Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stiefzoon bemoeit zich overal mee

12 jarig stiefzoon bemoeit zich overal mee en vindt het vooral leuk om mij de les te lezen. Zo had ik pas geleden toen hij op bed lag een discussie met mijn vriend (zijn vader) en die hoorde hij. De volgende dag vroeg hij wat er aan de hand was (en dat wist hij dondersgoed, hij wilde alleen mij even een hak zetten) en vriend legde uit wat er was. Ik vond het ten eerste niet nodig, want dat was niet iets wat stiefzoon aanging, dus daar was ik al niet blij mee,maar daarna ging stiefzoon ook nog eens vertellen tegen mij hoe ik mij moest gedragen. Vriend ging hier wel op in bij hem,  maar niet genoeg. Meer (stief)ouders die hier last van hebben? 
Dit was maar een voorbeeld, het gebeurt vaker.


Zijn je andere problemen met die jongen inmiddels verbeterd of spelen die ook allemaal nog?

Waarom zeg je in zo'n geval niet tegen stiefzoon dat hij zich met zijn eigen zaken moet bemoeien? Ouder of stiefouder, kind heeft gewoon te luisteren.

Zijn vader had niet op zijn vraag in moeten gaan.

Bespreek dit met je man voor de volgende keer zodat hier overeenstemming over bestaat.

klinkt liefdevol
De les lezen
 

lekker latten

absor schreef op 21-02-2023 om 19:55:

lekker latten

Dit. En in het vervolg minder luid ruzie maken als de zoon van je vriend in de buurt is.

Poezie schreef op 21-02-2023 om 19:58:

[..]

Dit. En in het vervolg minder luid ruzie maken als de zoon van je vriend in de buurt is.

Inderdaad ja. Kinderen hebben niks te maken met de meningsverschillen van volwassenen. En al helemaal niet als het blijkbaar zo emotioneel is dat het een discussie of ruzie wordt. Je hebt als volwassene de verantwoordelijkheid om kinderen een veilige omgeving te bieden. En dat doe je niet door elkaar af te vallen in hun bijzijn. Hou je gewoon in als er kinderen bij zijn en stel je verhitte gesprekken uit tot het privé kan. 

En vraag je eens af hoe leuk het eigenlijk is, die relatie. 

Je had al eerder een topic over het gedrag van deze jongen naar jou toe toch?
Ik denk dat jullie erg verschillend hierin staan. Ruzie maken waar kind bij is of kan horen, liever niet. Maar goed, ben zelf ook geen heilige daar in. 
Niet alle meningsverschillen hoeven bij kinderen terecht te komen. Dat gaan ze uitbuiten. Hij dient ook naar jou te luisteren indien het gaat om dingen als grote mond, niet opruimen etc. Daarin heeft hij op school, sport en bij vrienden thuis ook te luisteren naar volwassenen die niet zijn ouders zijn.
Daarin mag zijn vader ook best voor jou opkomen. Niet alles draait in het leven om kinderen en je hoeft niet tegen elke prijs te alle tijden de lieve vrede te bewaren als ouder. Soms moet een kind even op zijn plek gezet worden en gecorrigeerd worden.

Als dit gedoe blijft aanhouden kunnen jullie misschien beter gaan latten. 

Ik vind het niet gek dat hij vraagt wat er aan de hand was. De meeste kinderen zitten niet te wachten op nog een scheiding. 
Je had dit voor kunnen zijn door zelf, evt samen met je vriend, uitleg te geven en dat hoeft niet gedetailleerd. 
Ik heb een stiefzoon van ongeveer dezelfde leeftijd en ik herken het “wilde mij alleen even een hak zetten” niet. De band tussen stiefzoon en mij is belangrijk voor mijn vriend en voor stiefzoon en ik kan me zo voorstellen dat dat bij jullie thuis niet anders is. 

Wat een onvolwassen kijk heb jij op een jongen van 12. Alsof hij jouw opponent is ipv een kind dat probeert wat van zijn leven te maken tussen het gerommel van volwassenen door. Je dicht hem allerlei volwassen motieven toe maar ik krijg het gevoel dat je eerder je eigen verlangens beschrijft, nl om hem op zijn plaats te wijzen en hem een hak te zetten. Hij is daar helemaal niet bezig. Hij is 12.

Waar had je nou het meeste moeite mee: het gedrag van je vriend of van diens zoon? Heel eerlijk: ik zou een beetje lachen als een twaalfjarige mij de les zou lezen, ik zie daar de humor wel van in. 

Je kan 2 dingen doen: Of je zegt dat zich niet hoeft te bemoeien. Of je benadert dat ventje met een grote portie humor. Dat laatste zou ik doen, geeft het beste resultaat. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-02-2023 om 07:18

Arm kind.
Ik lees vooral commentaar en invulling van je op het gedrag van een twaalfjarig kind. En nauwelijks commentaar of reflectie op het gedrag van je volwassen vriend en jijzelf.

Hoe is je band met zoon? De toon in de OP roept bij mij het gevoel op dat je hem vooral als noodzakelijk kwaad ziet. Als dat zo is is de kans groot dat hij dat ook zo voelt, en dat zal heel veel invloed op zijn gedrag hebben.

MamaE schreef op 21-02-2023 om 21:17:

Je had al eerder een topic over het gedrag van deze jongen naar jou toe toch?


O, ik heb er al meerdere gelezen de laatste paar jaar (niet allemaal zelfde forum en/of nick). De essentie blijft steeds hetzelfde. Vriend en stiefzoon kijken op haar neer en nemen haar niet serieus als persoon, en toch blijft ze daar en dingen willen die gewoon nooit gaan gebeuren.

Pepperoni schreef op 22-02-2023 om 03:04:

Je kan 2 dingen doen: Of je zegt dat zich niet hoeft te bemoeien. Of je benadert dat ventje met een grote portie humor. Dat laatste zou ik doen, geeft het beste resultaat.

Hoe zou je dat oplossen met humor naar het kind toe? Geef eens een voorbeeld, ik kan het niet bedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.