Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Uitgaan en thuis komen

Gesprek gisteren met een andere ouder. Hier vinden wij het na het uitgaan altijd het 'allerbelangrijkste' dat ze niet 'alleen' naar huis gaan. Liever gaan ze op een zelf verkozen tijd mét iemand dan op een door ons opgelegde tijd en dan alleen. Zelfs als dat later is dan wij in ons hoofd hadden. Meestal proberen wij dat met wat jongere pubers af te stemmen met de andere ouders of met pubers zelf. Thuiskomtijd is afhankelijk van de thuiskomtijd van de anderen dus...waar ze mee mee kan fietsen.
Gisteren een feestje....en 1 andere ouder (woont in straat) wilde per se een bepaalde tijd kind in huis hebben. Jongste en vriendin wilden later,met groepje thuis komen. Alle kinderen uit groepje mochten blijven tot eind (ging om half uur). Uiteindelijk omdat de rest langer 'mocht' gingen ouders kind ophalen...
Eigenlijk waren de ouders teleurgesteld dat jongste en vriendin niet 'eerder' naar huis moesten komen, zodat ze samen hadden kunnen komen. Dat lieten ze wel 'doorschemeren'. En die tijd vonden zij de maximale thuiskomtijd.
Jongste heeft er meer dan genoeg van om zich altijd maar 'eerder' los te maken van de groep enkel en alleen omdat buurmeisje altijd 'zo vroeg' naar huis moet. Soms passen wij ons aan en zeggen dat jongste ook eerder naar huis moet, maar soms ook niet. In dit geval ging het om een 'feestje' met begin en eind tijd. Er gingen meer kinderen/pubers...allemaal samen...en eigenlijk vinden wij dat 'samen' gaan en op je vriendinnen letten en ze zeker niet alleen laten gaan belangrijker dan een door ons gestelde thuiskomtijd. En als hele groep je aanpassen aan 1 kind altijd is toch ook een lastige kwestie. Dan wordt het de ene helft of de andere helft (nou ja opgelegd door 1 ouderpaar), groepje doormidden.
Oudste hebben wij dat er ook goed ingeprent. Die komt ook nu ze 19 is écht niet alleen naar huis. Ze slaapt of met vriendinnen hier of bij vriendinnen of 'laat zich brengen' (door wie zich maar aanbied, aardige jongen b.v.). Onze eerste vraag na uitgaan is buiten hoe het was dan ook met wie ben je naar huis gefietst?
Jongste is gisteren ook nog meegefietst met nog 3 anderen met 1 meisje dat de 'andere kant' op woont zodat ze niet alleen hoefde.
Wat vinden jullie belangrijk i.v.m. thuiskomen na uitgaan? Tegelijk met de rest (ook i.v.m. veiligheid) of een vaste thuiskomtijd?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

29-12-2012 om 10:50

Samen uit, samen thuis

ook al is dat om 4.30 of zelfs nog later/vroeger.

Ik vond het waardeloos want zelf sliep ik zo'n nacht ook maar zeer matig, maar dat was wel de afspraak.

Zoon mocht van mij met 16 eens per maand uit (tot zo laat dan dus he, met de hele groep naar de stad), andere weekendavonden was hij gewoon met vrienden iets doen bij iemand thuis of op de voetbal, dan was hij voor 0.00 terug. Met 17 werd het wat vaker, maar nooit elk weekend.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2012 om 13:07

Ook

samen uit samen thuis. Liever een vermoeide dochter dan een aangerande dochter.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2012 om 13:11

en aan de hoeveelheid per maand was geen limiet gesteld.
Mijn oudste dochter komt elk weekend laat thuis. Ze zit met haar 'matties' tot diep in de nacht gezellig bij elkaar in het scoutinggebouw. De jongste gaat niet elk weekend uit. Ze zijn boven de 18, maar dit was voor 18 jaar ook al zo.

