moeder
23-05-2013 om 10:43
Veranderen van school in 4 gym?
Onze zoon is 14 en hij zit in de 3e van het gymnasium. Zij cijfers zijn in orde en hij gaat over met een goed rapport (zoals het er nu uitziet).
Sinds vorig jaar heb ik het idee dat hij niet echt veel vrienden heeft op school. Daarbuiten is het geen probleem en hij heeft een leuke vriendenkring (mn via sport) en een redelijk druk sociaal leven.
Omdat hij er zelf nooit zo'n punt van maakte hebben wij dat ook niet gedaan. Wel af en toe gevraagd hoe het gaat maar er waren geen alarmsignalen.
Recent heeft hij echter aangegeven dat hij graag naar een andere school wil en het liefst naar de school waar zijn vrienden zitten.
Nou vinden wij dat nogal een stap. De andere school heeft geen gymnasium en we vinden het ook zonde als hij dat zomaar loslaat.
Uiteraard is het voor ons het belangrijkste dat hij happy is op school. Maar omdat hij verder sociaal goed functioneert twijfelen we enorm. Eigenlijk hopen we dat het weer overwaait. Dat gebeurt wel vaker bij hem: hij wissels snel van "passie" zeg maar. En hij heeft wel zo z'n "dingetjes". Hij heeft bijvoorbeeld een beetje de neiging tot zelfoverschatting en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat waardeert.
Maar nu heeft hij toch min of meer z'n zinnen gezet op het veranderen van school.
Inmiddels hebben we gesproken met de mentor, die er ook niet zo'n voorstander van is.
Wij vinden het ook vanuit opvoedkundig oogpunt geen goed signaal om de mogelijkheid open te houden dat als je het ergens niet naar je zin hebt, je dan maar gewoon even van omgeving verandert. Wij vinden dat hij het in ieder geval nog een kans moet geven, ook omdat na de vakantie de klassen door elkaar gaan lopen ivm de profielkeuzes, en hij dan weer nieuwe mensen zal ontmoeten. Daar zitten vast ok leuke bij Maar goed, dan is hij al over de helft van zijn schooltijd.
Enfin, twijfels alom We zijn bang dat het een teleurstelling wordt omdat wij denken dat het probleem vooral in hemzelf zit.
Wat vinden jullie?

MariaV
23-05-2013 om 12:12
Uit vervelende situatie stappen
"Wij vinden het ook vanuit opvoedkundig oogpunt geen goed signaal om de mogelijkheid open te houden dat als je het ergens niet naar je zin hebt, je dan maar gewoon even van omgeving verandert."
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Als je in een situatie zit die niet prettig is, en je hebt serieus geprobeerd te leren ermee om te gaan of de situatie aan te passen, en nog lukt het niet, dan moet je een kind juist WEL leren dat je dan uit de situatie moet stappen. Dan leert hij dat het okee is een andere baan te zoeken als je werk niet (meer) bij je past en je kunt je functie niet anders invullen of binnen het bedrijf ander werk gaan doen. En nog extremer: als je partner echt niet (meer) bij je past, en je hebt geprobeerd de problemen op te lossen maar het lukt niet, dan stop je met die relatie. Dat moet hij juist wél leren.
Daarnaast kun je hem leren dat je dat soort dingen niet overhaast doet. Je werkt eraan, probeert te veranderen wat er te veranderen is, je maakt je schooljaar af (of probeert het nog een schooljaar vol te houden), maar als het niet lukt dan zijn er mogelijkheden.

moeder
23-05-2013 om 13:36
Natuurlijk!
helemaal mee een!
Het punt is alleen dat hij volgens mij zelf nog niet heeft nagedacht over een oplossing. Hij verwacht van ons een soort instant oplossing, zonder ook naar zijn eigen rol te kijken (voor zover een jongen van 14 dat echt kan) terwijl wij de voor- en andelen eerst goed willen afwegen, samen met hem. En om hem ook - op een opbouwende manier - te leren dat de oplossing misschien wel in hemzelf ligt en niet in een verandering van omgeving.
Ik vind dat hij er wat makkelijk over denkt, vandaar dat ik benieuwd ben naar wat andere ouders hier van vinden. Ikzelf vond het vroeger erg moeilijk om van school te veranderen (paar keer gedaan).
En misschien is het inderdaad wel zo dat hij gewoon bij z'n vrienden op school wil zitten. Misschien is het echt wel zo simpel en zoeken wij er veel te veel achter.

