Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mama-taxi

Mama-taxi

18-07-2016 om 22:46

Taxi dilemma

Mijn dochter en haar vriendin zijn onderdeel van een vriendengroep buiten onze woonplaats. Afhankelijk van de plek waar ze afspreken rijdt er geen of maar zeer beperkt openbaar vervoer. Dit betekent dat er eigenlijk altijd wel gehaald of gebracht moet worden en nu in de vakantieperiode wel heel regelmatig. Je voelt 'm al aankomen. Wij zijn eigenlijk altijd de pineut en vooral als het om ophalen gaat. Vooral mijn dochter vindt het erg vervelend dat ze ons steeds moet vragen en ons staat het steeds meer tegen dat er misbruik van ons gemaakt wordt, de zorg voor hun dochter op ons afgeschoven wordt.
Eigenlijk wil hier ik hier wat mee, mijn man denkt er nog over..., maar ik weet niet wat. De vriendin kan er natuurlijk niets aan doen, die vindt het ook vervelend. Om nu te zeggen dat ik alleen mijn dochter haal en breng, zal betekenen dat haar vriendin niet komt en dat vindt dochter waarschijnlijk ook niet leuk. (Nog niet gevraagd). Wel meenemen, maar niet meer omrijden om bij huis af te zetten voelt ook niet prettig.
Overleg met ouders zal niet werken, dat is een "hogere kaste".

Triva

Triva

18-07-2016 om 22:49

tjonge

een hogere kaste nog wel? Ja die maken gebruik van een lagere kaste maar daar ben je zelf de oorzaak van.

Bespreek het eerst eens met het meisje, ze vindt het vervelend zei je maar dan kun je het ook bespreken. Vertel haar dat jullie het voortaan om en om willen doen maar dat je niet wil dat zij de dupe is. Zeg gewoon dat jullie de volgende keer brengen als zij halen en de keer erop weer andersom.

Soms moet je als lagere kaste wat voor jezelf opkomen. Het kan niet slechter gaan als nu begrijp ik? Of brengen zij wel eens?

Angela67

Angela67

18-07-2016 om 22:50

als je niet met ouders kunt overleggen

dan zou ik het gewoon blijven doen. Elke andere poging leidt toch niet tot oplossen langs die hoek.

Je kunt wel de meiden naar creatieve oplossingen laten zoeken:
* ze blijven de komende tijd logeren bij afwisselende leden van de vriendengroep (bijv 1 keer wel naar huis, volgende keer logeren)
* ze organiseren twee keer iets bij jullie in het dorp (1x bij jullie, 1 x bij vriendin)
* Hoeveel kost taxi terug? Laat ze dat samen verdienen 1 x en/of haar ouders om bijdrage vragen etc.

Zo moet het mogelijk zijn om de komende vakantieweken het heen en weer rijden enigszins te verminderen?

gr Angela

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-07-2016 om 23:13

Hoe?

Hoezo is het een hogere kaste? Doen zij wel het brengen?
Ik vind dat je best kunt voorstellen om ze wel te halen maar niet omrijden om de vriendin weg te brengen.

Hogere kaste

Wat bedoel je precies met hogere kaste? Ik snap niet het verband met halen/brengen.

Hoe ver is het

Kunnen ze niet fietsen?

Waarom rijden zij niet?

Weet je waarom ze niet rijden? Uit jouw verhaal maak ik op dat dat geen kwestie is van ziek, arm, afwezig of zo is. Is het zo dat die mensen daar niet mee bezig zijn en als jij niet zou rijden hun dochter zou fietsen of met het openbaar vervoer zou gaan?
Als dat zo is zou ik één poging wagen om te overleggen of de ritten verdeeld kunnen worden en als dat niet kan of niet gebeurt zou ik lekker rijden en het vriendinnetje gezellig meenemen.

zebra

zebra

19-07-2016 om 06:17

hier ook taxi

onze zoon gaat sinds dit voorjaar af en toe uit met 2 vrienden, de een komt uit onze woonplaats, de ander woont 12 km verderop. De eerste keer hebben de ouders van de vriend verderop hen gebracht. Zoon en vriend gingen van tevoren wel met de bus naar woonplaats van vriend zodat ouders niet een heel stuk om moesten rijden. Op de terugweg namen ze een taxi die ze van tevoren al reserveerden. De extra kosten voor de verder wonende vriend worden gedeeld.

