
evy
14-04-2013 om 14:40
Studeren
Mijn zoon wil de zwaarste studie gaan volgen die er schijnt te zijn en dat is technische natuurkunde.
Zijn cijfers zijn echter niet zo geweldig.
Hebben jullie ervaring met zo'n situatie?
Gaat het dan altijd mis of zeggen zijn cijfers van nu niets over de cijfers in zijn vervolgopleiding?
Volgens zijn docenten kan hij wel meer dan hij laat zien maar als hij het tot nu toe nog niet heeft gedaan waarom zou het dan later wel gebeuren.

moeder van ook eentje
14-04-2013 om 15:27
Precies hetzelfde maar dan anders
Mijn zoon wil ook de zwaarste studie gaan volgen ie er is maar dat is dan niet technische natuurkunde maar een dubbele bachelor wis- en natuurkunde. Er zijn kennelijk meer zwaarste studies. Zijn cijfers zijn wel behoorlijk hoog (doorgaans rond de 9) maar ik hoorde dan weer van o.a. Diederik Samsom in College tour dat je daarmee bij die studie hooguit tot de middenmoot behoorde. Volgens mij studeerde hij trouwens ook technische natuurkunde, in Delft. Is wel leuk om een stukje van met je zoon te bekijken denk ik: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334648.
Of je nou hoge of lage cijfers haalt op school, bij deze studies moet je gewoon enorm aan de bak. Met een beetje slim zitten zijn alleen red je het niet, het is zwoegen en oefenen. Een familielid van ons studeerde natuurkunde (jaren '50) en toen werd de eerste dag al gewaarschuwd dat ze daar meestal zien dat de 'beste' scholieren een shock te verwerken krijgen in het begin , terwijl juist de scholieren die al harder hebben moeten werken sneller wennen aan de hoge eisen. Waar jouw zoon past in het geheel weet ik niet, hij zou beter kunnen zeg je. Mijn eigen zoon kan ik ook niet plaatsen, hij werkt niet keihard en haalt wel goede cijfers, dat lijkt me gunstig en ongunstig uitgangspunt tegelijk. Beide jongens moeten denk ik voorbereid zijn op een tikje in het begin en tanden op elkaar en doorbijten met uitzicht op genieten van presteren op een hoog niveau. Niet te snel denken dat je te dom bent, wel tijdig hulp zoeken om e.e.a. efficiënter aan te pakken en misschien meer tijd en energie investeren. Ik denk dat ze het maar gewoon moeten proberen, toch? Vooral de keuze van jouw zoon zie ik wel zitten voor de toekomst, meer dan de meer theoretische kant die de mijne op wil.

Koolmees
14-04-2013 om 16:39
Tijd investeren en motivatie
Ik zou met zo'n dubbele (of zeer zware) studie vooral kijken naar de motivatie, geloof ik. Dat lijkt mij (naast het talent, de aanleg) doorslaggevend. Is je kind bereid om heel veel tijd in zijn studie te investeren? Zoveel dat er naast weinig meer overblijft? Dat zou mijn vraag zijn. Zo niet, dan is een gewonere studie misschien wel slimmer. Maar heel veel kun je als ouder er ook nu weer niet in bepalen. Ze zullen het toch echt zelf moeten kiezen. (gelukkig maar, ik moet er niet aan denken, dat ik die beslissing voor mijn dochter zou moeten nemen)
Volgens mij zijn voor alle technische studies de toekomstperspectieven wel goed. Op de voorlichting van wiskunde wisten ze dat op de universiteiten in ieder geval te vertellen. Dus daar zou ik me helemaal niet druk over maken. Eerder of je kind het 'echt' wil.
Onze dochter is best wel slim, maar dat is dus niet iemand die het er voor over heeft, om echt al haar tijd in een ding te steken. Dat heeft ze nog nooit gedaan en daar heeft ze ook helemaal het karakter niet voor. Dus studies die dat van haar vragen (ze denkt bijvoorbeeld aan de kunstacademie) zou ik haar niet direct aanraden. Maar weer: het is haar keuze. Als ze het graag wil, sta ik achter haar. Ik kan haar alleen maar helpen om argumenten voor en tegen te bedenken.
Je kunt trouwens heel erg goed aan de leraren op school vragen wat hun mening is. Heeft ze het in zich? Een wiskundedocent weet hoe een leerling redeneert, hoe hij problemen oplost en aanpakt. Hij weet ook hoe een wiskunde studie in elkaar zit. Die kan dus best een goed beeld hebben van de mogelijkheden van het kind. Zo ook met andere vakken.
Ik denk dat de cijfers op het vo niet altijd veel zeggen. Want een studie volgen in een vak, is toch wel weer iets heel anders. (dat heb ik ook maar van horen zeggen, maar het klinkt logisch).
Ik vind die opmerking van Diederik Samson (heb het programma niet gezien), nogal apart overkomen. Waar bestaat dan de bovenmoot uit? Uit leerlingen die gemiddeld tienen halen op het vo? Hoeveel zullen daarvan bestaan? Als iemand met een rijtje negens zijn diploma haalt, komt dat op nu.nl, dus zo vaak zal dat niet voorkomen.

