janneke
06-04-2010 om 18:25
Studiefinanciering, wat doet jullie kind ermee
Hallo
Onze dochter doet Havo examen.
Volgend jaar dus studiefinanciering, is de eerst hier in huis die dit krijgt.
Maar hoe doen jullie dit, is dit bedrag voor kind, .
De kinderbijslag stopt dan toch?? Daarvan krijgt ze nu € 75 zak/kleedgeld. Maar als de kinderbijslag stopt , ben ik niet van plan nog zaken kleedgeld te geven, als ze de studiefinanciering krijgt, of betalen de jongern hier een gedeelte van hun studie van?? ik denk dat onze dochter zo'n 100 euro krijgt per maand, dat is dus € 25 meer als nu. Vind ik ook beetje onzin, is wel heel makkelijk om dan zomaar 25 meer in de maand te krijgen waar je niets voor hoeft te doen, ze heeft ook al geen baantje , is hier ook niet druk mee, zit liever achter de computer, of gaat naar vrienden..
Dus ik zit eraan te demken om haar die 20/25 te laten inleveren bij ons.
hoe doen andere ouders dit?

sus-anne
06-04-2010 om 18:30
Hier
Hier wordt de stufi gebruikt waar hij voor is; om de studie te betalen( gedeeltelijk).
zak en kleedgeld + de zorgverzekering betalen de kinderen zelf van hun bijbaan.onze kinderen krijgen geen geld (meer) van ons.Alle kosten voor beltegoed,uitgaan,make-up e.d betalen ze van hun bijbaan
de rest van de studie betalen wij,inclusief kost en inwoning.
Ik denk dat het tijd wordt voor een baantje voor je dochter?

tonny
06-04-2010 om 20:16
Hop, een baantje!
Zeer belangrijk, dat baantje, als ze op gegeven moment als HBO- er een stageadres moet zoeken; het is dan niet zo handig als ze haar vrije tijd aan niets anders dan computeren en vrienden heeft besteed. Zo'n stageplek betekent in veel gevallen echt solliciteren en dan moet je wel wat 'meebrengen'.
Baantje is dus belangrijk als werk/levenservaring, én om te leren dat alles wat je wilt uitgeven eerst verdiend moet worden.
Je studie, boeken, je zorgverzekering, kleding, beltegoed, uitgaan, autorijles... Noem maar op.
Sterkte ermee, valt niet mee, tieners die niet uit zichzelf op zoek gaan naar werk.

janneke
06-04-2010 om 22:26
tsja
denk dat we haar ook voor het blok moeten zetten.
zo van , we financieren vanaf aug. je niet meer , (ze wordt in juni 17, heeft wel voor 6 weken een baantje van 5 dagen van 8 uur op een dag, dus dat is al mooi( als ze er de brui niet aan geeft dan!)Dus dan kan ze haar kas mee spekken.)Dat ze haar studiefinanciering, kan gebruiken om de studie elke maand van te betalen, de kinderbijslag stopt dan, dus ook onze geldkraan gaat dicht, of is dit wel erg rigoureus, stel ze heeft baantje en doet goed haar best, en ze komt niet helemaal rond, kunnen we altijd nog bijspringen. MIsschien wordt ze dan fanatiek met zoeken.
Ik snap toch al niet hoe ouders hun kinderen financieren qua studie.
Maar je kunt toch ook evt een lening nemen bij de stufi, of niet?

tonny
06-04-2010 om 22:36
Zo hé
Dat zal dan even wennen zijn, zes weken lang acht uur per dag werken! Dat is niet mis hoor, zeker niet als ze daarvoor nooit hebt gewerkt. Maar groot gelijk, dit is waarschijnlijk de langste zomervakantie van haar leven

Tirza G.
06-04-2010 om 23:21
Heel eenvoudig janneke
Een studie kost ongeveer 10.000 euro per kalenderjaar. Dat is als je op jezelf gaan wonen Je geeft zo'n 1600 uit aan collegeld, 12x300 aan huur (=3600), 12x100 aan ziektekostenverzekering (=1200), 1600 aan boeken - dat maakt bij elkaar 8000 eurootjes (op een jaar). Blijft er nog 2000 over om van te eten en te leven. Dat is eeeeeh....175 per maand. Het totale bedrag, die 10.000, is dus 800 per maand.
Je krijgt van de overheid een basisbeurs, die is rond de 100 eu per maand (en 300 als je uit woont) en een zorgtoeslag van 4 tientjes. Je inkomen als student ligt dus op 140 danwel 340 eu per maand. Om even het rekenvoorbeeld van de uitwonende student te blijven gebruiken (huurkosten dus), dan heb je 10.000 eu lasten per jaar en 12x340 eu inkomen. Dat is net 4000 per jaar. Mag jij drie keer raden waar de overige zesduizend vandaan komt.
Er zijn drie opties: lenen, krijgen, verdienen.
Tirza

