Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

08-07-2016 om 12:25

Uitjes met /zonder ouders en zelf betalen?

Wij hebben 2 pubers van 16 en 14.

Die van 14 doet graag dingen (zoals naar de film, stad in en lunchen) met ons of een van ons. Dan betalen wij.

Oudste doet veel liever dingen alleen/met vriendinnen, in elk geval zonder ons.

Oudste heeft een baantje en genoeg geld naast haar zakgeld om dingen zelf te betalen. Jongste heeft trouwens op zich ook genoeg geld om dat soort dingen te betalen, maar als we samen gaan, betalen wij.

Wat doen jullie in een dergelijke situatie als een kind niet mee wil (wel mag!). Geven jullie dan toch geld voor de film/lunch om het dan met vriendinnen uit te geven? Of is dat dan maar pech voor oudste? Ze heeft wel eens losgelaten dat ze best geld wil voor leuke dingen om met vriendinnen te doen omdat zij niet met ons meegaat (en we dat dus besparen).

Het speelt nu trouwens wat meer in de vakantie, maar kan zich altijd voordoen. Maken jullie nog onderscheid naar vakantie en door het jaar heen op dit punt?

Nb Wij gaan wel met het gezin op vakantie.

Els

Els

08-07-2016 om 12:43

Geen vergoeding

Nee, de uitjes met ouders en de uitjes met vrienden staan wat mij betreft los van elkaar. Altijd welkom om mee te gaan natuurlijk! En, af en toe kun je kind natuurlijk iets extra's toestoppen.

Niki73

Niki73

08-07-2016 om 12:43

Beide kinderen ongeveer evenveel

Ik organiseer ook af en toe uitjes met één kind (ik heb er ook twee). Ik probeer de uitjes en de kosten een beetje gelijk te verdelen.
Als je met de jongste bent gaan lunchen, en de oudste wil niet ook iets dergelijks met je doen, kun je bijvoorbeeld een keer de film voor de oudste betalen. Als je er duidelijk bij zegt waarom je die keer betaalt en een volgende keer misschien niet, is het duidelijk dat je beide kinderen evenveel gunt.

ik geef soms wel

Ik geef soms wel wat voor een uitje met vriendinnen/vrienden.
Als we samen gaan betalen we zowiezo maar ik geef ook wel eens geld voor entree zwembad of een keer film. Als ze al een afspraak hebben staan dan zeg ik: ik betaal. Verrassing,want ze hadden dus er al zelf geld voor gespaard.(gewerkt)

Triva

Triva

08-07-2016 om 13:20

beetje meebewegen

Het kan best dat jouw jongste nooit met vrienden dit vaak gaat doen en het kan ook best dat hij of zij dat over twee jaar ook gaat doen.

Ik zou dus wel soms betalen voor oudste als je dat ook over twee jaar van plan bent om dat voor jongste te doen. Als je dat niet van plan bent doe je dat nu ook niet voor oudste.

Jaina

Jaina

08-07-2016 om 13:25

Niet perse

Als ik samen wat met de kinderen ga doen dan betaal ik. Wie niet mee wil hoeft niet mee maar ik geef dan ook niet het geld als alternatief. Ik ga regelmatig met de kinderen naar de bioscoop, bowlen of ergens wat eten. Ik betaal dan altijd. Als iemand geen zin heeft of geen tijd dan gaat hij/zij niet mee maar die krijgt dan ook geen geld om zelf een keer een soortgelijke activiteit te doen. Ze mogen immers ook met mij mee.

Uitjes met vriendinnen/vrienden bekostigen ze in principe zelf. Ze krijgen ruim zakgeld dus ze hebben daar ook wel geld voor als ze het tenminste niet aan andere dingen uitgeven. In de vakantie schuif ik ze wel wat extra's toe zodat ze wat vaker wat leuks kunnen doen. Er is dan tenslotte ook meer gelegenheid en tijd. Bovendien is waar wij wonen het hebben van een vakantiebaantje op jonge leeftijd lastiger. In ruil doen ze dan wat extra dingen rond het huis of passen ze op hun kleine nichtje.

Theeleut

Theeleut

08-07-2016 om 15:47

Ligt er aan

hoe vaak oudste dan met haar vriendinnen een uitje heeft. Is dit af en toe en wij gaan ook af en toe naar de bios en oudste wil niet mee dan betaal ik het. Meestal doen wij het kaartje en zij betaalt dan het snoep, drinken wat ze maar wilt. Alles hoeft niet op een weegschaal maar het is ook niet zo dat oudste alles zelf moet betalen. Beetje meebewegen idd.

Ja, meebewegen.

Niet van:" hier heb je 10 euro, want we zijn met jongste wezen lunchen".

Maar af en toe een extraatje toestoppen, een keer de entree van de bios bijvoorbeeld.

Woef

Woef

08-07-2016 om 23:04

tja

Ik vind toch dat, gezien ook het andere draadje, je veel te veel nadruk legt op het feit dat ze zelf verdient. Jongste kan ook de krant gaan lopen of klusjes voor je doen.
Je dochter is ouder, maar dat maakt haar niet minder dochter. Natuurlijk mag ze mee met je, dat snap ik, maar het is nu aan haar om zich los te maken. Maar moet niet inhouden dat ze overal buitenvalt.

