ManonW
12-07-2011 om 22:10
Vakantie
De pubers hebben vakantie ... wel 7 (officieel) tot 9 (praktijk) weken ...
En vakantie = niets doen. Dus zijn er geen plannen voor een baantje of voor een vakantie met vrienden oid (we gaan als gezin niet weg). Hoe gaan jullie met deze inactiviteit om? Ze hun gang laten gaan (hangen, nietsdoen) of proberen te stimuleren tot enige activiteit?

ManonW
12-07-2011 om 23:04
7 weken?
2 of desnoods 3 van de 9 weken niets doen vind ik prima. Maar daarna nog 6 of 7 weken? En luieren vind ik niet 'niets doen'.'niets doen' is écht niets doen, ook niet luieren (een boek lezen, lekker op je gemak shoppen, met een vriend afspreken, iets met 'draadjes' knutselen (hobby van zoon om van simpele electriciteitsspulletjes werkbare dingen te maken), muziek maken ed).

Biene M.
13-07-2011 om 07:08
Tjonge
Aan zulk intens nietsdoen zou ik me denk ik wel ergeren. Als puberdochter vakantie heeft moet ze sowieso een groter aandeel in het huishouden nemen. Verder is wat jij beschrijft een hypothetische situatie voor me, want mijn 16-jarige komt tijd tekort (vakantie met ons en met haar vader, werken, vrijwilliger bij het tenniskamp van haar vereniging en in de overgebleven tijd naar de Parade en afspreken met haar vriendinnen.
Zou een ander kind tzt minder ondernemend zijn, dan zou ik beslist stimuleren dat het een vakantiebaantje nam of vrijwilligerswerk zou doen. Niet per se om alle tijd op te vullen, maar 6 weken 24/7 totaal nietsdoen, dat zou ik niet trekken. Is misschien een restje calvinisme of zo (ledigheid is des duivels oorkussen). Maar ik geloof dat ze met meer genoegen op de vakantie terugkijken als ze wel iets gedaan hebben.

Elisa2
13-07-2011 om 09:20
Haha, lol, hier ook zo
Ben blij dat ik niet de enige ben met dit thema. Ik had ook precies zo'n zelfde draadje onder vakantietijd....
Ik heb veel aan de tips gehad die daar werden gepost, dus ManonW, misschien kun je het nog vinden.
Inmiddels is hier gestart met "het groot onderhoud van onze tuin" bij wijze van vakantiewerk. Puber voelt zich heel erg nuttig en mag voldoende niets doen naar zijn eigen idee.

Annet
13-07-2011 om 12:39
Hier ook thuis vakantiewerk (verplicht!)
Dochter van 13 moet wat meer in het huishouden doen dan anders. Dat is onbetaald.
Daarnaast doet ze andere klussen in huis of tuin. Daar krijgt ze 2,50 per uur voor. Deze moet ze doen, ook al heeft ze geen zin. Dat kost haar ongeveer 1 uur per dag m.u.v. als ze toevallig de hele dag weg is.
Na enige dagen gemopper is ze nu wel tevreden hierover, vooral vanwege het geld
Nu poetst ze zelfs samen met vriendin ons huis (vriendin is logee). Vriendin was superenthousiast over het idee. Uiteraard krijgt vriendin ook betaald.

Tijgeroog
13-07-2011 om 13:31
Pelle
Omdat ze daar geen zin in hebben, en geen noodzaak zien om geld te verdienen? (had ik op die leeftijd ook niet, zo nu en dan een beetje bijverdienen was leuk, maar ik gaf het geld nooit uit (dat zit nu dus in m'n huis )

sus-anne
13-07-2011 om 13:49
Pelle
Dat zet geen zoden aan de dijk hoor, dochter van 13 met een folderwijk,dat is precies 2,5 uur werk per week.

