op Netflix. Het is een soort "50 shades"-achtige film.

Vroeger zat bij mij een meisje op school (middelbare) en die veroorzaakte bij zichzelf vreselijke brandwonden aan haar uitlaat van haar brommer.

Dit is niet goed of normaal! Ook niet voor een puber. Mijn dochter heeft dit ook gedaan. Bij haar was het uiteindelijk omdat ze heel ongelukkig was en zo spanning kwijt kon. Hier heeft therapie goed geholpen!

Ik heb het zelf een vrij lange tijd gedaan. Het is nu rustig, maar omdat ik nu in een rotperiode zit, hoop ik dat het niet meer de kop op steekt. Ben wel bang er voor steeds dat het weer begint. En ja, bij mij was het een schreeuw om aandacht, maar tevens zorgde ik er voor dat niemand het zag

Niet quoten aub

Dit heb ik als puber ook gedaan. Ik zat verschrikkelijk met mezelf in de knoop en had nare dingen meegemaakt. Ik probeerde het wel te verstoppen dus dat ze het laat zien is in mijn ervaring echt een schreeuw om hulp. Voor mij "verzachte" het tijdelijk de innerlijke pijn door fysieke pijn te veroorzaken. Uiteindelijk kwam het naar buiten en heb ik hulp gekregen. Maar ik draag nog steeds de littekens op mijn armen. Dus echt hulp zoeken!

Is dit een serieuze vraag van Caroline12?

Beterlaat2021! schreef op 16-06-2025 om 18:29:

Is dit een serieuze vraag van Caroline12?

Geen idee . Tis wel een serieus onderwerp.

Het feit dat je het kan zien houdt denk ik wel on dat ze wil dat je het weet. Want er zijn ook genoeg tieners die hoog zomer met lange mouwen blijven lopen en alles verbergen. Ik zou die schreeuw om aandacht erg serieus nemen. Ze snijdt zichzelf, waarschijnlijk omdat ze emotioneel pijn heeft. 

Het is niet normaal, nee. Tieners doen het niet zomaar. Weet je toevallig of dochter met zichzelf in de knoop zit? Of is er iets gebeurd op school?
Ik doe (deed) zelf ook aan automutilatie, al sinds ik 12 ben. Ik ben nu drie maanden ‘clean’, maar ik heb er wel hulp voor gehad en ben momenteel bezig met een intensief therapie traject.
Mijn ouders weten overigens van niets, mijn moeder heeft ooit gezegd dat ze mensen die het doen gek vindt en opgesloten moeten worden. Ik heb het dus nooit durven vertellen. Veroordeel haar alsjeblieft niet, dat maakt meer kapot dan goed is. Natuurlijk maak je je zorgen; praat met de huisarts en vraag advies. 

Natuurlijk is dat niet normaal. Kom in actie en zoek hulp voor je dochter!

Nee, op andere plekken dan vingers zijn "papercuts" niet normaal. Daar krijg ik ze altijd, ik heb een hele voorraad vingerpleisters in mijn bureaulade liggen.

Ga hiermee naar de huisarts of de praktijkonderateuner GGZ.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.