Inge M
06-04-2010 om 23:21
Gelezen op dit forum
Als ze serieus niet genoeg geld hebben, terwijl ze wel erbij werken en zo, dan kunnen ze hun uitgaven overleggen en hun inkomsten. Die kun jij dan als ouder beoordelen of ze voor een extra bijdrage in aanmerking komen. Dat betekent wel dat ze alleen verantwoorde uitgaven kunnen doen. Tja, daar hoort natuurlijk geen vakantie of nieuw Ipod bij. Daar zal extra voor gewerkt moeten worden.......

janneke
07-04-2010 om 16:20
Kort samengevat
dus kort samengevat:
ze wordt in juni 17.
gaat hbo doen, krijgt stufi,100 euro en ovjaarkaart.
Moet dan óók al ziektenkosten betalen??? , krijgt dan zorgtoeslag van 40 euro in de maand, dat is dus ong. 100 euro voor ziektenkosten.
ze blijft thuis wonen, dus heeft kosten schoolgeld en boeken, is ong € 3300.
hbo duurt 4 jaar, maar dan hoef je toch elk jaar dat boekengeld niet te betalen???de rest van de jaren zal het schoolgeld dan € 1600 zijn??
is onkosten van € 4200, school en ziektenkosten,, is per maand € 350, .Krijgt dan studfi. dan blijft er nog € 250 over.voor zo'n kind, dat is toch wel heel erg veel???
Als je ervan uit gaat dat ze ong. € 4 per uur hebben zou dat inhouden dat als ik een maand heeft 4 weken reken, dat ze per week 15 uur zou moeten werken, bovenop haar huiswerk vind ik dat heel erg veel.
Is dat normaal???????????
Het is niet zo dat we niets kunnen betalen, maar als ze geen baantje heeft en wil.... dan heb ik geen zin om het allemaal maar zo klakkeloos te betalen..denk ik...

Yta Chalne
07-04-2010 om 16:46
Wat punten
Er komt een berekening van DUO hoeveel je zelf dient bij te dragen aan de studie van je kind. Boeken heb je wel elk jaar uiteraard, meerdere keren per jaar zelfs, maar dat is bij uitstek iets waar je op kunt bezuinigen. Dat gaat het beste als je kind dat van haar eigen geld moet betalen, dan is de drive om zuinig in te kopen (tweedehands, boeken delen, lenen etc.) veel groter.
Ziektekostenverzekering; reken op 100 euro per maand, veertig eraf, ze gaat dan zestig betalen.
Beginnende studenten werken zo'n 13 uur per week, laatstejaars gemiddeld 23upwk. 15 uur is dus heel realistisch. En, bij de meeste studies, ook zeer goed haalbaar. Een dag in het weekend en een avond en je hebt je 13u al binnen.
De gemiddelde student verdient per maand zo'n 430 euro bij. Dat is jouw 250, en dan nog een bedrag voor zak- en kleedgeld. Het kan! Voor sommigen is het wel even een overgang, vooral als je nooit hebt gewerkt, maar zo gaat dat in de grote mensen wereld dus

sus-anne
07-04-2010 om 19:06
Toeslag
toeslag zorgverzekering is 61 euro ,dus dat scheelt weer een beetje.
bovendien ,als je dochter in een winkel gaat werken,is het slim om op koopzondagen extra te werken,dat betaald dubbel.
en ja ,hier werken de pubers allemaal gemiddeld 15 uur per week, of meer.
ze begonnen rond hun 14e a 15e met een zaterdag baantje van 7 of 8 uur en hebben dat langzaam aan uitgebreid tot 15 a 20 uur.
zeker bij een HBO opleiding is dat prima te doen,kwestie van goed plannen,en genoegen nemen met minder vrije tijd.

sus-anne
07-04-2010 om 19:09
Overigens
Zorgverzekering ga je pas vanaf je 18e betalen.
je vraagt je af of het normaal is dat HBO,ers zoveel werken?
ik vind dat heel normaal,ik zie dat ook bij vrienden van mijn kinderen.

reina
07-04-2010 om 19:39
Janneke
Wat is normaal? Werken naast HBO, ik ken het uit mijn tijd niet anders, mijn dochter heeft vanaf haar 15e altijd een baantje gehad en ik zie dat ook bij de kinderen van onze vrienden, dus ja, kennelijk is het voor veel mensen normaal.

