Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tussenjaar na havo

Wie heeft ervaringen met een kind dat na de middelbare school een tussenjaar heeft genomen, deels of helemaal in het buitenland? Mijn dochter is zich aan het orienteren. Het lijkt me leuk om wat verschillende ervaringen te horen, van au pair tot boerderijwerk tot...Ze is zeventien als ze eindexamen doet, dus dat beperkt de mogelijkheden misschien iets.

Loeske77

Loeske77

20-12-2020 om 12:52 Topicstarter

Pas in 2022

...dus tegen die tijd is er hopelijk corono-wise een stuk meer mogelijk. Zitten nu in de brainstormfase

vlinder72

vlinder72

20-12-2020 om 13:12

Mijn zoon is een jaar naar een highschool in Australie gegaan. Hij woonde in een gastgezin en ging naar een highschool in Queensland. Helaas moest hij eerder terugkomen door Corona maar hij heeft een topjaar gehad. Hij is dit jaar begonnen omet een HBO opleiding.

Een vriend van hem ging ook naar een highschool maar dan in de VS. Hij zat in Arizona en heeft het daar ook naar zijn zin gehad.

Ik vind het een aanrader. Hij is veel zelfstandiger terugkomen . Zijn Engels is nu ook goed. En hij heeft nu zoveel vrienden die overal wonen (op die school zaten veel meer internationale studenten)

Yes

Mijn dochter heeft na haar havodiploma een tussenjaar genomen. Ze was in de vierde en vijfde niet naar open dagen geweest, had geen idee wat ze wilde. Ze wist eigenlijk alleen zeker dat ze niet naar het hbo wilde, maar uni was natuurlijk geen optie.

Aanvankelijk wilde ze op reis met een vriendin, maar dat bleek toch meer de soul searching journey van vriendin te zijn (naar het land van haar vader) dan die van dochter. Dochter heeft toen een baan gevonden bij een winkel waar ze het erg leuk heeft gehad, veel heeft geleerd en vrienden voor het leven aan overgehouden heeft.

Met kerst was ze eruit, ze wilde per se naar de uni. Ze heeft zich toen meteen voor drie vwo vakken staatsexamen opgegeven, heeft boeken besteld, is vijf maanden hard gaan leren en heeft ze alledrie gehaald. Het jaar daarop wilde ze op het vavo de andere vijf vakken in één jaar doen. Da's niet helemaal gelukt, het bleek voor de vakken die haar toch al niet zo lagen (wiskunde en economie) te pittig om die 2-in-1 te doen na een een pauze van een jaar sinds haar diploma. De rest heeft ze wel gehaald en daarmee had ze genoeg relevante vakken op A level dat ze naar een uni in de UK kon gaan. Daar is ze inmiddels tweedejaars en dolgelukkig.

skik

Ik lift even mee

Zoon is weliswaar vwo'er, maar jarig in oktober en hij heeft een klas overgeslagen, dus als hij meteen door zou gaan naar de uni is hij nog net geen 17 in de introductieweek.
Mij lijkt een tussenjaar een goed plan, dus ik lees graag mee.

Groeten,

Temet

Skik

Heeft je dochter een beurs? Studeren in het VK is nogal duur, toch?

Groeten,

Temet

Wilma

Wilma

20-12-2020 om 15:53

Tussenjaar

Een jaar er tussenuit en weten dat je daarna die ene studie of iets waarvan je precies weet dat je het gaat doen maakt een tussenjaar iets voor au pair of een boerderij in een ander land lijkt mij. Als je kind het nog niet weet zou ik wat doelgerichter te werk gaan. Verschillinde cursussen, open dagen, verschilende baantjes etc. Met een doel: wat wil je na een jaar weten/bereikt hebben? Mijn dochter doet het zo. We praten regelmatig bij om te zorgen dat het geen hangjaar wordt waarna ze alsnog hier blijft hangen en niet weet wat ze doet of wil.