gelatine
14-04-2013 om 17:23
Samsom
Diederik Samsom was verreweg de beste van de klas met natuurkunde. Zijn leraar gaf uit principe niet hoger dan een 9+ en Samsom haalde dus bijna altijd een 9+. Maar eenmaal op de universiteit vond hij het behoorlijk saai allemaal. En de beste was hij ook niet want met 170 besten bij elkaar kwamen er weer nieuwe besten boven drijven en hij behoorde daar niet toe. Er waren vijf meisjes en die waren steengoed. Kennelijk had er onder de meisjes al een andere (sociale?) 'selectie' plaatsgevonden en ging van hen alleen de crème de la crème technische natuurkunde studeren.
Uit mijn hoofd naverteld hoor, ik heb de uitzending niet opnieuw bekeken.

Koolmees
14-04-2013 om 17:29
O zat het zo
Aha! Hij was gewend de beste van de klas te zijn en vond dat heel belangrijk. Dan valt het natuurlijk tegen, als er meisjes (o gruwel) zijn, die beter zijn dan diederik. Ach, hij kan niet tegen zijn verlies, arme diederik

gelatine
14-04-2013 om 18:08
Arme diederik
Ik had niet de indruk dat hij zich voorbij gestreefd voelde door het zwakke geslacht, maar het is natuurlijk wel opmerkelijk dat het groepje 'besten' bestond uit een handjevol van de 165 jongens plus ALLE meisjes. Als het waar is wat hij zei.

Coco
14-04-2013 om 18:54
Gelatine (o.t.)
"maar het is natuurlijk wel opmerkelijk dat het groepje \'besten\' bestond uit een handjevol van de 165 jongens plus ALLE meisjes"
Het kan komen omdat meisjes eerder last hebben van faalangst en daarom alleen iets gaan doen waarvan zij 100% zeker weten dat ze het kunnen. Er doen bijvoorbeeld ook altijd veel minder vrouwen mee aan een marathon dan mannen, maar het percentage vrouwen dat de eindstreep haalt is gewoonlijk vele malen hoger.

Sawo
14-04-2013 om 19:07
Gewoon proberen
Mijn zoon gaat waarschijnlijk ook technische natuurkunde of electrotechniek studeren.
Volgens zijn natuurkundeleraar moet hij vooral kunnen integreren en dat ook leuk vinden. Naar mijn idee is gewone natuurkunde moeilijker omdat het minder praktisch is.
De uitval ligt volgens mij op alle de 3 universiteiten boven de 40%. Veel leerlingen gaan wat anders doen. De meeste uitval ontstaat doordat de jongens niet hard genoeg werken. Mijn zoon hoort ook b ij die groep jongens die niet heel hard werken maar voor exacte vakken zonder veel moeite hoge cijfers haalt. Dus als je zoon een harde werker is heeft hij zeker een streepje voor

