Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

17-02-2017 om 23:11

tips theorie halen rijbewijs?

Onze zoon wil graar met 16,5 beginnen voor zijn rijbewijs maar ik denk dat het verstandig is om eerst zijn theorie te halen. Hij heeft enorm last van dyslexie, zijn er tips om de theorie te leren? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat gaat tegenwoordig. Mijn man en ik kochten een boek, leerden wat en haalden het in 1x. Kan het leren ook via de computer? Hoe gaat het examen? Worden de vragen voorgelezen?

lieke

lieke

18-02-2017 om 07:56

waarom

Waarom lijkt het je verstandig vooraf theorie te halen? Ik ken eigenlijk niemand die dat gedaan heeft. Meestal beginnen ze, via de lessen krijgen ze ook wat stof mee. Afhankelijk van de rijschool begin je redelijk in het begin met theorie, andere pas later. Sommige rijscholen bieden theorielessen aan. Misschien een idee om zo een te kiezen? Ik weet niet of er online cursussen bestaan maar dochter had wel oefenexamens online. En volgens zijn er ook mogelijkheden voor examens voor mensen met dyslexie maar die zijn duurder. Ik zou wat rijscholen afbellen en kijken wat die zeggen.

mijk

mijk

18-02-2017 om 08:41

eerst rijden

Wordt de theorie veel begrijpelijker van. Bovendien geven vrijwel alle rijscholen gewoon les. Digitaal leren zit meestal in het pakket dat je bij de rijschool koopt. En loopt ie tegen een moeilijk onderwerp aan dan kun je in de auto ook veel vragen. Theorie is enorm veranderd de afgelopen 20 jaar ( en ik kan het weten ik heb het al heel vaak gehaald). Dat is ook een reden niet te vroeg te doen. Het is maar anderhalf jaar geldig!

Zoon heeft wel eerst theorie gehaald

Dat kwam zo uit omdat de rijschool een 1,5 maand nog geen plaats had en de theoriecursus al net was aangevraagd. Hij heeft toen 3 simulatielessen gevolgd en daarna de theorie-examen met zo'n lesdag er vooraf. Daarin wordt alles mondeling uitgelegd. Als je dit wil doen kijk dan wel goed of je een betrouwbare pakt.
Dochter had eerst een aantal lessen en daarna haar theoriecursus bij de rijschool,dat was 3 avonden.

Elfje65

Elfje65

18-02-2017 om 09:15

Juist wel eerst theorie

Zeker als je het vermoeden hebt dat leren lastig wordt. Je hoeft niet helemaal eerst op het papiertje te wachten, maar begin er alvast aan. Zo verspeel je geen kostbare tijd in de auto om alle regels uit te leggen en als het niet lukt met je theorie dan hoef je ook geen lessen stop te zetten omdat je lespakket op dreigt te raken. Ik werk samen met een hele grote rijschool en man heeft eigen rijschool en dat wordt echt wel geadviseerd. Het halen van het theorie is tegenwoordig echt lastiger dan vroeger. Verder is een combi van boek en elearning met het maken van heel veel oefentoetsen een goede manier om het te leren. Voor dyslecten kan het examen trouwens voorgelezen worden.

Pubermoeder

Pubermoeder

18-02-2017 om 09:15

wel eerst

De kans is groot dat hij het niet in een paar keer haalt. De druk wordt dan voor hem te groot als hij al aan het lessen is. Wellicht gaat hij twee keer per week 2 uur lessen en dan kan het best snel gaan tot het aanvragen van het eerste praktijk-examen. Volgens mij is het sinds ruim een jaar 1,5 jaar dat de theorie geldig is, daarvoor was het maar 1 jaar. In 1,5 jaar tijd kan hij makkelijk 6x afrijden.

Mijn vader was vroeger instructeur en hij vond dat het extra rijlessen kostte als iemand de theorie nog niet goed kent. Zonde van het geld.

Pubermoeder

Pubermoeder

18-02-2017 om 09:19

reactie elfje

We waren tegelijk aan het schrijven maar we zijn het wel eens.

Kent jouw man deze site toevallig: https://kenjetheorie.nl/ is dat betrouwbaar.

Elfje65

Elfje65

18-02-2017 om 09:25

Toevoeging

Als de rijschool ook theorielessen aanbiedt is dat helemaal mooi.

Elfje65

Elfje65

18-02-2017 om 09:57

Gevraagd

Hij heeft er geen ervaring mee, wel met e-theorie. Dat is het meest gebruikt door rijscholen, maar dat is niet gratis. Kan geen kwaad om het erbij te gebruiken lijkt mij. Er bestaan ook gesproken versies van het theorieboeken.

Pubermoeder

Pubermoeder

18-02-2017 om 10:10

E-theorie

Kun je dat alleen aanschaffen bij een rijschool als je daar ingeschreven staat voor praktijklessen?

En die gesproken versies van theorieboeken, heb je daar dan weer zoiets als Kurzweil voor nodig?

Elfje65

Elfje65

18-02-2017 om 10:20

Zijn er nu 2 pubermoeders. Ts is pubermoeder en wordt geadviseerd door pubermoeder. Verwarrend.

