Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tante

Tante

02-05-2013 om 18:54

Uitnodiging verjaardag

Hier hebben we een dilemma, het zijn eigenlijk twee issues. Neef viert binnenkort zijn verjaardag, hij wordt vijftien. Zijn moeder stuurt in een mail de uitnodiging rond. Wij zijn vast ontaarde ouders maar wij vinden dat als de kinderen visite (kadootjes/geld) willen ze zelf een uitnodiging (email) kunnen sturen, bij ons doen ze dat al vanaf dat ze 7 werden (met hulp). Dit is dus gemakzucht van neef. Zijn zus doet het al een aantal jaren zelf.
Tweede is dat neef een irritant jongetje is die zijn zus (met zeer weinig zelfvertrouwen) erg naar beneden haalt en hiervoor alle ruimte krijgt van zijn pa en ma. Het meest erge vind ik dat onze kinderen dat ook al jaren zien en hem daardoor ook erg irritant vinden. Zijn zus is een hele lieve meid die het erg goed met onze dochter kan vinden.
Tja, ik denk dat ik twee vragen heb. De eerste is wanneer jullie kinderen zelf de uitnodiging doen voor de (familie)verjaardag en de andere is of jullie gedrag van neef bepalend zouden laten zijn voor een verjaardagsvisite. Wij hebben zeer weinig met hun zus en zwager en zouden er puur voor neef komen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stenna

Stenna

02-05-2013 om 19:06

Nogal duidelijk

Je vind het neefje stomvervelend, en zijn ouders ook (verkeerd bezig) en je ergert je aan deze verjaardag (nu al). Dus ik zou zeggen: ga gewoon niet. Bespaart een boel ergenis, misschien wel van beide kanten (wie weet wat zij over jullie vinden, uitnodiging kan uit soort van beleefheid zijn). Verzin maar een smoes.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2013 om 19:08

Geen leeftijd en nee

Wat maakt het uit wie de uitnodiging verstuurd? Belangrijker vind ik of hij zelf bij zijn visite gaat zitten. Voor mij hoeft dat niet de hele dag, maar wel met enige regelmaat. Een neef van mij komt gewoon niet meer beneden als opa en oma bijvoorbeeld op visite komen en dat vind ik ronduit onbeschoft.
Dat je je neef irritant vindt, mag niet meespelen in je keus of je wel of niet gaat. Het is een kind en kinderen zijn wel eens irritant. Bij ons is iedereen inmiddels boven de 18 en dat is voor mij de grens geweest voor al dan niet gaan. Wij gaan niet meer.

Stenna

Stenna

02-05-2013 om 19:18

En je vraag

nog even: nee, mijn puberzoon nodigt ook niet zelf onze familie uit voor zijn verjaardag (wel zijn eigen vrienden). Zijn vader, van 52, ook niet overigens. De feestjes en familiecontacten behoren om de een of andere reden tot mijn takenpakket.

Annet

Annet

02-05-2013 om 19:20

Ik stuur ook de uitnodigingen

Kinderen zijn 10 en 15 jaar.
Tja, waarom? Het is gewoonte. Ik nodig de familie uit om de verjaardag van mijn kind mee te vieren. Niemand die zich daaraan ergert (denk ik). Het is dan ook een familiefeestje. De kinderen bepalen ook niet wie we uitnodigen, dat doen wij als ouders (hoewel ze best suggesties mogen doen wie nog meer uitgenodigd kan worden, familieleden niet uitnodigen omdat zij ze niet aardig vinden is niet aan de orde)
Mijn kinderen mailen geregeld zelf naar familieleden. Het is geen luiheid.
Kinderen mailen wel zelf vrienden/vriendinnen om op het kinderfeestje te komen, of ze maken een kaart. Dat is hun verantwoordelijkheid.