Maylise
13-07-2011 om 13:51
Manon
Hier ook twee middelbare scholieren die een groot deel van de vakantie thuis zijn en verder geen verplichtingen hebben. Het niets doen herken ik alleen niet zo. Hier hangen ze ook wel eens de halve dag voor de tv of de computer maar de rest van de tijd zijn ze meestal wel ergens mee bezig. Ze gaan veel weg met vrienden of hun vrienden komen hier.
De hele dag hangen op de bank wordt je inderdaad apatisch van. Ik zou toch kijken of ik ze zou kunnen stimuleren om iets te ondernemen. Niet perse iets verheffends of nuttigs maar in elk geval iets.

Wilgenkatje-
13-07-2011 om 15:10
Uit logeren
uit logeren bij familie? Samen men een broer/zus of neef/nicht naar oma/opa? Naar een oom en tante?

Pennetje
13-07-2011 om 16:34
Oppassen en administratie
Mijn 13jarige dochter past een paar middagen per week op de kleuters van kennissen, zodat de moeder haar handen even vrij heeft. Ze verdient er twee euro per uur mee, niet overdreven veel voor die ouders en toch een lekker centje voor puberella. Leert ze meteen de waarde van geld kennen, ze meet ineens alles wat ze wil kopen af aan het aantal uren dat ze ervoor moet werken.
Daarnaast helpt ze mij met de administratie van mijn bedrijf: facturen invoeren in het BTW programma, factuurnummers op bankafschriften erbij schrijven als ze er niet opstaan, bonnen in excel zetten, dat soort dingen.Scheelt mij tijd en als ik het door de boekhouder laat doen kost het alleen maar extra geld. In principe krijgt ze er niet voor betaald, maar over twee weken gaan we met vakantie en dan krijgt ze wel wat geld om daar te besteden. Verder moet ze haar kamer eens grondig opruimen deze vakantie en te kleine kleren uit de kast halen. Verder natuurlijk ook lekker lummelen en lezen en logeren met vriendinnen.

kakelot
13-07-2011 om 23:29
Huh
"Daarnaast helpt ze mij met de administratie van mijn bedrijf: facturen invoeren in het BTW programma, factuurnummers op bankafschriften erbij schrijven als ze er niet opstaan, bonnen in excel zetten, dat soort dingen.Scheelt mij tijd en als ik het door de boekhouder laat doen kost het alleen maar extra geld. In principe krijgt ze er niet voor betaald, maar over twee weken gaan we met vakantie en dan krijgt ze wel wat geld om daar te besteden"
Zulke dingen deed ik vroegah ook voor mijn vader, maar no way dat ik dat had gedaan zonder uurloon (ik kreeg iets van zes gulden per uur, was wel leuk op die leeftijd). Hij zeurde dan wel dat ik met iets meer vingers moest typen dan 1 (een), dus in die zin heb ik er ook iets van geleerd. Om een lang verhaal kort te maken: ik geloof best dat het nuttig kan wezen om je dertienjarige in te zetten in je eigen bedrijf, daar kan ze wat van leren. Maar ik vind het een beetje raar om haar daar niet gewoon voor te betalen. En dat argument dat het je zo lekker veel tijd scheelt vind ik helemaal mal. Mijn dochter zou het kinderarbeid noemen, en hoe ik ook mijn best doe om het hier gezellig te houden, ik kan er weinig tegenin brengen.

ManonW
13-07-2011 om 23:53
Iedereen bedankt
voor de tips.
Ga proberen de pubers die nietsdoen aan te zetten tot luieren, zal alleen niet meevallen...
En waarom niet werken Pelle? Nou inderdaad zoals anderen ook zeggen, geen geld nodig, geen zin.