Marie

Marie

18-02-2017 om 10:25

Inderdaad oefenen

Hier al 3 rondes meegemaakt. Brommer en twee keer auto.
Het meeste leerden ze van de oefenexamens. De vraag stelling is soms zo ondoorgrondelijk namelijk, dat je dat niet uit het boek kunt leren. Ik heb zelf ook een paar examens geoefend en zakte als een baksteen! Er waren vragen bij, waarvan ik dacht dat alledrie de antwoorden fout waren.
Toen tweede voor de autotheorie moest heeft ze een cursus gedaan. Twee dagen theorieles en gelijk examen. In een keer gehaald gelukkig.
Kijk voor meer info op www.cbr.nl

En ja, examenvragen kunnen worden voorgelezen. Je moet zelf oortjes meenemen. Theorie-examens worden tegenwoordig individueel afgenomen met een pc en je krijgt na afloop gelijk de uitslag.

Lusithania

Lusithania

18-02-2017 om 10:37

Hier

Dochter is nu bezig met haar theorie. Ze werkt met een dvd waarop ook oefenexamens staan.
Je kunt 15 minuten extra krijgen voor je theorie-examen. Daar betaal je extra voor maar als je je dyslexieverklaring opstuurt krijg je het extra bedrag weer terug.
Op het examen kan de computer de vragen voorlezen.

Houd er wel rekening mee dat je na het behalen van je theorie anderhalf jaar hebt voor het behalen van je rijbewijs. Als de theorie verlopen is moet je het opnieuw doen.

Hier ook eerst theorie

Zoon zou na de zomervakantie beginnen met lessen (16.5) en heeft in de zomervsksntiexzijn theorie gehaald.hij had toch tijd zat. Gewoon als een toets vsn school ingepland. Over een periode van een week of 2 alles er in geramd en daarna gehaald. Theorieboek + cd met oefenexamens gebruikt.

Ik was bang dat als t allemaal Russen alle schooldokter door moest worden ingepland het allemaal veel rommeliger zou gaan.

Zoon mekkerde wel even over mijn idee, maar was er al snel heel blij mee dat we het zo hebben aangepakt. Was een eitje.

Als je dyslectisch bent is t vast wat lastiger, maar gied...met iets harder werken lukt het dan ook toch?

Ingrid

Justin

Justin

18-02-2017 om 13:31

Gratis theorie op www.theorieleren.nu

Hallo,

Mijn zoon heeft zijn theorie helemaal gratis kunnen leren op:

www.theorieleren.nu

Een erg leuke website, het leren verliep erg soepel, in enkele dagen was die al klaar!

Justin

Justin

Justin

18-02-2017 om 13:33

Aanvulling op Gratis theorie op www.theorieleren.nu

Ik heb er zelf ook stiekem op geleerd! Ik heb nog wat bij kunnen leren...

Pubermoeder

Pubermoeder

18-02-2017 om 14:39

nee

ik gaf geen advies maar reageerde gewoon. Ik ben dus één en dezelfde.

Pubermoeder

Pubermoeder

18-02-2017 om 14:44

Ingrid

Mijn zoon zit aan de onderkant van het VMBO dus dat komt er ook nog bij. Hij is helemaal niet gewend om een boek te pakken en te leren.

Paasei

Paasei

18-02-2017 om 14:57

Stoomcursus

Hier bij beide zoons goede ervaringen met zo'n theorie-stoomcursus. Eerst zelf wat basiskennis via het boek dat ze van de rijschool kregen en toen stampen in 2 avonden (zoon 1) of 1 dag (zoon 2). Tijdens die cursus wordt er op een leuke, begrijpelijke manier voor gezorgd dat de regeltjes blijven hangen. Met ezelsbruggetjes en zo. Meteen daarna met de hele klas naar het cbr voor examen.

Beiden zijn ze in 1x geslaagd.

Triva

Triva

18-02-2017 om 15:58

Paasei

Aha de bekende stampmethode met trucjes en ezelsbruggetjes, en onder druk zetten?
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2016/01/28/rtl-nieuws-theorie-examen-cbr-ligt-op-straat/

Marjoleine64

Marjoleine64

18-02-2017 om 22:22

Oefenexamens

Zoon gaat binnenkort afrijden. Zij theorie-examen heeft hij in januari gedaan, na ruim een half jaar lessen. Hij heeft in de kerstvakantie het boek doorgenomen (hij leert makkelijk). Maar het belangrijkste is heel veel oefenen met de online oefenexamens. Zelfs als je de theorie goed kent is het nl. vreselijk moeilijk om het examen goed te doen als je niet gewend bent aan de manier van vragen. Vragen die je SNEL moet beantwoorden, en je kan er niet op terugkomen. Een gegeven antwoord is gegeven, nog even nadenken is er niet bij. Net als in het verkeer...

Elfje65

Elfje65

19-02-2017 om 00:00

Pubermoeder

Ok, het leek alleen zo dat je antwoord gaf op je eigen vraag. Elearning zijn pakketten met en zonder klassikaal les. Wat betreft die gesproken theorielessen, deze zijn volgens mij wel kostbaar en wordt door de rijschool uitgeleend. Geen idee of dat via Kurzweil gaat. Maar ik zou het eerst zo proberen als ik je zoon was.

De stooncursus

Is hier ook goed bevallen. Er wordt heel veel uitgelegd zei zoon, en visueel gemaakt met filmpjes etc. Zoon vond t prettig om te zo te doen. De vragen worden besproken die ze dan moesten maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.