streepje
16-12-2014 om 07:40
striae dochter: hoe bespreken met haar???
Onze puberdochter (15) is al een paar jaar extreem preuts, dus wij zien haar nooit bloot. Ook is ze zeer onzeker over haar lichaam.
Zondag bukte ze zich, en toen zag ik striae-streepjes op haar heupen/bovenkant billen. Het zijn knalrode streepjes
Zelf heb ik ook op die leeftijd veel striae opgelopen, en ik las op internet dat erfelijkheid een rol speelt, dus de kans is dat ze veel meer strepen heeft.
Er is eigenlijk niets aan te doen, maar door gebruik van huidolie en massage zou je misschien nieuwe kunnen voorkomen. En ze groeit momenteel meer in de breedte dan in de lengte, dus een beetje op haar snoepgedrag letten zou vast ook goed zijn.
Ik vraag me wel af wat de beste manier is om dit met haar te bespreken, vanwege haar overgevoeligheid. Ze is ook al een paar jaar erg anti-moeder (ik ben nl. stom & saai). Toch doe ik dit liever zelf dan het aan mijn man over te laten, want voor meiden in deze leeftijd ligt het volgens mij nog gevoeliger als hun vader dit zou bespreken
Toch hik ik er tegenaan, heeft iemand een tip/idee hoe dit aan te pakken?
Het is een heel mooi meisje, alleen voelt ze dat zelf totaal niet, en ik wil haar onzekerheid niet nog groter maken
groet
Streepje

sis
16-12-2014 om 08:36
lastig zeg
Ik snap je dilemma. Wat jammer dat je niet vrij met haar kan praten over dit soort dingen. Misschien moet je het als iets medisch zien én brengen naar haar toe, en niet als iets cosmetisch. Zeker niet omdat ze zo gevoelig is op dat punt. Je geeft tenslotte ook zalf bij eczeem bv. Komt vast goed, je klinkt als een lieve en betrokken moeder (en dat gaat je dochter straks als de puberhormonen zijn uitgewerkt ook weer beseffen)

skik
16-12-2014 om 09:51
Niks zeggen
Als je eenmaal striae hebt gaat dat niet weg van olie of crème. En die middeltjes helpen al helemaal niet tegen het ontstaan er van. Het enige dat van invloed kan zijn is het beperken van snelle gewichtstoename. Maar als je zegt dat je zelf ook striae hebt en je dochter erfelijk belast is, zal dat ook niet veel verschil maken. Omdat je dochter zelf ook wel weet dat ze die streepjes heeft, heeft het verder weinig nut om er wat van te zeggen.
skik

Flanagan
16-12-2014 om 10:18
Striae bij tieners
Komt best veel voor. Mijn tiener dochter is slank maar zag 2 jaar geleden de lijntjes op de bovenbenen. Toen ze zag dat haar nog magere en langere vriendin ze ook had, ging ze er gemakkelijker mee om. Nu hoor ik haar er nooit meer over. Misschien zit je dochter er zelf minder mee dan jij, omdat ze tijdens gym vast ziet dat dit vaker voorkomt.
Er bestaat littekencrème maar dat vermindert hoogstens de roodheid van de lijntjes, zodat ze minder opvallen. De huid herstellen kan niet. Wel in de zomer goed zonnebrandcrème gebruiken.

Astrid
16-12-2014 om 11:26
niet
Er zijn hier al regelmatiger draadjes geweest over dochter te dik, dochter snoept, nu over streepjes.
Waarom laten we onze dochters niet met rust, met hun streepjes, rolletjes, al hun imperfecte lichamen die prima zijn zoals ze zijn.
Ze zijn vaak al zo gevoelig voor opmerkingen uit hun omgeving en dan zou moeders er ook nog eens overheen moeten met: schat je snoept te veel en nu wordt je gestraft met streepjes....erfelijke streepjes.
En dat tegen een kind dat al zo onzeker is?
Een kind dat niet wil dat je haar bloot ziet ontdekt nu dat je toch een stukje van haar lijf hebt gezien en dan nog commentaar hebt op een paar streeeeepjes....Voer haar onzekerheid alsjeblieft niet door dit soort gesprekken.
Waarom kan ze niet gewoon zijn wie ze is, waarom moet er zelfs op streepjes al een gesprek komen?
In een normaal gesprek kom ik vast veel genuanceerder over, maar ik krijg hier altijd zoveel jeuk van. Ik mocht ook nooit zijn wie ik was. Er waren altijd mensen die commentaar op me hadden. Heel ergerlijk is dat, als anderen zich met je lijf bemoeien waarover je zelf al zo onzeker bent.
Buiten dat ben je niet goed geinformeerd over striae.
Laat je dochter. En als ze er last van heeft weet ze vast de weg naar jou, vriendinnen, familie of een deskundige te vinden.
Dat wil niet zeggen dat ik je nadenken over teveel snoepen enz niet zou begrijpen, maar dat leef je voor en moet je helaas op een gegeven moment uit handen geven.

