Anoniem
03-09-2013 om 12:49
Toekomstmuziek
Hebben jullie pubers ook zulke wollige toekomstideeen?
Mijn zoon praat vaak op een manier over de toekomst die totaal geen overeenkomst heeft met de werkelijkheid. Hij praat over bijv. zijn rijbewijs alsof dat automatisch aangewaaid komt als je 18 bent. Hij vraagt me om -bloedserieus-omdat we de tuin toch gaan renoveren, om de deur goed breed te maken zodat zijn Quat er over een paar jaar ook goed geparkeerd kan worden. Hij praat over banen en stageplekken alsof allerlei bedrijven zitten te wachten totdat hij oud genoeg is om deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Hij heeft het idee dat iedereen hem met open armen zal opwachten.
Als ik probeer dingen te relativeren wordt hij vaak boos op mij. Ik probeer hem uit te leggen dat het niet zo eenvoudig is; dat stagiaires vaak meer tijd kosten dan dat ze opleveren en dat hij moet solliciteren en zijn beste beentje voor zal moeten zetten om ergens binnen te komen.
Mijn zoon zit op een praktijkschool en is natuurlijk niet een van de slimste. Maar ondanks dat ik regelmatig met hem over deze dingen praat blijft hij dit soort dingen vertellen en blijft hij op zijn eigen sprookjesachtige wijze denken.
Hij heeft geen idee over geld; dat je rijbewijs halen heel veel geld kost daar hebben we het heel vaak met hem over gehad en nu zegt hij wel dat hij nu dus ervoor spaart maar hij heeft nog steeds geen idee van geld. Hij denkt er even over te kunnen sparen en dan is het oke. Hem voorrekenen maakt wel dat hij even moet slikken en even begrijpt dat het zo gemakkelijk niet is, maar vervolgens praat hij er opnieuw over alsof je hem nooit iets uitgelegd hebt. het komt allemaal maar mondjesmaat aan, alsof hij het niet wil horen.
Vandaag liet ik me zelfs ontvallen dat de wereld niet zit te wachten op leerlingen die stage komen lopen, zeker niet van de praktijkschool.... Dat is natuurlijk wel een beetje waar, maar het kwam erg onhandig mijn strot uit. Hij werd dan ook kwaad en ik heb wel verder uitgelegd dat PRO ll. nu eenmaal meer tijd nodig hebben om dingen te leren en dus meer begeleiding nodig hebben om hem te laten begrijpen wat ik bedoel. Maar ik maak mij vaak ernstig zorgen over zijn toekomstbeeld.
Hoe gaan jullie daar mee om?

Wilgenkatje-
03-09-2013 om 13:30
Hoe oud is hij nu?
Heeft hij al een bijbaantje of is hij daar nog te jong voor? Laat hem dromen, waarom niet. De realiteit komt vanzelf en dan heeft hij je hard nodig als coach.

Koolmees
03-09-2013 om 13:41
Hier in de buurt...
Hier in de buurt zeggen we dan altijd nogal knauwerig: 'Ach jongen, daar kom je nog wel achter.'
Lekker laten gaan. Hij komt er vanzelf wel achter dat het leven niet vanzelf gaat. Misschien af en toe een vraag stellen. 'Oh, hoe denk je dat te gaan doen dan?' Maar verder zou ik niet de confrontatie aangaan.

HelenaW
03-09-2013 om 14:45
Zielig
Ik vind het wel een beetje zielig voor hem als je hem zo afkapt. Waarom laat je hem niet lekker dromen? En als hij een stageplaats moet gaan zoeken, kun je hem daar op een positieve manier mee helpen door sollicitatiegesprekken te oefenen bijvoorbeeld. Uitleggen dat hij glimlachend een kamer moet binnenkomen, iedereen een hand moet geven en aankijken (dat vergeten pubers nog weleens). Is dat niet aardiger dan hem vertellen dat niemand hem wil?
Wij krijgen ook stagiaires van de medicijnenopleiding van de universiteit (dus slimmer dan je zoon), maar als ik ze een tijdje ken, dan probeer ik degenen die het nodig hebben te helpen met hun sociale vaardigheden. Wat ze dan weer helpt bij hun sollicitaties of het vinden van een opleidingsplek.

HelenaW
03-09-2013 om 14:45
Zielig
Ik vind het wel een beetje zielig voor hem als je hem zo afkapt. Waarom laat je hem niet lekker dromen? En als hij een stageplaats moet gaan zoeken, kun je hem daar op een positieve manier mee helpen door sollicitatiegesprekken te oefenen bijvoorbeeld. Uitleggen dat hij glimlachend een kamer moet binnenkomen, iedereen een hand moet geven en aankijken (dat vergeten pubers nog weleens). Is dat niet aardiger dan hem vertellen dat niemand hem wil?
Wij krijgen ook stagiaires van de medicijnenopleiding van de universiteit (dus slimmer dan je zoon), maar als ik ze een tijdje ken, dan probeer ik degenen die het nodig hebben te helpen met hun sociale vaardigheden. Wat ze dan weer helpt bij hun sollicitaties of het vinden van een opleidingsplek.

