Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stiekem alcohol......

Hallo,

Loop met een hele vervelende knoop in mijn maag en zoek een klankbord.
Vanochtend kwam ik per toeval achter dat mijn zoon, van 13, stiekem een paar slokjes likeur heeft gedronken die (standaard) in de diepvries ligt.

Toen ik hem ermee confronteerde ontkende hij heftig, maar gaf uiteindelijk wel toe. Op mijn vraag wanneer hij dat had gedaan, gaf hij aan dat hij een klein beetje had gedronken toen hij vorige week een keer 's ochtends brood uit de diepvries pakte.....WAT!!!!
Op mijn de vraag "waarom?": "Is lekker zoet....."

Ik ben er heel erg van zijn gedrag geschrokken: dat hij dat op een ochtend zomaar doet en dat hij er zo glashard over loog.

Maar hoe nu verder? Zijn vader en ik hebben er al over gesproken, maar zijn het nog niet eens over de aanpak.
Hoe (hard?) moet je dit aanpakken? Wat is wijsheid?
Verd*mme, hij is pas 13! De echte puber jaren moeten nog beginnen......
Hoe kan je dit het beste aanpakken? Wie heeft de gouden tip of aanpak?

Ivanka72

Je denkt te ver

Allereerst denk ik dat je te ver denkt. Lekker zoet is ook gewoon lekker zoet, dat wil niet zeggen dat je zoon nu al 'aan de drank' is. Ik zou dat zo klein houden en niet in de kramp schieten. En zorg dat de drank opgeborgen wordt op een plaats waar je kind niet zomaar bij kan.
Ik zou wel proberen of er een gesprek mogelijk is over de geneugten en de gevaren van drank.. Eventueel met social stories van familie of bekenden. Verder zou ik er toch wat neutraal op reageren naar je zoon toe. Boos worden en paniek heeft geen effect of een averechts effect, dan gaan ze je ontwijken. Je hebt je zoon in elk geval goed duidelijk gemaakt dat je drank niet ziet zitten voor je zoon. En verder is het natuurlijk ook belangrijk hoe je zelf met drank omgaat thuis, als goede voorbeeld zeg maar.

Ivanka72

Ivanka72

26-06-2013 om 10:37 Topicstarter

@annej

Ik schiet inderdaad in een kramp. Wat een muts ben ik toch .

Het is wat je zegt: hij is een zoet liefhebber. Dat maakt het zo aantrekkelijk. Maar de drank opbergen dat hij er niet bij kan is geen optie, want dan moet het in de kluis (die ik niet heb). Ik kan natuurlijk wel een extra hindernis inbouwen dat hij er minder makkelijk bij kan (de diepvries krijg ik toch niet fatsoenlijk georganiseerd, dus de fles kan onder in diepvrieslade met veel spullen er boven op . Die tip neem ik mee.

Hij is op de hoogte van de gevaren van alcohol en alhoewel ik achter het beleid sta om jongeren geen alcohol te schenken wil ik daar juist niet heel rigide mee om gaan, want verboden vruchten zijn het meest aantrekkelijk. Maar dit soort acties keur ik niet goed.

Wat meespeelt is dat ik zelf uit een zeer verslavingsgevoelige familie kom en altijd een soort antenne uit heb staan. Man is(vrijwillig, zonder reden, behalve dat hij het niet lekker vindt) geheelonthouder en ik drink zelf max. 1-2 glazen wijn per week.

Verder ziet hij de gevolgen zeer dichtbij in zijn omgeving: Korsakov door alcoholabusus

Ik probeer het gesprek open te houden, maar moet ervoor waken dat ik niet ga preken, want dat is zo'n eenrichtingsverkeer. Ik zit toch nog te denken aan iets ludieks of een website waar het nog een keer wordt uitgelegd, maar heb nog niks gevonden.

Alvast bedankt AnneJ, mijn knoop is al minder!