Nu hebben ze een andere taxicentrale gevonden die erop gericht is om vooral jongeren te vervoeren naar uitgaansgelegenheden. De heenreis zit er ook bij inbegrepen en de kosten vallen best mee. De verder wonende vriend komt eerst hierheen met bus (dus wat vroeger op de avond) en de extra kosten worden ook nu weer verdeeld door zoon en andere vriend. Het voorkomt ook dat de jongens in de auto stappen bij iemand die ze kennen maar die gedronken heeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 09:09

Hogere kaste

Dat hogere kaste geeft toch te denken. Ook mensen uit een hogere kaste kun je aanspreken met redelijke voorstellen. Iets als "als ik ze nou breng, halen jullie ze dan op?" moet bespreekbaar zijn tenzij je bang voor ze bent.

Anders sturen ze toch gewoon hun chauffeur?

hier ook

Dochter zit buiten de woonplaats op school en heeft vriendinnen uit allerlei gemeenten rond de stad waarin de school staat. Eén van de vriendinnen heeft ouders die nooit rijden. Hebben ze gewoon geen zin in. Ik neem het meisje gewoon mee hierheen om te slapen en dan kan ze de volgende dag met het openbaar vervoer naar huis.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-07-2016 om 10:23

hogere kaste

Ik snap het verband tussen de hogere kaste en het niet meer ze kunnen praten niet...

Caesar

Caesar

19-07-2016 om 12:06

Kasten

Mensen uit verschillende kasten communiceren bij voorkeur niet met elkaar.
Maar of het hier echt om Hindoeistische kasten gaat...

zebra

zebra

19-07-2016 om 13:09

wel lastig

als er met die andere ouders blijkbaar niks af te spreken valt. Midden in de nacht een paar pubers ophalen is niet fijn maar als dit om en om gedaan kan worden (indien nodig) dan komt het niet steeds op dezelfde neer. Mijn man heeft wel een paar keer een paar pubers opgehaald en dan ook allemaal thuis afgezet, in diverse dorpen. Gewoon omdat het voor die ouders dan ook fijn is als hun kind na een keer feesten of uitgaan (was eerste keer geen nachtwerk, 2e keer wel) weer veilig thuiskomt.

Ginger

Ginger

19-07-2016 om 13:24

Hogere Kaste?

Wat wordt bedoeld met "hogere kaste"?
Als ik het goed begrijp mensen op stand?

Wat bepaalt wat voor stand iemand heeft?
Maar nog erger, waarom kun je daar geen overleg mee plegen?
Wat voor stand heb je als je altijd andere mensen op laat draaien voor het vervoer van je kind? Dat noem ik alles behalve "hoge kaste".

Super vervelend voor het vriendinnetje natuurlijk, maar zolang jij het blijft doen vinden die ouders het wel prima. Ik zou er toch een keer mee stoppen. Wellicht gaat het vriendinnetje dan bij haar ouders klagen en gaan er een paar ogen open.

Tops

Tops

19-07-2016 om 13:31

heb je het al eens geprobeerd dan?

Al eens geprobeerd te praten?
Ik speelde het wel eens via het vriendinnetje: vraag jij even aan je ouders of zij dit keer rijden?
Zo niet dan reed ik zelf. Hoe oud zijn de kinderen, nog niet toe aan een brommer?

Tonny

Tonny

19-07-2016 om 14:40

ik ben toch wel benieuwd naar die andere ouders

Wat is er met hen aan de hand dat hun dochter hen niet vraagt ook te rijden?? Vreemde geschiedenis.

Mama-taxi

Mama-taxi

19-07-2016 om 15:05

Creatief

We zijn al redelijk creatief ... WIJ , want het puberbrein is niet zo goed in plannen, maar wel heel goed in het last minute omgooien van een plan. ( sta je ' s nachts met 2 auto' s om kinderen dezelfde kant op te rijden). Ze hebben de leeftijd dat ze dit zelf moeten en kunnen regelen, al probeer ik daar wel wat in te sturen en dat werkt met andere ouders prima. ( als je nu met de bus naar A gaat en vraagt of je van daaruit mee kan, dan haal ik de hele bups weer op) Met deze vriendin is dat altijd éénrichtingsverkeer. :"mijn ouders willen niet, willen jouw ouders niet op tijd naar bed?", : " Jawel, maar die laten me hier niet staan!". Fietsen sta ik ' s nachts niet toe als ze alleen of met vriendin is, want het gaat dan altijd om minimaal 12-20 km in landelijk gebied. ( en als ze al fietsen gaat vriendin meestal niet mee, omdat ze niet van fietsen houdt). Als ze verderop uitgaan nemen ze inderdaad meestal zo'n discobus, maar die komt ook regelmatig niet in onze woonplaats en dan moet je ze alsnog in de volgende plaats ophalen.
Ondertussen heb ik dochter gesproken en die is er nog meer klaar mee dan ik.
En over die kaste. Deze mensen geven je het gevoel dat ze niet geassocieerd willen worden met het gepeupel. Sneu, omdat ze dit ook weer aan hun kinderen meegeven. Ik realiseer me dat ik daarom ook niet zo'n behoefte heb aan contact.
Dochter heeft bedacht haar voor het komende feestje voor het blok te zetten. Als haar ouders niet willen brengen dan gaat ze fietsen .... ( en wij haar weer ophalen ) En fietsen wil vriendin toch niet.
Ik vind dit geen goed idee, daar gaan we het nog over hebben.

