Moeder
08-11-2014 om 20:14
Tienerdochter dronken
Onze dochter is vijftien en heeft bijna een half jaar een vriendje. Heel leuk, ze is dolverliefd.
Één van de eerste keren (en dat was überhaupt de eerste keer dat ze uit ging) ze met hem naar een feest ging, kwam ze dronken thuis. Daar hebben we haar natuurlijk over onderhouden en ze beloofde beterschap.
Dat is een dikke vijf maken goed gegaan. Af en toe mocht ze zelf weten hoe laat ze thuis kwam, de enige voorwaarde was dat ze niet alleen naar huis ging en dat ze niet dronken was. Ze vraagt al een tijdje wanneer ze bij haar vriendje mag blijven slapen en we zouden zo langzaam aan Zo nu een dan toestaan dat ze bij elkaar blijven slapen.
Gisteren had ze een feestje bij hem. Ze moest wel thuis komen, maar ze mocht zelf weten hoe laat.
Wij zijn uiteindelijk naar bed gegaan en om vijf uur vannacht kreeg ik telefoon. Haar vriendje. Onze dochter had veel te veel gedronken en was vreselijk ziek. Ze had twee uur lang over gegeven bij haar vriendje thuis. Zijn ouders hebben haar 'verzorgd' en vonden dat ze niet in staat was naar huis te gaan. Vandaar dus dat hij belde. Om te vragen of ze daar kon blijven.
Ik heb daarmee in gestemd, omdat ze volgens hen niet in staat was naar huis te gaan. Ze sliep en was niet wakker te krijgen.
We hebben vandaag een pittig gesprek met haar gehad, ook even met de vader van haar vriendje gesproken, maar ik had het idee dat hij het wat weg lachte en er niet zo zwaar aan tilde. Ik dacht echt even dat ik gewoon een ouderwetse trut was.
Wat vinden jullie hier nou van?

Moeder
08-11-2014 om 20:16
Excuus
Excuus voor de fouten in de tekst, mijn telefoon werkte niet goed mee.

skik
09-11-2014 om 00:12
Tsja
Ze is al een keer eerder dronken geweest op haar jonge leeftijd en is ondanks een pittig gesprek en een belofte weer dronken geworden. Als mijn dochter dat zou flikken zou ik haar, om haar tegen zichzelf in bescherming te nemen, voorlopig niet meer naar feestjes laten gaan. Ik vind het van dat vriendje trouwens ook alles behalve zorgzaam dat ze in zijn bijzijn weer teveel gedronken heeft. Zo'n eerste keer, dat kan gebeuren, dan weet je nog niet hoe hard het aankomt. Maar nu had hij best wel op haar kunnen letten. Of was hij zelf ook kachel?
skik

wil40
09-11-2014 om 01:09
Ook niet slapen.
Ik zou het ook nog niet goed vinden dat ze bij haar vriendje blijft slapen. Dus ik ben pas ouderwets Meisje van 15 jaar, zo dronken dat ze niet meer wakker te krijgen is? Vreselijk. Was de rest van de jeugd ouder? Ook een volwassene die haar dronkenschap wat weglacht zou ik niet blij mee zijn. Onder zijn dak is een 15 jarig meisje stomdronken geworden, voelen zij zich niet verantwoordelijk?

Moeder
09-11-2014 om 02:33
Nee
Vriendje was niet dronken en hij verontschuldigde zich dat hij onze dochter er niet van heeft kunnen weerhouden.
Uiteraard komt ze voorlopig niet meer naar feestjes. Ze komt überhaupt voorlopig niet meer weg. Ze mag haar vriendje zien, bij ons thuis, waar wij zelf toezicht hebben. Hij begrijpt dat ook volkomen.
Ik snap ook werkelijk niet dat die ouders zoiets hebben laten gebeuren. De eerste reactie die ik van zijn vader kreeg, was: Ach ja, ze proberen uit hè.... nouja, als je vijftien bent, heb je dat helemaal niet uit te proberen. Ik zou me doodschamen als ik de vijftienjarige dochter van mijn zoon (die ik overigens niet heb) onder mijn hoede zo dronken had laten worden. Maar ik geloof niet dat ze er zo zwaar aan tilden.

