Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Juliënne

Juliënne

07-08-2015 om 17:34

vanaf welke leeftijd van de hoge duikplank?

Ik heb zelf wat hoogtevrees en houd niet van zwembaden. Mijn zoon van 12 is zeer sportief en kan goed zwemmen. Hij klimt zonder mankeren in hoge bomen en beoefent een aantal sporten. Dit ter achtergrondinformatie.
Nu zijn we met vakantie in de buurt van zwembad met een echte hoge duikplank. Hier heeft hij geen ervaring mee, wel met lage planken.
Vanaf welke leeftijd mogen jullie kinderen van de hoge duikplank? Ik vind het doodeng, maar dat is gekleurd door mijn eigen hoogtevrees, denk ik. Zouden jullie hem er vanaf laten springen of duiken? Hij wil ontzettend graag.

Els

Els

07-08-2015 om 17:52

Als hij het wil

Als hij het zwem ABC heeft (en ervaren is) en het graag wil.

Zelf

Beoordeel het even samen met je zoon of het goed te doen is. Is het bad eronder niet te vol met mensen waar je op terecht kunt komen en heb je al van de lagere duikplanken genoeg afgedoken dat je genoeg techniek en zelfvertrouwen hebt om het ook eens van de hogere te proberen.
Vraag even iemand erbij, zijn vader?, die hem dat ruggesteuntje kan geven en de eerste keren even op kan letten of het hem lukt. Niet jezelf denk ik hoewel dat jou misschien ook wel zou helpen om te zien hoe fijn hij het vind dat het hem lukt.
Ik was zo'n jaar of 7 en had nog geen A diploma toen ik van de hoge dook. Ze letten in dat zwembad gewoon niet zo goed op en ik had al in de gaten dat als je wat meer presteerde dat je ook meer mocht, dus ik pushte het wel wat. Gewoon zonder zwemvest dezelfde baantjes gaan doen mocht ik meer en toen ik ging duiken had ik al snel mijn diploma.

four

four

07-08-2015 om 19:42

duiken of springen?

Hier sprongen ze volgens mij al vanaf zes jaar vanaf de hoge duikplank. Goed instrueren dat ze recht moeten springen, dan kan er weinig misgaan. Voor duiken vanaf de hoge duikplank moeten ze dat echt goed kunnen, dus dat hangt vanaf het kind af.

Hoe hoog is hoog?

Hij zou van mij wel van de gewone hoge duikplank mogen springen. Dat is 3m.Maar er zijn veel hogere, ook springtorens.
Dat zou alleen mogen na een goede instructie, niet plompverloren. Of het er verder veilig uitziet is aan jou om te beoordelen, bij twijfel zou het antwoord bij mij "nee" zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-08-2015 om 22:16

Duikplank

Volgens mij is dat niet leeftijdsafhankelijk. Ook volwassenen kunnen heel erg verkeerd terechtkomen bij het springen/duiken van een hoge duikplank. Je kind moet zich in ieder geval heel goed weten te redden in het water, goed kunnen zwemmen (ABC) en weten hoe goed te springen, duiken en neer te komen dmv de juiste techniek en redelijk wat ervaring. En ik zou hem eerst een flink aantal keer laten springen voordat hij gaat duiken. Verder zorgen dat in ieder geval een van de ouders er bij blijft. Hoe hoog is die duikplank? 5, 7 of 10 meter?
Ik zou het zelf ook niet doen en erg huiverig zijn als mijn zoon dit zou willen doen (ook al is hij een echte waterrat en kan hij heel goed duiken) maar je kan die kinderen nu eenmaal niet afschermen voor alles wat eng of spannend is. Voor alles is een eerste keer; die lage duikplank was ooit ook een enge mijlpaal

Jaina

Jaina

07-08-2015 om 22:40

Begeleiding?

Bij een zwembad hier in de buurt heb je zo'n duiktoren. De planken staan op 5 meter en 10 meter. Die van 10 meter is niet zo maar toegankelijk. Alleen voor zwemclubs of tijdens lessen. Die van 5 meter mag je ook bij het vrij zwemmmen. Er staat een badmeester bij en die geeft aan wanneer je mag springen. Dus dat is redelijk veilig. Er is geen minimale leeftijd zo ver ik weet maar je moet natuurlijk wel goed kunnen zwemmen. Badmeester beslist. Mijn nichtje sprong er met 10 jaar ongeveer vanaf.

Juliënne

Juliënne

07-08-2015 om 23:33

ABC

Ja, hij heeft zijn ABC en kan prima duiken. Vanaf de gewone lage duikplank die hij gewend is, maakt hij de mooiste duiken. Deze hoge plank is 5 meter, bij 10 meter kan ik me gewoon niet voorstellen dat ik dat überhaupt zou overwegen, God, wat griezelig.
Hij wil zelf graag en heeft veel vertrouwen in zijn fysieke capaciteiten. Grotendeels terecht hoor, hij is sportief, handig, lenig. Het zit echt bij mij. Als ik jullie reacties zo lees, moet ik hem het maar laten doen denk ik. En dan eerst maar eens springen, rustig aan de hoogte wennen. En dan verder zien.