rosa

rosa

29-12-2012 om 13:16

Ook

Een eindtijd is ondergeschikt en als het nodig is dat het eigen kind eerder naar huis moet (bijv. vanwege activiteit volgende dag) dan maar zelf ophalen.
Hier een 18 jarige die veel uit is tot soms heel laat, maar zich altijd laat brengen door iemand. Lukt dat niet, dan kan ze mij altijd bellen. Of ze blijft tot het weer licht is, maar in de winter is dat lastiger

Merel

Merel

29-12-2012 om 14:17

Zelfde

Hier ook, samen uit samen thuis. Al is dat later dan ik in mijn hoofd had, geen haar op mijn hoofd die haar alleen laat fietsen of dat ze de hele vriendengroep moet overhalen om eerder naar huis te gaan.

albana

albana

31-12-2012 om 09:50 Topicstarter

Gelukkig

Ik dacht al dan het aan 'ons' lag...en begon te twijfelen over ons 'beleid' in dit soort dingen. Man niet trouwens, ik ben altijd diegene die dan twijfelt....

Het is ook gewoon lastig. Jongste gaat heel vaak alleen met buurmeisje omdat ze natuurlijk niet ver van elkaar wonen en ook nog 's vriendinnen zijn. Dan fietsen ze b.v. naar afgeproken plek en gaan dan met nog wat anderen 'iets' doen.Dan moet ze zich ook al aanpassen...en weet heel goed dat ze van ons best langer had mogen blijven. Ook al zeggen we n.a.l. van buurmeisje dat zij ook die tijd thuis moet zijn. Altijd eigenlijk mag de rest wel langer blijven. Maar oke daar kan jongste nog wel overheen komen en dat samen uit, samen thuis en dan in dit geval enigzins vroeger dat snapt ze wel, die redernatie en ze wil zelf toch ook met buurmeisje, dus is dit het gevolg. Maar er zijn ook keren dat ze écht met een ander gaat. Zoals nu...vriendin bleef hier slapen en buurmeisje haakte pas later bij het groepje in, toen de afspraken over het slapen al gemaakt waren. Dan vind ik niet dat zij moet aanpassen. Buurmeisje kan ook een keer aanpassen vind ik (of haar ouders, ook goed). Maar daar is nooit sprake van, het moet altijd jongste zijn die vroeger komt.

Ik denk dat er ook een verschil is, buurmeisje is de oudste thuis en voor ons is het de jongste. Wij zijn al gewend enigzins aan dat late thuiskomen en afspraken hieromtrent. Ik herinner me wel dat ik het in begin ook moeilijk vond dat thuiskomen van pubers en hoe laat en we er mee geworsteld hebben tot we naar ons gevoel goede afspraken hadden. Nu is dat minder....we kennen het trucje al. Ik denk dat daarom de ouders van buurmeisje zo in spagaat springen en per se die vaste tijd willen vasthouden. Dat moeten ze ook zelf weten, maar ik kan het jongste ook gewoonweg niet verkopen om afspraken die ik eerst oke vond, zomaar weer terug te draaien om buurmeisje. Jongste baalt er soms van..maar niet dat ze dat buurmeisje verwijt. Buurmeisje zelf vind het ook niets. Dat zij altijd als eerste moet.

Maar even afwachten nog tot het volgende dillemaatje....ik denk dat ze toch op een gegeven moment vanzelf wel inzien dat het heel 'anders' is dan zoals de meeste ouders er mee omgaan en ook niet erg handig en praktisch.

Het is gewoon lastig als je met andere ouders van mening verschilt en zeker als de kinderen zoveel met elkaar optrekken en ook nog 's samen thuis komen....

nou ja, komt tijd, komt raad.