Yura
09-11-2014 om 10:16
Zelf checken
Ik zou ten eerste meteen er zelf naartoe zijn gereden. Niet wakker kunnen krijgen klinkt vrij ernstig vind ik. Ik zou toch even met eigen ogen hebben willen zien of het niet nodig was geweest om haar naar het ziekenhuis te brengen.
Ik denk dat voorlopig alleen bij jullie thuis afspreken een goede afspraak is. En ik zou denk ik wel tegen die ouders gezegd hebben dat ik er niet om kon lachen.
Helaas zijn er nog steeds ouders die vrij soepel zijn met alchohol, ik vind dat ook lastig. Dochter (15) en vriendinnen drinken niet, hoewel ze wel meiden van haar leeftijd kent die dit volop doen. Maar vrienden van zoon (ruim 16) drinken eigenlijk elk weekend wel, zowel bij elkaar thuis als in een cafe waar dat gewoon wordt verstrekt. Zoon heeft er geen behoefte aan, dus hij gaat gewoon niet mee, maar ik denk dat een puber die de peer-pressure kan weerstaan wel een uitzondering is.

Ely
09-11-2014 om 10:36
Net zo ouderwets
Maar onze kinderen zitten nog niet in due fase. Ik zie om me heen veel ouders die drinken toestaan onder t mom van 'je houdt t toch niet tegen'. Gisteravond etentje waar twee pubers herhaaldelijk zich bedienden uit de fles rode wijn die op tafel stond. Ik snap de gedachtegang wel maar ik weet nog niet hoe ik t straks wil doen. Wil geen stiekem gedoe maar tegelijkertijd het ook niet aanmoedigen.
Ik vermoed dat ik in jouw situatie ook naar dat feestje was gereden om zelf te zien hoe dochter eraan toe was. Maar ik kan me ook voorstellen dat je overdonderd was door dat telefoontje.
Ik denk dat ik het zelf weten hoe laat thuis zijn zou laten varen. Een tijd afspreken en de eerste periode wakker zou zijn op de afgesproken tijd zodat je dochter ziet. Blijkbaar vindt ze het moeilijk om zelf nee te zeggen tegen drank en dit voelt denk ik meer als controle. Daarnaast zou ok stevig uitvragen wat maakt dat ze drinkt. Is het peer pressure? Of durft ze zich met een drankje op makkelijker te bewegen op zo'n feestje? Wat speelt er?
Ik vind het van die ouders ook raar, ik zou me juist schamen denk ik, zo'n jong meisje dronken geworden in mijn huis.

tante Sidonia
09-11-2014 om 10:41
onduidelijke grenzen
Jullie zijn sowieso veel te onduidelijk!
niet dronken thuis komen: moet zijn:' jij mag niet drinken, geen enkele druppel alcoho'l! 15 jaar!!!
zelf weten hoe laat je thuis komt???
zij mag van alles maar niet blijven slapen...denk jij dan dat zij op andere momenten geen sex zullen hebben? en denk jij dat seks hebben erger is dan alcohol drinken?
ga je vervolgens de verantwoordelijkheid bij vader leggen want...' hij lacht het weg?'
iemand anders legt weer de verantwoordelijkheid bij het vriendje?
en jij blijft gewoon lekker in je bed liggen terwel je weet dat je dochter ergens anders bewusteloos ligt te wezen....?????
Geen trut, niet ouderwets maar wel behoorlijk achteloos. Dat is mijn mening.

Evanlyn
09-11-2014 om 11:27
drinken
Wij drinken zelf niet, geen druppel. Tot nu toe heeft dat goed gewerkt bij een behoorlijk nieuwsgierige en experimenterende tiener. Het feit dat ze ook een ambitieuze sporter is, werkt gelukkig mee.

Barvaux
09-11-2014 om 11:52
Ely
Ik vind de instelling 'je houdt het toch niet tegen' altijd maar een vreemde. Denkt men dat ook over joyriden, drugsgebruik, roken? Dus niets verbieden want 'je houdt het toch niet tegen'?
Het is algemeen bewezen dat gemiddeld gezien er veel meer kinderen zich inhouden, niet dronken worden of helemaal niet drinken als het verboden wordt. Als ouders de instelling hebben 'je houdt ze toch niet tegen' drinken ze gemiddeld meer.
En nee, ik heb het onderzoek hierover niet paraat.
Als mijn kinderen roken dan roken ze een stuk minder als ik het ze verbied. Dat ze het dan wellicht stiekem wel doen betekent in ieder geval dat ze het niet doen zolang ze hier thuis zijn. Als je gaat zeggen dat je het toch niet tegenhoudt roken ze meer (want stiekem hoeft niet). Zo zie ik dat ook met drinken. Je RUIKT dat ze gerookt hebben en je ZIET dat ze gedronken hebben, zeker als ze dronken zijn. Er bovenop zitten dus.

