Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vanaf hoe oud mag je puber naar de kroeg?

Peiling

Vanaf hoe oud mag/mocht je kind naar de kroeg?
79 stemmen
28%
51%
0%
22%

Netherfield

Netherfield

25-03-2026 om 17:10 Topicstarter

Dat vind ik een goede vraag, wie ik nu precies niet vertrouw. Ik vertrouw dochter, met de kanttekening dat ze zich weleens laat meeslepen en dan niet bedenkt dat de actie die ze gaat doen niet zo handig is. Ook denk ik dat ze niet altijd goed op haar drankje let. Wat van de zotte is dat dat tegenwoordig moet, maar goed. Ook vindt ze dat ze alles kan (zoals alleen naar huis fietsen) en ziet ze weinig gevaar. 
Ergens vroeg iemand hoe de oudste is. Die taalde er niet naar op die leeftijd, is oplettend en zou nooit alleen naar huis fietsen. Dag en nacht verschil, die twee. 

Netherfield schreef op 25-03-2026 om 17:10:

Dat vind ik een goede vraag, wie ik nu precies niet vertrouw. Ik vertrouw dochter, met de kanttekening dat ze zich weleens laat meeslepen en dan niet bedenkt dat de actie die ze gaat doen niet zo handig is. Ook denk ik dat ze niet altijd goed op haar drankje let. Wat van de zotte is dat dat tegenwoordig moet, maar goed. Ook vindt ze dat ze alles kan (zoals alleen naar huis fietsen) en ziet ze weinig gevaar.
Ergens vroeg iemand hoe de oudste is. Die taalde er niet naar op die leeftijd, is oplettend en zou nooit alleen naar huis fietsen. Dag en nacht verschil, die twee.

Ik begrijp heus je zorgen, maar over een kleine 2 jaar kun je haar niets meer verbieden en heeft ze dus ook niet kunnen leren van haar ‘fouten’ en/of ‘naïviteit’. Denk je daar dan nu niet over na, want je kunt haar nooit genoeg (blijven) beschermen?

Nou. Werk aan de winkel dus. Voor jou om je kind los te laten en voor haar om fouten te mogen maken. Heb vertrouwen in je eigen dochter. En gun haar ook gewoon dit soort avonden. Zoals Kersje ook al zei; over twee jaar is ze voor de wet volwassen en heb je niet zoveel meer te zeggen. 

Stomme dingen kun je beter voor je 18e doen dan daarna. En tussen verbieden en toestaan zit ook nog een hele groot gat van toestaan onder voorwaarden. Bijvoorbeeld samen naar huis fietsen. Op je drankje letten (sowieso een wijze les), nadenken voor je iets doet. Door ervaring leer je.
Samen naar huis fietsen betekent dan wel dat je de eindtijd bij anderen legt. Mijn ouders hadden vroeger liever dat we later thuis waren maar wel met een groep dan dat we op een eerder tijdstip alleen fietsten. 

MamaE schreef op 25-03-2026 om 18:48:

Stomme dingen kun je beter voor je 18e doen dan daarna. En tussen verbieden en toestaan zit ook nog een hele groot gat van toestaan onder voorwaarden. Bijvoorbeeld samen naar huis fietsen. Op je drankje letten (sowieso een wijze les), nadenken voor je iets doet. Door ervaring leer je.
Samen naar huis fietsen betekent dan wel dat je de eindtijd bij anderen legt. Mijn ouders hadden vroeger liever dat we later thuis waren maar wel met een groep dan dat we op een eerder tijdstip alleen fietsten.

Hier idem. Ik ging met 14 jaar naar de lokale "disco" en poolcafe, vanaf 16 jaar naar Belgie naar de discotheek, en veilig thuiskomen was belangrijker dan op tijd thuiskomen. Het ene weekend kon dat weleens 1.00 uur zijn en het weekend daarna 6.00 uur. Afhankelijk wie met de taxi mee ging, ik mocht iig niet alleen met de taxi naar huis.

En alcohol ben ik "pas" echt gaan drinken toen ik ergens in de 20 was. Kon prima op stap met mijn fanta en vriendinnen, een sporadische Bessen jenever, Apfelkorn of Pasoa Jus daargelaten. 

op je drankje letten is niet iets van nu, maar iets van alle tijden. Dat vertelden mijn ouders mij ook 30 jaar geleden hoor.

Mugske schreef op 25-03-2026 om 20:23:

op je drankje letten is niet iets van nu, maar iets van alle tijden. Dat vertelden mijn ouders mij ook 30 jaar geleden hoor.

