Netherfield
20-03-2026 om 11:43
Vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?
Mijn dochter is 16. Na een uitvoering van muziek op de school van haar oudere zus, gaat iedereen die meedeed naar de kroeg in ons dorp, alle leeftijden, ook onder de 18. Dit is 3 keer per jaar. Kroegeigenaar vindt dat best blijkbaar. Sinds dit najaar mag jongste dochter mee met haar zus na zo’n uitvoering, jongste dochter gaat ook met vriendinnen van haar zus om. Nu wil jongste dochter vanavond naar de kroeg, want een paar vrienden (waarvan 2 net 18 zijn), gaan daar ook heen. Wij hebben nee gezegd, want ze is 16. Hier is mevrouw het niet mee eens en ze beweert dat heel veel 16-jarigen uitgaan. In de stad komen ze nergens binnen iig, dus of dat waar is? Ze drinkt zelf geen alcohol. Dus de vraag aan jullie, vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?
Peiling
Vanaf hoe oud mag/mocht je kind naar de kroeg?
Lotus_
22-03-2026 om 18:55
Haha een huldiging met de moeder erbij op haar 16e, serieus?
TO, het duurt niet lang meer of ze vraagt helemaal geen toestemming meer aan je. Dan mag jij je mening hebben, maar dat doet er dan nog maar weinig toe. Dan gaat ze naar de kroeg als ze daar zin in heeft en merk jij vanzelf hoe laat ze thuis komt. Besef je dat?
Ze zou nu in de overgangsfase horen zitten waarin ze vrijheid heeft, maar met jullie regels waar nodig om haar te beschermen. Nu wordt ze nog behandeld als een 12-jarige en is de overgang naar een volwassen leven waarin ze haar eigen (verstandige, soms wat minder verstandige) beslissingen maakt ineens erg groot.
Yumi
22-03-2026 om 19:05
Joszy schreef op 22-03-2026 om 18:43:
[..]
Dat concert van Joost Klein, ok dat is misschien nog wel bijzonder.
Maar is de rest zo speciaal om te mogen als je 16 bent? Zeker die huldiging, met een moeder erbij. Dat had ik als 8 jarige wel gemogen volgens mij.
Ik vind het Ziggo dome onveiliger dan de gemiddelde kroeg... en de rest, koekjes bakken deed ik ook met mijn 3 jarige
Pimpelmees67
22-03-2026 om 19:58
Netherfield schreef op 22-03-2026 om 17:30:
Als ze koekjes, cake of brownies wil bakken: ga je gang. Ook als het drie keer per week is. Paar weken geleden besloten de dames dat ze naar Joost Klein wilden. Diezelfde avond. In de Ziggo Dome. Ze zijn met de trein heen gegaan en wij hebben ze ‘s avonds opgehaald (we wonen in Groningen). Wil er iemand komen eten of slapen? Prima. Wil jij met een vriendin naar de huldiging van de schaatsers in Heerenveen, haar moeder gaat ook mee? Prima. Meedoen met de urban run? Ga je gang. Dat soort dingen mogen dus bij ons.
Het voorbeeld van de koekjes vind ik gewoon raar. Waarom zou je dat überhaupt verbieden? Joost Klein is hartstikke kindvriendelijk dus dat is ook niet gek. Dat er een moeder mee moet naar zo'n huldiging vind ik ook gek. Dat zijn toch doodnormale dingen op je 16e?
Miepjecody
22-03-2026 om 20:55
Pimpelmees67 schreef op 22-03-2026 om 19:58:
[..]
Het voorbeeld van de koekjes vind ik gewoon raar. Waarom zou je dat überhaupt verbieden? Joost Klein is hartstikke kindvriendelijk dus dat is ook niet gek. Dat er een moeder mee moet naar zo'n huldiging vind ik ook gek. Dat zijn toch doodnormale dingen op je 16e?
Waarom is dat gek? Wellicht heeft die moeder dezelfde interesse??
mana_sutiyuq
22-03-2026 om 21:09
Miepjecody schreef op 22-03-2026 om 20:55:
[..]