Niki73
16-12-2014 om 11:51
Weinig met gewicht te maken
Ik ben altijd (heel) slank geweest, en ik heb ze ook op mijn dijen en heupen. Inderdaad, opgelopen bij de pubergroeispurt (niet eens bij zwangerschappen). Daar is niks aan te doen en ze verbleken vanzelf tot zilverwit/huidkleur. Striae zijn heel normaal, ik vind de mijne ook echt niet lelijk, ik zou er zeker geen punt van maken!

Pennetje
16-12-2014 om 15:01
dochter ook
Dochter is heel snel gegroeid en heeft aan de binnenkant van haar dijen ook striae. Daarnaast heeft ze ook vrij veel haargroei op haar benen. Voor haar reden genoeg om geen bikini of badpak meer aan te willen. Mijn 'je bent prachtig zoals je bent' hielp niks. Ik heb daarom een schattig badpakjurkje voor haar gekocht, een badpak met een soort rokje eraan, dat precies over de striae valt. Dochter blij, ik blij dat ze gewoon weer ging zwemmen met haar vriendinnen. Opgelost. Die roodheid trekt wel weer weg en misschien wil ze dan wel weer een gewone bikini aan. En anders niet. Het gaat mij erom dat ze gewoon doet waar ze zin in heeft, zonder zich druk te maken over haar lichaam. Dat overtollige haar op haar bovenbenen hebben we met ontharingscrème weggehaald, dan krijg je niet van die stoppels. Als dochter er zelf niet mee was gekomen, had ik er niks van gezegd. Tieners zijn al onzeker genoeg zonder dat je je ermee bemoeit.

albana
18-12-2014 om 09:20
striae
Heeft geen bal te maken met je lichaamsgewicht. Hier 2 slanke dochter, waarvan 1 echt mager genoemd mag worden en allebeide striae. Beiden op de zelfde plekken, rond de heupen en op de dijen/vovenbenen. Ow en ook klein beetje op de bovenarmen.
Gewoon erfelijk belast (ikke)
Voor hun is het dan ook geen issue van: " Ik moet op mijn gewicht letten" .
Dat dat er niets mee te maken heeft staat voor hun wel vast. Het is gewoon dat ze zo snel gegroeid zijn en dan vooral rondom de heupen (in breedte, niet in dikte, met van die leuke uitstekende heupbotten, brrrr) en bovenbenen qua lengte.Oudste heeft een grotere cupmaat en het ook op de borsten.
Nee ze gaan niet meer weg..........ze worden wel lichter.
Voorkomen? Tja.....als je dat ervoor over hebt.
Deze dames zouden echt geen zin hebben in de gemasseer met olie elke dag.
Voor hun is het eigenlijk:
" Gut we hebben net zo van die streepjes als mama"
Kan je het zo niet brengen?
groeten albana

Katniss
18-12-2014 om 15:02
Waarom?
Ik zie er totaal geen reden voor om het aan te kaarten. Mijn dochter is ook wat preuts dus ik heb haar gezegd dat ze het wel moet zeggen als ze iets vreemds ziet aan haar lijf. De striae kwam ze dus zelf melden, met de vraag of het weg zou gaan. Nee helaas, en masseren helpt ook niet om het te voorkomen.

tonny
19-12-2014 om 19:47
hoort erbij
als je pech hebt met een bepaalde bouw/groeispurt. Ik had het vroeger (en was er erg van geschrokken), dochters hebben het ook. Gelukkig worden ze later veel minder zichtbaar. Smeren en masseren schijnt niet veel te helpen. Stel je dochter gerust als ze zich zorgen maakt, en maak het niet groter dan het voor haar is!

Roosje
19-12-2014 om 21:11
Zie persoonlijk niet in waarom je hier een gesprek over moet hebben. Doe je dat ook met sproeten?

streepje
21-12-2014 om 12:45
weet dochter het?
bedankt voor jullie reacties,
Mijn probleem is vooral dat die streepjes die ik toevallig gezien heb, op een plek zitten waar mijn dochter ze niet kan zien.
Ik weet dus niet of zij weet dat ze ze heeft
Dochter is ook geen type dat voor een spiegel gaat staan en dan moeilijk gaat doen om haar billen te zien ofzo.
Dat maakt het voor mij lastig: ik weet iets wat zij niet weet.
Voelt niet prettig.
Gezien haar onzekerheid en het feit dat er toch niets aan te doen is, denk ik dat ik het maar laat rusten. Misschien komt ze er een keer zelf mee.
Streepjes

Mach
21-12-2014 om 21:39
Ik snap niet
Waarom je iets zou moeten bespreken wat je dochter zelf niet kan zien en wat in het geheel geen medisch probleem is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.