groeten albana

oregano

oregano

02-01-2013 om 20:55

Samen naar huis fietsen

is voor mij een voorwaarde. Mijn dochter wordt in maart 16 en kan niet wachten tot ze ook uit mag. Nu gaat ze ook wel eens ergens heen met een feestje maar ik overleg dan altijd met haar hoe laat diegene thuis moeten zijn met wie zij meefietst. of stem dat af met de ouders. Wonen vlakbij en wij wonen vlakbij het centrum vd stad. Maar ze heeft ook een vriendin en die woont in een buitenwijk (die ik zelf nogal onveilig vind om laat heen te fietsen) en die belt dan met haar moeder terwijl ze fietst. Dit lijkt mijn dochter ook wel wat maar voor mij is dit niet voldoende. terwijl je zit te bellen kan er van alles gebeuren en dan zit je op afstand met je telefoon.
Lijkt me heel vervelend als je eea qua tijd niet goed met elkaar kunt afstemmen. En een eindtijd heb ik nog niet in mijn hoofd, straks met 16. Denk zelf aan rond 00.30 dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat met de afstemming of als ze gaat met iemand die niet vlakbij ons woont.
Ik heb zelf niet zoveel zin om zo laat haar nog te gaan ophalen uit de stad. Mijn dochter is enig kind dus ik heb nog niet zoveel ervaring met de tijd.
Albana succes met de afstemming, hopelijk komt het goed! Snap dat het zo op deze manier heel lastig is.
Dus nog geen advies...
Groet oregano

Half 1...

Ik ban bang voor je dat die half 1 niet gaat lukken. Leek mij ook wel een aardige tijd toen mijn dochter nog 15 was. Ondertussen werden al haar vriendinnen 16. Ik hoorde al snel dat ze om ongeveer half 12 weggingen op de fiets naar de disco/kroeg in het naburige stadje waar ook hun middelbare school is. En dan kwamen ze met zijn allen om 3 uur weer terug fietsen zodat ze om kwart voor 4 zo ongeveer weer thuis waren....
Mijn dochter die als laatste van haar vrienden en vriendinnen 16 werd ging direct in dit patroon mee. Ik had nooit gedacht dat ik dat goed zou vinden. Maar ik vind het dus goed. Als ze maar met zijn allen fietsen, meestal zo'n 8 jongens en meiden.

oregano

oregano

02-01-2013 om 21:41

Oei mach

Ik was daar al bang voor...Tja eerste en enige dochter....Ik was de oudste en moest ook altijd het vroegste thuis zijn, veel eerder dan mijn zussen. Ik zal peoberen me niet te beschermend op te stellen, want die neiging heb ik wel.

roos

roos

03-01-2013 om 13:29

Afspraken maken met ouders

Als de jongste op stap gaat,wordt er ook altijd op voorhand afgesproken hoe en wat.Meestal zijn ze met een groepje van 3-4 meisjes,maar hier is het niet mogelijk om met de fiets in't donker heen en weer te rijden,omdat de afstand meestal té ver is.We wonen in een klein afgelegen dorpje waar nauwelijks wat te doen is voor de jeugd,dus ze moeten het al in een ander dorp of stad gaan zoeken.Lijkt me dus een beetje te riskant om hen meer dan 20km alleen 's nachts te laten fietsen.
Ik spreek altijd af met de andere ouders,wie brengt,wie gaat oppikken,welk uur ze thuis moeten zijn.De meesten krijgen een vast uur (2 u) en wanneer er eentje of meerdere zijn die langer blijven of vroeger naar huis moeten,dan worden ze gewoon afgehaald door hun ouders.
Maar meestal heeft iedereen een vaste thuiskomtijd,zodat het niet al te ingewikkeld wordt.
Ik vind het ook wel belangrijk dat dochter niet alleen achterblijft op fuif,terwijl de andere reeds naar huis zijn.Dus spreken de vriendinnen op voorhand af hoe ze't doen.

Hier fietsen ze dus wel

ongeveer 12 km. Ik maak geen afspraken met andere ouders. Ze meiden en jongens regelen het zelf.
Omdat er vanuit ons dorp altijd veel meer fietsen 's nachts vind ik het ook goed. Meestal een groepje jongens en meiden, soms van verschillende leeftijden. Maar het dorp kent elkaar en ze gaan samen terug als de kroeg dicht gaat om 3 uur.
Als ze hier in het dorp naar de soos gaan, zorgt mijn dochter ook dat ze niet alleen terug hoeft te lopen. Is maar 400 meter, maar ze vindt het niet fijn. Soos gaat om 1 uur dicht, dan gaan ze met zijn allen weg.