Ja hoor

Moet kunnen, al moet je natuurlijk altijd de situatie ter plekke erbij betrekken. Er moet genoeg ruimte zijn in het zwembad om te kunnen springen/duiken, maar nog belangrijker vind ik de sfeer: geen geduw/getrek op de trap en plank en als er veel opgefokte jochies zijn die elkaar uitdagen dan toch ook liever niet. Je zou de afspraak kunnen maken dat hij het bij je meldt als hij gaat springen, dan kun je het even in de gaten houden.

Miekemieke

Miekemieke

08-08-2015 om 11:57

overbezorgd gedrag?

Dit lijkt mij meer een relevante vraag als het om een 8 jarige gaat maar een kind van 12 met een zwemdiploma? Die duikplank is er toch voor de kinderen?

Pug

Pug

08-08-2015 om 12:40

5 meter

Is geen verende plank, maar een toren. Als het zwembad dat openstelt, neem ik aan dat er niet vaak ongelukken gebeuren. Misschien mag je wel alleen springen. Springen lijkt me niet zo erg als een kind niet meer zo klein is, maar met duiken kun je toch aardig verkeerd neerkomen van zo'n hoogte, op je rug of zelfs op je gezicht als je je hoofd verkeerd houdt. Bij schoonspringen oefenen ze in het begin ook met een hesje.

Jaina

Jaina

08-08-2015 om 12:56

Badmeester

Staat er dan geen badmeester bij dan? 5 meter is inderdaad een toren en geen verende plank.Althans dat is hier zo. Je hebt hier twee gewone planken (laag en hoog) en dan die toren. Toren mag je niet zo maar op. Er is altijd een badmeester bij. Ik weet eigenlijk niet eens of je mag duiken. Mijn kinderen sprongen er wel eens van af maar zulke goede duikers zijn het niet. Ik kom niet vaak in dat zwembad hier in de buurt verder want het is altijd vrij druk en het is zout water. Maar ze gaan heel zorgvuldig om met die toren. Is dat bij jullie niet zo dan? Als er geen badmeester is dan zou ik springen toestaan als het rustig is maar duiken niet gelijk. Dan moet je daar technisch echt goed in zijn.

Oh, de hoge duikplank

Daarmee ben ik technisch gezien mijn maagdelijkheid verloren ;0) Dus voor alle meisjes die daar af willen: benen bij elkaar houden, het is anders echt geen fijn gevoel.

skik

Pfff. Doodeng

Als kind sprong ik er probleemloos af, maar jaren terug met de kinderen eens heel dapper vsn de drie meter plank gegaan toen we er ergens 1 tegenkwamen. Bad was 5 m diep of zo....wat een afgrond als je naar beneden keek.....
Toch gesprongen natuurlijk, en daarna 2 dagen last van mijn oren gehad......

Maar de kinderen mogen gerust van mij.......

Ingrid

Silvester

Silvester

08-08-2015 om 23:06

Natuurlijk wel

Een kind dat dat durft, kan daar toch gewoon van af springen. Als je 12 bent zou dat geen probleem zijn lijkt me, voor wie is die plank anders bedoeld?
Mijn zoon sprong denk ik met 8 jaar van zo'n plank en is echt niet zo'n waaghals, wel sportief. Als ze het zelf durven zegt het het genoeg volgens mij, maar waarschijnlijk heeft het meer met je eigen hoogtevrees te maken,

Pug

Pug

09-08-2015 om 08:29

bedoeld

"voor wie is die plank anders bedoeld?"

Een 5m is voor schoonspringers. Maar die krijgen veel meer training hoe ze in het water moeten neerkomen voordat ze eraf mogen.
Bij ons in de buurt is de springtoren ook alleen maar open voor schoonspringtrainingen, het publiek mag er niet af. Ik denk dat sommig publiek het wel kan, maar zo'n toren is daar nooit voor bedoeld.

In veel zwembaden is wel een hoge duikplank, die is 3 meter.

Silvester

Silvester

09-08-2015 om 11:48

Hoge duikplank

Bij hoge duikplank denk ik aan de standaard hoge duikplank die je meestal ziet en die is gewoon toegankelijk voor iedereen in een zwembad. Dacht dat die ook al hoger dan 3 meter was.
Misschien is een 5 meter plank inderdaad niet gebruikelijk en verwar ik die met een 3 meter plank. Maar als die 5 meter plank open is voor zwempubliek zul je er toch af mogen springen, duiken lijkt me dan inderdaad minder verstandig.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-08-2015 om 01:19

5 meter

Zo een hadden we er in Oostenrijk, een echte plank. M'n zoon ging er voor het eerst vanaf toen hij net 8 was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.