Tonny

Tonny

19-07-2016 om 15:27

het gevoel dat...

Vul je nu niet teveel in? De vriendinnen gaan naar dezelfde feestjes, evenveel ' gepeupel ' dan toch??
Je hecht aam veiligheid tijdens de terugreis, dat zal die ouders toch ook niet koud laten?? Niet zo met je laten sollen hoor. De ene keer rijden de ouders van de een, de andere keer de ander, en anders blijven ze maar thuus ganzeborden. Wat is dit voor onzin !!

Mama-taxi

Mama-taxi

19-07-2016 om 15:33

Brommer

O ja, graag een brommer, maar ze is nu eerst bezig met het autorijbewijs ipv brommercertificaat. ( en vriendin wil dan wel met haar mee achterop)
Dochter vertelde dat de vader van vriendin niet ging rijden , want ook al vrij had moeten nemen om zijn dochter naar een examen te rijden. (Mijn dochter ziet de logica van die redenering niet

Ach, het kan ook anders. Gister een jonge snuiter een lift gegeven die me tot 2x toe vroeg wat hij me verschuldigd was. Zonder het vertrouwen van mijn dochter te beschamen kon ik 'm niet zeggen dat ik het waardeer dat hij mijn dochter vaker bij de bushalte oppikt en zorgt dat ze daar niet alleen staat.

Triva

Triva

19-07-2016 om 15:35

maar

Heb je ze gewoon eens gebeld en gevraagd om een oplossing of regeling (om de beurt) of kom je gewoon niet zo ver? Ik zou dat wel nog een keer doen voor jullie dat meisje laten vallen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-07-2016 om 15:45

Mama-taxi

Heb je zelf al een keer contact gehad met die mensen dan? Dat is waarschijnlijk handiger dan alle communicatie via de dochter te laten verlopen. Het zijn misschien je types niet, maar nee heb je en ja kun je krijgen. Ik zou toch een keer een poging wagen. En reageren ze raar dan is er niets aan de hand. Je spreekt ze verder toch nooit.

Ze vinden het waarschijnlijk wel makkelijk op deze manier. Dochter laten zeggen dat ze niet willen rijden. Als ze door een andere ouder benaderd worden vinden ze het misschien moeilijker om nee te zeggen dan tegen hun kind.

pieternella

pieternella

19-07-2016 om 15:59

aardig

Je bent misschien wel een beetje te aardig. Dat vind ik niet een verkeerde eigenschap maar in dit geval wordt er een beetje misbruik van gemaakt. Als je toch altijd al rijdt, kun je dan niet alleen je dochter rijden en niet de vriendin? Vervelend voor die vriendin die altijd mee kan rijden maar niet jouw probleem. Misschien komt vriendin of komen ouders van vriendin wel in actie?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-07-2016 om 16:00

slachtoffer-rol?

Hm, ik krijg een beetje het gevoel dat je in een slachtoffer-rol zit. En dat doe jezelf. Je schrijft 'ze maken misbruik van mij' en 'ze geven je het gevoel dat'. Dat is allemaal interpretatie. Het is jouw gevoel. En daar ga jijzelf over. Daar kun je niet een ander verantwoordelijk voor houden.

Ze maken geen misbruik van je, jij laat misbruik van je maken. Of je geeft jezelf in ieder geval dat gevoel. En die mensen kijken niet neer op gepeupel, maar jij vindt dat zo. Ook weer jouw gevoel.

Ik lees nergens dat je grenzen stelt. Hoe kun je nu spreken over 'misbruik maken' als je geen grenzen stelt? Die andere ouders stellen wel grenzen: ze gaan 's nachts om 2 uur niet meer rijden. Jij vult zelf in dat jij daarom wél moet rijden. Waarom? Waarom vind je dat jij die plicht wel hebt? Zowel naar je eigen dochter als naar hun dochter? Die druk leg jij jezelf op.

En je schrijft dat overleg niet mogelijk is. Wat heb je al geprobeerd? Heb je de telefoon al eens gepakt? Waarom voel jij je minderwaardig te opzichte van hen? Je BENT niet minderwaardig, dat praat je jezelf aan. Waarom?

