Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stiefzusje zorg voor problemen bij moeder en ziefvaser

Goede avond, 
Ik zal mijn gezin even kort beschrijven.
mijn moeder heeft 9 jaar geleden een man leren kennen en er mee getrouwd. Hij heeft 2 dochters, 1 van 25j (dezelfde leeftijd als mij) en 1 van 16j.
Mijn moeder is super gelukkig met mijn stiefvader en ik ben daar heel tevreden mee, alleen zorgt men jongere stiefzus voor problemen sinds ze begonnen is met puberen.

Ze leerde verkeerde vriendinnen kennen en jonges die haar leerde roken, jointjes smoren en al op vroege leeftijd seksueel contact lieten krijgen. terwijl ze er zelf nog niet klaar voor was... 
ze loog veel over bepaalde zaken zoals dat roken ( terwijl men stiefvader en moeder ook rookte), terwijl ze het wel erg vinden dat ze dat beginnen doen is maar daar geen probleem van maken. Haar moeders (slechte) thuissituatie. Over die joint weten ze tot de dag van vandaag nog niks zeker over.
Maar het ergste is dat ze begonnen is met stoken tussen mijn moeder en stiefvader. Ze hebben haar ervoor aangepakt, maar nu durft ze helemaal niks meer zeggen over haar leven en krijgt men moeder daar de schuld van... 

Ik ben bang, als het zo voort gaat dat ze gaan scheiden. 
Ik luister naar mijn moeders verhalen en de verhalen van mijn stiefvader, maar ik weet niet goed hoe ik ze kan helpen...
Ik heb zelf al voorgesteld of ze als gezin eens met elkaar kunnen praten zodat alle zorgen nog eens op tafel word gelegt en zo men stiefzusje misschien opener kan worden naar mijn moeder toe en mijn moeder haar terug kan vertrouwen... 

Kan iemand mij misschien helpen hoe ik hen kan helpen of er mee kan omgaan? Ik ben echt bang voor hun relatie. Ik zie mijn stiefvader ook zo goed als mijn eigen vader 

Hou je erbuiten. Niet jouw plaats en je staat er ook niet objectief in, dus ben je sowieso al geen goede bemiddelaar.

Jij hoort geen partij te zijn in deze. Zeg tegen je (stief) ouders dat ze externe hulp gaan zoeken. Ze "horen" 1 front te vormen en dat lijkt nu zoek.

Laat je niet verleiden je hiermee te bemoeien! Dan wordt het alleen maar nog ingewikkelder. Een goede relatie zoals die tussen je moeder en stiefvader laat zich heus niet zo maar omverwaaien door een vervelende puber die aan het stoken is, hoor. 
Als zij maar goed met elkaar in gesprek blijven.

Hoe graag je ook zou willen helpen, jij moet hier echt buiten blijven. Niet mee bemoeien dus. Maar ik snap je zorgen en angsten, het is geen fijne situatie.

Hoe kan TO zich er niet mee bemoeien, terwijl ze er midden tussen in zit? (Ik neem even aan dat ze bij haar moeder in huis woont). Ze krjjgt alles mee, voelt de spanningen,  en is ook bezorgd over het huwelijk van moeder/stiefvader. Dan kan ze toch niet doen of er niets aan de hand is? Ze kan het probleem niet oplossen, maar als volwassen vrouw kan ze er best over meepraten. 
Overigens denk ik dat als  er meer hulpverlening wordt ingeschakeld voor het stiefzusje, de sfeer in huis en de relatie tussen de ouders 'vanzelf' beter wordt. 

Je kan heus wel samenwonen en je toch niet met bepaalde zaken bemoeien.

Nog 2 jaar en de ergste puberteit is waarschijnlijk voorbij. Roken etc. en daarover liegen is niet zo heel erg bijzonder op die leeftijd. Niets willen vertellen, ach. Wie gaat moeder daar de schuld van? Als vader en moeder het erover eens zijn dat ze deze donkere wolk voorbij moeten laten gaan, niet teveel voeden, erop vertrouwen dat het gezonde verstand wel weer terug komt, dan denk ik dat hun relatie het ook wel zal redden. Maak de soep niet heter dan nodig is.

Tsjor

Tuurlijk. Als je met oogkleppen op en oordoppen in door het huis loopt en je de hele dag op je kamer schuilhoudt. Als een wildvreemde. Alsof dat er gezelliger op maakt thuis. Een gezin is een netwerk van mensen die zich verbonde  voelen, niet van mensen due toevallig hetzelfde adres hebben. TO is een volwassene die best wat zinnigs te zeggen kan hebben. Of ze kan haar betrokkenheid tonen door te uiten hoe rot ze de situatie voor haar ouders vindt. Ze kan vragen of ze iets voor haar ouders kan doen. Als was het maar door een keer extra eten te koken  of met het moeilijke zusje naar de film te gaan zodat de ouders even rust hebben. 

Ik denk dat als TO iets kan en mag doen,  ze zelf ook beter met de situatie kan omgaan. 

(Reactie op:

Pippeltje schreef op 04-03-2023 om 09:35:

Je kan heus wel samenwonen en je toch niet met bepaalde zaken bemoeien.

Wat vindt je van de reacties Silke ?

Wilmamaa schreef op 04-03-2023 om 12:03:

Tuurlijk. Als je met oogkleppen op en oordoppen in door het huis loopt en je de hele dag op je kamer schuilhoudt. Als een wildvreemde. Alsof dat er gezelliger op maakt thuis. Een gezin is een netwerk van mensen die zich verbonde voelen, niet van mensen due toevallig hetzelfde adres hebben. TO is een volwassene die best wat zinnigs te zeggen kan hebben. Of ze kan haar betrokkenheid tonen door te uiten hoe rot ze de situatie voor haar ouders vindt. Ze kan vragen of ze iets voor haar ouders kan doen. Als was het maar door een keer extra eten te koken of met het moeilijke zusje naar de film te gaan zodat de ouders even rust hebben.

Ik denk dat als TO iets kan en mag doen, ze zelf ook beter met de situatie kan omgaan.

(Reactie op:

[..]

Als ze dat zou doen dan zou dat zusje dat echt wel aanvoelen. Reken maar dat zij dan absoluut geen zin zou hebben om mee naar de film te gaan, om nog niet te spreken van wat het zou doen met de rest van de verhoudingen. Ze heeft het blijkbaar al moeilijk, dan is het laatste waar je behoefte aan hebt een (schijn)heilige zus die jou als de oorzaak van alle problemen ziet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.