Temet

Nee en ja. Ze leent een godsvermogen om de 10.000 euro collegegeld te betalen. Maar dat verdien je als antropoloog zo terug natuurlijk )

skik

Vicky

Vicky

20-12-2020 om 18:39

Onbedoeld

Hier onbedoeld een tussen(bijna)jaar. Mijn dochter kwam er na de herfstvakantie achter dat ze de verkeerde studie heeft gekozen, en is gestopt. En de volgende studie start pas eind augustus. Omdat ze net een periode van maanden vrij achter de rug had (eindexamenjaar in coronatijd) waarin ze bijna niks heeft gedaan, wil ik dat ze nu wel iets doet. Ze doet 2 dagen per week vrijwilligerswerk en volgt vanaf februari een keuzevak in de richting die ze als volgende studie wil doen. Kan ze meteen kijken of die richting wél de juiste is.

tussenjaar dochter

Dochter is na haar VWO (ze was toen net 17) een jaar naar Brazilië geweest met AFS. Een gewoon high school jaar waar ze nog steeds de beste herinneringen aan heeft.
De band met haar gastgezin en haar vrienden daar is nog steeds enorm hecht - zelfs na 5 jaar. Maar wat het haar vooral heeft opgeleverd is dat ze enorm zelfstandig en wereldwijs is geworden. Dat heeft haar geholpen in haar studie, waarin ze ook veel internationale ervaring heeft ingebouwd. (Ze heeft haar master uiteindelijk helemaal in het buitenland gedaan en werkt nu ook in Brussel/Parijs)

Ik zou juist geen high school jaar in een Engelstalig land aanraden (vaak ook hele dure bestemmingen) maar juist een land waar je de taal nog niet kent. Engels verbetert sws ook omdat het een hulpmiddel is bij de eerste communicatie. Voordeel van andere bestemmingen is dat ze ofwel goedkoper zijn of dat er een beurs mogelijk is.

Triva

Triva

23-12-2020 om 12:04

maar

wie betaalt die beurs en waarom zouden we beurzen geven aan 17jarigen uit een westers land om in een 'armer' land een jaar te studeren? Is het niet verstandiger om die beurzen uit te delen aan 17jarigen in het land zelf die het niet kunnen betalen?

Vicky

Vicky

23-12-2020 om 12:11

Triva

Dat zijn andere potjes.

Risico's

https://www.reisgraag.nl/vakantie-brazilie/reisadvies-brazilie-veilig-vakantieland

Het lijkt me een stuk spannender dan dat we er een halve eeuw geleden tegenaan kijken.

Ik vond mijn internationale stages best stoer maar of het nou zo veilig is en of je dat wil voor je kinderen.
In 'mijn' tijd waren er nogal wat jonge mensen van mijn studie in verre buitenlanden slachtoffer van diefstal en verkrachting, hersenmalaria, bomaanslagen en militaire intimidatie.

Nou zal het schelen als je je van de compound naar je school beweegt, maar ik zou me wel zorgen maken.

Ook als ze naar Amerika zouden gaan overigens. Hangt er een beetje vanaf waar.
Ik ken een aantal jongeren die, nog niet zo lang geleden, 'veilig' uit Amerika zijn teruggekomen.

Triva

Triva

23-12-2020 om 12:15

Vicky

Dan ben ik het niet eens met die potjes en waar dat naar toe gaat. Zoiets betaal je zelf, ik zou mij doodschamen als ik daar, met een beurs, een jaartje zit.

Vicky

Vicky

23-12-2020 om 12:26

Triva

Tja, ik vermoed dat degene die de beurzen verstrekt, zelf wel bepaalt wie er voor in aanmerking komt. Daar heb jij niets over te zeggen.

Maar het staat je natuurlijk vrij om zelf een bijdrage te leveren aan arme studenten in ontwikkelingslanden. Er zijn er genoeg, dus leef je uit.

beurzen

Die beurzen komen uit een beurzen fonds van de organisatie zelf. En die worden over de hele wereld verdeeld. Dus dat betekent dat een aantal Nederlandse jongeren met ouders die een inkomen onder de 45000 per jaar hebben ook een kans hebben op een dergelijk highschool jaar. Niet iedereen krijgt dus een beurs en de beurs is nooit volledig maar kan enorm helpen. En ook jongeren in die andere landen kunnen van een beurs van AFS gebruik maken indien nodig. Juist om ervoor te zorgen dat de programma's toegankelijk zijn.

Doordat je bij een lokaal gastgezin zit, leer je snel genoeg wat al dan niet veilig is in je lokale omgeving. (dat geldt natuurlijk ook voor de uitwisselingsscholieren die hier komen op zo'n zelfde manier. Wij hebben zelf een paar uitwisselingsscholieren van AFS in huis gehad en die mochten van ons ook niet s nachts alleen naar huis fietsen) Je wordt door de organisatie uiteraard niet in een onveilige omgeving geplaatst. Ik kom zelfs al sinds 1985 in bv Paraguay en zou daar mijn kind met een gerust hart heen laten gaan. Juist in zo'n beschermde setting als een high school jaar waarin ze van alle kanten begeleid worden.
Met een rugzak langs hostels trekken, voelt voor mij juist weer een stuk onrustiger - dat is wat de meeste klasgenoten van dochter in hun tussenjaar deden.