Maylise
23-05-2013 om 13:48
Moeilijk
Bij je vrienden op school zitten is heel leuk maar als het een minder goede school is zou ik daar toch wat moeite mee hebben. Naar een gelijke school overstappen is tot daar aan toe maar geen gymnasium blijven doen omdat je vrienden toevallig daar niet op zitten vind ik wel ver gaan. Bovendien kan het verder wel erg tegenvallen op die nieuwe school. Misschien dat de vrienden wel leuk zijn maar dat het verder niet zo'n geslaagde school is.
Ik zou de keuze voor een school niet alleen laten maken op basis van vriendschappen maar heel goed kijken naar de onderwijskundige voordelen en nadelen van beide scholen. Alleen als de nieuwe school een vergelijkend aanbod biedt en verder ook goed is zou ik een overstap goedkeuren.
Dan maar bij wat minder vrienden in de klas zitten. Het is natuurlijk anders als hij gepest zou worden of sociaal buitengesloten maar zolang er gewoon niet zo'n klink is maar hij daar buiten wel vrienden heeft lijkt het me niet zo'n ramp. En als volgend jaar de klassen allemaal anders worden dan zijn er ook weer nieuwe kansen voor vriendschappen en leuke klasgenoten.

koffiekwast
23-05-2013 om 14:31
Nwe klas
weet niet hoe dat bij jullie gaat - maar hier werd na 3 gym gewoon opnieuw ingedeeld . Doordat de klassen op basis van 1e profielkeuze werden ingedeeld kwam dochter bij heel andere mensen in de klas. Toen in de 5e een definitieve profielkeuze volgde werd dit proces nog eens over gedaan. Kortom genoeg keuze voor nieuwe vrienden en contacten.
Dochter heeft ook een veel uitgebreidere vriendenkring dan in de eerste 3 jaar. Moet wel toevoegen dat dit een gym is dat meestal start met zo'n 6 a 7 brugklassen, dus er is ook voldoende om uit te kiezen. (minimaal 170 personen per jaarlaag - en er is voldoende ruimte voor vrienden uit andere jaarlagen).
Misschien iets om mee te nemen bij de overwegingen.

bibi63
23-05-2013 om 15:04
Waar je ook aan moet denken
Dochter van een vriendin is ook overgestapt (in dit geval voor het 5e jaar VWO). Waar ze wel tegenaan liep (maar dat is/wordt opgelost), dat het profiel waar zij in zit op haar nieuwe school het vak AK verplicht heeft. Dit was niet op haar vorige school en dat vak heeft ze dan ook niet in klas 4 gevolgd (wel een ander vak, daarvoor in de plaats, maar geen idee wat). Hoe dan ook ze had dus een achterstand met AK. Dit moest ze dus in eigen vrije tijd inhalen evt. met hulp van de docent. Dat gaat goed. Maar je denk ik wel even vragen naar de verplichte (profiel) vakken en of e.e.a. met elkaar aansluit.
Gr. Bibi

Koolmees
23-05-2013 om 19:24
Voor en tegen
Wij maken bij moeilijke keuzes, altijd een voor en tegen lijst. Aan de argumenten die je opschrijft, kun je gelijk zien, wat er belangrijk is. We schrijven alle argumenten op, ook de onzinnige, ook de ja-maar argumenten. En dan leggen we het weg en gaan we een dag later, de argumenten nummer naar belangrijkheid. En dan krijgen we meestal wel een goed beeld van wat wijsheid is.
Ik vind niet dat je bij voorbaat nee moet zeggen. Maar het is wel een ander schooltype. Dat zou bij mij een sterk tegenargument zijn.
Aan de andere kant, het is je zoon die het moet doen, het is je zoon, die het moet zien zitten. En als hij met tegenzin naar deze school gaat, volgend jaar, omdat hij baalt dat hij zijn plan niet uit mocht voeren, dan ga je dat ook in de resultaten merken.

Sawo
24-05-2013 om 00:07
Mentor
Hoi moeder
Mentor lijkt me geen doorslaggevende raadgever. Bedenk in ieder geval dat een leuke tijd op school in de bovenbouw alleen maar belangrijker wordt. Het nieuwe en leuke is er vanaf en je moet nog 3 jaar best veel toch? Ik ben geen voorstander van het gymnasium maar voor mij zou wel belangrijk zijn het niveau en de begeleiding op de nieuwe school.
Bedenk je samen met je zoon waarom hij zich niet thuis voelt daar. Vaak voelen kinderen zelf feilloos aan dat ze daar niet op hun plek zijn. Bijna alle kinderen die ik ken die van school zijn veranderd zijn er beter van geworden.
Maar vraag wel door bij je zoon en probeer tot de kern te komen. Alleen vrienden op andere school vind ik geen doorslaggevend argument. Je niet thuis voelen op je huidige school wel.
suc6
Saar

albana
24-05-2013 om 07:38
Ga ook bij die school kijken
Ga ook bij school van die vrienden kijken, praten. Want misschien stelt hij zich wel dingen voor die in werkelijkheid niet realiseerbaar zijn. Hij stelt zich misschien voor dat hij bij ze in de klas komt, is dat wel realistisch? En in hoeveree hij problemen zal ondervinden met bepaalde vakken en of hij zijn profiel daar wel kan volgen etc.
Allemaal praktische dingen die je voor een goede afweging toch moet uitzoeken. Pas dan kan je een weloverwogen keuze maken.
groeten albana

P
24-05-2013 om 10:24
En?
Verwacht je dat hij Latijn/Grieks gaat kiezen in zijn profiel? Heeft hij dat nodig voor wat hij wil gaan doen hierna?

Willem
25-05-2013 om 23:39
gymnasium is ook vwo. Alle vakken hebben dus 'vwo-niveau'. Als hij toch geen latijn en/of grieks wil kiezen, kan hij dus ook naar een school waar ze vwo aanbieden. En dat zijn er velen ...