Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Larissa

Larissa

05-02-2012 om 10:41

Social media

Lezen jullie facebook/twitter/hyves van jullie pubers? En zo ja, weten zij daarvan? Zo nee, doe je wat met die informatie?
Mijn dochter (14 1/2) is momenteel met erg veel bezig behalve met school. Ik heb nu (voor het eerst) op haar twitter gekeken en eigenlijk voelt dat helemaal niet goed. Zij weet het niet, ik doe niets met de info naar haar toe maar houdt het wel in mijn achterhoofd. Maar helemaal goed voelt het niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Larissa

Larissa

05-02-2012 om 10:54

Aanvulling

Ik heb mijn posting nog eens nagelezen maar het kan lijken dat ik datgene wat ik gelezen heb niet goed vind maar ik bedoel te zeggen dat ik het lezen van haar twitter niet prettig vind voelen, alsof ik stiekem haar dagboek lees of zo.

ja hoor ,wij lezen alles,het staat op internet,de hele wereld kan het lezen,dus waarom wij niet?
we praten regelmatig met alle kinderen over internet en wat je er wel of niet op moet zetten.
Ik vind het ook een stukje opvoeding,meekijken met waar je kind mee bezig is,en zonodig corrigeren .

Primavera

Primavera

05-02-2012 om 11:02

Gewoon open

Ik heb samen met mijn dochter het account aangemaakt (onder een nickname) en uitgelegd dat wat ze ook schrijft het openbaar is en werkelijk 'iedereen' dat kan lezen en copiëeren naar anderen toe. We hebben toen afgesproken dat als leerschool ik inderdaad haar facebookacount soms controleer. Email of sms die privé zijn, controleer ik niet.
Omdat ik daar van het begin af aan open in ben geweest voelt dat dus prima. Ik heb haar ook al een aantal blunders laten corrigeren en uitgelegd waarom dat blunders zijn. Ik heb ook het paswoord van haar mobiel, netbook en email-accounts. Gewoon in het geval het nodig zou kunnen zijn dat ik daar bij kan. Ze weet dat ze me kan vertrouwen dat ik haar privacy nooit zal schenden als het geen noodgeval is en ik zal dat vertrouwen nooit beschamen door zomaar te kijken als er geen enkele zorgelijke aanleiding is.
Groeten Primavera

Ely

Ely

05-02-2012 om 11:11

Eens met suzanne en primavera

Het is haar dagboek niet, social media zijn manieren om je openlijk te profileren in de wereld. Iedereen kan het lezen dus jij ook. En als ouder heb je de taak om kinderen te begeleiden in de wereld, ook hierin. Juist lezen en erover praten, spelregels bespreken etc. Stel dat ze iets raars twittert en iemand zegt dat tegen jou, zou jij dan moeten zeggen: o nee dat mag ik niet weten, vertel het mij maar niet?
Ik zie twitteren etc gewoon als een andere manier van je in de publieke wereld bewegen en zo ga ik er ook mee om.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2012 om 11:24

Nou....

Iedereen kan het lezen, dat is relatief. Als je je account afschermd is dat zeker niet het geval.

tonny

tonny

05-02-2012 om 12:10

Social media zijn geen dagboek

ik snap wel dat het zo voelt voor je, maar alles wat je op internet zet kan door iedereen/veel mensen gelezen worden en het is belangrijk dat je kinderen zich dat bewust zijn.
Tekst, foto's, alles is makkelijk door anderen te knippen en te plakken, door te sturen, te bewaren, noem maar op. Het is soms langer houdbaar dan je nu voorziet.

Voor nu is dat belangrijk voor je kinderen dat ze beseffen wat ze de wereld in sturen, maar ook over een paar jaar. Het is niet ongebruikelijk dat werkgevers/collega's op social media kijken wat daar leeft.

Larissa

Larissa

05-02-2012 om 12:57

Dat weet ze wel

Ze is 14 en weet heel goed dat wat ze neerzet op twitter etc door anderen gebruikt kan worden. Ik moet zeggen dat wat ze neer zet allemaal heel keurig is, niets schokkends of zo; muziek die ze aan het beluisteren is, dat ze een pw wiskunde heeft, dat ze spaghetti eet etc. Ze houdt zich goed aan datgene wat we afgesproken hebben. Dus dat is het probleem niet.
Misschien niet vergelijkbaar met een dagboek, ik heb wel het idee dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat je ouders lezen wat je schrijft. Die vergelijking met aan de deur luisteren vind ik inderdaad beter. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

Primavera

Primavera

05-02-2012 om 13:41

Vergelijking

Ik vindt de vergelijking met aan de deur luisteren juist helemaal geen goede. Als je een vergelijking zou moeten maken zou het zijn met wat je dochter met een megafoon over straat schalt of op een radio-omroep verkondigt, dat komt meer in de buurt bij twitter en facebook. Alleen zijn veel mensen zich daar kennelijk niet zo van bewust.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2012 om 14:43

