Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stufi houden of afgeven


Jonagold schreef op 22-09-2023 om 16:33:

[..]

Dat kan je helemaal niet zo stellen. Vriendin van ons kind studeert in Amsterdam, woont in Den Haag. Moet elke dag naar college, minstens 5 uur. Tel daar 2 keer 1,5 uur reistijd bij op, minstens. En dan nog tijd om te leren/studeren. Heeft een vriendje in haar woonplaats, wil sporten, heeft rijles. Ze is blij als ze 1 dag per weekend kan werken, maar die gaat dan wel ten koste van tijd met vriend(inn)en en vriendje, sport en studie. Laat staan tijd met haar eigen familie.

Ons kind doet HBO, iedere dag minstens 5 uur les. Plus 2 keer reistijd van minstens 3 kwartier. Daarnaast thuis aan de studie. Heeft ook een relatie en een sport. Die zit dus niet heel ruim in de tijd.

Dus 16 uur per week werken als standaard nemen vind ik echt heel raar.

De zoon van TO is hard op zoek naar een kamer, ik ging uit van wonen in de stad waar je studeert. Ik zag dus de situatie voor me van iemand die woont in de stad waar die studeert, en vervolgens alles betaald krijgt tot boodschappen aan toe. Heb me al eerder genuanceerd dat ik inderdaad geen reistijd doordeweeks had. 

Ik zou gewoon eens een oplijsting gaan maken van wat zijn leven jullie momenteel kost.
Studie + boeken + eventueel zakgeld en kleedgeld + extra kosten + alle kosten thuis

En dat voor zijn neus leggen.
En vragen hoe jullie dat gaan oplossen.

Hij zou wat mij betreft bijvoorbeeld die stufi best mogen houden als ik dan stop met zak- en kleedgeld te geven. Of als hij andere kosten voor zijn rekening gaat nemen.

Maar het meest logische lijkt mij dat die stufi voor zijn studie is. En hij die daarvoor dus gebruikt. En jullie eventueel het restant betalen.

En dan opnieuw rond de tafel op 't moment dat hij een kamer gevonden heeft en verhuist, want dan verandert de situatie dus. Vallen bepaalde kosten thuis weg, komen bepaalde kosten erbij.

dan

dan

22-09-2023 om 19:01

Jonagold schreef op 22-09-2023 om 16:33:

[..]

Dat kan je helemaal niet zo stellen. Vriendin van ons kind studeert in Amsterdam, woont in Den Haag. Moet elke dag naar college, minstens 5 uur. Tel daar 2 keer 1,5 uur reistijd bij op, minstens. En dan nog tijd om te leren/studeren. Heeft een vriendje in haar woonplaats, wil sporten, heeft rijles. Ze is blij als ze 1 dag per weekend kan werken, maar die gaat dan wel ten koste van tijd met vriend(inn)en en vriendje, sport en studie. Laat staan tijd met haar eigen familie.

Ons kind doet HBO, iedere dag minstens 5 uur les. Plus 2 keer reistijd van minstens 3 kwartier. Daarnaast thuis aan de studie. Heeft ook een relatie en een sport. Die zit dus niet heel ruim in de tijd.

Dus 16 uur per week werken als standaard nemen vind ik echt heel raar.

Onze zoon heeft zijn bijbaan gehouden totdat hij in het laatste jaar van zijn hbo studie stage ging lopen en daardoor de deur uit ging ivm de afstand. Tijdens zijn master slechts ook korte tijd iets kunnen bijverdienen. Dus het zal per studie en student verschillen wat mogelijk is. 

Kimdekim

Kimdekim

22-09-2023 om 19:09 Topicstarter

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 16:42:

[..]

De zoon van TO is hard op zoek naar een kamer, ik ging uit van wonen in de stad waar je studeert. Ik zag dus de situatie voor me van iemand die woont in de stad waar die studeert, en vervolgens alles betaald krijgt tot boodschappen aan toe. Heb me al eerder genuanceerd dat ik inderdaad geen reistijd doordeweeks had.

Hij heeft ook een baantje, werkt bij de dominos maar dat is dus nu alleen in het weekend.  Hij vertrekt elke ochtend om 6.30 en komt om 19.15 thuis.  Dan moet hij nog leren. Het is niet zo dat zoonlief nergens naar hoeft te kijken,  maar zijn studie en basiskosten betalen wij gewoon.  Uiteraard als hij dadeijk uitwonend is betaalt hij zelf de huur van de stufi en huurtoeslag. Daarnaast kent hij heus wel de waarde van geld.  

Oke, dat zijn enorm pittige lange dagen en klopt dus totaal niet met het beeld dat ik kreeg vanuit de OP waarin je eerst zei "dan betalen wij de huur en leefgeld."

Dan zou ik hem nu die stufi laten houden, het is al geen vetpot. 