Maylise
07-04-2010 om 23:56
Janneke
Boekengeld komt elk jaar terug. Mijn ervaring is echter dat je een stuk minder kunt uitgeven als je niet het hele boekenpakket nieuw via de onderwijsinstelling bestelt. Veel boeken kan je tweedehands krijgen, bij de (universiteit)bibliotheek lenen of blijken uiteindelijk helemaal niet noodzakelijk te zijn. Met een beetje slim inkoop beleid kan je minstens de helft besparen van het officiële bedrag.
Collegegeld en zorgverzekering moeten uiteraard wel betaald worden maar voor de zorgverzekering krijgt de student wel een toeslag.
Overigens gaat de overheid er wel van uit dat ouders ook een bijdrage leveren aan de studie. Dat kan je ook zien in de berekeningen van het IBG. Immers de aanvullende beurs is gebaseerd op het inkomen van de ouders.
Ik zelf betaal het collegegeld voor mijn studerende kinderen. Aanvullende studiekosten en boekenpakket betalen ze zelf. In noodgevallen spring ik bij. Studiefinanciering besteden ze dus aan boeken en aanvullende studiekosten + persoonlijke uitgaven. Zorgverzekering betaal ik ook maar uiteraard komen mij dan ook toeslagen toe. Of dat verrekenen we weer met collegegeld.
Daarnaast werken ze ook voor wat extra geld. Hoeveel een student kan werken naast de studie zal enorm per studie verschillen. Van HBO studies weet ik weinig maar ik neem aan dat het precies zo gaat als op de universiteit. Je hebt studies met een zware studielast en studies die een stuk lagere belasting hebben. Daarnaast hangt het natuurlijk ook van de student af. Mijn een na oudste zoon heeft altijd hard moeten werken om zijn studie te kunnen halen. Hij besteedde altijd heel veel tijd aan zijn studie. Mijn oudste drie kinderen zijn allemaal met twee studies begonnen en hadden dus sowieso minder tijd om te werken naast hun studie. De oudste twee hebben ook inderdaad beide studies afgerond, de derde (de zoon die zo hard moest studeren) heeft een van beide studies laten vallen en de ander afgemaakt. Toch was hij met één studie evenveel tijd kwijt aan studeren als de andere twee met twee studies terwijl het toch wel studies waren met min of meer dezelfde studie last. Het kan dus ook enorm verschillen. Met twee studies blijft er sowieso minder tijd over om te werken.
Mijn vierde kind doet nu een studie met een vrij hoge studielast. Ze doet daarnaast ook extra vakken. Haar studie kent veel verplichte werkcolleges en veel laboratorium gebaseerd werk. Daardoor heeft ze minder tijd om te werken. Overigens werkt ze wel. Ze heeft namelijk een vrij dure smaak als het gaat om kleren en spullen en dus moet ze wel werken om dit te kunnen bekostigen. Ze heeft het geluk dat ze werk doet wat naar verhouding redelijk wat betaald (zeker geen 4 euro per uur, behalve bij babysitten hebben mijn kinderen altijd minstens het dubbele dan dat verdiend per uur)
Mijn vijfde kind doet een studie die een veel lagere studielast kent en theoretisch zou hij best 20 uur per week naast zijn studie kunnen werken. Hij heeft trouwens besloten om volgend jaar met een andere studie te beginnen en dus wil hij nu wel tijdelijk voltijds gaan werken. Dat staat hier natuurlijk verder los van.
Dus in de praktijk zal het af hangen van:
1) de soort studie
2) hoeveel tijd de student in de studie moet/wil steken
3) of ze daarbij nog extra studies of extra vakken volgen of andere activiteiten hebben die wel nuttig zijn maar geen geld opleveren.
Maylise

