Netherfield
20-03-2026 om 11:43
Vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?
Mijn dochter is 16. Na een uitvoering van muziek op de school van haar oudere zus, gaat iedereen die meedeed naar de kroeg in ons dorp, alle leeftijden, ook onder de 18. Dit is 3 keer per jaar. Kroegeigenaar vindt dat best blijkbaar. Sinds dit najaar mag jongste dochter mee met haar zus na zo’n uitvoering, jongste dochter gaat ook met vriendinnen van haar zus om. Nu wil jongste dochter vanavond naar de kroeg, want een paar vrienden (waarvan 2 net 18 zijn), gaan daar ook heen. Wij hebben nee gezegd, want ze is 16. Hier is mevrouw het niet mee eens en ze beweert dat heel veel 16-jarigen uitgaan. In de stad komen ze nergens binnen iig, dus of dat waar is? Ze drinkt zelf geen alcohol. Dus de vraag aan jullie, vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?
Peiling
Vanaf hoe oud mag/mocht je kind naar de kroeg?
MamaE
20-03-2026 om 21:13
Euphoria schreef op 20-03-2026 om 20:39:
[..]
Wat is er sneu aan het stellen van grenzen?!
Niks, maar grenzen moeten mijns inziens wel redelijk en passend bij de leeftijd zijn.
Je kunt natuurlijk ook beslissen dat je puber niet zelfstandig mag fietsen of met het OV reizen of om 20 uur naar bed moet, maar dat is op enig moment niet meer passend bij de leeftijd en ontwikkelingsfase en daarmee niet in het belang van het kind. Je gaat dan ook buiten de groep vallen, want vrienden gaan wel. Ook zonder oudere broers/zussen/andere familie. Op enig moment ken je als ouder nu eenmaal niet meer alle vrienden van je kind.
MMcGonagall
20-03-2026 om 23:33
Euphoria schreef op 20-03-2026 om 20:39:
[..]
Wat is er sneu aan het stellen van grenzen?!
Dit meisje vraagt het nog. Ik mocht als puber zo ongeveer niets dus dan ging ik bij vriendinnen logeren en dan uit, op mijn 15/16e.
SuzyQFive
21-03-2026 om 09:28
Ik vind er eerlijk gezegd geen leeftijd aan hangen. Ik heb bijvoorbeeld een dochter die een klas heeft overgeslagen en allemaal oudere vrienden heeft. Die is 15 en gaat al sinds begin dit schooljaar af en toe stappen.
Anders is 16 nog een soort oude magische grens, denk omdat het voor ons de toegestane leeftijd was.
Wij gingen als 15-jarigen wel eens bij de drie met bordjes zitten en dan gingen we mannen cijfers geven 🤣. Hilarisch.
krulliebollie
21-03-2026 om 10:01
in mijn plaats zijn ze vrij streng in het controleren van jongeren. Ze vond er dan ook weinig aan omdat ze vrijwel nergens naar binnen mocht. Een kroeg was niet zo haar ding. Ze dronk geen alcohol. Van mij mocht ze wel gaan. Ik zat op mijn 15e aan de bar maar ja andere tijd. Wij hielden wel Nix aan tot 18. Ze zal ongetwijfeld wel eens stiekem wat gedronken hebben maar dat was niet noemenswaardig. Tot op heden heb ik ook nooit dronken gezien. Wel eens tipsy maar dat staat niet de schaduw van wat haar vader en ik vroeger allemaal hebben weggehaald in het studentenleven.
ik denk dus dat het heel erg persoonsgebonden is hoe ze er mee omgaan en dat je dus daar naar moet kijken.
Dweedledee
21-03-2026 om 12:14
Ik vind dat je een dochter van 16 echt niet meer zo kort kunt houden. Het is de leeftijd waarop ze veel leren en hun vleugels uitslaan. Ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet.
HAHA!wait..what
21-03-2026 om 12:37
Ik zal hier ook geen moeite mee hebben en haar veel plezier wensen
Sterker nog; ik zal willen dat mijn dochter (14, bijna 15) eens met zo'n vraag zou komen 😅
Zij doet met haar vriendinnen bijna nooit iets en zit vaak thuis bij ons op de bank.. Zo jammer vind ik dat!