Twitter

Mijn (overigens zeer bijdehante) zoon rolde van zijn stoel van verbazing toen ik hem vertelde dat docenten ook Twitter en Facebook hebben. Een hilarische gedachte vond hij dat, zulke ouwe suffe mensjes met zulke hippe dingen. En de gedachte dat zij zijn berichten konden lezen en dat dat in zijn nadeel kon zijn, kon hem toch echt niet boeien. *Ik* zou als docent niet blij worden van postings over mijn uiterlijk, lesmethodiek of gedrag door een of andere snotkoker uit een van mijn klassen. Híj vindt dat ze daar maar tegen moeten kunnen, hadden ze maar een vak moeten leren.
Ik bedoel maar. Ik heb mijn best gedaan.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2012 om 20:12

Ja hoor

Ik ben 'vriend/familie' van mijn dochters op Facebook en dus kan ik lezen wat ik wil.

Even anders

Even anders

06-02-2012 om 08:42

Liegen op twitter

Ik kijk met enige regelmaat op de twitteraccount van mijn dochter van 14. Wat mij zo irriteert is dat ze liegt op dat account. Ze schrijft bijvoorbeeld: "moest weer mee uit eten, helemaal geen zin in" terwijl we gewoon thuis aan de warme prak zaten. Volgens haar doet iedereen dat, maar ik vind het vervelend.

Lizelot

Lizelot

06-02-2012 om 13:46

Yep

Ik heb alles gezlen van mijn dochter op die leeftijd en soms deed ik er ook iets mee.Mijn dochter wist wel dat ik las,ik heb zelfs msn gesprekken gelezen.Maar mijn dochter zocht echt uiterste.Zat in groep 8 al stiekem te sms en met een 17 jarige jongen,daar had ze ook gesprekken mee op MSN.Ik heb hyves een keer verwijdert na de zoveelste waarschuwing dat ik geen,borst naar voor,kont naar achteren en getuitte lippen foto's meer wilde zien enz enz.Het gaat ook zo snel,zo had dochter op vakantie in Spanje in een hotel,waar verder geen Nederlanders waren,dus dochter had geen vakanite vriendinnen en was gewoon bij ons,had ze toch tijdens het drinken halen telefoonnummers gewisseld met een ober.Thuis meteen contact via MSN en facebook,later wilde dochter met een vriendin winkelen ,ik lees haar MSN bleek us dat die Spaanse jongen naar NL kwam met Vrienden en haar wilde ontmoeten in Amsterdam......15 jaar was dochter.Dus ik ben heel blij dat ik dochter gecontroleerd heb.
Ik snap dat het niet fijn voelt,ieder kind is ook anders,als mijn dochter een rustige puber was,zou ik het waarschijnlijk niet gedaan hebben.
Mijn dochter heeft ook een pittige ruzie gehad,met bedreigingen via hyves en twitter,die heb ik ook allemaal gelezen ,gekopieerd,voor het geval het te erg zou worden.
Een dagboek is voor haar zelf,dat lees ik niet,aan de deur luisteren doe ik ook niet,ik weet wie er achter de deur zit,maar ik weet niet met wie ze contact heeft op MSN en facebook.Nu is ze 17,msn gebruikt ze niet meer,ze plaatst geen foto's meer op hyves,ze kent nu de regeltjes,nu hoeft het niet meer.
Even anders.....hoe oud is je dochter????Mijn dochter heeft dat ook gedaan,gaat over.mijn dochter is veel veranderd sinds ze een baantje heeft en meer in de volwassen wereld zit,veel pubers doen het inderdaad,stel je voor dat je toe moet geven dat je een suf week-end hebt gehad.Ik maakte me daar toen ook erg druk om,dat is het nadeel van lezen.Mijn dochter heeft een poos gedaan of ze niets at,zat ze hier met een volle mond te typen dat ze heel de dag niets gegeten had.Of dreigen met zelfmoord,echt aandacht vragen.Voor mij erg pijnlijk om te lezen, omdat ons zoontje echt depressief geweest is en dood wilde.

Isabella

Isabella

06-02-2012 om 18:29

Eigenlijk alleen Hyves en MSN. Ze waren ongeveer 11 à 12 toen ze daar mee begonnen. En dat vond ik ook meteen de 'gevaarlijkste' leeftijd voor dat soort dingen. In die tijd heb ik speciaal een Hyvesaccount aangemaakt zodat ik mee kon lezen en wist wat de mogelijkheden van dit medium waren. Ook werd de gespreksgeschiedenis opgenomen met medeweten van de kinderen.
Nu ze ouder zijn en op Facebook en Twitter zitten controleer ik niet meer, is ook niet nodig en natuurlijk hebben ze recht op privacy.

Als je dochter een open Twitteraccount heeft zie ik geen enkele reden waarom jij dat niet zou mogen lezen. Zoals al eerder geschreven, de hele wereld kan het lezen dus waarom haar eigen ouders dan niet?