Kaaskopje
08-04-2010 om 00:27
Moeilijk
Mijn dochter wilde altijd werken, maar juist nu ze 18 is en de kosten ons om de oren vliegen is ze totaal niet meer gemotiveerd en gaat ze wel erg makkelijk uit van 'ze betalen wel'. En ze bedient zich helaas van argumenten die ik niet meer bij haar leeftijd vind horen. NIEMAND hoeft iets zelf te betalen. IEDEREEN krijgt geld van zijn ouders, NIEMAND moet naast ál dat werk voor school werken om de eigen opleiding te betalen. Jaaaa, een getrouwd stel, want die wonen niet meer thuis tenslotte. Ik kan het niet over mijn hart krijgen, maar ik zou haar bij wijze van spreken het liefste met een koffertje de deur uit schuiven met de woorden 'zo,als je begrijpt dat het niet uit de lucht komt vallen en werk hebt, mag je weer terugkomen.'
Herkent iemand zo'n terugval in motivatie om te werken en hoe is dat weer op de rails gezet? Ik zeg nog maar even dat de optie 'op straat zetten' niet serieus is.
Wat de studiebijdrage betreft mag ze zelf een deel houden en krijgen wij een stukje ter compensatie van wat wij betalen. Niet veel, het gaat mij vooral om het principe dat ze moet leren bij te dragen in de kosten.

albana
08-04-2010 om 07:26
Gut kaaskopje
Ik herken het....ik heb hetzelf gedaan...Ook rond mijn 18de dacht ik dat mijn geld vanzelf de hemel in groeide...ik kreeg studiefinanciering en dat kwam zomaar élke maand! En als ik het vandaag niet had...dan kwam dat geld toch binnenkort? Ik gaf bij wijze van spreke het geld van de volgende maand nu al uit...ik rekende mezelf ook rijk...dan en dan had ik vakantie..dat spaarde 2 weken busgeld uit...joehoe...geld zat! Ooit werkte ik...wekelijks en geld handje contantje....en daar was ik ook al mee gestopt. En ik maakte schulden...eerst bij mijn ouders natuurlijk, maar ik troggelde ook bij mijn opa en oma geld af met een zielig verhaal...dat ik boeken moest betalen en er geen geld voor had ofzoiets.En bij vriendinnen, maar daar was ik wat voorzichtiger mee...als ik het te gek maakte werden ze boos en dat wilde ik nu ook niet. Tot mijn studie af was en ik uitwonend moest studeren. Mijn ouders zeiden dat ik het nooit ging redden zo opmezelf en me zeker in de nesten zou werken. Diezelfde opleiding kon ook dichter bij huis, maar ik wilde persé deze. En ik zou het zéker redden...kom nou wat dachten ze wel? En dus ging ik...op kamers, helemaal alleen ver weg. Dát viel even tegen. Van mijn studief. hield ik zelfs geen geld over om te eten...dus binnen no time had ik weer een bijbaantje...en zuinig dat ik werd!! En héél handig met geld...ik kon eten koken van amper iets...ingrediènten van 1 gulden werden bij mij een maaltijd van 5 gulden. Ik kon goed koken en sommige studiegenoten zagen mijn maaltijden wel zitten en wilden wel meeèten en daar vroeg ik een x/bedrag voor en met 2 meeèters kon ikzelf gratis eten.Zulke dingen. Zo hield ik geld over om in het weekend naar huis te kunnen. Hoewel ik dat meestal maar 1 keer per 2 weken deed...dat was ook te duur. Zo kon ik het redden. En ik ben naderhand nooit meer zo nonchalant omgegaan met geld. Achteraf denk ik..: Ik had gewoon té veel geld om uit te geven die periode. Ze hadden we gewoon wat meer zelf moeten laten betalen...Dan was het nooit zo geworden. Het is juist wel goed als je moét werken voor je vertier en het niet kado krijgt.
groeten albana

sus-anne
08-04-2010 om 07:50
Harde aanpak?
ik denk ,kaaskopje,dat je dochter totaal geen besef heeft van hoe duur het leven is,Er is immers altijd geld voor haar beschikbaar? zelfs nu ze geen baantje heeft?Alles wordt betaald ,dus waarom zou ze er bij werken?misschien moet je gaan voor de *harde* aanpak?
voorbeeld: de stufi levert ze bij jou in( daar betaal je tenslotte haar studie van).zorgverzekering zelf laten betalen.jij geeft dochter niets meer,behalve een veilig thuis ,eten en drinken en verder niets.
uiteindelijk ervaart ze zelf dat haar rekeningen niet zomaar vanzelf betaald worden,Dat ze niet uit kan gaan,geen beltegoed kan kopen ,niet met vriendinnen even de stad in,laat haar maar tegen die muur oplopen.
.en hoe ze ook klaagt ,leen haar niets,geef haar geen kleding of geld voor uitgaan,kortom,gooi gewoon de geldkraan een tijdje dicht.En dat Niemand hoeft te werken ,en Iedereen alles van zijn ouders krijgt ,prima,bij jullie is dat niet zo.geen discussie aangaan.
het is moeilijk,maar ze zal waarschijnlijk pas beseffen dat alles geld kost als dat geld er niet meer vanzelf is.