Pennetje
14-07-2011 om 00:01
Ach ja
Zo zou je het kunnen noemen. Aan de andere kant zit zij op drie verschillende danslessen waarvoor ze ook drie verschillende soorten kleding en schoenen nodig heeft en dat kost niet niks. Verder zit ze op een school buiten onze woonplaats en moet daar met de trein heen. Er is hier een prima school in de buurt, maar ze wilde dolgraag naar die andere school, wat mij dus 65 euro extra in de maand kost. Als ze een paar uur in de vakantie administratief werk kan doen, zodat ik in die tijd betaalde klussen kan uitvoeren, kan ze dat allemaal blijven doen. Het is hier trouwens reuze gezellig, ze doet het met plezier en zonder te zeuren om geld (en met tien vingers blind). Over twee weken gaan we lekker naar de zon en hebben we samen het gevoel dat we lekker hebben gewerkt voor een gezamenlijke vakantie (pa is buiten beeld). Ik vind niet dat je een kind een hele vakantie moet laten sloven, maar ik vind er ook niks mis mee als ze af en toe meewerkt in de zaak: het grootste deel van wat er na de vaste lasten overblijft gaat in haar hobby's zitten en tijdens schoolweken vraag ik haar nooit om dit soort klussen te doen. Mijn vader was grafisch ontwerper en fotograaf, ik heb heel wat uren voor hem dia's ingeraamd en in de doka gewerkt. Zonder ervoor betaald te krijgen, maar ik mocht wel op hockey én paardrijden én pianoles. Ik heb het nooit raar gevonden dat ik de handen moest laten wapperen en dochter is ook groot genoeg om de hare te gebruiken. Kinderarbeid vind ik zwaar overdreven en nogal verwend klinken. Alsof je nooit iets voor iemand zou willen doen zonder er geld voor te vangen. Dan zou ik me dus een slag in de rondte werken terwijl prinses hier op de bank haar nagels zou vijlen of zo. Dat vind IK dan weer mal. En zo zijn we allemaal verschillend.

Pennetje
14-07-2011 om 00:03
Manon/kakelot
Manon, we waren tegelijk met posten. Mijn stukje was een reactie op kakelot.

Kaaskopje
14-07-2011 om 01:11
Kakelot
Mijn dochter zou het kinderarbeid noemen, en hoe ik ook mijn best doe om het hier gezellig te houden, ik kan er weinig tegenin brengen. °°°
Welkom bij de club van falende ouders, waar ik ook lid van ben Natuurlijk zou jouw dochter dat kinderarbeid noemen. Maar dat vindt ze vast ook van de afwas doen, boodschappen doen, stofzuigen, de was doen, etc.. Zodra kinderen iets van hun ouders moeten doen waar ze geen zin in hebben halen ze snel het wetje van Van Houten erbij om hun ouders onzeker te maken over wat ze van hun kinderen verwachten. Ik heb vele dagen bij mijn vader doorgebracht terwijl hij een boot aan het bouwen was (voor wie mij kent maar dat nog niet aan Kaaskopje gekoppeld had... dit is wel een erg duidelijke aanwijzing
) En dan heb ik het echt over jaar in jaar uit helpen met plamuren, gereedschap aangeven, kortom klusjes. En ik kreeg daar nooit iets voor. Het is zelfs nooit in mij opgekomen dat ik daar geld voor had kunnen krijgen.
Soms bedenken ouders klusjes om hun kinderen daarmee op verkapte wijze wat extra geld te kunnen geven. Zomaar geven is eigenlijk niet leerzaam, dus de tuin maaien is een mooi middel om kinderen dat geld te laten verdienen. Niks mis mee. Maar daarnaast mogen kinderen ook echt wel eens iets voor hun ouders doen zonder dat daar geld of een andere verplichte beloning tegenover staat. Mijn dochters moeten wel eens koken. De oudste vindt dat beklagenswaardig. Ze zou beslist harder rennen als ik haar er geld voor gaf, maar op die manier wil ik haar gunsten niet kopen eigenlijk. Ik vind het normaal dat ze wel eens iets voor ons doet, zonder er geld voor te krijgen. Vind je dat raar?

