Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maddie

Maddie

30-11-2014 om 07:55

Te jong om op kamers te gaan

Mijn dochter van 16 doet dit jaar examen havo. Nu heeft ze een leuke opleiding gevonden die elders in Nederland ligt. Het is niet te doen om elke dag met het OV te gaan. Ze zal dus op kamers moeten. Als de opleiding start is ze nog steeds 16. Ze is nog erg jong op soc. emotioneel gebied. Ze is nog niet zo zelfstandig en zelfredzaam. Dat klinkt misschien wat negatief, maar zij heeft wat kenmerken van ADHD en autisme, maar zonder diagnose. De opleiding past heel goed bij haar, maar op kamers gaan zien wij en zij nog niet zitten. We hebben al wat rondgekeken, maar kunnen niet iets vinden als een soort internaat of gastgezin. Begeleid kamerwonen is er wel, maar dat is meer voor jongeren met een beperking of problemen. Zoeken we verkeerd of bestaat er niks voor hele jonge studenten?

Bestaat niet echt georganiseerd

Maar het gebeurt natuurlijk geregeld dat scholieren van die leeftijd elders wonen.
In Leeuwarden en Harlingen zijn heel wat scholieren vanaf de Waddeneilanden. Meestal (bovenbouw) havo vwo ondat tot en met vmbo op de eilanden is. Die zitten in gastgezinnen in de kost. Maar ik geloof niet dat daar een organisatie achter zit.
Misschien een advertentie zetten voor een gastgezin in de plaatselijke krant?

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 09:52

kosthuis

Je moet op zoek naar een kosthuis. Mijn ouders boden dat aan voor een MBO in de buurt die ook leerlingen uit het hele land trok en die hadden natuurlijk vaak maar 4 jaar mavo.

Je fungeert dan tegen betaling als een soort 'doordeweekse' dochter in het gezin.

Klop eens bij kerken aan of je een advertentie mag plaatsen in hun kerkblad/site.

Linda K

Linda K

30-11-2014 om 11:39

Topsporter

Je zou ook inspiratie kunnen opdoen uit gastgezinnen voor topsporters.

Tante Tiny

Tante Tiny

30-11-2014 om 11:59

Of hier de plaats van de opleiding neerzetten?

Wie weet kun je via ool een gezin vinden.

Gastgezin

Ik heb indertijd gastgezinnen voor mijn 12-jarige zoon op twee manieren gevonden:
- via de opleiding, een gezin met een kind dat een aantal jaren hoger zat; dat gezin beviel overigens helemaal niet.
- via de organisatie waarvoor wij zelf pleeggezin waren of via Nidos: de opvang van minderjarige asielzoekers gebeurt vaak door mensen die het beste met een kind voorhebben, maar de kinderen zijn vaak veel meer getraumatiseerd of hebben veel meer aanpassingsproblemen dan mensen vooraf beseffen. Daar hebben we gevraagd om een adres van mensen die het hart op de goede plaats hebben, maar ook beperkt zijn in hun opvangmogelijkheden. Ons kind had een volledige dagtaak en geen bijzondere problemen. Met dat gastgezin is het heel erg goed gegaan, er zijn nu nog kontakten. De organisatie was verder helemaal niet betrokken, zij hebben alleen het adres doorgegeven.

Je kunt dus zelf in overleg gaan met de opleiding, of zelf vragen aan organisaties die pleeggezinnen hebben, en dan met name zoeken naar een pleeggezin dat open staat voor een kind met een volledig dagprogramma.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

30-11-2014 om 12:38

tsjor

Waarom 'pleeggezinnen'?

tante Sidonia

tante Sidonia

30-11-2014 om 15:44

Bedenken of er nog een andere opleiding is die aansluit zodat ze wat ervaring kan opdoen met zelfstandig leren op het mbo, vanuit de veilige thuissituatie.

Opvang

Wij moesten indertijd zelf een adres zoeken en we hebben toen gevraagd aan een organisatie die pleeggezinnen had voor zogenaamde AMA-kinderen, of zij mensen kenden, die graag een kind wilden opvangen, maar voor wie de complexe situatie van een AMA-kind te zwaar was. Dat komt namelijk regelmatig voor: mensen denken met alle liefde en uit goedheid een minderjarig asielzoekend kind op te nemen, maar er blijken dan zoveel psychische, lichamelijke en bureaucratische problemen te zijn, dat het veel meer vraagt dan men vooraf had bedacht.

Onze redenering was: dat zijn in elk geval mensen die open staan voor een kind in huis. En wij hebben de oplossing voor de te grote belasting, namelijk een kind met relatief heel weinig belasting (wat toch nog behoorlijk bleek te zijn, voor mensen die zelf geen kinderen hadden). Dat heeft heel goed uitgepakt. De mensen hebben echt heel goed voor hem gezorgd, hij heeft er goede herinneringen aan en de kontakten zijn er nog steeds.
Vandaar 'pleeggezinnen'.

Overigens was de organisatie er verder niet bij betrokken en hebben we de financiering, afspraken maken etc. zelf geregeld.

Tsjor

monique

monique

29-12-2014 om 19:07

Gastgezin

Dat kan inderdaad. Ik ben bv. ook een particulier pleeggezin /gastgezin die pas nog 2 jaar een jongen uit Thailand heeft opgevangen om Nederlands te leren. Ik weet niet waar je een gastgezin zoekt maar wij hebben nu plek en wonen 15 min van het Centraal Station Amsterdam af.

monique schreef op 29-12-2014 om 19:07:

Gastgezin

Dat kan inderdaad. Ik ben bv. ook een particulier pleeggezin /gastgezin die pas nog 2 jaar een jongen uit Thailand heeft opgevangen om Nederlands te leren. Ik weet niet waar je een gastgezin zoekt maar wij hebben nu plek en wonen 15 min van het Centraal Station Amsterdam af.

hoi Monique, ik zou graag met je in contact komen is dat mogelijk?  

Stoonen schreef op 19-05-2022 om 18:09:

hoi Monique, ik zou graag met je in contact komen is dat mogelijk?

Je reageert op een draadje wat 8 jaar oud is. Ik denk niet dat je antwoord krijgt.

Volgens mij gaat het hier niet om te jong op kamers gaan maar met een beperking op kamers gaan
Er zijn zat studenten van 17 jaar aan de universiteit die zonder problemen op kamers gaan dus 1 jaar jonger maakt echt geen verschil
(nou ja de ouders moeten het wel willen en kunnen betalen maar dat is een ander verhaal)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.