Moeder_zonder_naam
08-04-2010 om 09:17
Kaaskopje: hier nog zo'n geval... zucht.
Ook mijn zoon wilde niet bijwerken toen hij 18 was, en naar het hbo toeging.
De afspraak hier in huis is/was heel simpel: Jij mag studeren wat je wil, en wij betalen alles (eten, drinken, studiekosten), maar we verwachten wel dat je studeert.
Dat was het eerste jaar HBO.(schooljaar 2006-2007) Zoonlief vond het leven leuk, en deed van alles behalve studeren en gaf zijn studie op.
Tweede jaar HBO: (schooljaar 2007-2008) Ook ouders leren. Afspraak omgedraaid. Jij mag studeren wat je wil, wij betalen nog steeds alles, maar nu achteraf. Dus.... JIJ betaald dit studiejaar zelf, (collegegeld, boeken) en aan het eind van het jaar krijg je dat geld van ons terug. Er is alleen één grote maar: Als je bijleent, dan krijg je niets van ons terug. Dat was prima... geen probleem. Eten, drinken, zorgverzekering betalen wij.
Dat jaar besloot hij om toch bij te lenen, want het was toch wel erg krap...
Het jaar (schooljaar 2008-2009) daarop wist hij dat hij alles zelf moest betalen. Hij wist ook een klein baantje te vinden. Eind van het verhaal: Begin maart ging hij al niet meer naar school, niet meer te motiveren. Hij wilde een jaar "rust" inlassen.
het schooljaar 2009-2010 is hij niet naar school toe gegaan, en dus geen stufi. Maar ook geen geld van ons. Helemaal niets. In dat jaar is hij 21 geworden, en vanaf dat moment was de afspraak: Of werken en bijdragen in de kosten of naar school. Zoonlief wilde niet naar school.
Zoonlief is gaan werken. Dat ging een aantal maanden goed, totdat hij niets meer wilde. Niet werken, niet opstaan, niet naar bed toe gaan, niets noppes nada..
Hij staat nu gedwongen op eigen benen, en slaapt bij vrienden...
Volgens ons begint het kwartje langzaam te vallen, dat leven geld kost, en dat je daarvoor moet werken. En dat ook vrienden willen dat je in de kosten bijdraagt.
En verdomd als het niet waar is... Binnen 3 weken nadat hij gedwongen was om op eigen benen te gaan staan heeft hij werk gevonden, en meteen een contract voor 1 jaar gekregen...
Moraal van het verhaal:
Zorg ervoor dat jij en je partner helder hebben wat je wel en wat je niet wil. Hou je daar ook zoveel mogelijk aan. En mocht dochterlief daar moeite mee hebben? Da's dan jammer. Het is haar keuze om zich aan te passen aan jullie manier van leven, of om haar eigen manieren te ontdekken, maar dan wel ergens anders.
Sterkte.

Kaaskopje
08-04-2010 om 10:39
Harde aanpak
Ik ben een zacht ei, maar man nog meer op dit gebied. En dat maakt het soms moeilijk om een harde aanpak te realiseren. Als ik zeg dat een bepaalde vrijetijdsbesteding dan maar niet meer kan vindt man dat te zielig. En het ís ook zielig als dat in het gedrang komt. Haar hele ziel en zaligheid ligt erin. Maar ik vind mezelf ook zielig (jullie begrijpen me wel)De rekeningen stapelen zich weer op en langzaam maar zeker maak ik me ook zorgen voor onszelf en dat wil ik niet meer.
Dus als ik het goed begrijp zou de enige nuttige actie kunnen zijn als ik haar juist wel met koffertje de deur uitschuif? Behalve het geldprobleem zou het meer oplossen, maar ik ben heel erg bang voor het scenario van Moeder-zonder-naam. Ik wil dat ze haar droom waar kan maken en kan worden wat ze al vanaf haar vijfde wil worden. Als ik mijn handen ervan aftrek ben ik bang dat dat in de knel komt.
Ze heeft op dit moment wilde plannen met een schoolvriendin. Dat zou kunnen betekenen dat ze met die schoolvriendin in het huis van de vader van die vriendin kan gaan wonen. Ik heb haar wel uitgelegd dat op kamers wonen bij een vreemde anders is dan op kamers wonen bij een vriendin. Bij een vreemde heb je het over een zakelijke overeenkomst, bij een vriendin moet het leuk zijn en als het dat niet is kun je weer vertrekken. Dit plan hangt nog van het een en ander af, maar ik vond het op zich geen gek idee. Vader heeft geld dus ze hoeft nog niet veel te betalen. Het zou een mooi opstapje zijn.
Als ze toch thuis blijft wonen volgend schooljaar moeten we het dus anders aanpakken. Ik ben ervoor, nu de rest nog...