Moeder
09-11-2014 om 12:40
Inderdaad
Ik was behoorlijk overdonderd door het telefoontje, achteraf had ik er inderdaad gewoon heen moeten gaan. Ze mag daar niet slapen, omdat ik vind dat ze thuis moet slapen. Natuurlijk weet ik dat ze seks kan hebben, daar gaat het het me ook niet om. Ik vind haar gewoon niet verantwoordelijk genoeg om niet thuis te komen. En dat bleek nu wel weer.
We zijn overigens heel duidelijk in haar drinken. Ze mag van ons twee glazen hebben en dan stoppen. Dat had ze nu dus duidelijk niet gedaan.
Ik geef de ouders van haar vriendje niet de schuld, ik verbaasde me er alleen over dat ze er zo laconiek over waren.

Sawo
09-11-2014 om 12:53
2 glazen ook teveel
Hoi Moeder
Ik ben wel redelijk verbaasd dat je dochter wel 2 glazen mag drinken. Die van ons mochten gewoon niet drinken tot hun 16 en kregen het ook zelden zover weten aangeboden.
Als een meisje van 15 2 glazen mixdrankjes op een redelijk lege maag te snel opdrinkt kan je al zo dronken zijn dat ze zicht op de realiteit kwijt raakt en ook de de mogelijkheid om stop te zeggen tegen meer drank. Ik zou alle drank verbieden dat is meestal effectiever dan een een limiet op de hoeveelheid te zetten.
succes
Saar

Kaaskopje
09-11-2014 om 13:33
Je houdt het toch niet tegen.
Barvaux: Ik vind de instelling 'je houdt het toch niet tegen' altijd maar een vreemde. Denkt men dat ook over joyriden, drugsgebruik, roken? Dus niets verbieden want 'je houdt het toch niet tegen'?
Ben ik met Barvaux eens, maar... met seks is het echt zo dat je het niet tegen kunt houden en dat het ook niet wordt afgeremd omdat ze ervoor naar bureau Halt kunnen worden gestuurd. Hoe streng je hier als ouders ook mee omgaat, waterdicht krijg je een verbod op seks niet. Dan gaat het dus om iets anders wat moet bereiken wat je wilt en dat is dat zeurende stemmetje 'Wat zou mijn moeder ervan vinden...?' in het hoofd van puber te praten. Mijn dochters wisten van veel best wat ik ervan vond en van een aantal dingen wéét ik dat ze daardoor wat langer hebben nagedacht voor ze het deden of toch maar niet. Toch vanwege het 'Dat vindt ze volgens mij niet goed.'
Als ik als ouder normaal twee glazen wijn goedgevonden had, was dat stemmetje bij 2 glazen wijn nog niet gaan opspelen. Misschien wel pas bij de vierde als kind al aangeschoten is en daar opeens dat zeurende stemmetje de kop opsteekt. "Hihi, als mamma dit eens wist!" Nee, bij een 15-jarige moet dat stemmetje al bij de eerste opsteken. Het mag niet, moet ik het dan wel doen? Drank is controleerbaar. Als kind gedronken heeft en wiebelig thuiskomt, heb je kind te pakken en kun je een pedagogisch verantwoorde toespraak afsteken. Als kind seks gehad heeft, merk je daar niets van als ouder. Daarom heeft verbieden zo weinig zin, maar het geweten 'bespelen' kan wel helpen.

tante Sidonia
09-11-2014 om 13:43
hoe zo 2 glazen?
Dat bedoel ik ook met onduidelijk. Jij stelt een grens die in tegenspraak is met de wet! Over drie jaar is ze aan de beurt voor haar eerste glaasje. Ik snap ouders echt niet dat ze dit toestaan.

Mikke
09-11-2014 om 13:51
Sidonia
Nee, de wet gaat alleen over het verkopen van drank. Dat mag niet aan mensen onder de 18. Voor het drinken zelf geldt: het mag in huis (niet in cafe of park) met toestemming van je ouders.
Maar het gaat wel tegen alle adviezen in. Drinken onder 18 jaar is gewoon hartstikke ongezond (en daar boven in deze mate ook!).

