Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-06-2025 om 16:24
Vaak als we aan tafel zitten zie ik op de arm van mijn 12 jarige dochter allemaal sneeën en littekens zitten er komen er steeds meer bij en ik weet niet wat ik moet doen. Als ik erover begin te praten zegt ze dat het papier sneeën zijn. Is het normaal dat een puber dit doet of moet ik me er zorgen om maken?
17-06-2025 om 07:52
Wat een bijzonder topic.
Waarom vraag je je af of het normaal is om jezelf pijn te doen?
17-06-2025 om 09:43
Kan me niet voorstellen dat dit echt serieuze vraag is, vakantieperiode aangebroken?
17-06-2025 om 11:03
@caroline12 kan het zijn dat jijzelf degene bent die de sneeën bij zichzelf aanbrengt? Zo ja:
Zoals je in de reacties al wel hebt gelezen denk ik, zijn er meerdere volwassen vrouwen die hier persoonlijke ervaring mee hebben. Je bent niet gek of raar of wat voor een negatief label je er maar aan zou kunnen geven.
Jezelf snijden is een manier om om te gaan met emoties. Iedereen heeft zo zijn eigen manieren daarvoor. Deze manier is een manier waarbij je jezelf letterlijk verwondt. Er zijn veel minder schadelijke manieren om om te gaan met emoties. Mogelijk moet je die manieren gaan ontdekken en leren, maar mogelijk moet er ook iets gedaan worden aan de oorzaak van deze emoties.
Als je ouders/verzorgers hebt die je vertrouwt dan wil ik je adviseren om aan hen te vragen samen met jou hulp te zoeken.
Vertrouw je ze wel, maar is het te spannend. Wellicht is het een idee om je vraag op te schrijven en te zorgen dat ze het kunnen lezen op een bepaald moment bijvoorbeeld als je naar school/stage gaat en later een moment te plannen. Je zou ook hulp kunnen vragen aan een andere volwassene in wie je vertrouwen hebt of bijvoorbeeld zelf met je huisarts een afspraak kunnen plannen.
Zoek hulp. Niet omdat je gek bent of iets slechts doet! Zoek hulp, omdat je jezelf betere manieren van emotieregulatie gunt en/of je jezelf gunt dat de oorzaak wordt aangepakt.
Je bent waardevol. Je doet ertoe. Jouw lichaam doet ertoe. Je emoties doen ertoe. Gun jezelf hulp om te leren hiermee om te gaan. Gun jezelf dat je het niet zelf allemaal hoeft te doen.
17-06-2025 om 12:43
Wat een mooie reactie Minora ❤️
Ik had er niet aan gedacht dat het wel eens op TO zelf kunnen gaan.
17-06-2025 om 22:30
Er was tegelijkertijd nog een topic . Van een 12 jarige. Deze is nu weg .