Maar als Zuid Amerika onveilig voelt - dan zijn er landen als Zweden, Finland, Italie, Portugal, Servië. Er zijn zoveel opties.

Mees

Mees

23-12-2020 om 19:12

Hier verschillende ervaringen

Mijn dochter heeft certificaten (soort BHV en basale kennis ed) gehaald om op super-jachten te mogen werken en heeft vervolgens in Zuid-Frankrijk werk gevonden in die industrie. Dat gaat nu natuurlijk niet met Corona, maar ze heeft een super gaaf jaar gehad!

Mijn neef heeft een 10daagse opleiding tot snowboard leraar gedaan en is daarna 1 seizoen snowboardleraar geweest.

Een nichtje heeft een jaar in de horeca in Nederland gewerkt.

Een neef is zelf Russisch gaan leren en veel gaan schaken.

Nou ja, om aan te geven dat er veel mogelijk is (zonder Corona). Onze dochter moest wel een plan A, B en C hebben voordat wij akkoord gingen. Een jaar bankhangen en feesten was geen optie voor ons. Er móest vooraf een zinvolle invulling gevonden zijn.

De hier boven genoemde jongeren wilden allemaal niet direct gaan studeren én uitzoeken wat ze eventueel zouden studeren. Inmiddels studeren ze allemaal of zijn ze inmiddels bijna afgestudeerd.

Loeske77

Loeske77

23-12-2020 om 19:23 Topicstarter

Leuk

Leuk om zoveel verschillende reacties te horen. Het gaat me inderdaad om een zinvolle invulling en ervaring opdoen, op welke manier ook.

ervaring tussenjaar

Hier goede ervaringen met een half tussenjaar.

Onze dochter wilde naar de Hotelschool in Maastricht, maar moest daarvoor een 2e taal op A2 niveau hebben. Ze had geen talen naast Engels bij eindexamen Havo.

Is toen eerst een ruime maand naar de UK geweest voor taalcursus Engels, daarna 3 maanden naar Spanje.

Heeft haar Engels goed verbeterd en een goede basiskennis Spaans opgedaan. Maar ook heel veel zelfstandiger en volwassen terug gekomen. Ze was ook 17 toen ze ging en heeft veel geleerd. Veel internationale vrienden, maar ook een ruimere blik op de wereld en bredere interesse.

Zeker geen spijt van haar keuze.

Hier 2 kinderen die een highschool year hebben gedaan. De een na afloop van de havo, de ander tussen VWO 4 en 5 in. Oudste ging via EF naar de Verenigde Staten, jongste ging via AFS naar Zuid-Amerika (vanwege herkenbaarheid noem ik niet alle details). Hij moest vanwege corona al na 7 maanden terug naar huis, wat natuurlijk erg jammer was. 

Ze hebben beiden een compleet andere ervaring gehad. Naar de VS gaan is makkelijker: je kunt je direct goed redden en je komt in een westerse cultuur terecht (hoewel die toch echt wel verschilt met de Nederlandse). Voordeel is ook dat high schools een uitgebreid programma aan naschoolse activiteiten bieden. 

Kind dat naar Zuid-Amerika ging, heeft het een stuk lastiger gehad. Sprak nog geen Spaans (hoeft ook niet), dus de eerste maanden is communiceren echt een uitdaging. Dat maakt het moeilijker om vrienden te maken en dingen te begrijpen, bijvoorbeeld op school. Ook de cultuur (gezinsleven, omgansgvormen, geloof, schoolleven, eigenlijk alles) was een grote overgang. Niet altijd makkelijk, maar wel een ervaring voor het leven! En zo grappig om je kind opeens in het Spaans te horen ratelen

Ik vind zo'n tussenjaar echt wel een aanrader voor pubers. Wel belangrijk om er realistisch in te gaan: het is echt niet alleen rozengeur en maneschijn. Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat er geen goede match is tussen kind en gastgezin en een kind moet verhuizen (zoals bij mijn jongste, dat was best ingrijpend). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.