Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Onzekere pubermoeder

Onzekere pubermoeder

05-04-2012 om 13:36

Teveel?

Korte situatieschets: dochter van (net) 16, doet VWO, gaat goed, geen drank, roken, drugs o.i.d. Gaat nooit uit, behalve naar haar grote passie: rockconcerten. Verder is het een normale puber met soms wat egocentrisch gedrag, een puinhoop in haar kamer en slordig en niet altijd even verantwoordelijk.
Het geval is dat zijn binnenkort van ons twee toezeggingen heeft gekregen voor het bijwonen van evenementen. Gisteren kwam ze echter met een derde evenement op de proppen, en dat alles binnen één maand.
Voor ons zijn er een paar dingen belangrijk: door de week, als er school is, alleen concerten in de stad waar we wonen die niet te laat afgelopen zijn en niet alléén gaan. Concerten buiten onze stad door de week zijn geen optie. In het weekend en vrije dagen buiten de stad geen probleem, mits met anderen en terugreizen geen probleem.
Voor de derde evenement had ze al geregeld dat ze opgehaald zou worden door de moeder van een vriendin die ook meegaat, het is in een weekend, dus op zich geen probleem.
Maar nu: mijn man werd boos en heeft haar gezegd dat ze het wel kon vergeten, want dit vond hij “teveel” worden. Hoewel ik datzelfde gevoel had, heb ik hem toch gevraagd waarom hij het teveel vond, waarop hij ook erg boos op mij werd en mij voor de voeten gooide dat ik toch allang had besloten enz. Dat was helemaal niet waar, maar ik wilde graag weten wat zijn argument voor dat “teveel” was, omdat ik alleen maar bleven steken bij dat gevoel. Een echt argument heb ik er niet bij.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alvast dank voor jullie input.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

05-04-2012 om 13:47

Van mij zou het mogen

Het soort evenement waar ze heen willen zou bepalen of het wel of niet mag. Vinden jullie in principe het evenement waar ze heen wil goed? Gaat het dus echt om het feit dat het drie evenementen in de maand zijn?
Ik vind het simpele feit dat het drie concerten zijn geen reden om het te verbieden. Sommige maanden zijn er nou eenmaal meer leuke dingen. Concerten kan je niet plannen van te voren, soms treden al je favo bands in dezelfde maand op en dan is het weer maanden rustig. Of niet als je veel favo bands hebt

Ze heeft blijkbaar de praktische dingen rondom vervoer al geregeld dus ik snap het bezwaar van je man eigenlijk niet.

Ik zou haar dus laten gaan. Leuk toch dat ze iets fijns gaat doen waar ze lol in heeft en passie voor heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2012 om 13:53

3 teveel?

Of 3 evenementen teveel zijn binnen 1 maand hangt af van een paar dingen: heeft ze daar geld voor, kan ze erna uitrusten? Is dat beide in orde, dan zou ik niet weten waarom 3 evenementen in een máánd teveel is. Ik kan alleen maar bedenken dat jullie dit fenomeen nog niet gewend zijn en verwend zijn met het feit dat ze niet uitgaat. Pubers die het uitgaan ontdekt hebben willen iedere week de hort op als ze daar geld voor hebben. Jammer (vinden zij) voor 16-jarigen is dat ze nog niet overal in mogen Zolang het betreffende kind geen tekenen vertoond van vermoeidheid en het op school goed blijft gaan, zou ik de teugels wat laten vieren.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2012 om 14:08

Van mij..

Als verder alles goed gaat zou ik het geen probleem vinden.

Foo

Foo

05-04-2012 om 14:49

Nee

Net als Fio: van mij zou het ook mogen als alles goed geregeld is en verder werk niet in het gedrang komt.