Oja, ik let er zeker op dat mijn kinderen zich op het familiefeestje vertonen. Dat willen ze zelf ook wel, ze moeten er alleen soms aan herinnerd worden

Koolmees

Koolmees

02-05-2013 om 19:41

Joh

Wij zijn ook altijd degenen die de uitnodigingen wegmailen voor de verjaardagen van onze kinderen. Heel simpel hoor, een mailtje met een dag en een datum. Heeft toch niets om het lijf? Werkelijk nog nooit gedacht dat dit als gemakzuchtig afgedaan zou kunnen worden door iemand. Dat zou niet in mij opgekomen zijn.
Ik vind het ook onzin. Het zijn toch de ouders die het feest geven, ter ere van het kind. Anders zou het kind toch ook de bier en de wijn moeten betalen... Meestal vinden mijn kinderen het wel leuk om zelf taakjes te hebben. De een maakt een slinger, de ander bakt een taart, de volgende bemoeit zich met het snoep dat ingeslagen wordt. Maar in principe is het wel een feest, wat wij organiseren.
En verder, als ik een zus of schoonzus had, die met zoveel tegenzin naar het feestje van mijn zoon zou komen. Die zou denken dat het mijn zoon alleen maar om het cadeau te doen was. Die mijn zoon 'irritant' zou vinden. Die zo negatief over hem zou denken. En die ook ons als ouders de moeite waard niet zou vinden om daarvoor te komen. Dan had ik liever dat ze niet kwam.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2013 om 19:51

Eens koolmees

Als ik door zou hebben dat mensen hier echt zuiver uit plichtsbesef komen en niet ook een klein beetje omdat ze ons aardig vinden, dan moeten ze vooral wegblijven. Dat is een dag pijnlijk en dan gaat het leven weer door.

Hoe komt het?

Dat ik zomaar denk dat neef nog weleens een moeilijk opvoedbaar zorgenkind zou kunnen zijn? Waarvan de familie vind dat het gedrag komt omdat neef verwend wordt door zijn ouders? Bij het nichtje van 10 hebben ze het blijkbaar wel goed gedaan?
Ik zou er nog maar eens over na denken waarom je je zo gruwelijk aan deze mensen ergert. Moeten ze aan jullie standaard voldoen? Met 7 jaar zelfstandig genoeg om zelf een uitnodiging te sturen, en dat dan maar generaliseren naar alle kinderen? Sorry, maar ik vind wel dat je nogal oordelend bent over deze mensen die toch je familie zijn. Die kun je toch ook gewoon eens proberen te accepteren voor wie ze zijn? Waarom zouden ze zich voor jou moeten veranderen? Misschien kun je eens voorzichtig vragen wat je kunt zeggen of doen als neef zich weer eens laatdunkend uitlaat over zijn moeder? Omdat je dat zo naar vind voor haar en slecht gedrag van neef?

Even anoniem

Even anoniem

02-05-2013 om 22:20

Ehm

Hier sturen wij ook de mails naar familie als onze kinderen jarig zijn, ze zijn 12 en 8. Oudste zou zeker wel zelf kunnen mailen, jongste van 8 absoluut niet. Die kan met zijn dyslexie geen duidelijk verhaal op de mail zetten. Dan doe ik het liever zelf dan dat ik ernaast ga zitten en zeg wat en hoe hij moet typen.
Verder zou ik inderdaad niet gaan naar die verjaardag als je er zo tegenop ziet en je zo ergert aan neef en zijn ouders. Ze kunnen niets goeds doen in jouw ogen. Wel een beetje sneu voor je dochter die het zo goed kan vinden met nichtje en voor nichtje zelf ook.
En ja, puberjongens (en ook meisjes) zijn nu eenmaal niet altijd de meeste gezellige gastheren. Hier ook een neef van inmiddels 19 die zich met een jaar of 15 meestal niet liet zien op zijn familiefeest. Nu vierde hij het meestal samen met zijn vader, dus gingen we toch wel en was het niet een heel groot probleem. Inmiddels is hij wel bijgetrokken want op zijn laatste feest kwam hij zowaar bij de familie zitten en was hij nog gezellig ook. Zijn vrienden, die ook altijd komen aanwaaien zijn weliswaar beleefde dan hij (geven iedereen keurig een hand) maar het gaat de goede kant op

P

P

03-05-2013 om 10:07

Neuh

Een uitnodiging stelt hier niet veel meer voor dan een datum en een tijd (dit omdat we het haast nooit op de dag zelf kunnen vieren).

Ik houd dat liever zelf in de gaten, ik moet namelijk voor eten enzo zorgen en de juiste hoeveelheid. Ik heb geen zin dat ik mijn puber moet gaan dwingen om naar zijn mail te kijken (doet hij bijna nooit).