sus-anne
08-04-2010 om 13:16
Zielig?
*Als ik zeg dat een bepaalde vrijetijdsbesteding dan maar niet meer kan vindt man dat te zielig. En het ís ook zielig als dat in het gedrang komt. *
Nee hoor,dat is niet zielig,dat is de realiteit.
als je geen geld verdient ,kun je geen hobby betalen,zo simpel is het.
Als ik niet werk,kan ik niet leven,geen hobby,s betalen,niet uit eten ,niet wonen.
leg dat aan je dochter uit,dat je eerst moet werken+ geld verdienen,en dan pas kunt leven en geld uitgeven.
Zielig wordt het pas als je dochter straks op zichzelf woont en totaal geen idee heeft van inkomen en uitgaven,omdat ze nu niet leert dat je moet werken voor je geld.en jullie zijn echt degenen die haar dat bij moeten brengen,anders krijgt ze het zwaar ,maakt ze misschien schulden,gaat ze van de regen in de drup,dat is pas zielig!
er is werk aan de winkel.letterlijk en figuurlijk.zowel voor jullie als voor je dochter.

sus-anne
08-04-2010 om 13:24
Ik wil kaaskopje
je zegt: Ik wil dat ze haar droom waar kan maken en kan worden wat ze al vanaf haar vijfde wil worden.
dat is een fout uitgangspunt,Jij moet niet willen dat haar droom uitkomt,zij moet willen dat dat gebeurt,en als zij dat echt wil,moet ze er wat voor doen.

Maylise
08-04-2010 om 14:39
Kaaskopje
Het hangt helemaal van de omstandigheden af natuurlijk. Persoonlijk vind ik het niet in alle gevallen noodzakelijk dat een student naast de studie ook werkt. Sommige mensen leren niet zo makkelijk en hebben echt veel tijd voor hun studie nodig of doen gewoon een studie met een zware belasting. Echter je geeft aan dat jullie zelf hierdoor in de problemen dreigen te komen. Dat vind ik wel een reden om te gaan werken.
Ik weet niet hoe open jullie zijn tegen je kinderen op financieel gebied maar is het anders niet een idee om gewoon met elkaar om tafel te gaan zitten en de financiën met elkaar te bespreken als drie volwassen onderling? Een duidelijk overzicht van wat er binnenkomt, wat er aan vaste lasten betaald moet worden en wat er daarnaast nog meer betaald moet worden en wat er overblijft. Daarnaast een overzicht met de kosten van de studie en wat er binnenkomt aan financiering bij je dochter. Het gat tussen die financiering en de kosten van de studie moet gevuld worden. Dan kunnen jullie er over praten hoe dat moet gebeuren. Deels via een bijdrage van jullie (al dan niet indirect in de vorm van gratis onderdak) en deels via een baantje bijvoorbeeld. Als je dochter de harde cijfers ziet dan is het misschien wel duidelijk voor haar dat er van haar kant wat extra inkomsten moeten komen.
Waarom zou haar hobby trouwens in gevaar komen als ze zou gaan werken? Kost haar studie zoveel tijd dat ze naast studie en hobby helemaal geen tijd overhoudt om te werken? Zou het dan misschien een idee zijn dat ze vooral in de zomer gaat werken? Als ze twee maanden fulltime werkt kan ze vast wel zo'n 1600 euro minimaal binnenhalen en als ze dat over het jaar uitsmeert heeft ze meer dan 100 euro per maand extra te besteden. Dat laatste is in elk geval meer dan genoeg voor persoonlijke uitgaven.
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je er ook voor wil zorgen dat haar studie en haar hobby niet in gevaar komen. Alleen je mag ook best wat medewerking van haar kant verwachten.
Maylise