Je hoeft heus niet bij te houden wat je uitgeeft aan jongste, maar ik zou het toch in de gaten houden. Ze is al 16 maar ook pás 16.

Tonny

Tonny

10-07-2016 om 14:06

meebewegen

en beseffen dat het allemaal nooit 100% eerlijk kan gaan. Dat is onmogelijk, zeker als je kinderen geen kleintjes meer zijn. Met twee ben je eerder geneigd alles precies af te meten, maar als ze ouder worden en/of met meer zijn, wordt dat anders.

Dat het soms ongemakkelijk voelt, herken ik. Wij hebben twee dochters en twee zonen, allemaal uitgevlogen, allemaal heel verschillende omstandigheden en mogelijkheden.

Gevoelens van jaloezie kunnen altijd op de loer liggen. Het is de kunst elkaar in het leven wat te gunnen. Ouders hebben wijsheid nodig om het allemaal in goede banen te leiden, maar volledige tevredenheid - dat lukt niet denk ik. Er blijft altijd wat te wensen over.
Belangrijker is het te genieten van momenten met elkaar, uit of thuis, die te waarderen en te beseffen dat de echt bijzondere zaken in het leven onbetaalbaar zijn.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-07-2016 om 14:14

Om en om

De afgelopen jaren was oudste maar voor weinig uitjes te porren. Die deed ik dan alleen met jongste, terwijl jongste wel mee moest als oudste iets had gekozen. Dat ging dan ook met frisse tegenzin want jongste is in een museum na een kwartier wel uitgekeken. Ik nam dus ook wel eens vrij om alleen met oudste een dagje cultureel of winkelen te doen. Uitjes met vriendinnen betaalt ze meestal zelf maar dan geef ik wel wat geld mee voor de lunch. Eten moet ze thuis ook.

Tonny

Tonny

10-07-2016 om 14:16

oudste wil niet mee

ja, dat herken ik ook uit onze gezinsgeschiedenis. Maak tijd voor uitjes samen met de oudste, dat is op meer fronten van waarde!

Appeltaart

Appeltaart

11-07-2016 om 18:59

meebewegen

En niet alles op een weegschaaltje leggen. In principe bekostigen ze uitjes met vrienden en vriendinnen zelf, maar ik stop de oudste wel eens wat toe, zeker als ik met jongste ook wat gedaan heb en hij met zijn vrienden wat onderneemt. Tot nu toe zijn ze altijd blij verrast als ik ze wat toestop en zodra ik zou merken dat ze het "for granted" gaan nemen, of eisen gaan stellen, zou ik even stoppen met toestoppen. Dan gaan we weer terug naar de principeregel. Gelukkig is dat nog niet voorgekomen. Maar ze weten wel dat ik er zo inzit. Gaat het allemaal in harmonie en stel je het op prijs, dan heb je mazzel, ga je zeiken dan wordt mama ook principieel.

Tango

Tango

12-07-2016 om 10:42

Hier ook meebewegen

Dochter van 15 doet ook vaak iets met vriendinnen. De ene keer betaal ik wel, de andere keer niet. Entree zwembad betalen we bijv. altijd omdat we een 25-badenkaart hebben, die neemt ze dan mee. Lunch betaalt ze dan bijv. zelf of ze neemt iets van thuis mee. Bioscoopje wil ik ook weleens betalen, maar als ze 3 keer wil dan niet meer natuurlijk.
Nu zit ze met een vriendin op een camping. Wij hebben de overnachting betaald, ik heb haar beltegoed nog even aangevuld want daar was ze al doorheen (en ik wil wel graag dat ze ons kan bellen als er iets is). Presteert ze het gewoon nog om me te appen of ik geld wil overmaken om eten te kopen. Tja, dat is dan pech want dat doe ik dus niet Ze hadden voor 1 keer eten gehaald in de supermarkt en verder eten ze dus friet en pizza volgens mij. Dat is natuurlijk duur maar hun eigen keuze.
Gelukkig heeft dochter inmiddels een baantje, waar ze eind van de week gaat starten. Scheelt weer iets in betalen voor haar hoop ik.
Zoon van 11 is tot nu toe veel minder veeleisend. Als ik volgende week vrij ben staat er voor hem een dagje Avifauna en Madurodam op het programma. Misschien ook nog een keertje zwemmen. Als dochter wil mag ze mee (denk het niet). Maar extra geld krijgt ze op dat moment dan ook niet, want zij heeft haar uitje nu wel gehad volgens mij.

zebra

zebra

12-07-2016 om 13:06

soms

geven we wel eens iets tussendoor als zoon met vrienden op pad gaat maar niet altijd. Meestal betaalt hij het uitgaan van zijn bijbaan maar hij heeft pas geld gekregen omdat hij zijn havo diploma behaald heeft, dat kan hij sparen maar ook gebruiken voor leuke dingen tijdens de vakantie.

mirreke

mirreke

12-07-2016 om 16:35

Vakantiegeld

Ik kreeg vroeger vakantiegeld van mijn ouders. En uitjes met hen betaalden zij ook.

Dat kun je overwegen. Zodat je beide kinderen toch in de vakantie iets leuks kunnen doen, de een met jullie en de ander op eigen houtje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.