Netherfield
20-03-2026 om 11:43
Vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?
Mijn dochter is 16. Na een uitvoering van muziek op de school van haar oudere zus, gaat iedereen die meedeed naar de kroeg in ons dorp, alle leeftijden, ook onder de 18. Dit is 3 keer per jaar. Kroegeigenaar vindt dat best blijkbaar. Sinds dit najaar mag jongste dochter mee met haar zus na zo’n uitvoering, jongste dochter gaat ook met vriendinnen van haar zus om. Nu wil jongste dochter vanavond naar de kroeg, want een paar vrienden (waarvan 2 net 18 zijn), gaan daar ook heen. Wij hebben nee gezegd, want ze is 16. Hier is mevrouw het niet mee eens en ze beweert dat heel veel 16-jarigen uitgaan. In de stad komen ze nergens binnen iig, dus of dat waar is? Ze drinkt zelf geen alcohol. Dus de vraag aan jullie, vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?
Peiling
Vanaf hoe oud mag/mocht je kind naar de kroeg?
Pimpelmees67
20-03-2026 om 15:39
In een kroeg verkopen ze ook cola en sinas dus natuurlijk vindt de kroegeigenaar het best.
Ik zie het probleem ook niet.
Netherfield
20-03-2026 om 15:48
Vanavond zou ze niet met haar zus en vriendinnen zijn, maar met een groep waarvan ik er maar 1 ken. Met zus en vriendinnen na orkest is begin april weer. Daarnaast denk ik dat als ze dit mag, ze de volgende keer naar de stad wil en diep in de nacht nog een keer thuiskomt. Met een beetje pech ook nog alleen op de fiets. Ik ben dus vooral bang voor precedentwerking merk ik.
Knutselkei
20-03-2026 om 15:49
dat kun je meteen aangeven. Dit vind ik goed want het is in het dorp en niet in de stad etc.
MamaE
20-03-2026 om 15:58
Op die leeftijd is het heel normaal om op stap te gaan met vrienden. Ook zonder oudere broer/zus. Dat jouw kinderen met elkaars vrienden omgaan is niet per definitie 'de norm'. Ik vind ook niet dat dat een 'voorwaarde' moet zijn. Ze hebben ook recht op eigen vrienden en als je op stap gaat, hoef je ook geen 'oppas' meer mee.
Ik zou dit dus zeker wel goedvinden. Ze is met vriendinnen en drinkt niet. Je kunt er best bij zeggen dat je de stad en tot diep in de nacht nog een stap te ver vindt. Vrijheid gaat hand in hand met verantwoordelijkheid.
Kersje
20-03-2026 om 16:00
Netherfield schreef op 20-03-2026 om 15:48:
Vanavond zou ze niet met haar zus en vriendinnen zijn, maar met een groep waarvan ik er maar 1 ken. Met zus en vriendinnen na orkest is begin april weer. Daarnaast denk ik dat als ze dit mag, ze de volgende keer naar de stad wil en diep in de nacht nog een keer thuiskomt. Met een beetje pech ook nog alleen op de fiets. Ik ben dus vooral bang voor precedentwerking merk ik.
Dan nog zou ik haar het voordeel vd twijfel geven, kun je meteen het vertrouwen opbouwen. Of heb je de illusie dat zij het anders nooit stiekem gaat doen onder het mom ‘ik ben bij een vriendin’? Ga je haar op haar 17e dan ook nog proberen thuis te houden?
Stresskipje
20-03-2026 om 16:02
Dat is dan een kwestie van grenzen stellen. Dit mag wel ,maar dat niet.
Leef je regels/ afspraken niet na? Jammer, dan mag je nog minder.
Maar met 16 wordt het wel tijd om een beetje los te laten. Straks is ze 18 en mag en moet ze vanalles. Als ze daarin niet begeleid heeft kunnen oefenen, en geen misstappen heeft kunnen doen, met jullie als vangnet, is dat veel gevaarlijker.
Kersje
20-03-2026 om 16:03
Stresskipje schreef op 20-03-2026 om 16:02:
Dat is dan een kwestie van grenzen stellen. Dit mag wel ,maar dat niet.
Leef je regels/ afspraken niet na? Jammer, dan mag je nog minder.
Maar met 16 wordt het wel tijd om een beetje los te laten. Straks is ze 18 en mag en moet ze vanalles. Als ze daarin niet begeleid heeft kunnen oefenen, en geen misstappen heeft kunnen doen, met jullie als vangnet, is dat veel gevaarlijker.
Juist, dit dus!
Marty1984
20-03-2026 om 16:25
Zolang die kroegeigenaar hen binnenlaat en ze niet uber-dronken thuis komt zou ze vanaf haar 16de haar goddelijke gang mogen gaan.
Lijkt me net veilig om zoiets in eigen dorp waar iedereen elkaar een beetje kent te doen.
Anders dan als ze straks op haar 18de op kamers zit in Amsterdam en niemand haar kent.
Ik zou wel stellen dat ze op "uur x" thuis is. En niet tot 5u 's nachts in de kroeg blijft hangen. Ook als ze op haar 17 de stad in wil ... veel plezier, zorg zelf maar dat je binnenraakt, maar om "uur x" ben je thuis.
Marty1984
20-03-2026 om 16:26
Mag ze overigens ook niet naar thuisfeestjes bij vriendinnen?
Want wat is het verschil tussen die kroeg en een thuisfeestje bij die net 18-jarigen?
Daar is er zelfs minder toezicht en zou ze meer los kunnen gaan.
Ginevra
20-03-2026 om 16:56
Na de coronatijd kwamen er nieuwsberichten dat jongeren zich minder goed gedroegen in het uitgaansleven of hun grenzen niet kenden. Dat werd gekoppeld aan de lockdown: in die periode hebben jongeren het uitgaan als tiener niet opgebouwd en geleerd hoe dat er aan toegaat, en toen het weer mocht waren ze op een leeftijd dat ze mochten drinken maar de ongeschreven regels nog niet kenden.
Je leert ook door te zien en door te ervaren. Door te zien wat er gebeurt als andere mensen dronken worden, of wat de sfeer in een café is en wanneer het wel gezellig is en wanneer niet. Dat lijkt me handiger om te leren zolang je zelf nog aan de cola bent, dan dan wanneer je zelf ook al mag en gaat drinken. Ze heeft nu een window van een jaar of twee om dat op te bouwen.
Lotus_
20-03-2026 om 17:01
Mijn vader haalde me altijd op als het alternatief was dat ik als puber alleen naar huis fietste snachts.
Roos57
20-03-2026 om 17:27
Het leest een beetje of je haar niet vertrouwd. Ander typje als je oudste misschien?
Ted68
20-03-2026 om 17:50
Vanavond 16: ze hingen voor die tijd al vaker rond in clubhuizen. En daar drinken volwassenen ook vaak een biertje. Dus met 16 mochten mijn kinderen ook naar de dorpskroeg.
Yumi
20-03-2026 om 18:28
Denk je echt dat het iets uitmaakt? Ik mocht op mijn 14de al uit, samen met de zus van mijn moeder. De eerste paar keer, bleef ik bij haar in de buurt, maar daarna ging ik mijn eigen gang... zij ook trouwens ![]()
Euphoria
20-03-2026 om 20:39
Miepjecody schreef op 20-03-2026 om 12:23:
[..]
Nou dit
Wat sneu zeg.
Ik ging met 14, 15 naar disco. Nooit alcohol gedronken daar
Wat is er sneu aan het stellen van grenzen?!