Maylise
14-07-2011 om 01:19
Kakelot
Mijn ouders hadden ook een eigen bedrijf en ik heb daar ook heel wat uren onbezoldigd meegeholpen. Toen zelfs nooit aan gedacht dat ik daar voor geld zou moeten hebben gekregen. Door de winst die het bedrijf maakte had ik tenslotte een dak boven mijn hoofd, eten in mijn maag en kleren om mij warm te houden.
Zelf heb ik geen eigen bedrijf hoewel wel jaren als freelancer gewerkt maar in elk geval geen mogelijkheid voor de kinderen om mij te helpen behalve af en toe ad hoc een keer wat. Als ik die mogelijkheid wel gehad had dan zou ik er zeker gebruik van hebben gemaakt. Daar zouden ze niks van gekregen hebben.
Ik bedenk me trouwens net dat ik mijn oudste kinderen wel vaak heb laten oppassen in de schoolvakanties als ik werkte. Daar krijgen ze ook niks voor of misschien af en toe een kleinigheidje.
Het gaat trouwens niet om dagen achter elkaar oppassen maar meer af en toe een uurtje als dat zo uitkomt of als ik in de knoop zit met op de opvang.
Mijn 17 jarige haalt elke vrijdag zijn jongste broer en nichtje van school en past dan een uurtje op. Krijgt hij ook niks voor behalve mijn waardering.

Kaaskopje
14-07-2011 om 01:35
Manon
Ik begrijp het probleem niet zo om eerlijk te zijn. Voor wie is het erg dat je kinderen niets doen?
Als ze zich vervelen is dat vooral lastig voor henzelf. Het is niet leuk om vakantie te hebben en met je ziel onder je arm te lopen. Maak dat niet jouw probleem. Verder kan het best zijn dat je kinderen zich in de buurt gewoon prima vermaken. Laat ze. Zolang ze maar geen rottigheid uithalen en zolang de noodzaak voor eigen geld niet zo groot is.
Op dit moment vind ik dat mijn oudste dochter ook niet echt lekker bezig is. Ze wil van alles, maar heeft daar nooit geld voor omdat ze geen werk heeft. Maar zodra ik zeg dat ze moet zoeken hoor ik dat ze dat doet, maar niks geschikts tegenkomt. Daar heb ik momenteel dus wat moeite mee, maar los daarvan heb ik mijn dochters hun dagen met nietsdoen tijdens vakanties altijd van harte gegund. Nu kan het nog.

sus-anne
14-07-2011 om 08:19
Kakelot
Ben het niet helemaal met je eens.
Als een kind meehelpt in een eigen bedrijf hoeft het daar toch niet altijd voor betaald te worden?
Het kind profiteert er toch van dat moeder een eigen zaak heeft?Daar mag best wat tegenover staan,vind ik .
Wij hebben zelf geen eigen bedrijf,maar onze kinderen hebben wel vaste taken in huis ,en daar worden ze nooit voor betaald ,gewoon omdat sommige dingen nou eenmaal moeten gebeuren ,het hoort erbij,en dat moeten kinderen ook leren.
overigens noemen mijn kinderen het ook kinderarbeid,maar dat is voor mij geen reden om ze dan maar te gaan betalen.

Tirza G.
14-07-2011 om 12:01
Necessity
is the motor of all inventions.........Ofzoiets. Zoon(17) heeft een baantje en wil in de vakantie niet meer werken dan in het schoolseizoen. Dat zijn lastige discussies, die ik tot nu toe wel een beetje won met wat flinke pressie en gezeur. Deze zomer leek het er echter anders uit te gaan zien. Totdat hij met een vriend mee ging naar een speciale gitarenwinkel en daar de gitaar van zijn dromen zag hangen voor slechts 1500 euro. De volgende dag zat hij bij de teamleider voor meer uren en hij is nu net terug van een cursus voor een ander taakje binnen het bedrijf. Hij wil Geld Verdienen.
Ach gossie
Tirza

skik
15-07-2011 om 06:28
Hier net zoiets tirza
Olangs heeft mijn dochter haar zinnen gezet op een Louis Vuitontas. Een echte, geen nepperd. En die kost 500 euro. Dus mevrouw toog naar de winkelstraat en is overal gaan vragen om een baantje. Omdat ze pas 14 is kreeg ze overal nul op het rekest (supermarkten nemen hier pas vanaf 16 aan). Maar de doe-het-zelfzaak zag er wel wat in. Daar mag ze nu elke zaterdag van 10 tot 4 kassa draaien, voorraad bijvullen en stofzuigen. Grappig gezicht hoor, zo'n gemanicuurd meisje tussen de bonkige mannen die daar werken. Maar ze doet het goed en vindt het leuk. En ze is op zaterdag lekker bezig in plaats van de halve dag in bed liggen en daarna uren voor de spiegel hangen.
skik

