Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Danielle1

Danielle1

31-07-2019 om 14:20

Vakantie en zakgeld


Niki73

Niki73

08-08-2019 om 10:11

Daniëlle

Ik lees hier dat je dochter veel geld uitgeeft, maar eigenlijk nog niet heeft geleerd te budgetteren. Het wordt in mijn ogen heel dringend tijd dat ze dat leert! Ze is bijna volwassen en moet dan op haar eigen benen kunnen staan.

Je zegt bijv. dat je dochter kleedgeld krijgt, maar eigenlijk betaal je gewoon al haar kleding, lees ik dat goed? Begin eens met haar een vast bedrag per maand voor kleding te geven. Zo leert ze zelf dat haar geld eindig is en dat ze keuzes moet maken. Broek van een duur merk? Dat kan, maar dan is je geld op! Ze moet dan ook bijvoorbeeld sparen voor een winterjas en schoenen, en wat kleedgeld achter de hand houden voor het moment waarop ineens al haar sokken kapot zijn. Dat is heel leerzaam voor haar!

Verder vind ik dat een 17-jarige die werkt, haar hand niet meer zou moeten ophouden om naar festivals te gaan. Ze kan die activiteiten prima van haar salaris betalen. Ook dan weer: als je in de zomer naar 5 festivals wilt, begin dan in december maar vast te sparen! Ik heb een goed salaris, maar ik vind één festival al een rib uit mijn lijf. Waarom moet een scholier de hele zomer naar festivals? Als ze keuzes maakt en verstandig budgetteert, en jij wat geld over hebt, DAN kun je haar nog eens wat extra voor een paar drankjes op een festival meegeven.

Lou

Lou

08-08-2019 om 17:21

Andere instinker

Die van Dees:
"Ik zie vaak het tegenovergestelde. We wonen hier in een gemengde wijk maar juist de kinderen van de mensen met een wat hoger inkomen hebben minder dan de kinderen met lagere inkomens. En dat heeft niets met bijbanen te maken."

Klopt, zie ik hier ook en dat is minstens zo'n instinker.

Iemand zei ook iets als: je wordt er niet minder van als je (als tiener) een paar weken werkt in de zomervakantie. Kennelijk word je er wel minder van als je dat niet doet? Want zo klinkt het dan wel.... Dat is zo'n beetje dezelfde instinker. Dat je je kind vanwege zelfbedachte pedagogische argumenten eigenlijk gewoon te weinig geeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.