Dus nee dat vind ik niet gek, ik krijg zo ook de uitnodigingen van andere pubers in de familie maar nogmaals: ik vind dat geen uitnodiging, gewoon een datum en een tijd wanneer wij het vieren

Je hebt duidelijk andere problemen en moeilijkheden dan die uitnodiging.

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2013 om 11:08

Hier ook

Zo lang de kinderen thuis wonen, organiseer ik samen met hen hun verjaardag, en verwittig familie en vrienden hiervan. Dus zoon, die 21 wordt, krijgt een knalfeest en hoeft dit echt niet helemaal zelf te regelen. We wonen met elkaar in dit huis en vieren samen feest.

Wat een bullshit

Ik heb nog nooit een uitnodiging voor welke verjaardag hier in huis dan ook verstuurd, en verwacht dat ook niet van mijn kinderen.
Ik vind uitnodigingen gaan rondmailen voor verjaardagen nogal opdringerig. Ik weet wanneer er verjaardagen in de familie zijn en zo rond die tijd informeren we elkaar wel wanneer er mensen aan komen waaien.

Dus jouw eerste argument vind ik pure stierenpoep. Je tweede punt: je mag ze blijkbaar niet, lijkt me voldoende. Ga gewoon niet als je je ergert, maar verzin niet zo'n onzinnige smoes over uitnodigingen versturen.

Jesse_1

Jesse_1

03-05-2013 om 12:32

Dirksmama

"Ik vind uitnodigingen gaan rondmailen voor verjaardagen nogal opdringerig. Ik weet wanneer er verjaardagen in de familie zijn en zo rond die tijd informeren we elkaar wel wanneer er mensen aan komen waaien. "
Dat informeren kan dus prima via e-mail.
'Dan-en-dan vieren we de verjaardag van X. Jullie zijn welkom'. Ik zou niet weten wat daar opdringerig aan is

P

P

03-05-2013 om 13:07

Precies jesse

Ik heb geen zin om 'rond die tijd elkaar te informeren' op een andere manier dan een mailtje rond sturen en de ene opa zonder mail even te bellen. Dat is niet opdringerig maar duidelijk!

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2013 om 13:11

Opdringerig?

Mensen vragen vaak zelf wanneer we een verjaardag vieren, en aangezien ik weet dat er behoefte is aan die info, mail ik het rond.

nolly

nolly

03-05-2013 om 13:47

Hier

deed ik ook altijd de "uitnodigingen". Al deed ik het wanneer ik bepaalde familie/vrienden toch aan de telefoon had.
Zolang ze thuis wonen regel ik (of partner) het. Als ze de deur uit zijn, kunnen ze het op hun eigen manier doen.

Maar het kan erger hoor dan bij je neef; ik woonde al samen met m'n man. Had verteld aan wederzijdse ouders/broers en oma's wanneer ik het zou vieren.
Lekker druk bezig om alles in orde te maken. Man zou de zware boodschappen nog even halen en komt oa terug met spa rood. Dus ik zeg; niemand die dat drinkt hoor! Jawel zegt man; m'n tantes drinken dat. Whoooh!!! die had ik niet uitgenodigt! (had m'n schoonmoeder gedaan, want dat was bij hun zo de gewoonte....!!)
(meteen duidelijk gemaakt dat dát bij mij beslist niet de gewoonte was en dat dát niet nog een keer ging gebeuren)

tonny

tonny

03-05-2013 om 14:06

My two cents

'Zijn zus is een hele lieve meid die het erg goed met onze dochter kan vinden. ' Dus hier hebben we twee familieleden die het zouden waarderen elkaar te zien ter gelegenheid van het verjaardagsfeestje. Dat lijkt me een mooie insteek.

Commentaar op de gang van zaken binnen andermans gezin is een beetje makkelijk, meestal ben je er niet bij en je weet niet wat er allemaal speelt. Daarnaast zijn pubers van 14, 15 per definitie niet zulke enorm goeie gastheren/vrouwen, daar moet je als ouders echt wel in sturen - en ervoor zorgen dat ze minstens een uurtje bij de saaie grotemensenvisite blijven zitten.

Toon zelf belangstelling voor de familie, luister oprecht, en zie een verjaardag als een contactmoment.