Auwereel
14-04-2013 om 21:04
Kan me niet voorstellen
dat Technische Natuurkunde de zwaarste studie is, die er is, of er moet iets veranderd zijn de afgelopen 25 jaar. Je moet wel van stevig doorwerken houden, dat wel.
Ik was niet steengoed (ondanks dat ik een meisje ben...), had voor mijn eindexamen 6 en 7 voor natuur- en wiskunde, maar was wel supergemotiveerd. Veel knullen met allemaal negens op hun lijst hadden de eerste tentamenperiodes allemaal onvoeldoendes en ik, tja, weer 6, 7, 8 en dat is zo gebleven en ben in 5 jaar afgestudeerd, op mijn motivatie en plezier. Het scheelt als je geen vakken meer hoeft te doen die je interesse niet hebben.

B.
14-04-2013 om 22:11
In de jaren negentig
Het is wellicht 'oude informatie' maar ik ben mid jaren negentig afgestuurd als procestechnoloog. Ik had een vriendje en vrienden bij TN en toen stond het niet bekend als de zwaarste studie. Procestechnologie ook niet trouwens
Ik kwam in mijn jaar als enige die slechts zeven vakken eindexamen gedaan had waarvan geen enkele acht op de eindlijst . Dat schetste nogal wat verbazing en bij de beruchte eerste college truc: 'kijk ff goed naar links en naar rechts want die buurmannen halen hun P niet' vermoed ik dat men ook van mij dacht (ok buurvrouw) dat ik het niet zo redden, vanwege mijn matige vwo eindlijst. In de praktijk bleek (toen) echter dat voor mijn gevoel veel jongens met gymnasium en 9 of 10 vakken eindexamen voor de loopbaan als eeuwige student gingen of fulltime bij Makro /Ikea gingen werken. Ik had zelfs de indruk dat er meer hoogvliegers zo eindigden dan de meer gematigdere scholieren. Mijn theorie is dat die jongens door de middelbare school gegaan waren zonder iets te hoeven doen en nu het hardst zichzelf tegenkwamen. Veerkracht en discipline ontbeerden.
Kortom, ik zou zijn huidige cijfers niet als richtsnoer nemen. Als ze dat bij mij hadden gedaan had ik nu ook mijn titel niet gehad terwijl ik er nog steeds blij mee ben.
Vwb de meisjes, ik vond toentertijd de meisjes niet minder zelfverzekerd. Het viel mij wel op dat veel jongens gingen studeren aan de tu omdat papa dat had gedaan en ze dat als verplichting voelden. Of zelfs bonussen kregen van hun ouders als ze naar de tu gingen. Dan was er van intrinsieke motivatie geen sprake en dat helpt niet als je maar 1x per half jaar tentamens hebt en geen aanwezigheidsplicht.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

KGO
14-04-2013 om 22:22
Volgens mijn man
Mijn man werkt als docent technische natuurkunde op t HBO ( dat is er ook, en misschien een alternatief?) en daar is het % afvallers best hoog. Hij zegt dat t voornamelijk komt omdat men nauwelijks iets doet.
Kijk voor wis- en natuurkunde moet je gewoon veel sommetjes maken en zo aan de slag met de stof. Dat is op de HBO en op de uni zo. Als je geen discipline hebt is dat lastig. Daarentegen, als je gewoon hard werkt is het best te doen. En bij het HBO geldt dat de meeste studenten via hun stages erg makkelijk aan een baan komen. Er zijn gewoon te weinig afgestudeerders!
Kaatje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur
14-04-2013 om 23:43
Is het heus?
Mijn man heeft Technische Natuurkunde gestudeerd en ik had niet echt het idee dat het nou zoveel zwaarder was dan mijn opleiding (Scheikundige Technologie). Goed, hij kreeg een flinke dot wiskunde te verwerken en dat was niet zijn beste vak. En heel heel toevallig was dat nou precies wel mijn beste vak.
Toch werd er bij ons altijd geroepen dat Elektrotechniek het allerzwaarst was. Nog meer wiskunde...
Jammer trouwens dat de zwaarte niet echt direct terug te zien is in het salaris. We mogen niet klagen, maar ik heb niet het idee dat hij nou bovenmatig veel betaald krijgt. Sterker nog, hij heeft al meermalen meegemaakt dat werktuigbouwkundigen beter betaald werden (cq een schaal hoger zaten). En dan laat ik de vergelijking met de advocatuur of geneeskunde maar helemaal voor wat het is.
Ik denk eerlijk gezegd dat er een groot scala aan moeilijke studies is. En dat dit ook heel persoonlijk is. Wat de een ligt, kan voor de ander een struikelblok zijn. Ik weet echt zeker dat de kunstacademie of de toneelschool voor mij echt de allermoeilijkste studies zouden zijn geweest...