Lunette
03-09-2013 om 14:54
Haha
Leuk om te lezen. Jouw zoon is een echte puber, zo te lezen. Die willen van alles maar weten (nog) niet dat je om dingen te bereiken ook iets moet doen. Lekker dat je zo in het leven staat. Het komt allemaal nog wel.

Kaaskopje
03-09-2013 om 22:09
Mijn dochter
wilde vroeger een ding en dat was rijk worden. Ze wist ook dat bij dat rijk een Audi pastte. En afwassen? Welnee, meteen een afwasmachine! Dan vroeg ik: Ben je gelijk zo rijk dat je dat kunt betalen dan? "Ja hoor!" Gevolgd door een lachje, want of dat zo was, wist ze natuurlijk niet zeker.
We zijn inmiddels een stukje verder. Ze werkt al een paar jaar naast school en heeft zelf een rijbewijs bij elkaar gespaard en rijdt in een autootje die haar nog geen 700 euro gekost heeft. Een vreselijk mazzeltje, want eigenlijk had hij veel meer moeten kosten. Ze realiseert zich dat zelfstandig wonen veel geld kost (en blijft dus nog even lekker thuis).
Mijn schoonmoeder reageerde op de wens om rijk te worden altijd hetzelfde. Bijna grommend en spugend "Altijd maar dat geld!" Dat doet ze nog steeds. Waarom is geld toch zo belangrijk voor iedereen, dat stomme geld. Leuk en aardig schoonmoeder, maar het is wel fijn om het te hebben.
Mijn andere dochter heeft ook een droom, een eigen school. Het lijkt erop dat die droom niet uit gaat komen. Ze is gezakt, laatste examen is niet goed gegaan weten we sinds vandaag, en kan dit jaar niet aan de volgende opleiding beginnen. Ik vind het ontzettend sneu. Of het er nu nog van komt is de vraag. Je wilt je kinderen dit soort teleurstellingen besparen, maar ze zullen er toch een aantal in het leven moeten doormaken, daar doe je als moeder niets aan. Dus als je zoon nu denkt dat hij vanalles heel makkelijk voor elkaar gaat krijgen... helaas, hij komt er nog wel achter.

Dalarna
04-09-2013 om 09:17
Hoe ga ik daar mee om?
Ik ga daar niet echt mee om, ga er zeker niet op in zoals jij dat doet. Kinderen komen daar allemaal zelf wel achter en ik vind dat ze op deze leeftijd nog lekker mogen dromen.
Als mijn zoon mij vraagt hoe dit of dat werkt, hoeveel geld daarvoor nodig is en hoe hij aan werk komt geef ik antwoord maar als hij meldt dat dit of dat gaat gebeuren wens ik hem veel succes.
Het is pubereigen, de wereld draait nog om hun als je een zelfverzekerd exemplaar hebt of de wereld stort in als ze totaal niet zeker van zichzelf zijn (en dat wisselt ook nog eens). Laat hem lekker!

Tineke
04-09-2013 om 09:35
Op een andere manier
Ieder mens heeft recht op z'n dromen, en ik zou het eerder zorgwekkend vinden als een puber geen dromen meer heeft. Dus in die zin: laat hem, en zie het als gezond.
Maar tegelijkertijd is er iets anders aan de hand: je zoon heeft geen idee van bijv. geld. Ik neem aan dat er op PRO veel tijd besteed wordt aan leren omgaan met geld. Ik denk ook dat je daar thuis ook wat mee kunt doen. Ga samen boodschappen doen. Hoeveel denkt hij dat de boodschappen kosten? Of als hij eens avondeten moet kopen, denkt hij dat het lukt voor 7,5 euro? Wat kan dan wel? Of niet?
Krijgt hij zakgeld? Hoe gaat hij daarmee om? Ik weet niet hoe zijn niveau is, maar ik ken PRO-leerlingen die serieus denken dat cassieres het rijkste zijn, zij krijgen immers al het geld van alle klanten.
Dus: lekker laten dromen, maar wel leren met geld omgaan.