Overigens heb ik ook nog het voorbeeld van vriendinnetje van dochter die toen ze erachter kwam dat ik mee kon lezen opeens een stuk aardiger werd op MSN.

En nog erger: nichtje knikkerde mij plots van haar Hyves toen haar moeder (mijn schoonzus dus) hoorde dat ik Hyvesvrienden met haar was en haar foto's e.d. kon zien. Echt heel bijzonder...

Wel raar ja

Ik ben FB-vriend met mijn zoon, dochter, neef, en een paar van hun vrienden. Ik vermoed dat ik deze eer te danken heb aan hun behoefte aan zo veel mogelijk vrienden toen ze met FB begonnen. Ik voel soms plaatsvervangende schaamte (al die getuite mondjes van meiden met een slok op), maar ben ergens wel blij dat er naast mijn eigen ogen nog een monitor aan staat die mij informatie geeft over wat ze allemaal uitspoken. Ik begrijp niet dat ze delen wat ze delen, terwijl ze weten dat er zoveel volwassenen meelezen. Zou het een verkapte vorm van toezicht zijn die ze ergens wel prettig vinden? De ergste dingen die ze uitspoken zien wij niet, die gaan buiten het openbare circuit om. Of ze hebben een aparte groep op face-book voor vrienden waar ze mee omgaan, en daar is moeder of vader nooit lid van.

Ik laat af en toe weten dat ik meelees, ook 'like' ik wel eens wat.

Het voelt ergens wel raar ja, soms, ook al is het openbaar en ben ik officieel uitgenodigd om mee te lezen. Dat zijn ze allang vergeten en ze weten helemaal niet dat tante zo aan moeder kan vertellen dat ze om vier uur 's nachts 'als een meleier' in hun bed gerold zijn.

Meelezen

Mijn dochters lieten mij op voorhand weten dat als ik een social media-account zou aanmaken, ze me echt niet als vriend zouden accepteren. Je moeder die meeleest, of erger nog, zelf dingen gaat schrijven die anderen dan kunnen zien, dat kan natuurlijk niet.

Wat dochters niet weten dat ik alsnog vrij eenvoudig mee kan lezen. Op sommige sites popt er zo'n automatisch reactievakje op. Als ik daar op klik zit ik meteen in dochter's fb. Het valt me op hoe braaf zij en haar vrienden zijn. Geen geroddel, geen vuilbekkerij, geen privacydingen over anderen rondstrooien. Ik zie alleen maar dingen als: bio leren, morgen toets - vanavond met mam dvd kijken, gezellig! Ik heb dus geen reden voor zorgen.

skik

meg

meg

20-02-2012 om 19:57

Op fb volg ik mijn dochter en haar vele vrienden. Dochter is 14. Soms 'like' ik wel eens wat, maar dat kies ik met zorg uit, want soms vind ze het reuze genant dat ik dat doe. Maar ik merk dat ze haar twitter heel anders gebruikt. Daar is ze vele malen scherper aanweizg. Soms vervelendere taal uitslaat, ik herken haar niet eens. Ze heeft me trouwens net 'geblockt' zie ik. Ze heet een nieuw account aangemaakt en ik kan haar niet meer 'followen'. Maar wat zij niet weet is dat mams er nogal handig mee is en alles gewoon kan lezen wat zij tweet... Maar ja, ik weet nu niet eens wat ik ermee wil. Ik wil haar wel laten weten dat ik alles kan lezen, maar dan gaat ze misschien wel weer een ander account aanmaken, of een 2e... 't Is niet dat ik haar niet vertrouw, maar dat zou ik zelf denk ik ook doen. Ik heb allang uitgelegd dat ik haar wil volgen, maar ik weet eigenlijk zelf niet wat ik er nu mee wil. Eigenlijk wil ik het allemaal niet weten (kop in zand). Het is allemaal nog redelijk onschuldig en ik vind de meeste dingen gewoon aanstellerij (zo van... lekker naar stad met sgatje vriendin, bleeeehk... maar goed dat deed ik misschien zelf ook wel toen ik puber was, of had ik wel willen tweeten als die mogelijkheid er toen was) Volgen, alles lezen en me eigenlijk ergeren aan haar. Of het gewoon niet meer lezen, dan hoef ik me ook niet te ergeren? Ohoh...

dc

dc

20-02-2012 om 22:35

Tante

Mijn zus heeft me gevraagd of ik haar dochter kan volgen (met instemming van dochter in kwestie). Is voor dochter minder genant (ik ben een stuk jonger dan haar moeder), en staat het niet tussen hun in. Maar kan ik even inspringen als ze op fb zet wanneer ze precies op vakantie gaan (inbreekgevaar) of iemand haar op haar muur naar haar telefoonnummer en adres vraagt

Misschien kun je zo iemand vinden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.