Tirza G.
15-07-2011 om 11:44
Zucht
Leuk he, Skik, pubers. Je ziet het vermogen tot uitsluitend korte-termijn-denken gewoon voor je neus worden uitgevoerd. Echt, wij hebben geluld als Brugman - maar nut en noodzaak van werken zien ze pas als ze Iets Willen Hebben. Al dat geneuzel over 'goed voor later' en 'je leert er zoveel van' - ach, dat schuiven ze gewoon in het hokje 'moedergezeur'.
Een tas van 500 eu. Natuurlijk wil jij die schat.
Tirza

Fiorucci
16-07-2011 om 08:28
Haha tirza
Ben net terug uit Londen, met jongste zoon van 14. Heb je daar toch een hele straat met gitaarwinkels....hij heeft er nog niet genoeg, dus hij kan niet wachten tot hij oud genoeg is om bij C1000 te mogen werken,dan gaat het sparen wat harder..

skik
16-07-2011 om 22:18
Die tas tirza
Die tas gaat dus volgende week aangeschaft worden. Dochter heeft namelijk ook nog veel gebabysit.
Vandaag in de doe-het-zelfzaak heeft ze een tientje fooi gekregen. Een meneer kocht voor drie euro wat schroefjes en vroeg of ze het in kon pakken, het was een kadootje. Grapje natuurlijk, maar dochter ging wel even vragen of ze ook kadopapier hadden. Die aktie leverde haar dus die fooi op. Da's dus een half dagsalaris extra. Dochter is blij dat ze nu de magische 500-eurogrens heeft gehaald. Ik vind het ergens een beetje ranzig, zo'n vent die zoveel fooi geeft....
skik

Tink
16-07-2011 om 22:32
Baantje
Dochter (16) wilde ook wel vakantiewerk doen, maar dacht geloof ik dat dat vanzelf naar haar toe kwam. Na veel pushen van moeders kant ging mevrouw er toch maar eens op uit. Na een online sollicitatie bij een bekende supermarktketen vond ze dat ze nu eerst moest wachten op reactie, want stel je voor dat er nog eentje ja zegt, wat dan he (ze ging er dus al vanuit dat het een ja werd). Tja in het gunstigste geval moet je kiezen wat je doet. Maar goed, ze was niet te overtuigen.
Dus gewacht, en uiteraard werd dat een nee. Toen is ze de stad in gegaan om links en rechts eens te vragen. De eerste 2 adressen ving ze bot, maar bij een schoenenzaak kreeg ze een invulformulier mee en mocht 2 dagen later komen praten.
Scenario herhaalde zich: tja nu kon ze toch echt verder niets doen totdat ze wist wat de schoenenzaak zou doen!
Laat 'r nou gisteren nog aangenomen zijn ook...
Dat is natuurlijk prettig en ik vind het helemaal prima dat ze nu iets heeft en niet 6 weken gaat lopen lanterfanten, maar ik hoop niet dat ze nu denkt dat het solliciteren de rest van haar leven ook zo makkelijk zal verlopen
(Wat puberella natuurlijk worst zal wezen nu, zij heeft haar baan )

skik
16-07-2011 om 23:11
Linzel
Hmm, het is wel ongebruikelijk om een fooi te geven in een doe-het-zelfzaak en zeker een fooi die drie keer zo hoog is als het aankoopbedrag. Iets te buitenproportioneel lief en aardig.
skik

Fiorucci
17-07-2011 om 13:42
Skik
Absoluut, maar het is natuurlijk een illusie te verwachten dat een leuke jonge meid dergelijke aandacht niet zal krijgen.....

