Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stufi houden of afgeven


Ik zou hier inderdaad even een goed gesprek over voeren met je zoon. Over wat dingen kosten, wat hij nodig heeft, wat hij van de overheid krijgt en wat jullie kunnen/willen bijdragen en hoe die geldstromen dan werken. Had eigenlijk al eerder gemoeten, maar hij wordt binnenkort 18 en dan komt de zorgverzekering er ook weer bij en krijg je daar misschien weer discussie over.

In dit geval, omdat hij nog 17 is, kun je het inderdaad zo laten dat jullie de schoolkosten hebben betaald. Van zijn stufi en evt overige inkomsten zou hij moeten sparen zodat hij dan volgend jaar weer collegegeld kan betalen. Zo deden wij het met onze oudste. Ze kreeg alle studiekosten, medische kosten, zak- en kleedgeld, betaald in maandelijkse ouderbijdrage. Daarbij hadden we al rekening gehouden met de inkomsten uit zorgtoeslag.

Misschien is het al voorbij gekomen. Maar wij laten zoon alles zelf betalen en geven hem een bijdrage. We hebben excel gemaakt met alle te verwachten uitgaven incl sport, telefoon,  cadeautjes, kamerhuur, eten,  alles. Aan de andere kant inkomsten zorgtoeslag,  bijbaan, stufi,  verjaardagsgeld etc. Toen gekeken welk gat er zat. Daar afspreken over gemaakt hoeveel wij bijdragen en hoeveel lenen.  Dat bedrag maken wij elke maand over. Hij betaalt verder alles zelf ook boeken en collegegeld. Elk half jaar hebben het er even over of hij nog uitkomt etc. Hij is zelf helemaal verantwoordelijk voor alles en dat geeft nooit gedoe over wie moet betalen. En soms matsen we hem en reken ik af bij de kledingwinkel. 

Wij laten sowieso alle zaken (die wij uiteindelijk betalen) eerst door de kinderen betalen, anders hebben ze geen idee hoeveel dingen kosten. Je kunt 'weten' dat collegegeld € 2.314 is, maar als je het van je rekening af gaat, voel je het toch beter...

Geven jullie nu nog zakgeld of kleedgeld? Anders kan je hier wellicht een gedeelte mee verrekenen? 

Hebben jullie inmiddels al een gesprek met hem gehad hierover?

Kimdekim

Kimdekim

23-09-2023 om 20:07 Topicstarter

Ja uiteraard is dat gesprek gisteren al geweest.  Hij krijgt idd zakgeld maar dat is heel wat minder dan 110,30. Hij heeft de stufi naar ons overgemaakt en wij heenweg dat op een rekening gezet zodat hij ziet dat het niet in de grote pot gaat maar gebruikt wordt voor toekomstige schooluitgaven. 

Kimdekim schreef op 23-09-2023 om 20:07:

Ja uiteraard is dat gesprek gisteren al geweest. Hij krijgt idd zakgeld maar dat is heel wat minder dan 110,30. Hij heeft de stufi naar ons overgemaakt en wij heenweg dat op een rekening gezet zodat hij ziet dat het niet in de grote pot gaat maar gebruikt wordt voor toekomstige schooluitgaven.

Schooluitgaven????

Hij is student het zijn studie uitgaven. Misschien eens gaan na denken wanneer je hem als student gaat zien en behandelen en niet meer als scholier.

Kan je zoon niet met geld om gaan en na een goed gesprek het niet zelf op een spaarrekening zetten voor toekomstige studiekosten. Of ben jij een controle freak die de touwtjes niet uithanden durft te geven.

Tuinfluiter schreef op 23-09-2023 om 21:49:

[..]

Schooluitgaven????

Hij is student het zijn studie uitgaven. Misschien eens gaan na denken wanneer je hem als student gaat zien en behandelen en niet meer als scholier.

Kan je zoon niet met geld om gaan en na een goed gesprek het niet zelf op een spaarrekening zetten voor toekomstige studiekosten. Of ben jij een controle freak die de touwtjes niet uithanden durft te geven.

Als je naar een hbo of mbo gaat ga je naar een school en maak je uitgaven voor je school.

Decembermamma schreef op 23-09-2023 om 22:01:

[..]

