Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Trainingspakken


Ali

Ali

02-01-2023 om 18:24

Training- en sportkleding is inmiddels (dagelijkse) mode. Net als sneakers. Toen ik jong was, waren sneakers alleen om te sporten. Nu dragen ministers sneakers. Mode verandert, en daarmee ook wat gepast is en wat niet. Jongeren lopen voorop, maken statements, vaak tot afgrijzen van bepaalde volwassenen. Ik voorspel dat over enige tijd trainingspakken geaccepteerd zijn.
Persoonlijk heb ik mijn voor- en afkeuren, ik hou niet van gescheurde spijkerbroeken, of anderszins kapotte kleding. Ik ben mij er sterk van bewust dat een outfit niks zegt over de persoon die erin zit.
Ik weet trouwens niet wat de (voor)oordelen zijn over mensen die trainingspakken of sportkleding dragen. Ordinair? Dom? Tuig? Iets anders?

Het is toch ook heel persoonlijk waar iemand zich (nog) prettig in voelt? Toen ik begin 20 was, had ik veel rokjes ruim boven de knie. Nu zou ik me daar niet meer OK in voelen, maar anders zou ik ze gerust aandoen. Ik heb toevallig een werkgever die er weinig om maalt hoe we erbij lopen, of er is in ieder geval nog nooit iemand over de grens van het toelaatbare gegaan. Ik weet wel van een andere afdeling, waar ze een man gevraagd hebben om in ieder geval T-shirts met mouwen te dragen, omdat mensen het niet fijn vonden om naar te kijken.
De werkgever van mijn dochter had voor Kerst, waarbij ze niet in bedrijfskleding hoefden, de voorwaarden dat ze geen rokjes boven de knie mochten en geen blote buiken. Over haar zeer strakke broek en de 2 cm huid tussen broek en shirt heeft ze echter geen opmerkingen gehad.
Voor school mag de lat wat mij betreft lager. Dat zie ik niet echt als professionele setting. Wel voor de mensen die er werken, niet voor de mensen die er verplicht heen moeten.

Pattie

Pattie

02-01-2023 om 21:26 Topicstarter

ik zie er uiteraard wel op toe dat bij formele zaken mijn zoon wel anders gekleed gaat. Zijn werk in de supermarkt bijvoorbeeld. Of een paar weken terug op schoolgala. Maar dat voelt hij gelukkig zelf ook goed aan. 

Maar inderdaad denk ik dat het mode is. Ik zou zelf niet in trainingspak of joggingsbroek naar school of naar vrienden zijn gegaan toen ik jong was. Maar ik weet dat mijn ouders weer aan mijn kledingstijl ergerden vroeger, en dat ik bijvoorbeeld rookte. Ik had er zelf een hekel aan als ik hierop voortdurend werd aangesproken. Mede daarom zijn wij terughoudend in het voortdurend corrigeren.

Ik zie school wel als een voorbereiding op de professionele setting, ook al is het verplicht. Het is, net als een bijbaantje, een setting waarin je naast allerlei kennis en vaardigheden, ook leert om je te conformeren aan regels die thuis niet gelden en om te doen wat een ander van je vraagt, simpelweg omdat diegene daartoe legitieme macht heeft vanwege zijn functie. 
Het kan natuurlijk zijn dat dat niet bij je past en dan kun je er later voor kiezen om eigen baas/ondernemer te worden of een functie te ambiëren als leidinggevende/directeur waar je veel zelf kunt bepalen. 

En daarbij heeft elke plek andere geschikte kleding en vind ik het niet gek om daar enige eisen aan te stellen, een soort ondergrens dus. En die kan natuurlijk per school verschillen. 

Mijn dochter heeft me van de zomer wel eens gevraagd waarom jongens wel in hun voetbaloutfit naar school mogen en zij niet in haar turnpakje met broekje. 
Mijn antwoord was toen omdat het sportkleding is en dat dat om te sporten is, niet voor naar school of werk. En omdat wij er wellicht andere regels op nahouden als de ouders van die jongens. 

