Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tienerdochter alleen met vriendin op weekend?

Hallo,
Mijn dochter van 14 wilt heel graag samen met haar vriendin van 18 jaar naar Leipzig, natuurlijk zonder begeleiding...
Ze zijn wel heel verantwoordelijk en ze willen er naar toe omdat ze dan naar het kerkje willen waar Bach elke week was met zijn nieuwe cantate.
Maar 14 jaar is toch echt vroeg he?!

Wat denken jullie hiervan?
Groetjes,
Nele

moeilijk hoor

ik vind 14 sec wel erg jong, ja. Maar het hangt heel erg van je dochter zelf af, en van haar vriendin. Hoe schat je zelf in dat ze zal zijn? Ik reisde vanaf mijn 16e ook alleen, ging prima. Maar, nogmaals, het hangt van je kind zelf af, lijkt me.

succes met de overwegingen!

Annet

Annet

27-11-2013 om 17:57

Is dit haar eerste weekend weg?

Dan zou ik aangeven dat een weekend naar het buitenland een te grote stap is. Zoiets moet je opbouwen, dus eerst een bestemming in Nederland.

Neeltje

Neeltje

27-11-2013 om 17:59 Topicstarter

Ja...

Ja, de vriendin is alleen met de tgv naar ons gekomen toen we op vakantie waren, dat was zuid frankrijk.
Ik denk wel dat ze het samen zullen kunnen, maar ik kan me er niet veel bij voorstellen?!

Neeltje

Neeltje

27-11-2013 om 18:01 Topicstarter

Inderdaad

Dat zou inderdaad haar eerste weekendje alleen (ofja met 2) weg zijn.

Annet

Annet

27-11-2013 om 18:08

Vriendin is 18, dat is wat anders

Vriendin van onze oudste is naar ons toegekomen per vliegtuig, en zelfstandig weer terug (nou ja, afgehaald en gebracht naar vliegveld). Zij was 16.
14 vind ik toch wat anders. Een reis naar iemand die je opwacht, vind ik ook wat anders dan in een andere stad in ander land verblijven.
Reist je dochter binnen Nederland zelfstandig met trein, alleen op pad, etc. ?

Neeltje

Neeltje

27-11-2013 om 18:15 Topicstarter

Ja, het is zo vermoeiend

Ja, ze gaat wel regelmatig alleen op stap, deze zaterdag gaat ze weer naar Gent en de andere keren deed ze dat ook goed, ze vindt het leuk om het wat uit te zoeken. We wonen trouwens in Belgie, dus het is zaterdag van Leuven naar Gent.
Ik vraag me meer af hoe het gaat zijn qua communicatie, ze kan niet zo goed Engels en zeker geen Duits, maar haar vriendin wel.

Katniss

Katniss

27-11-2013 om 18:21

14 te jong

Mijn dochter is vorig jaar (als 13-jarige) met een vriendin naar een tante in Engeland geweest. De reis is prima gegaan, maar een heel weekend alleen zonder begeleiding zou ik pas verantwoord vinden vanaf een jaar of 16. Nu is er in jullie geval natuurlijk een volwassene bij. Dat maakt het wel wat anders, maar dan nog vind ik 14 wel jong.

Bakje

Bakje

27-11-2013 om 18:38

nee

Ik zou het niet goed vinden. Ik zou het ook niet goed vinden, als mijn dochter van 18 met een meisje van 14 een weekeind naar het buitenland wil. Want ik vind ook 18 nog wel jong. Voor jezelf zorgen lukt dan wel, de verantwoordelijkheid voor een minderjarige dragen, vind ik te veel gevraagd.