Ginny Twijfelvuur
14-04-2013 om 23:47
Hee b
Zaten wij in dezelfde collegezaal? Ook mijn eerste college begon zo. Het klopte ongeveer wel, trouwens. Maar niet alleen omdat het niet te halen was. Er zijn er ook velen geswitcht omdat de studie toch niet bracht wat men ervan verwacht had. Ook ik ben wat anders gaan doen, na verloop van tijd.

Fiorucci
15-04-2013 om 07:02
Evy
Als je zoon een studie doet die hij echt leuk vindt, zul je dat ook zien aan zijn cijfers natuurlijk.

Anneque
15-04-2013 om 07:28
B en ginny
"'kijk ff goed naar links en naar rechts want die buurmannen halen hun P niet'".
Nou ja zeg, het is blijkbaar wel héél afgezaagd. Mijn eerste college begon óók zo! (heel andere faculteit). Ik was toen wel onder de indruk. Weet niet of het uitkwam, er zijn natuurlijk overal mensen die op een gegeven moment iets anders gaan doen. Het paste wel bij mij, en ik ben gebleven.

albana
15-04-2013 om 08:06
En motivatie?
Oudste heeft op v.o. ook nooit veel gedaan...beetje rekenen en wel zo dat al haar cijfers net genoeg waren om dat jaar weer de eindstreep te halen. Maar nu op vervolgonderwijs is het een héél ander kind. Ze is enorm gemotiveerd en dat zie je terug in haar cijfers. Met name de 'interessante vakken' daar haalt ze geweldige cijfers voor. De wat oninteressante daarvoor rekent ze nog steeds uit wat ze moet halen om voldoende te staan/de eindstreep te halen Haar verslagen zijn om door een ringetje te halen en voor haar stage's slaagt ze met vlag en wimpel.
Motivatie en interesse doen ook veel.
Dus hoe gemotiveerd is je zoon? En hoeveel interesse heeft hij voor de vakken die hij daar krijgt?
groeten albana

B.
15-04-2013 om 08:08
Ginny en anneque
Volgens mij werd (wordt) het vaak gebruikt om studenten op scherp te zetten. Of het werkt weet ik niet, volgens mij betrokken weinig het op zichzelf maar juist op die buurman
@Ginny: zat jij in Delft? Waarnaar ben jij geswitcht? Ik heb zitten denken maar kan me niet herinneren dat er een meisje in mijn tijd switchte. Ik geloof dat er zes of zeven met mij starten, toen.
Elektrotechniek zwaar, herinner ik me ook. Maar ook niet als het zwaarst. Wel de minste meisjes (1 per drie jaar) .
Ik zou afraden te starten op hbo omdat kind geen spetterende cijfers haalt op vwo. Als gezegd, mijn ervaring is dat het weinig tot niets met cijfers te maken heeft of iemand daadwerkelijk de studie weet te voltooien. Meer met mindset. En als je naar de tu wilt maar naar hbo gaat omdat tu misschien te moeilijk is, met welke mindset start je dan? Lijkt mij heel demotiverend.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke
15-04-2013 om 09:08
Zwaar
Het zwaarst zijn de studies waar je het minst talent voor hebt. En verder heb je nog allemaal verschillende soorten zwaar, van zwaar denkwerk tot psychisch zwaar en door persoonlijke omstandigheden zwaar. Ik denk dat iedere studie op eigen manier zwaar is, en iedere studie vraagt heel veel doorzettingsvermogen.
En de eeuwig en overal gemaakte opmerking in de eerste uren studie dat je buurman het wel niet zal redden, betrok ik ooit meteen op mezelf. 'Als ik nu vertrek, maakt de buurman meer kans, dus laat ik dan maar meteen vertrekken'. Tja.