Ik geef de jongste drie kinderen elk een eigen toelage, ze wonen thuis maar betalen zelf hun telefoon, kleding, zakgeld, ov en 1 van hen ook zelf zijn zorgverzekering. Ieder houdt zelf zijn stufi en zorgtoeslag en ik heb het zo uitgerekend dat ze elk ongeveer (!) hetzelfde in totaal krijgen dus het verschil leg ik bij.
Evengoed word ik nog gek van de tikkies dus mijn lump sum aanpak werkt nog niet zo perfect als ik het had bedoeld… 
Maar ik heb gelukkig geen omkijken naar telefoonabonnementen of kleding of het aanvragen van toelagen etc. De oudste woont op zichzelf, die krijgt een maandelijks bedrag (al vijf jaar hetzelfde) en zoekt het verder zelf maar uit. Heeft zodoende wel een fikse studieschuld inmiddels.
Als ik iets probeer te wijzigen vindt altijd iemand het niet eerlijk en komen ze allerdrie in het verzet tegen mij en elkaar en dan raak ik meestal de draad kwijt dus ik modder maar een beetje door tot ze uit huis gaan… bepalen wat exact eerlijk is gaat me niet lukken, want ze hebben alledrie verschillende inkomsten, behoeften, sport, opleiding en studiekosten, leeftijd, mogelijkheden, enfin. Belangrijkste is toch dat we allemaal te eten hebben en een dak boven ons hoofd en verder zoeken ze het maar uit of het wel exact eerlijk is of niet. Ik heb geen zin in die ja maar hij discussies. Kom op zeg. Iedereen heeft op zijn eigen manier wel eens een pech of geluk en het effent wel ongeveer uit.  Nog een paar jaar, dan hoop ik dat deze en gene zelf een inkomen verdient. Kan ik misschien met pre-pensioen 😄

Kimdekim schreef op 22-09-2023 om 19:09:

[..]

Hij heeft ook een baantje, werkt bij de dominos maar dat is dus nu alleen in het weekend. Hij vertrekt elke ochtend om 6.30 en komt om 19.15 thuis. Dan moet hij nog leren. Het is niet zo dat zoonlief nergens naar hoeft te kijken, maar zijn studie en basiskosten betalen wij gewoon. Uiteraard als hij dadeijk uitwonend is betaalt hij zelf de huur van de stufi en huurtoeslag. Daarnaast kent hij heus wel de waarde van geld.

Bij een studentenkamer krijg je toch geen huurtoeslag? Of is dat inmiddels veranderd?

Waarom laat je hem nu nog niet de zaken zelf regelen en betalen en geef je daar een bijdrage voor? Vind je hem daar nog te jong voor of is er een andere reden?

In de op gaf je aan dat jullie zijn huur en leefgeld ook gingen betalen. Ik ging er ook vanuit dat hij daarnaast dan ook nog zelf zijn stufi wilde houden, dat zou ik wel veel vinden. 

En wat een lange dagen zeg! Is dat echt elke dag zo lang?

Envelop schreef op 22-09-2023 om 20:33:

[..]

Bij een studentenkamer krijg je toch geen huurtoeslag? Of is dat inmiddels veranderd?

Waarom laat je hem nu nog niet de zaken zelf regelen en betalen en geef je daar een bijdrage voor? Vind je hem daar nog te jong voor of is er een andere reden?


Een studiegenoot van mij kreeg het wel want die had een eigen voordeur en voldeed aan de voorwaarden. 

Maar volgens mij krijg je het meestal niet.

Meteen even opgezocht:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/huurtoeslag/content/student-op-kamers-huurtoeslag

Soms wel dus

DCS1 schreef op 22-09-2023 om 15:28:

[..]

Dochter doet een exacte studie en werkt daarnaast 0,6 fte als docent in het vo. Dus algemeen stellen dat dit bij exacte studies niet kan, gaat ook niet. Ik denk dat het per studie maar ook per student anders is was wel of niet kan.

Dochter hier woont overigens op zichzelf en krijgt dus de uitwonenden beurs. Die houdt zij zelf en ik betaal het collegegeld.

Het verschilt zeker per student en ik ken ook wel exacte studenten met een zaterdag en vakantie baantje.

Maar naast een studie zoveel werken in het onderwijs is niet voor iedereen weggelegd. 

Kimdekim

Kimdekim

22-09-2023 om 21:23 Topicstarter

Envelop schreef op 22-09-2023 om 20:33:

[..]

Bij een studentenkamer krijg je toch geen huurtoeslag? Of is dat inmiddels veranderd?

Waarom laat je hem nu nog niet de zaken zelf regelen en betalen en geef je daar een bijdrage voor? Vind je hem daar nog te jong voor of is er een andere reden?

In de op gaf je aan dat jullie zijn huur en leefgeld ook gingen betalen. Ik ging er ook vanuit dat hij daarnaast dan ook nog zelf zijn stufi wilde houden, dat zou ik wel veel vinden.

En wat een lange dagen zeg! Is dat echt elke dag zo lang?

Veel woningen in Nijmegen ( van stichting) zijn voor 1997 aangewezen als woning die voor huurtoeslag in aanmerking komt.  We hopen dus dat hij zo'n woning krijgt. 

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 19:35:

Oke, dat zijn enorm pittige lange dagen en klopt dus totaal niet met het beeld dat ik kreeg vanuit de OP waarin je eerst zei "dan betalen wij de huur en leefgeld."