Tot hoe laat alleen?

Mijn dochter van 16 is niet zo dol op stappen, maar moet wel eens 's avonds over straat, bijvoorbeeld van/naar de manege, bijvoorbeeld tot 22:00 uur. Niet altijd woont er dan iemand van haar vriendinnen direct in de buurt.
Tot hoe laat laten jullie je kind alleen fietsen, tot welke leeftijd haal je op?

Ik was overigens 18 toen ik in de stad kwam wonen waar we nu ook wonen en fietste ik wel 's avonds alleen over straat en helemaal veilig was het toen ook niet...

Tonny

Tonny

03-01-2013 om 22:37

Zelfstandigheid en gezond verstand

Helemaal veilig bestaat niet. Er kan altijd een dag komen waarop je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats blijkt te zijn. Daar kun je niet precies een tijdstip aan plakken. 100 procent bescherming kun je niet bieden. Veel belangrijker is het dat je kind zelfvertrouwen opbouwt en leert wat verstandig is en wat niet.

Misschien woont je dochter over twee jaar ook op kamers. Dan kun je haar niet meer halen en brengen...

koffiekwast

koffiekwast

04-01-2013 om 14:35

@oregano - en 00.30 uur

Ik vrees dat dat in de stad waar ik denk dat jij woont 00.30 uur geen optie gaat zijn.
In het begin dacht ik ook dat dat een mooie tijd was - maar het uitgaansleven concentreert zich mede op de grote studentenpopulatie en het is voor middernacht ook gewoon extreem rustig in uitgaansgelegenheden.
Wij hebben de grenzen verlegd - en hanteren de regel "met zn allen uit en thuis". Omdat we zelf in een dorp wonen betekent dat dochter vaak logeert bij klasgenoten en ze dus samen fietsen (ook naar die vervelende buitenwijken - gaat al meer dan een jaar heel goed). En heel af en toe mogen ze ook de eerste trein naar huis nemen als ze met een groep zijn, en dan bij ons in het dorp slapen.
Tot nu toe gaat dit bij ons erg goed - dochter mocht vanaf de 4e klas uit (zit nu in de 5e) en profiteert ook nog van het feit dat ze 15 is en dus een extra stok achter de deur heeft om alcohol te weigeren.

oregano

oregano

04-01-2013 om 15:23

Inderdaad, veel te vroeg 00.30...

Ik heb dit eens even besproken met dochter en gevraagd hoe laat haar vriendinnen thuis moeten zijn , paar vriendinnen zijn al wel 16 en gaan dus al wel uit. Waarop ik hoorde dat ze meestal rond 03.30 thuis moeten zijn..Ik zal dit ook nog eens met de ouders bespreken met wie ze dan zal fietsen of dit idd klopt, ik vind dit nl wel erg laat. Maar ik vind het belangrijker dat ze samen fietsen dan dat zij in haar eentje eerder naar huis moet.
Groet oregano

Koffiekwast enoregano

Hier zou je dochter met 15 jaar gewoon niet binnen komen. Er is altijd controle in de bars en discotheek waar ze heen gaan in ons provinciestadje. Minimaal 16 en een ID bij je, anders kan je weer naar huis. Mijn dochter werd als laatste van al haar vrienden en vriendinnen 16, dat was een vervelend jaar wat betreft uitgaan. Iedereen mocht, maar zij niet. Ik had het best wat eerder goed gevonden en vond het best sneu zo. Maar goed, wet is wet.
In de studentenstad hier in de buurt zijn heel veel kroegen en discotheken pas met 18 toegankelijk. Daar gaan ze dus ook niet heen, zou ook nog weer verder zijn met fiets en trein.
Oregano, je went er vast wel aan. Ik had ook nooit gedacht dat ik 4 uur thuis normaal zou gaan vinden. Maar aangezien ik zeker weet dat ze met zijn allen fietsen, waaronder een stel heel verantwoordelijke jongens die rustig om 4 uur 's nachts nog 5 km om fietsen om te zorgen dat er niemand een eenzaam stuk alleen moet vertrouw ik het.