B.
15-04-2013 om 12:42
Kaatje
Dat was vast geen opleiding statistiek (en zo wel lijkt het me heel goed dat je vertrokken bent)
)
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna
15-04-2013 om 14:03
Goedbetaalde banen?
Dat was blijkbaar inderdaad een standaard "grapje" eind jaren 80/begin 90, over je buurman in de collegezaal, want ook ik kreeg die. Bij een geheel niet technische opleiding aan de universiteit.
Viel me iets op wat Ginny aangeeft: er wordt nu op jongeren (zoals mijn zoon met N&T profiel) ingepraat toch vooral een technische studie te gaan doen want zoveel werk en zulke goede banen. Terwijl volgens mij nog altijd advocaten, artsen, specialisten, bestuurskundigen en (bank)economen stukken meer verdienen dan ingenieurs, natuurkundigen en wiskundigen. Waarom zou je het jezelf dus zo moeilijk maken (in mijn ogen zijn rechten, economie en bestuurskunde toch een stuk minder zwaar dan technische natuurkunde, wiskunde en electrotechiek, of klopt dat niet?).

B.
15-04-2013 om 14:41
Een goed betaalde baan
Is leuk maar je moet m wel hebben Er is veel werk voor techneuten, de arbeidsmarkt is goed en dat zal voorlopig ook zo blijven.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur
15-04-2013 om 20:10
Nee eindhoven
Ik ben meer richting TEMA (techniek en maatschappij) gegaan. Dat ligt mij toch meer. Nog steeds eigenlijk wel. Ik vind de menselijke kant van de techniek toch eigenlijk het allerleukste.

Ginny Twijfelvuur
15-04-2013 om 20:18
Voor een techneut
Is een studie rechten juist heel erg zwaar. Saai en droog enzo. En techniek is dan een eitje. Het heeft ook totaal geen nut om een technische studie te gaan doen als je er geen aanleg voor hebt. Inzicht valt niet aan te leren.
Maar ik vind eigenlijk ook dat functies waarvoor de mensen niet aan te slepen zijn weleens wat beter betaald mogen worden. Maar goed, dat is een zijspoor. En geheel in mijn eigen belang natuurlijk...
Het zit hem denk ik ook meer in de doorstroommogelijkheden. Een junioradvocaat of een basisarts verdienen volgens mij niet gek veel meer dan een techneut. Alleen kunnen die eerste twee dus doorgroeien tot Bram Moskowitz of een topchirurg. Een techneut kan eigenlijk alleen maar manager worden als hij groot is.

B.
15-04-2013 om 21:33
De techneut in de maatschappij
Tema kenden ze niet in delft . Klinkt leuk
Niet alle advocaten verdienen topsalarissen, bij de bank vallen nu veel ontslagen en is het volgens mij ook vooral management en speculeren wat veel verdient. Artsen is ook een wereldje apart.
Als techneut zonder managerial kwaliteiten kun je prima geld verdienen maar je moet er wel wat voor over hebben . In de offshore kun je meer dan prima verdienen en de markt is goed. Keuzes keuzes.... Maar ja, dat vind ik ook van advocaat worden. Dan zit ik zelf nog liever op zee
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fred de Velde
16-04-2013 om 14:23
De mythe van de aanleg.
"Het heeft ook totaal geen nut om een technische studie te gaan doen als je er geen aanleg voor hebt. Inzicht valt niet aan te leren."
Daar ben ik het niet mee eens. Je hoeft geen speciaal inzicht te hebben voor techniek.
Techniek is gewoon logisch denken. Daar kom je heel ver mee, en kan je van heel veel dingen snappen hóe ze werken.
Een nichtje van mij heeft ook totaal geen technisch inzicht. Deed nooit wat met techniek in haar vrije tijd, haalde geen radio's uit elkaar, enz enz. Meer een typische alfa dame. Ze is dan ook psychologie gaan studeren.
Tijdens haar studietijd is ze door huisgenoten die programmeerden geïnteresseerd geraakt in computers. Toen is ze ook wat informaticavakken gaan doen, aan de universiteit. In het begin heel moeilijk, maar later haalde ze o.a. achten en een negen.
Met een beetje logisch nadenken kom je kennelijk toch heel ver, ook zónder technisch inzicht.