Neeltje

Neeltje

27-11-2013 om 19:12 Topicstarter

Wow

Wow, zo snel zo veel acties!
Het lijkt me inderdaad wel wat eng als je 18-jarige dan ineens de verantwoordelijke moet uithangen, maar ik denk wel dat mijn dochter die zelf op haar schouders gaat nemen.
En ja, ze spelen allebei hobo. Eefje ( mijn dochter) speelt sinds kort ook een beetje barokhobo, want ze is echt een Bach- fan. Ze is vooral ook gefascineerd door Marcel ponseele, ze wordt echt diep geraakt door zijn manier van spelen. Een paar weken geleden zat ze nog te snotteren in mij sjaal tijdens een concert van hem.

pley

pley

27-11-2013 om 19:24

vriendin

En is de 18 jarige gewoon een vriendin of is het de vriendin, maw hebben ze verkering? Zoja...dat zou voor mij wel meespelen. Als 14 jarige met je vriendin op vakantie vind ik nog wel vroeg.

Neeltje

Neeltje

27-11-2013 om 19:29 Topicstarter

Neenee, gewoon goede vriendinnen.

Neenee, het is geen koppel! Gewoon hele goede vriendinnen!

Tijgeroog

Tijgeroog

27-11-2013 om 19:46

Misschien toch wel

14 jaar is wel heel jong, maar je schrijft ook dat ze allebei heel verantwoordelijk zijn. En zoals je over je dochter schrijft is ze serieus met haar hobby bezig en hebben ze een duidelijk plan. Dat vind ik wel in haar voordeel spreken. Het zou voor mij iets anders zijn als ze naar Berlijn zou willen om daar een weekend goed te gaan stappen.

Misschien kunnen jullie samen een plan maken. Bijvoorbeeld dat ze mag gaan als ze 15 is, of over een jaar ofzo. En onder voorwaarden. Bijvoorbeeld dat alles geregeld is, dus vervoer, overnachtingen, maar ook noodnummers, back up plannen doorgesproken. Dan weet ze waar ze aan toe is, wanneer het wel mag en kan ze nu vast gaan sparen. Of je kunt haar een deel van het uitje als verjaardagscadeau geven.

En ach... Laura dekker zeilde op haar 15e de hele wereld rond. Het verschilt per kind of ze zulke dingen aan kunnen, jij kent haar het beste,

Het ene kind of het andere

Ik vind 14 ook erg jong, als ik naar mijn eigen kind kijk. Maar ik denk dat ik het wel goed zou vinden, samen met haar oudere vriendin. Als het beide zelfstandige meiden zijn en ze goed voor elkaar zorgen en op elkaar letten zie ik niet echt een probleem. Als ze van plan waren om naar Benidorm te gaan, om te drinken en feesten zou ik dat niet goedkeuren. Maar er is geen sprake van een nachtleven, en ik denk dat dit niet risicovoller is dan een dagje naar een grote stad dichterbij.

Ver

Ik vind Leipzig ook wel erg ver, ze zullen ook moeten overnachten. Verder zou ik het ook niet zo nodig vinden om nu te gaan, dat kerkje staat er over een paar jaar ook nog wel. Als het nou voor een uniek, eenmalig concert zou zijn zou ik het eerder overwegen. Kan je niet mee, eventueel met man of vriendin, en er een gezellig weekendje weg van maken? Waarbij jullie gezamenlijk reizen maar verder jullie eigen gang gaan in Leipzig? Leuk dat ze Bachfan is. Bach zou eens moeten weten dat er in 2013 tienermeisjes zijn die zo ver willen reizen om zijn werkplaats te bezoeken!

Skik

Pete robert

Pete robert

27-11-2013 om 21:59

Maar ja

Volgens mij kan het geen kwaad, zoals wil40 zegt lijken ze niet te gaan voor het nachtleven. Dat is voor mij heel belangrijk.voor de rest zou ik goede afspraken maken en zeggen dat ze vaak iets moeten laten weten.
Mijn petekind (14) is deze zomervakantie met een vriendin ( 16) naar kopenhagen gegaan, ze moesten de reis wel voor het grootste deel zelf betalen.