Dat kan, maar niet omdat 16 jarigen nog begeleiding nodig hebben van een ouder bij zo'n activiteit. En zo laat TO het wel lijken, omdat er een ouder mee ging mocht haar 16 jarige ook.
Netherfield
22-03-2026 om 22:04
Dat er een ouder meeging was meer handig qua vervoer. Meiden in haar klas mogen vaak niet iets bakken omdat die ouders geen bende in de keuken willen.
Pimpelmees67
22-03-2026 om 22:22
Miepjecody schreef op 22-03-2026 om 20:55:
[..]
Oh als ze zelf mee wil, prima. Maar omdat het zo apart benoemd wordt dat ze meegaat kreeg ik de indruk dat het anders niet had gemogen.
Pimpelmees67
22-03-2026 om 22:23
Netherfield schreef op 22-03-2026 om 22:04:
Dat er een ouder meeging was meer handig qua vervoer. Meiden in haar klas mogen vaak niet iets bakken omdat die ouders geen bende in de keuken willen.
Ik neem aan dat je haar leert ook zelf haar bende weer op te ruimen toch?
Netherfield
22-03-2026 om 22:28
Pimpelmees67 schreef op 22-03-2026 om 22:23:
[..]
Ik neem aan dat je haar leert ook zelf haar bende weer op te ruimen toch?
Mijn dochter ruimt de bende weer op idd.
Dweedledee
23-03-2026 om 12:04
Ik denk dat het goed is om op jullie eigen gedrag te reflecteren. Want de voorbeelden die je noemt, getuigen echt niet van je kind “vrijlaten”. Het kind is 16. Kom op zeg.
Ginevra
23-03-2026 om 14:17
Dat een 16-jarige koekjes mag bakken is geen voorbeeld van vrijheid of van veel mogen. Dan kun je ook zeggen 'ze mag zelf haar boterham smeren of haar sokken uitzoeken'.
En ze 'mag' meedoen met de urban run, wel 5-10 km hardlopen?
Kom op zeg, dat zijn toch geen serieuze voorbeelden? Het lijkt wel alsof je het over een kind van 12 hebt.
MamaE
23-03-2026 om 14:22
Bij mij zou een zestienjarige ook koekjes mogen bakken, zo lang ze zelf de troep opruimt. En niet op elk moment, bijvoorbeeld als er gekookt moet worden, dan loopt ze in de weg. Maar dat is ongeacht leeftijd.
Naar zo'n huldiging is natuurlijk handig als een moeder ook gaat om mee te rijden, maar voor mij zou dat geen voorwaarde zijn om te mogen gaan. De trein is ook een optie als je zelf niet wil brengen en halen. Ik zou er dan ook niet vanuit gaan dat ze ter plekke bij die moeder blijven, maar gewoon hun eigen gang gaan.
Wel naar de Ziggo Dome in Amsterdam, maar niet naar de kroeg in het dorp vind ik erg bijzonder. Ik vind het overigens ook normaal om naar de Ziggo Dome te gaan met vrienden op die leeftijd.
Kersje
23-03-2026 om 14:38
Netherfield schreef op 21-03-2026 om 18:19:
Blijkbaar ben ik strenger dan jullie! Terwijl hier verder eigenlijk altijd heel veel mag. Man en ik zitten hierin op één lijn dus ze is niet gegaan.
En toch, je opent ook niet voor niets zo’n topic lijkt mij. Twijfelde jezelf ook of had je andere antwoorden verwacht?
Broadway
23-03-2026 om 15:40
Kersje schreef op 23-03-2026 om 14:38:
[..]
En toch, je opent ook niet voor niets zo’n topic lijkt mij. Twijfelde jezelf ook of had je andere antwoorden verwacht?
ik ben hier ook nieuwsgierig naar. en nog steeds wat de redenen zijn om het niet toe te staan buiten dat jullie op één lijn zitten.
Netherfield
23-03-2026 om 16:22
Ik had inderdaad andere antwoorden verwacht. Dochter in kwestie zegt zelf weleens, ik hoef nooit iets uit te vreten want we mogen heel veel.