Hangt af van

Voor mij zou het afhangen van: kan ze het zelf bekostigen? komt haar school niet in het gedrang? is ze verder redelijk fit en niet humeurig? dan zou ze van mij wel naar 5 concerten in de week mogen,de overige twee avonden zou ik dan wel willen dat ze gezelig thuis is.Ik zie echt het probleem niet.

tonny

tonny

05-04-2012 om 22:48

Van mij mag zoiets wel

als ze het geld ervoor heeft én als haar gezondheid en haar studieresultaten er niet onder lijden. Soms zijn dergelijke evenementen nou eenmaal geclusters, er zijn ook 'lege maanden' dus vooruit maar dan!

Rab

Rab

05-04-2012 om 23:48

Net leuk!

Mijn dochter waar je over praat
Zij is ook zo'n concertganger. Ik vind het net geweldig dat ze dat leuk vind, ik herken mezelf erin van vroeger. Ze kunnen ook 4 zuipfeestjes aflopen, dan is zo'n concert toch zeker zo leuk.
Ik denk dat het is wat iemand schreef, je moet er nog wat aan wennen.
3 concerten zou voor mij gerust mogen. Natuurlijk zelf betalen, vervoer ook of een gekke ouder regelen(hoor ik zelf ook bij) en gewoon werken en wat verder op de plichtlijst staat.

Praat met man

want dat anderen het wel goed zouden vinden, wat schieten we daar mee op?
Vraag aan je man, zonder dochter in de buurt, wat nou precies zijn bezwaar is. Laat je niet verleiden door hem tot conflicten waar je dochter bij is. Als hij redelijke argumenten heeft, trek dan samen een lijjn. Is zijn enige argument iets in de lijn van 'maar ze wordt zo snel groot', kijk dan of je hem niet op andere gedachten kunt krijgen.

Vic

Vic

06-04-2012 om 08:58

Geen probleem

Ik vind het argument 'drie keer in een maand is teveel' een beetje flauwekul. Dan moet ze het natuurlijk wel zelf bekostigen, anders zou je wel een punt hebben.

Onzekere pubermoeder

Onzekere pubermoeder

06-04-2012 om 20:52

Allemaal ontzettend bedankt

Heel fijn deze feedback. Het bevestigt eigenlijk wel mijn gevoel dat ik ´echte´ argumenten nodig had voor een ´nee´ en die niet vond in een simpel ¨het is teveel¨.
Op een rustig moment, zonder dochter erbij en allebei relaxed (en dat komt helaas maar zelden voor met 2 fulltime banen) hebben we erover gesproken en het blijkt ook wel heel veel te maken te hebben met het losmakingsproces. Hij heeft ook wel veel moeite met haar houding (onverschillig, koptelefoon op, niet echt meedoen en vooral niet actief in het huishouden), maar ik denk dat ik moeilijk van haar kan eisen dat ze aardiger en opener moet zijn naar ons toe als ze dat op dit moment niet voelt, om te zorgen dat ze naar concerten mag. Die relatie leg ik niet, eigenlijk.

Maar goed, ik ben door jullie echt wel een stuk wijzer geworden en dank jullie heel hartelijk voor jullie input.

O.p.

Rab

Rab

07-04-2012 om 07:08

Nog even

Laat het losss

Je praat echt over mijn dochter, ook met de info in je laatste bericht. Vervelend als ze zo doen, ik heb me daar in het begin ook mateloos aan zitten storen maar daar blikte of bloosde ze echt niet van. Ik heb het losgelaten, dan maar een onverschillige dochter aan tafel of ongeïnteresseerd in ons leven. En....het wordt steeds beter, nu zijn we een jaar verder en het onverschillige en ongeïnteresseerde is al naar de achtergrond aan het verdwijnen (ze is nu 17 geworden).
Heb geduld

bertje1

bertje1

08-04-2012 om 11:42

Iets anders

waar ik mij drukker over zou maken, is haar gehoor; heeft ze gehoorbeschermers?
je wil niet 'later' een zeer irritante, invaliderende piep in je oor...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.