B.
16-04-2013 om 20:45
Nou fred
Een verhaal van een meisje dat geen radio's uit elkaar haalde en daarom niet technisch leek en nu computers kan programmeren en dus wel technisch bleek doet mij vooral afvragen wat jij onder 'technisch' verstaat.
Ik vind het weinig onderbouwend voor je stelling.
Persoonlijk zie ik meer in de stelling dat interesse en aanleg veel meer samenspelen. Blijkbaar boeiden radio's jouw nichtje als kind niet (kan ik inkomen, mij ook niet) en boeien computers haar nu wel, heeft ze een drijfveer et voilà.
Enfin, rest de vraag, wat is technisch ...
Ps; mijn broer haalde radio's uit elkaar en heeft alleen maar beta vakken op de middelbare school kunnen doorstaan door alle sommen uit zijn hoofd te leren.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fred de Velde
16-04-2013 om 22:42
Interesse= waar je goed in bent?
Interesses en inzicht gaan denk ik wel samen. Je bent geïnteresseerd in waar je goed in bent.
In de eerste instantie was ze vooral geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken, hoe mensen in elkaar zitten.
Dat waren ook de dingen waar ze over nadacht. Ik heb haar wel tig keer horen praten over opvoedingsprobleem x of maatschappelijke kwestie y. Ik heb haar nog nooit horen praten over de nokkenas van een auto of de krachten die op een vliegtuig werken.
Pas door langdurig in aanraking te zijn geweest met technische mensen heeft ze hun interesse een beetje over genomen. Je moet toch kunnen meepraten, ze is een heel sociaal persoon.

mopperkont
18-04-2013 om 21:52
In delft
Lucht en ruimtevaart in Delft was geloof ik de zwaartste studie met de grootste uitval. De studie die het meeste tijd kost schijnt Industrieel Ontwerpen in Delft te zijn. Die laatste heb ik zelf geprobeerd en niet gehaald.

B.
19-04-2013 om 07:47
Grappig mopperkont
Ik herken dat dus niet. Ten eerste herinner ik me niet dat l&r te boek stond als zwaarder dan wiskunde, natuurkunde of electro maar mijn beeld bij io is ook anders. Alhoewel.... Het hang beetje af wat je bedoeld.
Dat io-ers er erg lang over deden weet ik niet, weet wel dat ik veel hoorde dat mensen verkeerde verwachtingen hadden dus wat anders gingen doen. Ik herinner me ook dat toen er overgestapt zou worden naar vijf jarige curricula dat niet gold voor io en bouwkunde, die bleven vier jaar. Dat versterkte wel het beeld wat er bestond van die studies trouwens.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

B.
19-04-2013 om 07:56
Gosh
Terwijl ik schreef over dat vijfjarig curriculum realiseerde ik me dat ik geen idee heb hoe dat uiteindelijk is doorgevoerd en of ik dus niet uit mijn nek zit te zwetsen . Kijk even snel op de site van de tu, maar alles is natuurlijk alweer veranderd. Ziet er wel aanlokkelijk uit, zou willen dat ik weer kon kiezen, hebben jullie dat nou ook?
Ik bedoelde het niet lullig trouwens hoor mopperkont, moest gewoon denken aan hoe er vroeger een soort dingetje was tussen de faculteiten
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.