School is wel meer dan een voorbereiding op professionele setting. Waarbij jij MamaE, terecht ook aangeeft dat er in feite lastig voor te sorteren valt op professionele setting omdat die nu eenmaal heel divers kan zijn. 
School is ook (hoop ik dan) een broedplaats van goede normen en waarden, leren hoe en waarmee we op een fijne en respectvolle manier om kunnen gaan met onze wereld, aarde, medemens etc. 
En omdat wij mensen nu eenmaal enorm verschillen is juist dat respect voor diversiteit zo ontzettend van belang om een fijn leven met elkaar te hebben, nu en in de toekomst. 
Smaken verschillen en dat is maar goed ook. Het is ook maar goed dat ik niet normbepalend ben, ik vind juist erg nette en/of formele kleding zelden mooi en dat geeft bij mij juist een bepaald beeld/ vooroordeel. 
Daarbij, al eerder gezegd, jongeren bepalen de toekomst en niet wij. Zij bepalen dan ook bij uitstek het modebeeld, al zeker dat van henzelf. 
School behelst ook een periode van onze kinderen waarin ze leren experimenteren, differentiëren etc etc. 
En als laatste: er is al zoveel groepsdruk momenteel tav uiterlijk. (door social media) Schoonheid en perfectie zijn harde doelen en maakt velen ongelukkig omdat die  doelen natuurlijk meestal niet haalbaar zijn.  
Ik denk dat het veel gezonder is onze jongeren af te remmen op dit vlak. 

Pattie schreef op 02-01-2023 om 21:26:

Mede daarom zijn wij terughoudend in het voortdurend corrigeren.

Ik hoop dat je kinderen beseffen hoe fijn het is dat jullie dat zijn

Pinokkio schreef op 03-01-2023 om 00:51:

Daarbij, al eerder gezegd, jongeren bepalen de toekomst en niet wij. Zij bepalen dan ook bij uitstek het modebeeld, al zeker dat van henzelf.

Mooie post. Ik besefte/herkende dit tijdens mijn tienerjaren echt niet. Het zou zo mooi zijn als we onze tieners hierin empoweren en aanmoedigen, ipv in onze hokjes proberen te proppen.

Maar het een (kledingvoorschriften op school) hoeft het ander (ontwikkelen van eigen voorkeur, een stijl) toch niet uit te sluiten? 
Zeker als er alleen een ondergrens wordt bepaald van wat mag kan er nog heel veel mits het binnen het kader valt. 


  • een korte broek/rok bedekt de billen volledig en ook een stuk van het bovenbeen
  • Een mouwloos shirt heeft zijnaden waardoor het niet mogelijk is dat borsten/ borsthaar zichtbaar wordt bij onverwachte bewegingen
  • Truien/shirts hebben geen aanstootgevende teksten
  • (Religieuze) hoofdbedekking wordt zodanig gedragen dat oogcontact maken ten alle tijde mogelijk is. *
  • Kleding, accessoires en sieraden mogen in drukke gangen geen (eigendommen van) anderen beschadigen

*Dat kan dus in de praktijk betekenen dat hoodies en petten af moeten binnen het schoolgebouw. 

Zo kan je nog steeds je eigen stijl hebben/ ontwikkelen maar kan je misschien niet alles wat je mooi vindt aan naar school. 

Ik denk dat de opsomming die jij geeft voor veel mensen geen discussiepunt is. 

Maar het topic gaat over trainingspakken, in een periode dat athleisure de mode is.

Bakblik schreef op 03-01-2023 om 09:17:

Maar het een (kledingvoorschriften op school) hoeft het ander (ontwikkelen van eigen voorkeur, een stijl) toch niet uit te sluiten?
Zeker als er alleen een ondergrens wordt bepaald van wat mag kan er nog heel veel mits het binnen het kader valt.


