Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stiekem in tas dochter gekeken

Mijn dochter (17,5) had haar tas beneden laten liggen, ze was pas om half vier thuis gisterenavond. Chillen bij een vriendin. Nu ben ik behoorlijk over de zeik. Sigaretten, heel veel aanstekers, een plastic hoesje waar volgens mij een joint in hoort en in een blikje een zakje met iets van een pil, ik denk xtc.
Afspraak was niet roken, wij betalen rijbewijs. Maar als ik ga zeggen dat ik dat in haar tas heb gevonden, dan ben ik natuurlijk hartstikke fout. Ik heb nog nooit iets aan haar kleren geroken. En die drugs? Ik weet het echt ff niet meer. Moet ik hier nu keihard tegenin gaan of is het ergens logisch daf ze op die leeftijd experimenteert? Ze gaat volgende week een weekje weg met vrienden. Gelukkig is het op het platteland en zijn ze "veroordeeld" tot het thuis blijven, simpel gezegd omdat er geen vervoer is. Ze gaat met de trein en bus heen.
Moet ik haar loslaten en gewoon laten gaan? Moet ik het gaan zeggen en het haar verbieden?
Als ik bovenstaande tegen mijn partner, haar vader, vertel, dan is het huis te klein. Rare is dat hij ook zeker geen heilig boontje is geweest vroeger, maar voor zijn dochter gelden andere regels. Ik was wel dat heilige boontje en ik sta nu in dubio. Vertrouwen op mijn dochter, of herrie in huis. En los herrie in huis iets op? Ze zal dan toch ook niet zeggen, nou oké, dan stop ik ermee. Het is niet dat we het er nooit over hebben gehad, ze weet hoe we er over denken. Laatst heeft ze wel eerlijk verteld dat ze wel eens een biertje drinkt. Ik heb gezegd dat ik er niet blij mee ben, maar dat ik het wel begrijp.
Ik hoop dat iemand advies voor me heeft.

Jamie

Jamie

12-07-2015 om 10:12

Ojee

Dat is nu precies de reden waarom ik nooit aan dat rijbewijs gedoe ben begonnen. Probleem is dat een puber nooit komt zeggen dat hij/zij zich niet aan de afspraak heeft gehouden na 1 sigaret dus je komt er alleen achter door stiekem gedoe en dat is dus oorlog.

Jij zit dan ook nog eens tussen je man en je dochter in dus bedenk of het dit allemaal waard is of dat je je dochter maar liever onterecht een rijbewijs geeft.

Ik hoop dat andere ouders door jouw situatie inzien dat ze dit nooit zo moeten afspreken.

Yeti

Yeti

12-07-2015 om 10:42

Bijna 18

Je dochter is op een leeftijd dat er weinig meer te verbieden valt. Je kunt regels stellen die in jullie huis gelden, en uit jouw beschrijving maak ik op dat ze zich daaraan houdt. Loslaten dus.

Krullevaar

Krullevaar

12-07-2015 om 11:02

Tja..

Ik vind dat mensen die bij elkaar in huis wonen elkaar zouden moeten kunnen vertrouwen. Ik vind het daarom ook niet zo'n probleem dat je in haar tas hebt gekeken en zou het ook geen probleem vinden als mijn kind in mijn tas zou kijken. Ik heb niets te verbergen.

Ik zou het gewoon met haar bespreken. 1 op 1 vragen hoe het zit en een eerlijk antwoord willen hebben. Maar daar hoef je vader helemaal niet bij te betrekken, zeker als je denkt dat hij zo overtrokken gaat reageren. Gewoon een moeder-dochter gesprek. Belangrijk is dat zij het gevoel heeft dat zij eerlijk kan zijn tegen jullie. Wat jij van haar activiteiten denkt is van minder belang.

Angela67

Angela67

12-07-2015 om 11:12

ik zou het eerder over de drugs hebben

dan over roken/rijbewijssituatie. laat dat maar zitten denk ik, heb het meer over zorgen, vertrouwen, gezond verstand en kennis van drugs en hoe ze jou kan overtuigen dat ze verstandig ermee omgaat.
niet om te dreigen dus, maar om een goede verstandhouding te hebben en houden.
gr Angela

ejteep

ejteep

12-07-2015 om 16:36 Topicstarter

Dochter gesproken

Ik had eerst een Appje gestuurd met dat ik ff met haar wilde praten, dat we ook een stukje konden gaan lopen of ergens even koffie drinken. Ze zei kom maar naar mijn kamer, dus toen ik weer thuis was ben ik naar haar toe gegaan. Gezegd dat ik in haar tas had gekeken, ze zei dat ze al zoiets dacht. De sigaretten zijn om joints mee te maken, de pil was niet van haar, maar van een vriendin. Ik heb gezegt dat ik snap van de verleidingen die overal zijn, maar dat het ook een hellend vlak kan zijn. Ze zegt dat ze het niet vaak doet (jointjes roken). Ze is geen idioot (haar woorden). Ik heb uitgelegd dat ik haar vertrouw, maar dat ik hoop dat ze dit soort dingen wel bespreekt, of als ze het gevoel heeft het niet in de hand te hebben, dat ze er met mij over kan praten. Nu haar maar goed in de gaten houden, zoals ik al zei, heb ik nog niet 1x gedacht dat ze iets had gebruikt. Niet dat ik expert bent maar goed.
Ik ga proberen hier rustig over te blijven, als ik Flip, dan is de deur gelijk dicht. In gesprek blijven, lijkt me nu het beste. Ik ga dit gesprek ook vertrouwelijk houden tussen haar en mij. Ik hoop dat ze daaraan ook kan zien dat ik echt te vertrouwen ben.
Dank allemaal voor jullie reacties.

moreen

moreen

12-07-2015 om 17:36

bij onze puber

Is dit ook een actueel onderwerp. Mijn zoon is 17. De afspraak is: NiX
Wij praten regelmatig met hem over het onderwerp. We geven duidelijk aan dat we op de hoogte willen zijn van wat er op dat terrein gebeurt. WE geven aan geen straf te geven als het wel gebeurt, ondanks het feit dat we het zogezegd 'verbieden'. Wij geven aan dat we het belangrijker vinden dat hij bij ons terecht durft / kan, als er iets misgaat op dat gebied en daarom die weg open houden. Daarnaast praten we over verleidingen en allerlei manieren om ermee om te gaan en over de gevaren van diverse middelen.
Misschien kun jij het op die manier ook eens met je man bespreken: dat hij zich wel boos kan maken en hysterisch reageren (misschien kun je dat beter anders omschrijven...☺) maar dat je daarmee het contact verliest en wein ig tot geen controle meer hebt. Echt controle heb je natuurlijk niet, maar eal met dat, want dat is een feit met grote kinderen.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.