tja

Het hangt zo van de personen af. Mijn zoon had dat met 14 jaar wel gekund, mits er een verstandige 18 jarige bij was. Per slot kunnen ze je altijd bellen voor advies en er zijn meer mensen in de wereld om advies te vragen als er eens iets niet gaat zoals je verwacht.
Mijn dochter had dat op die leeftijd niet eens gewild, dus dat was niet gebeurd.
Maar zoon heeft vanaf zeer jonge leeftijd een grote hang naar zelfstandigheid, naar reizen en naar sociale contacten. Niet dat dat altijd goed gaat, maar ik heb hem toch altijd gesteund in zijn zelfstandigheid en geleerd wat dan van belang was.
Te beginnen met het uit zijn hoofd leren van zijn huisadres toen hij nog geen vier jaar was en als iemand je uitnodigt dat je dat dan eerst aan je moeder komt vragen. En vanaf het begin is zoon daar tot in de puntjes mee om gegaan.
Ik zou er dan ook op vertrouwen dat hij zo'n verre reis ook goed zou doormaken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-11-2013 om 09:06

Poeh

Ik zou niet zo zitten met die 14 jaar, zelf ging ik op die leeftijd ook al best ver op reis.
Ik zou eerder zitten met het feit dat die vriendin 18 is. Omdat zij waarschijnlijk al andere dingen doet, volwassener is dat jouw dochter. Maar dat kan je zelf vast het beste inschatten.

Fransien

Fransien

28-11-2013 om 12:43

Muziek

Dat maakt het wel anders. Ze gaan voor de muziek, niet voor stappen, shoppen en gek doen.
Als je dochter een verstandige meid is die niet zomaar gekke dingen doet, en als ze een goed plan met overnachtingsadres en dergelijke kan overleggen, zou ze bij mij een goede kans maken.
Mijn dochter is ook muzikaal en haar zie ik dat met 14 zeker wel doen, zeker met een ander meisje erbij.
Overigens zou ik niet zo heel erg rustig slapen en haar absoluut een mobiel meegeven en dergelijke, wel de voorzorgsmaatregelen en een enorme bak aan advies over wat wanneer te doen.

Ja doen

Oh wat geweldig, een dochter die voor Bach naar Leipzig gaat!! Alleen al om die reden zou ik het zonder meer toestaan, maar goed.

Ik zou gewoon heel goed de plannen met de dames doorspreken: hoe reizen ze? Waar overnachten ze? Wat doen ze als ze elkaar kwijtraken? Gewoon het scenario even doorspreken zeg maar.
Wat mij de doorslag wel zou geven is de zelfstandigheid van de 18-jarige. Die is blijkbaar gewend om in haar eentje lange afstanden te reizen. Als het goede vriendinnen zijn (en dat proef ik uit jouw bericht) dan zou ik er wel vertrouwen in hebben dat zij een beetje op jouw dochter let.

Goed doorspreken dus en dan: genieten!! (kerkje is echt de moeite waard trouwens)

Egel

Egel

30-11-2013 om 17:53

Bach

Ik ben evenals sommige anderen ontroerd dat haar muziekhobby zo groot is (en haar liefde voor de muziek van Bach) dat ze ook naar de kerk in Leipzig wil. Prachtig. En ze wil zelfstandig zijn, ten minste ze wil dat met een vriendin doen.
Dus ik sluit me aan bij een aantal anderen zoals N@nny hierboven: doen! Maar goed doorspreken en zo.

Duits

Misschien helpt het je dochter wel om meer gemotiveerd te worden voor het kiezen van Duits in haar pakket. Zo'n 'levende' ervaring.
Ik vind het hier zo zonde dat beide kinderen het Duits hebben laten vallen!

Elk kind is anders

Ik heb een aantal dochters, waarvan ik de ene rustig op 14 jarige leeftijd zo'n reis had durven laten maken met een vriendin van 18 samen en de ander zelfs op 17 jarige leeftijd niet zonder begeleiding van Rotterdam naar Leeuwarden zou laten reizen.
Het hangt volgens mij helemaal van de houding en verantwoordelijkheid in het gedrag van de personen in kwestie af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.