Merel

Merel

26-06-2013 om 12:04

Eventueel

Mocht zoon toch de fles op een gegeven moment weer vinden in de vriezer, er bestaan bakjes die je kunt afsluiten heb ik eens gezien: http://www.itechdiary.com/fridge-locker-personal-food-security-system.html
Maar misschien is dat wel te groot voor je vriezer hoor. Maar misschien brengt het je op een idee. Een fles kan je stiekem openen en sluiten, dus dat is heel verleidelijk. Als je die fles (mocht je het vermoeden hebben dat zoon er niet af kan blijven) nu eens inpakt? Of ergens in doet wat hij open moet maken, wat je niet meer netjes dichtkrijgt (al verpak je het maar in kadopapier, weet alleen niet hoe dat zich houdt in de vriezer) dan kan hij het niet meer ongemerkt doen, dat lijkt me toch wel een goede rem voor hem. (Naast een goed gesprek)

Ik deed t ook

Als
13-jarige, nam stiekem slokjes uit een fles likeur. Ik vond de zoetigheid heerlijk, jammer van die alcoholsmaak
Ik zou er inderdaad niet spastisch maar wel ferm over ; zoet is lekker , maar de alcohol maakt hersencellen kapot (argument dat hier heel eng gevonden wordt).

Maxime.M

Maxime.M

26-06-2013 om 12:08

Griet

Griet

26-06-2013 om 15:23

Adem in, adem uit

Ik denk dat het inderdaad precies is wat hij zegt "lekker zoet" en je zegt dat hij een zoetekauw is. Jij drinkt alleen wijn en ik neem voor het gemak aan dat je geen zoete wijn drinkt. Gemakkelijkste oplossing is om de likeur de deur uit te doen. Je hebt inderdaad meteen zijn valkuil te pakken. Er zijn veel zoete drankjes op de markt waarbij jeugd leert aan de smaak van alcohol te wennen doordat het gemaskeerd wordt met veel suiker. Ik zou daar een goed gesprek over beginnen, samen met de gevaren van alcohol misbruik. En verder er ook niet over in de stress schieten; hij is pas 13, dit is een incident en tot zijn 18e is alcohol niet aan de orde (tenminste dat is de houding die ik zou uitstralen). Gezonde nieuwsgierigheid is niks mis mee; ik was 3 jaar toen in alcohol uitprobeerde en ik vond het nog lekker ook

ilonka

ilonka

26-06-2013 om 16:17

Misschien

heeft je zoon gewoon alleen even geproefd? En is het een eenmalige "actie" geweest.

Schrikken jullie pubers er echt van als jullie vertellen dat er hersencellen beschadigen? Die van mij niet hoor. Die maken er eerder een grap over....
(foto's van zwarte rokerslongen vinden ze dan wel weer smerig....)

Overigens dronk ik vroeger altijd het laatste beetje/druppel cognac van m'n vader als ik z'n glas naar de keuken bracht. Denk dat ik toen een jaar of 5/6 was. Vond het heerlijk....(nu niet meer hoor )

Ivanka72

Ivanka72

26-06-2013 om 18:50 Topicstarter

Thnx alvast!

Hallo dames,

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties.
Ga ze later vanavond nog even goed doorlezen en reageren.
Beetje drukke dag en ga zo weer de deur uit.
Zoon staat ondertussen vrijwillig het gras te maaien .
Ergens is de boodschap wel over gekomen.

Groetjes,
Ivanka

Stenna

Stenna

26-06-2013 om 21:21

Vraagje

Waarom heb je die fles eigenlijk? Je geeft aan dat jullie nauwelijks drinken. Voor bezoek? Dan drinken die maar wat anders of je haalt een kleine fles vlak voor ze komen en gooit 'm meteen daarna weg.

Ivanka72

Ivanka72

26-06-2013 om 22:50 Topicstarter

Ben ik weer

Ik heb jullie reacties gelezen en mijn dank is ook groot.
De oplossingen van Merel en Maxime vond ik erg leuk gevonden, maar ik ga toch echt nergens sloten op zetten.

Na het lezen van de posting van Zilli besefte dat ik dat vroeger ook heb gedaan. Totaal onschuldig proeven en mixjes maken van alle restantjes na een feestje.