Dan zou ik hem nu die stufi laten houden, het is al geen vetpot.

2x per week begint hij om 10.30. Dan vertrekt hij om 8.30. Als hij op kamers woont zorgen wij dat de huur en leefgeld er is. We vullen zijn stufi dus aan.  Ik werk in de zorg en de staat heeft gezegd dat 54,60 per week voldoende is voor 1 persoon om van te leven.  We vullen dus aan totdat hij huur, zorgkosten,telefoon abo en leefgeld heeft ( en seizoenskaart van voetbalclub want dat doet hij altijd met zijn vader). Vakanties,  uiteten, extraatjes, cadeautjes en uitstapjes moeten dan dus van zijn eigen gespaarde en verdiende geld. Hij wil graag naar het buitenland voor een trimester daar is hij al lang voor aan het sparen,  dat doet hij dus ook van zijn eigen geld.  

Het gaat meer om nu.  Wij hebben collegegeld betaald met het idee dat hij dan dus zijn stufi aan ons zou geven. Hij dacht daar alleen anders over. Wij hadden dat beter moeten bespreken.  Maar ik vind het heel logisch als ik voor hem zijn leven en studie betaaln dat de tegemoetkoming dan ook voor mij is.  

Kimdekim schreef op 22-09-2023 om 21:23:

[..]

V

Het gaat meer om nu. Wij hebben collegegeld betaald met het idee dat hij dan dus zijn stufi aan ons zou geven. Hij dacht daar alleen anders over. Wij hadden dat beter moeten bespreken. Maar ik vind het heel logisch als ik voor hem zijn leven en studie betaaln dat de tegemoetkoming dan ook voor mij is.

Ik vind dit dus juist een moment om hem zelf rekeningen te laten betalen en de tegemoetkoming die jullie willen doen naar hem over te maken.

Kimdekim schreef op 22-09-2023 om 21:23:

[..]

Stukje geknipt

Het gaat meer om nu. Wij hebben collegegeld betaald met het idee dat hij dan dus zijn stufi aan ons zou geven. Hij dacht daar alleen anders over. Wij hadden dat beter moeten bespreken. Maar ik vind het heel logisch als ik voor hem zijn leven en studie betaaln dat de tegemoetkoming dan ook voor mij is.

Dat is dan toch zinloos rondpompen van geld?  Je brengt het bedrag dat hij ontvangt in mindering op zijn door jou betaalde toelage en dan is de stufi voor hem. Heeft hij het idee dat de stufi voor hem is en heb jij ook "je zin". 

Goed voor zijn zelfstandigheid. 

Mijn oudste had geen stufi maar we betaalden haar studie en levensonderhoud. Werken zou voor haar te belastend zijn erbij. Ze deed wel een middag vrijwilligerswerk. Als ze stufi had gehad, hadden we dat wel in mindering gebracht op wat ze van ons kreeg.
Overigens heeft ze wel alle financiën zelf geregeld en kosten betaald van haar rekening. Ze kreeg een bedrag per maand van ons en Toeslagen (zorg).
Jongste gaat hopelijk werken en leren. Dan krijgt ze salaris en haar studie betaald. Zit een beetje te dubben wat ik dan doe met haar zak- en kleedgeld. Oudste krijgt dat nog, omdat het voor haar verschil maakt dan voor mij.

Wij hebben onze kinderen altijd een toelage gegeven en ik vind het normaal als je als ouder een deel van de studie betaald. Hoeveel je kan bijdragen hangt natuurlijk van je eigen inkomen af. 
Bepaal eerst hoeveel je per jaar kan en wil bijdragen als dat meer is dan het college geld dan betaal je dat voor je kind en de rest geef je in maandelijkse termijnen. 
Heeft je kind meer geld nodig dan kan het een bijbaantje nemen of een gedeelte lenen stufi en zorgkostentoeslag gingen naar kind die zelf zijn zorgverzekering moest regelen.

Natuurlijk hebben we wel uitgebreid met onze kinderen gepraat hoe je met je geld moest omgaan en hoe je kon budgetteren. Een kind dat gaat studeren moet gewoon zelf leren zijn financiële zaken te regelen.

De enige kosten die onze kinderen los mochten declareren waren medische het eigen risico, de tandarts en een bril betaalden wij.

Kimdekim

Kimdekim

23-09-2023 om 09:31 Topicstarter

Bakblik schreef op 22-09-2023 om 22:29:

[..]

Dat is dan toch zinloos rondpompen van geld? Je brengt het bedrag dat hij ontvangt in mindering op zijn door jou betaalde toelage en dan is de stufi voor hem. Heeft hij het idee dat de stufi voor hem is en heb jij ook "je zin".

Goed voor zijn zelfstandigheid.

Klopt, maar het collegeld is gewoon meteen betaald toen we de rekening kregen vorige maand een de boeken ook.  Hij heeft nu pas voor het eerst stufi gekregen.  Het is dus niet zo dat hij nu een toelage krijgt.  Wij hebben gewoon het collegeld en de boeken betaald.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.