Inderdaad

Zoon heeft mij pas gerustgesteld als hij mij meldt hoe hij dat met vrienden gaat regelen. En wat hij doet als ze pillen of harddrugs aan gaan bieden. Zoon gaat vannacht naar een danceevent met vrienden. 16+ inderdaad en het begint pas om 23.00 uur. Er komen er waarschijnlijk ook een paar slapen, des te veiliger als hij in de vroege uurtjes naar huis komt. Gelukkig letten ze goed op elkaar.

oregano

oregano

04-01-2013 om 17:10

Ja, nog even wachten tot maart

daarom mag ze nu wel af en toe in het weekend nd bios met vriendin en dan weer naar huis. Want ze is immers nog geen 16 dus ik wil niet dat al echt uitgaat. Geen idee hoe streng ze hier in de stad zijn...

koffiekwast

koffiekwast

04-01-2013 om 17:14

@mach

Ik ging er inderdaad vanuit dat dochter en vriendinnen niet binnen zouden komen. Kennis bij de lokale atletiekclub - in zijn vrije tijd dj - had dat ook stellig beweerd.
Het tegendeel is waar - niet alleen komen ze met het grootste gemak in 16+ gelegenheden - ook 18+ is niet altijd onmogelijk.
(en we hebben het hier over de meest noordelijke studentenstad van het land).

In het begin vond ik dat ik me daar druk over moest maken, maar ik ben van mening veranderd. Toen ze wat jonger was is ze een paar keer met een vriendinnetje naar een soos in een naburig dorp geweest waar veel jongeren komen - soms amper 12 jaar oud. Alle keren dat ze daar was is ze geconfronteerd met heel veel drankgebruik in alle leeftijdsgroepen (oudere kinderen waren maar al te graag bereid dit aan de bar te kopen voor de kleintjes), geweld, politie, ongepast gedrag van knullen etc.
In de stad heeft ze daar veel minder last van dus ik laat haar daar tegenwoordig met alle plezier heen gaan.

Koffiekwast

haha, we hebben het over dezelfde studentenstad! Mijn dochter is wel eens geweest, werd toen prompt gecontroleerd. Ze is 16, maar klein. Misschien is dat aanleiding tot eerdere controle. Overigens is het in de stad echt niet altijd veilig! Mijn neven en nichten studeren daar en maken wel het een en ander mee. En je moet wel weten waar je met zijn allen naar toe gaat en waar je loopt om 4 uur 's nachts.
In ons provinciestadje waar ze naar school gaan, is de controle nog strenger. Daar wordt echt iedereen gecontroleerd! Ik vind het best. En daar gebeurt eigenlijk nooit iets geks in de nacht. Wel soms onrust na sluitingstijd. Maar onze pubies moeten direct vertrekken als de boel dicht is.

koffiekwast

koffiekwast

04-01-2013 om 19:22

Mach

Ik had al zo'n vermoeden dat we bij elkaar in de buurt zaten - en uiteraard weet ik dat er zeker af en toe wat gebeurd. Het is en blijft een grote stad. (ben ook altijd blij als ik een sms krijg dat ze "binnen" is.) Die van ons was vroeger ook een kleintje maar het lukt haar blijkbaar om zich toch een bepaalde houding aan te meten als ze langs de portier moet. Op uitwisseling in Spanje was het voor haar veel lastiger om echt uit te gaan - maar ze zat daar een klas lager en haar klasgenoten waren ook 15 dus ze vond dat minder erg. Maar hier wil ze wel graag bij haar oudere klasgenoten horen. En tot nu toe gaat ze erg goed om met haar "vrijheid".
Wij wonen ten noorden van de stad in een leuk dorpje maar met een wat minder uitgaanspubliek (zoals boven beschreven) - vandaar de keuze voor de stad. Maar ik ken jouw omgeving van 1 van onze uitwisselingsscholieren en kan me voorstellen dat het daar prima te doen is.