Ik was met 14 regelmatig in de kroeg te vinden met alcohol. Daar zal ik wel moeite mee hebben overigens 
Netherfield
21-03-2026 om 18:19
Blijkbaar ben ik strenger dan jullie! Terwijl hier verder eigenlijk altijd heel veel mag. Man en ik zitten hierin op één lijn dus ze is niet gegaan.
Pimpelmees67
21-03-2026 om 21:16
Netherfield schreef op 21-03-2026 om 18:19:
Blijkbaar ben ik strenger dan jullie! Terwijl hier verder eigenlijk altijd heel veel mag. Man en ik zitten hierin op één lijn dus ze is niet gegaan.
Dan ben ik benieuwd wat ze verder dan wel mag van jullie.
MMcGonagall
21-03-2026 om 21:22
Zijn er vrienden van 16 wel gegaan? Ik heb het rond die leeftijd losgelaten. Vooral jongste was erg uithuizig en wilde graag op stap. Dat was wel even wennen maar ik vond het ook fijn dat ze een sociaal leven had. Oudste was niet zo’n stapper. Die is één keer na twaalven thuis gekomen, van een eindexamenfeestje (met 17).
Bellebelle
22-03-2026 om 11:39
Mijn kind vierde vanaf een jaar of 15 carnaval. Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt. Ze komt nooit kacheltje lam thuis en leeft de rest van het jaar heel gedisciplineerd.
Kersje
22-03-2026 om 16:33
Netherfield schreef op 21-03-2026 om 18:19:
Prima dan toch?!
Ook ik ben dan, net zoals Pimpelmees, heel benieuwd wat jullie verstaan onder het feit dat bij jullie heel veel mag?
Netherfield
22-03-2026 om 17:30
Als ze koekjes, cake of brownies wil bakken: ga je gang. Ook als het drie keer per week is. Paar weken geleden besloten de dames dat ze naar Joost Klein wilden. Diezelfde avond. In de Ziggo Dome. Ze zijn met de trein heen gegaan en wij hebben ze ‘s avonds opgehaald (we wonen in Groningen). Wil er iemand komen eten of slapen? Prima. Wil jij met een vriendin naar de huldiging van de schaatsers in Heerenveen, haar moeder gaat ook mee? Prima. Meedoen met de urban run? Ga je gang. Dat soort dingen mogen dus bij ons.
krulliebollie
22-03-2026 om 17:59
Dat zijn toch ook plekken waar alcohol gedronken wordt? Wat maakt dan dat je kind niet naar een kroeg mag, terwijl jouw kind geen alcohol drinkt?
Joszy
22-03-2026 om 18:43
Netherfield schreef op 22-03-2026 om 17:30:
Als ze koekjes, cake of brownies wil bakken: ga je gang. Ook als het drie keer per week is. Paar weken geleden besloten de dames dat ze naar Joost Klein wilden. Diezelfde avond. In de Ziggo Dome. Ze zijn met de trein heen gegaan en wij hebben ze ‘s avonds opgehaald (we wonen in Groningen). Wil er iemand komen eten of slapen? Prima. Wil jij met een vriendin naar de huldiging van de schaatsers in Heerenveen, haar moeder gaat ook mee? Prima. Meedoen met de urban run? Ga je gang. Dat soort dingen mogen dus bij ons.
Dat concert van Joost Klein, ok dat is misschien nog wel bijzonder.
Maar is de rest zo speciaal om te mogen als je 16 bent? Zeker die huldiging, met een moeder erbij. Dat had ik als 8 jarige wel gemogen volgens mij.
Ginevra
22-03-2026 om 18:54
Wat voor kroeg is dat dan wel niet? Waar hebben we het in hemelsnaam over? is het een zeemanskroeg met allemaal ruig volk? Hangen er dronken sloeries over de bar? Wordt er gesnoven?
ik kan me nauwelijks voorstellen dat een tiener wel naar de ziggodome mag maar niet naar een café op de hoek.
Het doet me eraan denken dat ik toen ik 15 was met vrienden heel braaf in een heel keurig cafeetje wat ging drinken, aan een tafeltje in een hoek, en dat mijn moeder vond dat ik niet “in allerlei bars moest rondhangen”. Alsof dat stille cafeetje eigenlijk een plek was van hoeren en snoeren.