We hebben vanavond nog eens goed met hem gesproken en hij besefte totaal niet dat het om een drankje ging met een alcoholpercentage dat zo hoog was (niet dat het daarom goed te praten is). Hij weet dat hij heel erg stom is geweest: zowel het proeven als het liegen erover.

En ja Ilonka, hij is nog onder de indruk van aangetaste hersencellen , maar zoals Griet ook al aangaf: suiker is de valkuil geweest.

Tot slot Stenna, de fles was een aandenken van onze zomervakantie 2012 en we hebben de fles pas een week of 6 geleden opgemaakt en met vrienden wat van gedronken.
Was erg lekker en als hij op is komt er voorlopig geen nieuwe fles meer in.

Ik heb ondertussen wel de rust dat het een incident is en we gaan weer verder.

Ontzettend bedankt allemaal!

Groetjes, Invanka

liora

liora

26-06-2013 om 23:26

Ook gedaan

Ik nam op die leeftijd ook slokjes uit diverse flessen. Waarom? Omdat ik het lekker vond, omdat het spannend was en omdat het niet mocht.

Niks van overgehouden, ik drink al jaren vrijwel niks!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2013 om 00:41

Ivanka

Een beetje mosterd na de maaltijd van mij, maar mijn eerste reactie op je openingsbericht was 'jeetje! om daar een knoop van in je maag te hebben!' Sorry, misschien niet zo aardig van mij Ik vind het namelijk zo onschuldig dat je zoon zich niet kon bedwingen om een paar slokjes te proeven van die likeur. Natuurlijk wist hij dat het eigenlijk een beetje stout was, maar welk kind doet nu echt nooit zoiets? En dan denk ik niet alleen aan het stiekem nippen aan alcohol. Denk ook aan giechelende kinderen die 'vieze plaatjes' kijken, of toch in die kast kijken waar mamma van heeft gezegd dat dat niet mag. Ik noem maar wat. Het is 'des kinders'. Ook het in eerste instantie ontkennen van zo'n 'vergrijp'. Een waarschuwing dat het niet meer mag gebeuren, een pedagogisch babbeltje over het nut van jullie regels en het foute van liegen of ontkennen en dergelijke... prima. Maar meer moet je er op zo'n moment echt niet van maken. Bij de eerste keer dan. Als kind die waarschuwing aan zijn laars lapt en en daar ook weer over liegt is het tijd voor zwaardere maatregelen.

Ivanka72

Ivanka72

27-06-2013 om 16:15 Topicstarter

@kaaskopje

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar af en toe heb ik daar even last van. Heb dan even een spiegel nodig die ik gelukkig ook heb gevonden

En zoals ik ook al schreef: ik heb het zelf ook gedaan, maar daar is toen niemand achter gekomen (gelukkig En ik heb er ook niks aan over gehouden.

Ik vind deze nieuwe versie van de onderzoekende puberfase ook weer leuk, want niks is meer veilig in huis en ook dat herken ik van mezelf in die leeftijd.

Maar het voorvalletje van gisteren was even momentje "stresskip 1ste klas", maar ik ben er weer overheen . Dankzij jullie!

Groetjes,
Ivanka

Nog even

Ik moest bij je verslagje wel denken aan mijn partner, die als kind een keer stiekem een slok wijn nam en gelijk heel fysiek merkte dat hij de hele fles wel wilde leegdrinken. Hij heeft ook wel een drankprobleem gekregen - later - en drinkt nu helemaal niet meer.

Niet dat jouw zoon zo is, maar zo'n onschuldig uitproberen kan wel degelijk iets aanzwengelen als er een aanleg tot drankverslaving is. Ik zou daar dus wel naar vragen, zonder het heel zwaar te maken ofzo..

Geen stress

hier op zijn 14e stomdronken van een weekendje bij een vriendje blijven opgehaald (nee, nooit meer daar naar toe laten gaan haha), wij blijven praten en uitleggen waarom geen alcohol; maar ook dat hij daar een eigen verantwoordelijkheid heeft. oftewel: we vinden het niet fijn dat je nu (3 jaar later) af en toe drinkt, maar als je het doet, doe het dan verstandig, maw niet bingen en niet rijden en blijf safe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.