Leen13
09-11-2014 om 13:52
discussie
De meningen blijven hier natuurlijk over verdeeld. Volgens de wet mag het niet tot 18 jaar, dus dat is duidelijk.
Verder zijn er richtlijnen van de overheid om dat te ondersteunen, zoals: de ouders moeten dat afdwingen.
Lekker makkelijk weer.
Mag iedereen gelukkig voor zichzelf weten. Ik denk inderdaad in het goede voorbeeld geven, niet te strict, je kunt experimenten als ouder niet altijd voorkomen, je kunt wel voorkomen dat je kind zaken stiekum gaat doen en daardoor juist in de problemen komt.
Bij een groeiende puber horen toenemende verantwoordelijkheden die besproken worden en niet afgedwongen. Zo werkt dat hier niet tenminsten. ik houd geen strafkamp thuis of kostschool of zoiets.

Leen13
09-11-2014 om 14:05
Dronkenschap
Een kind vind zelf dronkenschap een hele ervaring. Alsof het zichzelf niet ongemakkelijk voelt dat het uit de hand gelopen is? Daar ga je het over hebben. En over je eigen ervaringen daarmee. Ik vind het zelf niet fijn om de controle over mijn functioneren kwijt te raken, zeker niet bij andere mensen. Een straf geven leidt alleen maar af van dit noodzakelijke gesprek om te werken aan de innerlijke motivatie van puber. Of ze het zelf zo fijn vinden om ziek en brak wakker te worden. Daar kun je ook gewoon naar vragen. En ze laten realiseren waar ze mee bezig zijn. En ze de ervaring gunnen. In mijn beleving kun je daar, gezien je eigen achtergrond, juist problemen in het leven van je kind mee helpen voorkomen.

Ely
09-11-2014 om 14:18
Barvaux
Dank, dat geeft weer meer munitie om het gewoon te willen verbieden. Moeilijkheid hier is dat oudste niet alleen hier woont(samengesteld gezin, Co-ouderschap) en de moeder in veel dingen veel soepeler is dan wij. Daar lopen we nu al tegen aan en straks ook. (O en voor de stiefouder politie op dut forum: ja, mijn man is op dezelfde manier in dubio en we praten hier samen over)
Ik merk dat ik - mede nav gisteravond en dit draadje- echt een beetje mijn gedachtes op een rijtje probeer te krijgen.
Mijn primaire reactie toen ik las dat dochter van TS twee glazen mag drinken met vijftien jaar is ook verbijstering. Wat jong en wat veel! En hoevaak mag ze dat dan? Elke dag? Week?
Ik drink zelf maximaal drie glazen, kan je nagaan.

Moeder
09-11-2014 om 15:05
Twee glazen
Ja, dat mocht ze van ons. Met vijftien niet, met zestien wel, alsof ze van de ene op de andere dag ineens wel volwassen genoeg zijn. Ik kijk wat dat betreft niet zozeer naar leeftijd, en het gebeurde uiteraard zelden.
Wij wonen overigens niet in Nederland. De jongeren in onze buurt drinken hier allemaal, en nog een stukje meer ook. Ik hoor verhalen van mijn kinderen, ze zijn hier stuk voor stuk dronken in het weekend. En geen ouder die daar moeilijk over doet.
De eerste keer dat ze dronken thuis kwam, heb ik de ouders aan gesproken waar het feestje was en ook die ouders vinden dat ik er maar een groot drama van maakte. Misschien dat wij daarom daar in mee gingen en haar toch wat lieten drinken, nu zie ik in dat dat niet goed was. De drank is vanaf nu ook verboden voor haar.

Kaaskopje
09-11-2014 om 16:55
Barvaux
Mijn reactie was dan ook niet alleen aan jou gericht, zoals ik nu wel doe met jouw naam in de titel. Er werd eerder wel over seks gesproken, daar reageerde ik op.