Goh

Grappig. Hoe denk je te weten waar ik zit? Maakt ook niet uit, school staat in V, klopt dat met wat je denkt?

koffiekwast

koffiekwast

04-01-2013 om 19:56

Ken v erg goed - ooit in w gewoond

er zijn in de provincie maar een paar provincieplaatsjes met een eigen middelbare school tegenwoordig...

Er zit 1 bij ons in de buurt - nog 2 een eind verderop. Dus de keuze buiten de stad is beperkt.

Kwam er vroeger veel - logeren bij opa en oma.

Haha, wel erg ot

Inderdaad dus.
Is een heel prettige school en een leuke plaats voor pubers.

onbekend

onbekend

05-01-2013 om 12:15

Ervaring

Mijn zoon (18+) gaat veel uit in de noordelijkste studentenstad. Zijn ervaring is, dat meisjes, vooral leukuitziende, overal binnenkomen, zelfs als ze 14 zijn. Mijn zoon van bijna 16 wil ook wel eens met zijn broer mee, maar wordt overal geweigerd.

oregano

oregano

05-01-2013 om 12:32

Zelfde stad

Wat leuk al die noordelijke OOL-ers!
Wij wonen in die noordelijke studentenstad, vlak bij het centrum. De vriendinnen van mijn dochter die al 16 zijn gaan liefst uit in de bekende beachclub in de stad. Gisteren hadden we het er nog even over nav haar vraag of ze s'avonds nd bios mocht en daarna nog even wat drinken met vriendinnen (ze drinkt geen alcohol, behalve tot nu toe met oude en nieuw en paar keer heeft ze me verteld dat ze een Jiils had gehad, ze weet dat ik het er niet mee eens ben maar vind het wel goed dat ze hier eerlijk over is. Bovendien is ze vrij verstandig dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit wel wat los zal lopen en ben elf niet zo van zero tolerance, maar dat ie even wat een ander onderwerp). Ze zijn na de film nog even naar een cafe met de 3 zussen geweest en was om half 1 thuis. Ik vroeg toen wat de toegangsleeftijd eigenlijk is van die beach club discotheek wat the place to be is voor haar vriendinnen. 18 jaar blijkt dus....Maar kennelijk 0 controle want al haar vrienden die wel 16 zijn gaan daar heen.En nog een cafe ois welke Ome Ko heet schijnt ook erg populair te zijn, die beachclub ken ik zelf nog wel van vroeger, heette toen anders. En de peperstraat was ik zelf ook ltijd te vinden zo'n 35 jaar geleden, nu hangen er overal camera's en dat vind ik wel prettig, want het is niet altijd even rustig daar volgens mij.
Dus ik denk ook dat ze overal wel binnen zal komen, ze is wel klein maar lijkt ouder dan haar leeftijd (wat bijna standaard is zie ik ook bij haar vriendinnen met de dikke mascara en de eyeliner...)
Dus ik ben wel blij met dit draadje en dat we er nu samen over praten. Het is inderdaad een studentenstad en hier wordt veel uitgegaan. de weg naar huis is 10 minuten, dus mijn streven is nu samen fietsen en dan op dezelfde tijd thuis als haar vriendinnen met wie ze dan zal gaan.
Groet oregano

Bestaat die nog, de drie gezusters?

leuk! Daar ben ik ook ooit wel vaak geweest in mijn opleidingstijd (25 jaar geleden, slik).
Zoon 16 gaat sinds kort af en toe uit. Gisteren om 3:15 uur thuis, met oud en nieuw 6:00.
Ik vind 3 uur eigenlijk wel oke voor normaal uitgaan. Maar ik heb nu met hem afgesproken dat het voor deze maand wel weer genoeg is, nu eerst maar weer school.

oregano

oregano

06-01-2013 om 13:55

Ja de drie gezusters is nog precies hetzelfde

van binnen. Echt identiek. Alleen vind ik het publiek wel jong daar, maar ja dat was ik zelf toen ook

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.