Mij meer dan 35 jaar geleden zelfs ook al. Net als niet alleen naar huis fietsen maar samen uit en samen thuis.

Kersje schreef op 25-03-2026 om 17:01:

[..]

Huh? Jij komt of bent niet vaak in een kroeg geweest? Ik ben echt een zgn ‘feestbeest’, maar heb daar absoluut niet persé alcohol voor/bij nodig. Kan me vele avonden herinneren dat ik bijv de BoB was, maar toch een hele gezellige avond in de kroeg heb gehad op cola light 😃

Disclaimer: ik  ben geen kroegtijger of een notoire zuipschuit.  Nu nooit  en nooit  geweest.  Maar misschien was ik wel als enige hier een puber die zich druk maakte over een opkomende puist op donderdagavond of over een ingebeelde te dikke kont. En dan gaf dat ene glaasje graves superieures (lees :vieze zoete witte wijn)  dat ik me op mijn zestiende in het jongerencentrum kon  veroorloven me net effe ietsjes meer zelfvertrouwen.

kenfan schreef op 26-03-2026 om 15:51:

[..]

Disclaimer: ik ben geen kroegtijger of een notoire zuipschuit. Nu nooit en nooit geweest. Maar misschien was ik wel als enige hier een puber die zich druk maakte over een opkomende puist op donderdagavond of over een ingebeelde te dikke kont. En dan gaf dat ene glaasje graves superieures (lees :vieze zoete witte wijn) dat ik me op mijn zestiende in het jongerencentrum kon veroorloven me net effe ietsjes meer zelfvertrouwen.

Dat is natuurlijk prima maar maakt niet dat je zonder alcohol niets in een kroeg re zoeken hebt.

mana_sutiyuq schreef op 26-03-2026 om 19:13:

[..]

Dat is natuurlijk prima maar maakt niet dat je zonder alcohol niets in een kroeg re zoeken hebt.

Ik had die zestienjarige in mijn achterhoofd, niet een volwassen BoB. En in mijn woonplaats komen die zestienjarigen dus gewoon echt tegenwoordig de meeste kroegen niet meer in. En dat is natuurlijk omdat de kroegbazen geen overzicht kunnen houden op de leeftijdsgrens op drukke uitgaansavonden. Want er is altijd wel een ouder  vriendje/broer/zus die dat drankje wel gaat halen.

kenfan schreef op 27-03-2026 om 13:47:

[..]

Ik had die zestienjarige in mijn achterhoofd, niet een volwassen BoB. En in mijn woonplaats komen die zestienjarigen dus gewoon echt tegenwoordig de meeste kroegen niet meer in. En dat is natuurlijk omdat de kroegbazen geen overzicht kunnen houden op de leeftijdsgrens op drukke uitgaansavonden. Want er is altijd wel een ouder vriendje/broer/zus die dat drankje wel gaat halen.

Of je geeft je 16-jarige een keer wél het voordeel van de twijfel of het vertrouwen! 

Kersje schreef op 27-03-2026 om 13:52:

[..]

Of je geeft je 16-jarige een keer wél het voordeel van de twijfel of het vertrouwen!

Dat moet je aan die kroegbazen hier in de stad  vertellen die geen jonge tieners binnenlaten, niet aan mij.

kenfan schreef op 27-03-2026 om 22:13:

[..]

Dat moet je aan die kroegbazen hier in de stad vertellen die geen jonge tieners binnenlaten, niet aan mij.

Ik denk dat dat niet per se een intrinsieke keuze van kroeguitbaters is, de boetes op alcohol verstrekken aan jongeren zijn niet mals. Dat is bijna alleen maar te controleren als je jongeren onder de 18 niet binnenlaat. 

Ik vind het wel echt jammer voor de jeugd dat Nix 18 ervoor gezorgd heeft dat heel veel ervaringen nu pas vanaf 18 kunnen.  Mijn dochter heeft vorig jaar een heel sneu jaar gehad waar haar vriendinnen al 18 waren en zij in haar eentje thuis zat terwijl zij festivals bezochten en gingen stappen.  

MamaE schreef op 27-03-2026 om 23:13:

[..]

Ik denk dat dat niet per se een intrinsieke keuze van kroeguitbaters is, de boetes op alcohol verstrekken aan jongeren zijn niet mals. Dat is bijna alleen maar te controleren als je jongeren onder de 18 niet binnenlaat.

Dat weet ik wel zeker

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.