Kaaskopje
08-04-2010 om 14:50
Sus-anne
Ik las later nog eens over wat ik geschreven had en dacht ook dat het mooi is dat ík wil dat haar droom uitkomt, maar zij moet het doen.
Ik denk dat wij onze kinderen redelijk bewust hebben gemaakt van wat dingen kosten en hoe het leven in elkaar steekt. Ik neem aan dat dat duidelijk is Ze is op zich best prijsbewust. Boodschappen doet ze heel goed, dat is het probleem dus niet, maar ze vindt het raar dat ik bepaalde dingen niet meer voor haar wil betalen. Ik vind bijvoorbeeld dat ze moet sparen om haar schoolgeld volgend jaar te kunnen betalen. Uiteraard zegt geen enkele andere ouder dat. Ik denk ook echt dat ze in kringen verkeerd met ouders die het best aardig voor elkaar hebben en dus makkelijker over de brug komen. Dat dit niet voor iedereen geldt wil ze 'oostindisch' niet zien.
Mijn man vindt het normaal dat wij haar hobby nog betalen. Ik vind het deels niet erg om haar op dat gebied te 'sponsoren'. Ik wil haar contributie betalen. Dat is niet zoveel en als ik dat nou voor haar kan doen... vooruit. Maar daar blijft het niet bij. Waar ik echt van uit mijn vel sprong afgelopen weekend was dat ze naar een kamp ging, onderweg haar geld is kwijtgeraakt, 20 euro, vader belt en vader zo gek krijgt dat hij royaal te hulp schiet. Ik zou het ook gedaan hebben vrees ik. Ik zou het niet kúnnen om haar, terwijl ze in de trein zit, te vertellen dat ze de volgende trein dan maar weer terug moet nemen. Maar ik ga haar wel vertellen dat de kraan op de contributie na volledig dicht gaat. Ik ben het echt zat. Ze heeft de bof dat ze veel aardige vrienden heeft die haar graag overal bij betrekken, maar die vrienden zijn daar zó blij mee dat ze er niet mee zitten om haar regelmatig te trakteren. Ze komt er mee weg dus om zonder geld leuk te doen. Ik steek daar preken over af maar dat heeft natuurlijk geen zin. Denk je dat je alles gehad hebt met haar maar nee, pfft (ik ben evengoed wel blij met haar hoor!
)

Kaaskopje
08-04-2010 om 15:09
Maylise
Ik denk dat je voorstel een goed idee is. Wij zijn redelijk open over onze financiën, maar hoeveel het precies is en hoeveel eruit gaat weet ze denk ik niet. Als ik 20 euro uitgeef voor een nieuwe bloes is er dus ruimte om iets te kopen. Dan kan zij dus ook wel geld voor iets vragen. Ik heb het idee dat ze zo denkt.
Haar hobby is scouting. Ze zit in de leiding. Dat betekent dat ze de héle zaterdag daar is. Als ik het haar moeilijk zou maken om dat voort te zetten zou dat echt heel erg voor haar zijn. Scouting is haar leven. Daarom vind ik het zelf ook belangrijk om haar het wel mogelijk te blijven maken daar lid van te zijn. Naast scouting zit ze elke dag op school of loopt stage. Ze is vaak pas rond half 6 thuis. De dag die overblijft is dus zondag. Mijn jongste dochter werkt op vrijdag en zondag. Dat gaat prima. De jongste dochter is een vlotter type dan de oudste. Ze had het werk zo door en kan het tempo aan wat van haar verwacht wordt. De oudste is heel goed met 'mensenwerk'. Maar wat kun je op dat gebied als betaald werk doen op alleen vrijdagavond en de zondagen? Tips zijn welkom
Ze heeft vorig jaar zomer de hele zomer in huizen voor begeleid wonen gewerkt. Ze verdiende daar echt goed mee. Kijk... het helpt echt om mijn hart hier af en toe te luchten. Je hebt gelijk Maylise... zo'n zomerbaan is goed voor een jaar schoolgeld! En dan houdt ze nog over ook. Ik zie dit schooljaar maar als verloren wat dit onderwerp betreft, maar voor het volgende schooljaar moet er echt iets veranderen.