  • een korte broek/rok bedekt de billen volledig en ook een stuk van het bovenbeen
  • Een mouwloos shirt heeft zijnaden waardoor het niet mogelijk is dat borsten/ borsthaar zichtbaar wordt bij onverwachte bewegingen
  • Truien/shirts hebben geen aanstootgevende teksten
  • (Religieuze) hoofdbedekking wordt zodanig gedragen dat oogcontact maken ten alle tijde mogelijk is. *
  • Kleding, accessoires en sieraden mogen in drukke gangen geen (eigendommen van) anderen beschadigen

*Dat kan dus in de praktijk betekenen dat hoodies en petten af moeten binnen het schoolgebouw.

Zo kan je nog steeds je eigen stijl hebben/ ontwikkelen maar kan je misschien niet alles wat je mooi vindt aan naar school.

Een joggingbroek voldoet aan alle voorschriften, dus iedereen die vindt dat dat niet kan op school baseert de mening puur op smaak en vooroordelen. 

Lieveheersbeest schreef op 03-01-2023 om 09:44:

Ik denk dat de opsomming die jij geeft voor veel mensen geen discussiepunt is.

Maar het topic gaat over trainingspakken, in een periode dat athleisure de mode is.

De originele vraag ging over trainingsbroek/pak. Later werd er gezegd dat kledingvoorschriften de ontwikkeling van pubers in de weg zouden zitten en ik ben van mening dat dat niet zo hoeft te zijn.  In een kledingvoorschrift zou je ook nog op kunnen nemen dat sportkleding alleen nog gedragen mag eigen op sportdagen.

Pief schreef op 03-01-2023 om 09:57:

[..]

Een joggingbroek voldoet aan alle voorschriften, dus iedereen die vindt dat dat niet kan op school baseert de mening puur op smaak en vooroordelen.

Voldoet aan mijn voorbeeld van kledingvoorschriften. Een school die die trainingspakken kwijt wil zou er nog regels aan kunnen toevoegen. 

Bakblik schreef op 03-01-2023 om 10:03:

[..]

De originele vraag ging over trainingsbroek/pak. Later werd er gezegd dat kledingvoorschriften de ontwikkeling van pubers in de weg zouden zitten en ik ben van mening dat dat niet zo hoeft te zijn. In een kledingvoorschrift zou je ook nog op kunnen nemen dat sportkleding alleen nog gedragen mag eigen op sportdagen.

Veel van mijn leerlingen is voor een uniform op school, en dan als beste voorstel een hoodie met schoollogo en bijpassende lekkerzittende broek, een sportlegging of trainingsbroek😂

Ali

Ali

03-01-2023 om 10:44

Bakblik schreef op 03-01-2023 om 10:03:

[..]

De originele vraag ging over trainingsbroek/pak. Later werd er gezegd dat kledingvoorschriften de ontwikkeling van pubers in de weg zouden zitten en ik ben van mening dat dat niet zo hoeft te zijn. In een kledingvoorschrift zou je ook nog op kunnen nemen dat sportkleding alleen nog gedragen mag eigen op sportdagen.


Het punt is dat sportkleding niet alléén sportkleding meer is, maar ook dagelijkse kleding. Het verandert, net als sneakers en spijkerbroeken nu ook dagelijkse kleding zijn geworden.

Want wie bepaalt dat ‘sportkleding’ alleen voor sport is? Ouderen, volwassen! De jongeren denken daar duidelijk anders over. En daarbij: het is niet (te) bloot, niet kapot.

En geef ze eens ongelijk, de jongeren, het zit natuurlijk superlekker 😉

Eerste jaar MBO zie ik veel trainingspakken. Tweede jaar zijn er nog een paar met zo' n pak in de klas. Zolang jongeren beseffen dat ze bij sommige gelegenheden beter geen sportkleding kunnen dragen vind ik het prima dat ze sportkleding dragen. Wanneer liever geen trainingspak: tijdens sollicitaties en het zoeken naar een stage. 
Wanneer niet toegestaan: tijdens praktijkexamens bij de externe examen organisatie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.