Je kunt alles wat je niet zo geweldig leuk vindt afwimpelen bij ontvangst van een uitnodiging, maar dan geef je wel het voorbeeld aan je gezin dat dingen die niet leuk zijn per definitie (al dan niet met smoes) kunnen worden afgezegd. Sociale opvoeding. Ook bij het volwassen worden zullen je kinderen geregeld te maken krijgen met mensen die weliswaar niet hun eerste keus zijn, maar met wie ze wel vriendelijk moeten omgaan.

Oh ja, uitnodigingen. We mailen even rond of/wanneer we een verjaardag vieren. En vaak doe ik dat Hoe oud mijn nu volwassen kinderen dat zelf gingen doen weet ik niet precies, dat was in een periode waarin nog minder gemaild werd - zéker toen ze 7 waren (de oudste is nu 30

Jesse_1

Jesse_1

03-05-2013 om 14:16

Goeie gastvrouw/-heer

Als de jarige ervoor zorgt dat de jeugdige gasten goed vermaken door er buiten mee te gaan voetballen vind ik dat ook een vorm van goede gastheer spelen .
En als ze weer binnenkomen limonade of fris voor ze inschenken.

nolly

nolly

04-05-2013 om 10:46

Eens met

Jesse1

Jade

Jade

04-05-2013 om 12:34

Dirksmama,

"Ik weet wanneer er verjaardagen in de familie zijn en zo rond die tijd informeren we elkaar wel wanneer er mensen aan komen waaien."

Of je nou belt of mailt of weet ik veel op wat voor manier je informatie verstrekt/krijgt.....dat maakt toch niet uit??

Een simpele mail aan iedereen.....is dat nou 'ineens' opdringerig? Dat vind IK nou pure stierenpoep

Jade

Jade

04-05-2013 om 12:37

Lekker makkelijk,

maar ik ben het eens met Jesse_1.

Dus kaken op elkaar, stijf glimlachen en gaan. Je verzint nu smoezen om deze verjaardag over te slaan.

En dit rijmt ook nog

T gast mij er vooral om

Dat ik het nogal onzinnig vind dat kinderen zelf hun verjaarsvisite moeten gaan lopen uitnodigen, en dat TO dat zelfs reden vindt om geen cadeautje te gaan geven.

Merel

Merel

04-05-2013 om 16:43

Een vraagje en mijn antwoorden

1) ik nodig ook de visite uit voor zoon van 15
2) een vraagje; jullie vinden het zusje van neef dus leuk begrijp ik, en in de laatste regel schrijf je "we hebben zeer weinig met hun zus en zwager en zouden er puur voor neef komen..." maar dat nichtje is toch ook op die verjaardag? Dat is dan toch best gezellig, ook voor haar? En een jongen van 15 is nog hartstikke kind/puber, die ga je toch niet zijn verjaardag bewust overslaan?
En wat ik zou doen, als ik neef zijn zus zou zien pesten en ik zat erbij dan zou ik denk ik gewoon zeggen 'pietje doe niet zo lullig zeg tegen je zus'...zoiets. En het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat die jongen misschien aanvoelt dat iedereen zusje aardiger vindt, en dat dat hem pijn doet en hij dit op deze manier probeert op te lossen?

Jade

Jade

04-05-2013 om 22:25

Dirksmama,

je gaf het iets anders aan (mails), maar goed, je punt is duidelijk. Voor de rest ben ik het met je eens: ze moet geen smoezen gaan verzinnen.

Stenna

Stenna

08-05-2013 om 12:18

Niet eens

Ik vind echt dat ze dan beter niet kan gaan. Jullie zien het dan als een leerprojectje maar ik denk aan de gastvrouw. Ik zou er zelf echt niet op zitten te wachten dat iemand die mij zo ziet en er zo tegen over staat naar de verjaardag van mijn zoon komt en dan mooi weer speelt. Kan dochter er niet zelf heen, of af en toe apart met het nichtje afspreken (of jullie nodigen haar alleen uit bij jullie)?

Stenna

Stenna

08-05-2013 om 12:19

Tante?

Misschien zijn dit niet helemaal de reacties die je gehoopt had. Maar wat vind je nu zelf, wat ga je doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.