Als je naar een hbo of mbo gaat ga je naar een school en maak je uitgaven voor je school.

Ik dacht dat de zoon van Kim naar de universiteit gaat. HBO-er en MBO- er zijn tegenwoordig ook studenten die studie uitgaven hebben. 

Decembermamma schreef op 23-09-2023 om 22:01:

[..]

Als je naar een hbo of mbo gaat ga je naar een school en maak je uitgaven voor je school.

Je doet een hbo-studie of mbo-studie. Naar mijn mening stopt school na vmbo/mavo/havo/VWO. 

Decembermamma schreef op 23-09-2023 om 22:01:

[..]

Als je naar een hbo of mbo gaat ga je naar een school en maak je uitgaven voor je school.

Zowel MBO als HBO worden al jaren ook studenten genoemd!

Ysenda schreef op 23-09-2023 om 22:56:

[..]

Zowel MBO als HBO worden al jaren ook studenten genoemd!

Dat het studenten zijn wil nog niet zeggen dat het instituut waar ze zijn ingeschreven ineens geen school meer is.

Kimdekim

Kimdekim

24-09-2023 om 08:01 Topicstarter

Gaan we nu al alle worden op een weegschaal leggen? Na 16 jaar naar school te zijn gegaan en nu 3 weken op de universiteit te zitten is het misschien nog een beetje wennen om uni te zeggen.  Al weet ik niet of ik het daarna niet nog steeds v school noem, aangezien het voor mij niet uitmaakt hoe het genoemd wordt .  Alsof dat verschil maakt.  En op jouw andere vragen,  beide nee. Ik ben geen controll freak en hij kan prima met geld omgaan. 

Decembermamma schreef op 24-09-2023 om 07:33:

[..]

Dat het studenten zijn wil nog niet zeggen dat het instituut waar ze zijn ingeschreven ineens geen school meer is.

Mijn post over studiekosten ging over de zoon van Kim en die studeert aan een universiteit en was niet bedoeld om een discussie te starten wanneer je wel of niet student bent. 

Ik probeerde Kim duidelijk te maken dat haar zoon geen middelbare scholier meer is maar een student. Ik vind het moment dat een kind gaat studeren het moment dat je hem niet meer als een kind of puber moet ziet maar als jong volwassenen en hem zo moet behandelen.

Dit topic is bijvoorbeeld geplaatst onder puberteit nu puberen sommige 17 jarige die al op de universiteit zitten misschien nog maar ik zou zo'n vraag stellen onder het kopje jong volwassenen. 

Ik hoop dat Kim haar zoon als jong volwassen gaat zien waarmee je overlegd en samen beslist. De mannier waarop zij haar zoon zijn studiefinanciering op haar rekening liet storten vind ik een mannier van handelen die niet meer bij de levensfase van een student past.


Kimdekim

Kimdekim

24-09-2023 om 08:17 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 24-09-2023 om 08:06:

[..]

Mijn post over studiekosten ging over de zoon van Kim en die studeert aan een universiteit en was niet bedoeld om een discussie te starten wanneer je wel of niet student bent.

Ik probeerde Kim duidelijk te maken dat haar zoon geen middelbare scholier meer is maar een student. Ik vind het moment dat een kind gaat studeren het moment dat je hem niet meer als een kind of puber moet ziet maar als jong volwassenen en hem zo moet behandelen.

Dit topic is bijvoorbeeld geplaatst onder puberteit nu puberen sommige 17 jarige die al op de universiteit zitten misschien nog maar ik zou zo'n vraag stellen onder het kopje jong volwassenen.

Ik hoop dat Kim haar zoon als jong volwassen gaat zien waarmee je overlegd en samen beslist. De mannier waarop zij haar zoon zijn studiefinanciering op haar rekening liet storten vind ik een mannier van handelen die niet meer bij de levensfase van een student past.


Ik twijfelde en heb gegoogled wanneer je jongvolwassene bent dat is vanaf 18-25. En aangezien mijn zoon echt nog een tijdje 17 is heb ik het onder pubertijd gezet. 

Daarnaast vind ik het wel echt knap dat je nav deze specifieke situatie precies weet dat ik niet overleg met mijn zoon of niet samen beslis.  Ik hoef me verder niet te verantwoorden maar hij kwam zelf met deze oplossing. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.