Katniss
09-11-2014 om 16:55
Hellend vlak
Ik denk dat als je twee glazen toestaat, het veel makkelijker wordt om ook dat derde en vierde glad te nemen ('dan drink ik morgen niets, middelt mooi uit'). Ik hanteer de regel 'tot 18 jaar niks'. Sluit mooi aan bij het advies van de overheid. Scheelt ook dat dochter wel gehecht is aan haar hersencellen dus niets wil doen om die moedwillig te vernietigen. Ze weet van dichtbij wat hersenschade met je doet.

sis
02-12-2014 om 10:16
te laat?
als ik één ding heb geleerd van opvoeden is dat het nooit te laat is, voor wat ook. Het kost alleen wel héél veel moeite. De draadstarter heeft blijkbaar grenzen gesteld en daarover nagedacht. Wat een ander daarover ook denkt, dat is haar methode. De kunst is om consequent te zijn en ook aanvullende maatregelen te nemen als zaken uit de hand lopen. Een goed gesprek alleen helpt blijkbaar niet, dus ik zou ook rigoureus op de rem trappen nu. En dat zal wel wat strijd opleveren vrees ik.
Wij houden onze kinderen voor dat er wat ons betreft als ze ouder worden best wat onderhandeld kan worden over onze kaders en grenzen. Alleen alles wat ons kind schaadt hetzij lichamelijk hetzij geestelijk gaat gewoon niet gebeuren. Punt.

Mijntje
02-12-2014 om 11:45
jammer dan
Ze was niet wakker te krijgen en jij laat haar daar gewoon lekker liggen en de ouders van het vriendje haar verzorgen?
Ze had zich wel een coma kunnen hebben gezopen en dringend naar het ziekenhuis moeten gaan. Ik vind dat je haar meteen op had moeten halen. En eigenlijk ook al eerder. Ik zou niet rustig kunnen gaan slapen. Je kan haar nog niet zelf laten bepalen hoe laat ze thuis komt.
Ik zou haar daar niet meer naar toe laten gaan. Het is vragen om problemen. Ze gaat daar gewoon flink hijsen.
En jammer dan dat die ouders jou een ouderwetse trut vinden. Kind is vijftien.

Leen13
02-12-2014 om 12:18
soms
Soms denk ik dat ik gelukkig een hele tijd geleden jong was. Ik vind het wel redelijk hysterische tijden als ik dit soort berichten lees.
De kunst is om zelf kalm te blijven denk ik. Ik ben tenminste niet van plan om zelf zo hysterisch te gaan doen.

Loes3
17-12-2014 om 02:02
Toen ik
14 was dronk ik bier, was ook best wel eens aangeschoten en had, vlak voor mijn 15e verjaardag voor het eerst seks met een lief vriendje waar ik al twee jaar verkering mee had. Nooit spijt van beide gehad. En ja, ik vind ook dat het tegenwoordig wat hysterisch is.
En toch zal mijn dochter (nu nog iets jonger) geen druppel mogen drinken op haar 14 of 15e. Ik heb er voor mijn werk veel over moeten lezen en het is echt slecht. Ik rookte ook op mijn 15e en met de huidige kennis zou mijn kind nooit mogen roken. Dat verschil in kennis begint gelukkig ook voor drank te komen.
Daar komt in het geval van jouw dochter nog bij dat ze duidelijk geen maat kan houden. Ik had als 14 jarige echt wel in de gaten dat ik echt niet dronken kon worden. Jouw dochter kan dat nog niet. Ik zou terug gaan naar geen druppel. Er is veel voorlichtingsmateriaal over, laat het haar maar zien en wees er glashelder over.
En ja, niet netjes van 'schoonvader', maar de primaire verantwoordelijkheid ligt bij jullie als ouders.
Loes

Mark74
17-12-2014 om 11:39
Als jij geen grenzen stelt
Heb je kans dat je kinderen grenzeloos worden. Vind ik eigenlijk wel logisch.
Jij stelt geen grenzen, of in ieder geval geen duidelijke. Pubers gaan (vrijwel) altijd over gestelde grenzen heen, dat hoort er bij, maar stel je de grenzen zo ruim als jij doet dan kun je wachten op excessen.
Ik vind dus dat je het aan jezelf te wijten hebt.

Leen13
17-12-2014 om 13:23
Stel de grens
En je hebt kans dat je puber er opzettelijk juist overheen gaat.
Ik kom uit een geloofsrichting waar stricte grenzen gesteld werden. Die kinderen waren berucht om hun wangedrag als ze eenmaal op de camping losgingen met een jaar of 16.

Ginny Twijfelvuur
17-12-2014 om 13:56
Juist ja AnneJ
Daarom is 16 ook geen leeftijd om kinderen los te laten.
Die van mij mogen pas los als het puberbrein daadwerkelijk uitgerijpt is. 25 was dat toch geloof ik

Leen13
17-12-2014 om 15:01
uitgerijpt
Van sommige rijpt het brein nooit uit, die blijven grenzeloos.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.