Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?

Mijn dochter is 16. Na een uitvoering van muziek op de school van haar oudere zus, gaat iedereen die meedeed naar de kroeg in ons dorp, alle leeftijden, ook onder de 18. Dit is 3 keer per jaar. Kroegeigenaar vindt dat best blijkbaar. Sinds dit najaar mag jongste dochter mee met haar zus na zo’n uitvoering, jongste dochter gaat ook met vriendinnen van haar zus om. Nu wil jongste dochter vanavond naar de kroeg, want een paar vrienden (waarvan 2 net 18 zijn), gaan daar ook heen. Wij hebben nee gezegd, want ze is 16. Hier is mevrouw het niet mee eens en ze beweert dat heel veel 16-jarigen uitgaan. In de stad komen ze nergens binnen iig, dus of dat waar is? Ze drinkt zelf geen alcohol. Dus de vraag aan jullie, vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?

Peiling

Vanaf hoe oud mag/mocht je kind naar de kroeg?
49 stemmen
24%
53%
0%
22%

Op het dorp, in een vertrouwde omgeving met vriendinnen, en ze drinkt niet. Wat denk je dat er mis kan gaan? 

Daglichtlamp schreef op 20-03-2026 om 11:50:

Op het dorp, in een vertrouwde omgeving met vriendinnen, en ze drinkt niet. Wat denk je dat er mis kan gaan?

Nou dit

Wat sneu zeg.

Ik ging met 14, 15 naar disco. Nooit alcohol gedronken daar

je geeft aan dat ze niet alleen is en niet drinkt, dus ik vraag me af wat je redenen zijn.

Wij hebben niet een echt een kroeg in het dorp (meer een kroeg/restaurant combo). En daar komt mijn dochter ook al toen ze 0 was. We hebben ook een van der Valk in de buurt. Die bekend staat dat mannen daar prostituees mee naar toenemen. Dus dan lijkt een kroeg mij toch wel veiliger. 

Ik denk 16, mits het een beetje overzichtelijk is en je weet met wie ze is.

Miepjecody schreef op 20-03-2026 om 12:23:

[..]

Nou dit

Wat sneu zeg.

Ik ging met 14, 15 naar disco. Nooit alcohol gedronken daar

Ik dronk wel alcohol en ben ook goed terecht gekomen maar ja andere tijden.( En hele losse ouders).

Zelf heb ik geen kinderen maar vrienden en collega's wel en die pubers ( ook meiden) gaan sinds ze 14/15 zijn al op stap.  Laatst met carnaval nog, ik verbaasde me daar dus over dat ze gewoon overal binnen kwamen en ook alcohol konden kopen( of iemand haalde het voor ze). Dus 16 en in eigen dorp zou denk ik moeten kunnen. Houdt ze zich niet aan de afspraak ( niet drinken en bepaalde tijd thuis) is ze er nog niet aan toe en is het de laatste keer lijkt mij.

minderjarigen mogen toch wrl een cafe binnen? Ze mogen geen alcohol drinken. Ik neem aan dat je kind ook gewoon naar een feestje in de sportkantine mag? Vind ik beetje hetzelfde idee. Dus niet discotheque oid in de stad (daar zal deurbeleid op leeftijd zijn) 

met 16, met een vertrouwde groep zou ik het ook prima vinden. 
Waar ben je bang voor? Oprechte vraag!

Je hoeft niet naar een cafe te gaan om dronken te worden. Ik had in mijn puberjaren een vriendin die al met 14 gewoon thuis flessen wijn naar achteren werkte en haar moeder dronk gezellig mee.

Hier is mevrouw het niet mee eens en ze beweert dat heel veel 16-jarigen uitgaan. In de stad komen ze nergens binnen iig, dus of dat waar is? Ze drinkt zelf geen alcohol.

In de stad is er leeftijd-deurcontrole in clubs, niet in café's, daar is geen beginnen aan. Wat kan er nou misgaan, een paar avonden per jaar met je vriendinnen van het orkest in een dorpscafé iets gaan drinken?
Ik geef je dochter groot gelijk, ik zou het er ook niet mee eens zijn en veel 16-jarigen gaan 'uit'. Wees blij dat ze niet drinkt!

FruitMoeder schreef op 20-03-2026 om 13:17:

Je hoeft niet naar een cafe te gaan om dronken te worden. Ik had in mijn puberjaren een vriendin die al met 14 gewoon thuis flessen wijn naar achteren werkte en haar moeder dronk gezellig mee.