Els

Els

19-07-2016 om 16:07

Ach, hoe lang nog

Ze gaan kennelijk regelmatig uit dus zo lang zal het niet meer duren voor ze gaan werken of studeren. En dus het huis uit. Dat is te overzien toch?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-07-2016 om 16:43

drie quotes

"Overleg met ouders zal niet werken, dat is een "hogere kaste"."

"Deze mensen geven je het gevoel dat ze niet geassocieerd willen worden met het gepeupel. Sneu, omdat ze dit ook weer aan hun kinderen meegeven. Ik realiseer me dat ik daarom ook niet zo'n behoefte heb aan contact."

"Dochter vertelde dat (...)"

"Zal niet werken" = aanname.
"Ze geven het gevoel dat..." = aanname.
"Dochter vertelde dat..." = verhaal uit tweede hand.

Jij hebt dus geen contact opgenomen met deze ouders want "ze zullen wel dit" en "ze geven me het gevoel dat" want "dochter vertelde dat".

Tja, dan houdt het op.

En zolang jij braaf vriendin blijft rijden zonder in overleg met de ouders te gaan, houdt het op.

Mijn voorstel: wél in overleg gaan, zelfs de hogere kaste bijt niet Stel voor fifty fifty te doen, de ene keer rij jij, de andere keer rijden zij.

Doen ze dat niet? Dan is dat heel jammer voor vriendin (en je dochter). Jij gaat niet meer elke keer rijden namelijk.

Vind je dat geen oplossing? Leg je er dan bij neer dat jij 100% taxi bent.

Maar ga eerst eens praten met je ouders. Zélf praten, niet je dochter het werk laten doen. En doe een voorstel: de ene keer rij ik, de andere keer rijden jullie.

Verschuil je niet achter aannames.

Mama-taxi

Mama-taxi

19-07-2016 om 16:47

Ijsvogeltje

Zeker, ik ga voor een heel groot deel met je mee. Voor mijn dochter ben ik heel duidelijk. Zij heeft recht op haar sociale contacten en door de plek waar wij wonen, de ligging van school ed. Is dat veel op afstand en voor sommige van haar vrienden is dit nog lastiger. Zolang het niet de spuigaten uitloopt ondersteunen we dit, zoals de meeste andere ouders.
Ik interpreteer niet alles, mar daar kan ik ivm herkenbaarheid niet op in gaan.
Mijn dochter botst wel eens met vriendin, omdat ze er andere meningen op na houdt hoe je met mensen omgaat. Gelukkig is mijn dochter een stevige tante die dan haar eigen plan durft te trekken.
Ik heb inderdaad niet mijn grenzen gesteld en moet dat nu in overleg met dochter maar eens gaan doen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-07-2016 om 16:56

Grenzen stellen

Niet in overleg met je dochter, maar in overleg met de ouders van vriendin. Als je niet met ze overlegt weten ze ook niet hoe storend jij het vindt. Je hebt nog nooit contact met ze gehad, dus misschien denken ze wel dat jullie nachtbrakers zijn en er geen probleem mee hebben om zo laat te rijden. Die mensen heb je nl. ook.

Je oordeelt over deze mensen, terwijl je helemaal niet zeker weet hoe ze erin zitten. Dat heb je van horen zeggen.

Mama-taxi

Mama-taxi

19-07-2016 om 17:58

Horen zeggen

Ik heb het inderdaad van horen zeggen, maar ga er vanuit dat zowel mijn dochter als haar vriendin de waarheid spreken. ze zijn 17, niet meer de leeftijd waarop je nog veel met ouders onderling regelt. ( vind ik). In overleg met dochter, omdat ze nu een halfbakken oplossing zoekt, die niet zal werken op langere termijn. Mijn man vindt het sneu voor vriendin, want die ziet de bui al hangen, dus hij is er nog niet uit.

Mama-taxi

Mama-taxi

19-07-2016 om 18:39

Duit

Duit van mijn man, niet wetende wat en dat ik hier schrijf. Misschien is het wel een ontmoedigingsbeleid om het contact met mensen lager in stand te beperken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-07-2016 om 18:43

Bizar

Ik lees alleen maar aannames hoor. Hebben jullie zo weinig zelfvertrouwen dat je je minder voelt dan die mensen?

Taxi-mama

Taxi-mama

19-07-2016 om 18:49

Minder minder

Haha, nee ik voel me niet minder...... Vul maar in
Sorry ook, ik liet me even gaan. Opvallend dat mijn man dezelfde ideeën heeft, terwijl we dit deel niet expliciet besproken hebben en voor het probleem eigenlijk ook niet relevant is.
Mijn man wil op dit moment liever geen kogel door de kerk vuren, omdat ze nog een lange zomer inclusief vakantieplannen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.