Betsie
04-09-2013 om 10:14
Reactie
oke het is dus toch redelijk normaal. Bromvlieg hij is 15. Wat betreft zijn rekenen, Kaatje, daar zijn we al heel erg mee bezig geweest; een tijd lang remedial teaching en zo veel mogelijk praktisch mee laten rekenen in het leven. Maar rekenen is echt zijn zwakste punt; verbaal en met lezen is hij een stuk beter! Haha en dat over die cassieres: hij heeft geen idee van de waarde van geld; maar zijn wereldbeeld is wel wat verder: hij snapt heel goed dat cassieres dat geld zelf niet houden en inmiddels is ook helder geworden dat 'even geld uit de muur trekken' ook enigzins eindig is....
Helena, wees niet bang; zielig is hij echt niet hoor. Ik kap hem niet altijd af; soms ga ik ook juist er wel op in en gezellig mee in zijn fantasietjes en hebben we heel wat lol. Hij kan dan bijv. ook vertellen wat hij allemaal voor mij gaat kopen en doen als hij eenmaal groot is en rijk natuurlijk!
Kaaskopje zo zuur als de oma van je dochter reageren wij gelukkig niet. Maar het is wel hetzelfde idee als bij je dochter: dat idee over rijk worden en tegelijkertijd ergens wel voelen dat het zo gemakkelijk niet is...

rutiel
04-09-2013 om 13:29
Directeur
Nichtje van mij heeft jarenlang op de vraag "wat wil je later worden?", geantwoord: "directeur". Ook toen ze al 15 was. Van welke instelling of op welke manier, dat was haar allemaal nog niet zo duidelijk. Maar dat ze ergens aan het hoofd zou staan, daar heeft ze nooit aan getwijfeld.
Het leuke is: ze is het nog geworden ook
n@nny

skik
04-09-2013 om 15:25
Och kaaskopje
Wat ontzettend sneu voor je dochter zeg, dat ze niet naar de vervolgopleiding kan waar ze al die jaren zo hard voor gewerkt heeft. Weet ze wat ze nu gaat doen?
Skik

Kaaskopje
04-09-2013 om 16:52
Skik
Ze wil nu eerst gaan werken, voor de komende maanden in ieder geval. Ze kan het examen nog een keer doen, maar dat moet ze zelf betalen, ze heeft er dus geen 'recht' meer op binnen de normale regels. De komende maanden zullen moeten leren of ze nog genoeg zin heeft om de opleiding alsnog te gaan doen. Doordat ze dit diploma niet gehaald heeft is haar eindresultaat ook lager dan haar opleiding geweest is. Ze heeft al MBO 2, MBO 3 heeft ze min of meer overgeslagen en voor 4 is ze nu dus niet geslaagd. Een andere mogelijkheid is om het toch over een andere boeg te gooien met een andere MBO opleiding. Het zal een lastige beslissing voor haar worden in ieder geval. Ik ben blij dat ze nu wel meteen actief naar werk zoekt.

skik
05-09-2013 om 09:01
Kaaskopje
Succes gewenst voor je dochter, hopelijk vindt ze snel werk en een manier om haar doel te bereiken, of een nieuw doel. Ze komt er wel, ze lijkt me wel een bikkel!
skik

albana
08-09-2013 om 10:59
kaaskopje???
Heeft ze niet alsnog niveau 3 kunnen binnenhalen??? Hier op MBO van oudste was het zo dat áls je voor niveau 4 niet slaagt je automatisch bij niveau 3 instroomt (zelfde opleiding/richting) alsof je daar al zat. En het jaar erop weer examen doet.Vriendin van oudste zat niveau 4, had de schoolresulaten niet helemaal op orde, deed examen niveau 4. Zakte en deed voor 2 vakken een her op niveau 3 en was toen geslaagd voor niveau 3 met de rest van de resulaten die ze al voor niveau 4 had binnengehaald. Omdat de eisen voor niveau 3 nét wat lager liggen gaan je schoolresulaten omhoog en komen je gemiddelde cijfers net wat hoger te liggen. En het jaar erop ga je weer verder op niveau 4 met dus niveau 3 al binnen. Je blijft dus niet zitten. Maar gaat even tijdelijk een niveau omlaag. Om daarna weer 'verder' te kunnen mét al een diploma op zak. Je studiebeurs loopt dus ook door. Ik herinner me die uitleg ook van ooit de allereerste ouderavond(dat was ook meteen de enige ouderavond). Ik weet dat deze vriendin ook niet de enige is.
Ik ben dus verbaasd dat dat bij jullie niet zo gaat....
groeten albana

Kaaskopje
08-09-2013 om 12:19
Albana
Ik zal het haar vragen. Ze heeft al wel andere ideeën, maar deze heb ik nog niet gehoord Ik weet niet of meespeelt dat ze niet meer leerplichtig is. Ze heeft al een 'startbewijs' in haar mbo 2 diploma. Er is dus geen verplichting vanuit school.

Wilgenkatje-
09-09-2013 om 17:04
succes voor je dochter Kaaskopje
- al is dit een zijpaadje
Ik hoop dat ze een goeie manier vindt om haar doel te bereiken, sterkte, zulke tegenslagen zijn erg vervelend!

Kaaskopje
09-09-2013 om 19:17
Bromvlieg
Dank je wel. Het draadje mag wat mij betreft weer terug naar de eigenaar

-Flupke-
10-09-2013 om 13:17
mijn draad
pimmelepammele puile....
wie zit daar mijn draad te vervuilen???
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.