Maylise
17-07-2011 om 14:51
Linzel
Een leuke jonge vrouw zal natuurlijk eerder die fooi krijgen dan een jongen.Zo werkt het nu eenmaal vaak. Mijn dochter krijgt ook altijd als eerste een taxi ook als er anderen staan te wachten en zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken. Ik vind het principe ook niet zo erg maar als ik me bedenk dat het om mijn dochter gaat dan vind ik het ook ranzig.

Tirza G.
17-07-2011 om 15:06
Dat voelt ranzig - en het is goed dat je dochter het ervaart in een veilige omgeving. Zo wérkt het gewoon in de wereld, de bakker waar mijn dochter eerst werkte nam geen jongens aan en het restaurant waar ze nu werkt, heeft ook maar 3 jongens op 12 meiden. En de jongens worden doelbewust naar de tafels met enkel vrouwen gestuurd, liefst dames van boven de 40. Die vinden dat namelijk leuk. De meiden mogen zich alle fijne, subtiele, bijdehante, leuke opmerkingen laten welgevallen van heren die iets te veel drinken. Mijn dochter weet exact hoe het spel gespeeld wordt, is een fooienmagneet en vindt het ranzig.
Tirza

Tirza G.
17-07-2011 om 20:57
Linzel
Ik snap helemaal wat je bedoelt en ik ben het ook met je eens, in theorie. In de praktijk is het echter weerbarstiger en zijn jonge meisjes nou eenmaal het vaakst en het meest slachtoffer van alle mogelijke ellende die je maar kunt bedenken.
Ik begrijp dat in deze winkel fooi geven zó uitzonderlijk is, dat er niet eens een fooienpot ís. En bovendien: nog geen 3 eu moeten betalen en 10 eu geven - dat is echt buitensporig.
Dat is in horeca-hotelwezen natuurlijk heel anders, daar is fooi een normaal onderdeel van je inkomen. Zelfs voor de belastingdienst.
Tirza

jansje
18-07-2011 om 10:32
18 en geen baan
Heb zoon van 12 , heeft klein krantenwijkje, 1 maal per week uurtje werk.
Heb dochter 15, heeft folderwijk.is daar ongeveer 4 uur per week mee bezig
Heb dochter van 18 doet niets!Waar ik me behoorlijk kan over opwinden, maar dit heeft niets geen zin.
ze heeft vorig jaar zomer 5 weken 8 uur per dag gewerkt.Tijdelijke vakantie baan, die niet langer duurde,( vond ze niets aan heeft ze wel afgemaakt) daarna bij AH kassa voor zo'n 5 uur per week, dit heeft ze half jaar gedaan, en ze hoefde niet terug te komen, was ze niet rouwig om.
Sindsdien niets, ze is hier mijns inziens erug lauw in, kom ik keer wat tegen bij winkel en ik zeg het haar, ze neemt gewoon geen intitiatief en vind het allemaal wel best, ze zegt dat ze heus wel zoekt. Ik merk niets. ze zegt dat ze dit via internet doet. Heb al zovaak gezegd langs bedrijven te gaan, ik kan net zo goed tegen een muur praten.
Leeft van studifinanciering, krijgt van mij niets, moet zelf ziektenkosten betalen. Kreeg voor de studiefi, zak/kleedgeld, heb altijd gezegd zo gauw als ze studiefi kreeg dat ik de kraan dicht draaide, en heb altijd gezegd , als je 18 bent is de ziektenkosten ook voor jouw. ( ook met oog op dat ze keer serieus naar werk gaat zoeken omdat ze geld nodig heeft)...

sus-anne
18-07-2011 om 21:49
Jansje?
je zegt: dochter leeft van de studiefinanciering.
moet ze daar haar studie niet van betalen dan?
zolang ze maandelijks geld binnen krijgt zal ze denk ik geen baan gaan zoeken,dat gebeurt pas als ze echt geld nodig heeft .