Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

tips Engels boek (voor meisje) in brugklas

Mijn dochter moet een Engels boek lezen, ze zit in de brugklas. Ze wil geen dikke pil (daarmee valt in haar optiek bijvoorbeeld Harry Potter af). Heeft iemand een goede tip voor een (dun) Engels boek dat redelijk eenvoudig te lezen is? 


Ze heeft dus geen idee, want Harry Potter deel 1 is echt maar een dunnetje. 

Ik had bovendien ook altijd leerlingen, die het liefst het dunste boek uitkozen. Kwamen ze met Van den Vos Reijnaarde of zo aanzetten. Het dunste boek is niet het leukste. En een leuk boek lees je een stuk sneller dan een stom boek. 

Hier nog een paar suggesties (maar ik neem aan dat de bieb gewoon een Engelse afdeling heeft):

- Gone
- Twilight
- Harry Potter (ja toch echt)
- Hunger Games

De boeken van Roald Dahl (bijvoorbeeld Mathilda of The witches) zijn heel geschikt voor in klas 1. En ook leuk om te lezen 

Die van ons lazen in de brugklas ook de (engelse versie van) de grijze jager en/ of de broederband. Niet persé dun, wel leuk boek, vonden ze. Moet je uiteraard wel van houden.

Marit

Dork Diaries (Dagboek van een Muts). Lijkt dik, maar is het flinterste gevalletje dat er is. 
Gangsta Granny of andere David Walliams. Ook hiervan zijn de uitgaven vaak groot uitgevallen, maar er staan echt veel minder letters in dan in Harry Potter. 

Deze boeken worden in het Nederlands veel op de basisschool gelezen, maar in het Engels doen ze het nog goed in de onderbouw. Net als boomhut-serie. 

Mijn zoon heeft de hele serie van Adrian Mole (van Sue Townsend) met veel plezier gelezen. Dat zijn geen dikke boeken, lekker leesbaar en met heel veel humor geschreven (en voor hem heel herkenbaar; gaat over een jongen met autisme die heerlijk recht voor zijn raap zijn hele leven beschrijft. Zoon kreeg op zijn 16e de diagnose, dus toen begrepen wij waarom hij die boeken zo herkenbaar vond. Maar het is echt niet noodzakelijk om autisme te hebben om de boeken te waarderen! Ik heb ze zelf ook gelezen).

Mugs schreef op 18-12-2023 om 13:45:

De boeken van Roald Dahl (bijvoorbeeld Mathilda of The witches) zijn heel geschikt voor in klas 1. En ook leuk om te lezen

En de echt minieme lezers doen het nog altijd goed op Fantastic Mr Fox.  

Owen and the soldier, 96 pagina's. 

Ghost (Jason Reynolds), 200 pagina's. Is wel echt voor leeftijdsgenoten, dus misschien te moeilijk EAL? Check het leesniveau hier: https://www.lovereading4kids.co.uk/extract/15994/Ghost-by-Jason-Reynolds.html

Ga naar de bibliotheek en leen een dun boek waar ook een audio-versie van te leen is.
Fantastic Mr Fox is ook verfilmd.
Of Arnold Lobel; Frog and Toad together of andere boeken van Arnold Lobel 
of de schrijver A.A. Milne, bekend van Winnie the Pooh.

The Golden Compass.

Een trilogie van Philip Pullman.
Heerlijke boeken.

Niet dun, maar het verhaal leest fijn. Mocht ze dyslexie hebben, dan is luisterlezen middels de Daisyreader-app heel fijn. Gratis tot 18 jaar.

https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls?surl=audiolezen

Virginia Andrews - Flowers in the attic. Als ze het leuk vind zijn er nog meer delen, ook in het Nederlands.

Jonagold schreef op 18-12-2023 om 13:49:

Mijn zoon heeft de hele serie van Adrian Mole (van Sue Townsend) met veel plezier gelezen. Dat zijn geen dikke boeken, lekker leesbaar en met heel veel humor geschreven (en voor hem heel herkenbaar; gaat over een jongen met autisme die heerlijk recht voor zijn raap zijn hele leven beschrijft. Zoon kreeg op zijn 16e de diagnose, dus toen begrepen wij waarom hij die boeken zo herkenbaar vond. Maar het is echt niet noodzakelijk om autisme te hebben om de boeken te waarderen! Ik heb ze zelf ook gelezen).

Ik wilde Adrian Mole ook aanraden ja, ontzettend leuke boeken. Maar volgens mij hebben de boeken niet perse met autisme van doen hoor. Ben je niet in de war met The curious incident with the dog in the night time? Dat kwam rond dezelfde tijd uit en is wel geschreven vanuit een autistisch jongetje. Ook prachtig trouwens, maar misschien iets minder toegankelijk dan Adrian Mole. 

Moosey schreef op 18-12-2023 om 15:36:

[..]

Ik wilde Adrian Mole ook aanraden ja, ontzettend leuke boeken. Maar volgens mij hebben de boeken niet perse met autisme van doen hoor. Ben je niet in de war met The curious incident with the dog in the night time? Dat kwam rond dezelfde tijd uit en is wel geschreven vanuit een autistisch jongetje. Ook prachtig trouwens, maar misschien iets minder toegankelijk dan Adrian Mole.

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar zelfde tijd uitgekomen? 
1983 en 2003. 

Oh, haha, blijkbaar heb ik ze in zo’n beetje dezelfde periode gelezen dan Wist niet dat Adrian Mole al zo oud was!

Moosey schreef op 18-12-2023 om 15:36:

[..]

Ik wilde Adrian Mole ook aanraden ja, ontzettend leuke boeken. Maar volgens mij hebben de boeken niet perse met autisme van doen hoor. Ben je niet in de war met The curious incident with the dog in the night time? Dat kwam rond dezelfde tijd uit en is wel geschreven vanuit een autistisch jongetje. Ook prachtig trouwens, maar misschien iets minder toegankelijk dan Adrian Mole.

Oh ja, je hebt gelijk! Die hebben we inderdaad ook gelezen, in dezelfde periode. Zelfs met zoon nog naar een voorstelling daarvan in Carré geweest. Ook fantastisch! Zoon is alweer bijna 24, dus het is alweer even geleden. Maar Adrian Mole is inderdaad niet autistisch. 

Alice in Wonderland
Tom Sawjer
Artemis Fowl
Charley and the chocolate factory
The Boy in the striped pajama’s 
Narnia
the house on mango street
Girl in pieces
A good girls guide to murder
The perks of being a wallflower
One of us is lying
Nevermore
The maze runner
Enola holmes
Animal farm
Nevermoor
Crenshaw
What the h@ck!
Slider
The house with chicken legs
The curious incident of the dog in the night-time
The inheritance games 
13 reasons why
The beast of Buckingham palace

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.