Liesbeth11
30-03-2025 om 11:44
Verjaardag in restaurant met vriendinnen
mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

mana_sutiyuq
10-06-2025 om 14:05
rutiel schreef op 10-06-2025 om 14:02:
[..]
Dat kan, het zal bij iedereen wisselend zijn. Mijn punt was alleen dat het geen kwestie is van introversie of extraversie.
toch wel, want die introvert zal die energie die in dat onderhouden etc zit helemaal niet daaraan willen besteden.
Ja, er zijn introverten die veel vrienden / kennissen hebben, maar het merendeel niet.

FruitMoeder
10-06-2025 om 15:16
Ik heb het al druk genoeg met mijn gezin, familie en werk. Ik heb niet de tijd/energie voor 9 vriendschappen. Dus vandaar denk ik ook dat deze vriendschappen niet zo diepgaand zijn.

RavIvaR
10-06-2025 om 15:34
Op die leeftijd had ik een stuk meer vriendschappen dan nu.
En ja, die waren voor mijn gevoel wel diepgaand.
Op die leeftijd hebben mensen vaak ook nog meer tijd voor vriendschappen.
Vaak zie je elkaar al op school en/of sport en is er nog geen partner om tijd mee door te brengen, laat staan kinderen om op te voeden, broers of zussen waarmee afgesproken miet worden, die zag je thuis gewoon, werk waar je je verantwoordelijkheid moet nemen en ouders die mantelzorg nodig hebben. En o'ja ook nog een eigen huishouden om op orde te houden met evt. Cursus of studie naast je baan.
Een heel andere levensfase dus.

Kimdekim
10-06-2025 om 15:47
FruitMoeder schreef op 10-06-2025 om 15:16:
Ik heb het al druk genoeg met mijn gezin, familie en werk. Ik heb niet de tijd/energie voor 9 vriendschappen. Dus vandaar denk ik ook dat deze vriendschappen niet zo diepgaand zijn.
Maar jij bent volwassen neem ik aan. Pubers hebben over het algemeen meer tijd en energie voor vriendschappen. Mijn dochter heeft de halve dag contact met haar vriedinnen, sport met ze, ziet ze op school, gaat met ze stappen, werkt met ze en gaat ook nog wel eens bankhangen met ze. Haar hele leven draait zo'n beetje om leuke dingen doen met vriendinnen. En die vriendschappen zijn al snel hecht hoor. Juist omdat je samen opgroeit, samen volwassen wordt, zo veel eerste keren samen meemaakt en ook veel tijd samen doorbrengt.

Miepjecody
10-06-2025 om 16:16
mana_sutiyuq schreef op 10-06-2025 om 12:36:
[..]
Extravert vs Introvert
Nee hoor, ik ben zeker niet extravert
Ze zegt dat het niet kan dat je 9 vriendinnen hebt .

Miepjecody
10-06-2025 om 16:22
Dat weet je toch helemaal niet van een ander? Ik hoef geen energie in familie te steken want die heb ik niet veel

Miepjecody
10-06-2025 om 16:24
RavIvaR schreef op 10-06-2025 om 15:34:
Vaak zie je elkaar al op school en/of sport en is er nog geen partner om tijd mee door te brengen, laat staan kinderen om op te voeden, broers of zussen waarmee afgesproken miet worden, die zag je thuis gewoon, werk waar je je verantwoordelijkheid moet nemen en ouders die mantelzorg nodig hebben. En o'ja ook nog een eigen huishouden om op orde te houden met evt. Cursus of studie naast je baan.
En ik juist andersom. Terwijl ik al die dingen die jij noemt ook heb ( maar geen grote familie). Is maar net wat je wil.
Ik vind het huishouden minder belangrijk

Kersje
10-06-2025 om 17:57
Maar jij bent toch niet dé leidraad van ieder ander persoon?

Naminokurashi
10-06-2025 om 18:13
Kersje schreef op 10-06-2025 om 17:57:
[..]
Maar jij bent toch niet dé leidraad van ieder ander persoon?
Blijkbaar denkt ze dat wel

Kersje
10-06-2025 om 18:15
Naminokurashi schreef op 10-06-2025 om 18:13:
[..]
Blijkbaar denkt ze dat wel
Duidelijk ja 😉

MidasWolf
10-06-2025 om 20:22
Hier ging het onder ander om een 14 jarige, die heeft deze verantwoordelijkheden niet. Als ze al iets van een bijbaan hebben is dat minimaal. En op die leeftijd heb je sneller meer vriendinnen omdat je intensiever met elkaar omgaat dan als volwassenen. Meer vrienden onderhouden is hierdoor makkelijker.
* geldt uiteraard niet voor iedereen,

MidasWolf
10-06-2025 om 20:27
RavIvaR schreef op 10-06-2025 om 15:34:
Helemaal mee eens. Plus mensen die van uitgaan houden zagen hun vrienden ook daar. En de vakanties met vrienden die sommigen ook nog hadden.
Dan zag je elkaar op vakantie 10 dagen lang en soms ging je dan nog die avond erop weer samen uit als je weer thuis was.
*Geldt voor mij niet, omdat ik niet van uitgaan hield.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.