vrouw1
08-04-2010 om 15:42
En zo gaat het hier...
Als je dochter nog geen 18 jaar is betaal je dus nog 1 jaar geen zorgverzekering!!
Let op: ook je studiefinanciering krijg je dan niet per september maar bij de eerste maand van het komende kwartaal waarin je studie begonnen is. Dus per 1 oktober heb je dan studiefinanciering en ov-kaart.
Van de studiefinaciering wordt eigenlijk niets van de studie betaald...
Het collegegeld is erg veel en de boeken waren 600 euro.
Dus wij hebben besloten dat hij er al zijn kleding van moet kopen, zijn sport, zijn studieverenigingen incl de uitjes die daaraan verbonden zijn.
Wij betalen dus het collegegeld, de ziektekosten (inmiddels wel 18 jr nl en wij krijgen dus van hem die tegemoetkoming) en de boeken.
Tussendoor zijn er steeds dictaten ed nodig die koopt hij zelf.
Heeft wel een zaterdagsbaantje maar is nu met zijn rijbewijs bezig. Heeft hij dat behaald, dan zal hij zelf zijn ziektekosten moeten gaan betalen (is nu nl erg veel omdat hij een uitgebreide verzekring heeft omdat hij begin dit jaar 2x per week naar de fysio moest en dan heb je het er zo uit).
Succes met dochter stimuleren voor een baantje en ook hoe je het aan kunt pakken met de studiefinanciering. De eerste is altijd het moeilijkst Wij hopen volgend jaar nr 2 te hebben (doet dit jaar examen vwo nl)
GR

sus-anne
08-04-2010 om 16:51
Doe ik ook.kaaskopje
Als mijn dochter op kamp is en ze raakt haar geld kwijt ,dan regel ik ook dat ze geld krijgt.ik zou haar echt niet terug laten komen vanwege verlies van geld.
Met dit verschil: ik leen het haar.
Als zij zo slordig is om haar geld te verliezen,( en zo slordig is onze middelste inderdaad),dan mag ze het later aan me terug betalen.

Kaaskopje
08-04-2010 om 17:43
zo zou ik het ook regelen áls dochter een baan had. Noo.... er gaat aan gewerkt worden

tonny
08-04-2010 om 18:48
Kaaskopje
Als ze goed is met mensen, is er in de zorg best wat te doen op vrijdagavond en op zondag - dat doet mijn jongste dochter nu (intramurale huishouding)
Daarnaast heeft ze een 0-urencontract in de thuiszorg (extramurale huishouding), haar rooster is niet zo strikt en als er een paar uurtjes uitvallen, kan ze geregeld werken.

Kaaskopje
08-04-2010 om 20:22
Tonny
Blonde vraag: wat doe je bij 'intramurale' huishouding? Schoonmaken?
Ik begrijp dochter ook niet zo goed hoor. Ze was heel erg enthousiast bij het werk van vorig jaar zomer, maar wil niet op herhaling omdat ze dat nu wel gezien heeft. Aaarghh de jeugd van tegenwoordig!

Tirza G.
08-04-2010 om 22:52
O da's mooi kaaskopje
Kom op, een positieve draai Je dochter wil groeien en ontwikkelen en niet hetzelfde suffe baantje als het jaar ervoor. Dat is móói
Ik snap heel goed dat je haar hobby blijft sponsoren, zo wattig ben ik zelf ook. Dochter heeft een hele dure hobby, werkt, traint (voor de hobby dus) en studeert zich het laplazarus - ook zij heeft maar 24 uur in een dag en dat is niet genoeg om het geld bij elkaar te krijgen.
Maar: ik wil het wel zíen. Ik snap heel goed dat je af en toe wilt "leunen" en gewoon even terug onder moeders' rokken waar alles voor je wordt geregeld. Kom maar kind. Maar daarná ga je weer vooruit. Dat plan om uit huis te gaan zou ik dan ook stimuleren bij je dochter.
Tirza

Kaaskopje
08-04-2010 om 23:19
Tirza
Ik kan haar niet beschuldigen van saaiheid, dat is een ding wat zeker is. Het is een leuke meid, zonder meer. Nu de rest nog even op orde
Kaaskopje (die zich bij tijd en wijle net Al Bundy voelt...)

tonny
09-04-2010 om 09:37
Intramuraal / extramuraal
Mijn dochter werkt in de huishouding, intramuraal (in een verzorgingshuis) én extramuraal (bij cliënten thuis). Beide bij dezelfde organisatie, ze heeft met twee teamleiders te maken die haar allebei benaderen als er uren beschikbaar zijn.
Intramuraal betreft alle afwasjes van bewoners doen, koffie en thee delen, maaltijden delen, prullenbakken legen en zo.
Extramuraal, bij mensen thuis dus: zemen, stoffen, dweilen zuigen, strijken, soms een boodschap doen. En veel verhalen aanhoren
Ook moet ze nu en dan een dagopvangruimte stofzuigen/stoffen.
Ze voelt zich nuttig met dit werk, ze verdient er wat mee en je leert veel over heel verschillende mensen en leefsituaties.
Eind april gaat ze minder werken, want dan begint haar stage vanuit haar opleiding en houdt ze alleen het intramurale weekendbaantje.