Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 14:52

Voedertijd

Dalarna

Dalarna

15-11-2013 om 15:12

Knurf en Tango

Hij kan prima koken dus opwarmen kan hij ook maar ik weiger zelf soep te máken!
Tango: het was ook om ideeën op te doen, je blijft toch vaak in je eigen bekende dingen hangen. Zoon is helemaal niet moeilijk verder ofzo, die turkse pizza van de week ging er heel goed in en had ik helemaal zelf bedacht

Jesse_1

Jesse_1

15-11-2013 om 15:59

Nu weet ik het weer

Mijn broer maakte vroeger altijd enorme pannen macaroni.
Gewoon met ui, elleboogjes, pakje van Knorr (?) en dan extra ketchup erbij. En daar at hij dan een paar keer van.

Ik zou zelf zeggen; honger is prima, maar ik ga niet te moeilijk doen. Ook niet voor een puber in de groei . Dus geen worstebroodjes of turkse pizza's. Maar dat is waarschijnlijk meer een gevoelskwestie
Maar ja, onze puber komt meestal pas om 16.00 thuis en we moeten vaak om 17.00 al eten. Als hij veel honger heeft pakt hij graag een boterham.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-11-2013 om 16:20

Dalarna

Je wil het vast niet horen, maar ik heb laatst ontdekt dat je ook in een minuut of 15 soep kan maken. Voor die tijd deed ik het ook nooit, want inderdaad, die snelkookpan die de hele dag moest blijven staan... En die 15 minuten soep is eigenlijk nog veel lekkerder ook.

Dalarna

Dalarna

15-11-2013 om 16:28

Tijgeroog

... en daar komt niets uit pot, blik of pakje en met vers vlees?

Ik maak overigens zo 1x per jaar erwtensoep, dat is de enige soep dus die ik maak, het is me een werk en uiteindelijk blief ik toch liever die van unox!

Lieke

Lieke

15-11-2013 om 16:29

En hier

Hier ook een stel hongerlappende pubers. Pizza's wordt niet meer gegeten tussen uit school komen en warme hap. Wel: noodlesoepjes van de toko, cup a soup, zelfgemaakte groentesoep (als ik zelf de ingerdienten haal, dan koken zij het zelf), tomatencremesoep uit blik (maken ze ook zalf), knakworstjes, cheeseburgers van de Aldi, tosti's, gebakken eitje, handje nootjes, smoothie, druiven, mango, banaan en (meestal) gewone boterhammen met pindakaas, hagelslag of salami. Oh ja, tijdens de grootste hongerperiode van zoon kookte hij ook nog wel eens pasta en at dat op met oliefolie en/of geraspte kaas. Hier geldt wel: je maakt het zelf, je ruimt zelf alles weer op en als het op is, is het op en je blijft van de dingen voor het avondeten af.
De bijzondere dingen zijn zeker niet iedere dag want dan zijn we in no time failliet met 3 pubers in da house. Als ze echt ergens zin in hebben, dan kopen ze het van hun zakgeld. Oudste koopt af en toe een frikandelbroodje en zoon gaat wel eens met vrienden naar de mac voor een euroknaller.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-11-2013 om 17:07

Dalarna

Jawel, de bouillon komt van een blokje. Maar dat mag zelfs van Karin-zonder-pakjes-en-zakjes, dus dan geeft het niet.
http://www.kokenmetkarin.nl//tipsentrucs/misverstand5.html
http://www.kokenmetkarin.nl//tipsentrucs/truc3.html

Je fruit een uitje, eventueel wat knoflook. Groente snijden, dat komt niet zo heel nauw. Je kan de groente eventueel nog even mee laten bakken, bijvoorbeeld bij courgette. Daarna gooi je er een plens heet water en een bijbehorende hoeveelheid bouillonblokjes in en dan laat je de boel een tijdje koken. Als de groente gaar is zet je er even de staafmixer in en je soep is klaar. Op enig moment, voor of na de staafmixer, kun je er nog smaakmakers (pesto, kruiden etc) bij doen.
En als je tomatensoep wil maken kun je in plaats van verse tomaten ook gezeefde tomaten of tomaten uit blik nemen. Wel een potje, maar zonder (al te veel) toevoegingen en dan ben je helemaal snel klaar.

Deze soep is hier ook erg geliefd:
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/615034/winterminestrone/?rq=Winter+pesto

Hartige taart?

Als je niet van zelf soep maken houdt, vind je hartige taart bakken misschien ook niet leuk, maar dat doet het hier ook altijd goed. Bladerdeeg of hartige taartdeegplakken in een quichevorm, een mix maken van kortgekookte broccoli, een paar geklutste eieren, boursin en geraspte kaas en dan een kwartier a 20 minuten in de oven. Kunnen ze steeds een punt van nemen. Koud ook lekker, maar in de oven of magnetron zo warm.

skik

zelf koken

Ik vind het wel de moeite waard als je kinderen zelf hun eten klaarmaken, snijden en bakken. Dat is een verworvenheid waar ze hun hele leven wat aan hebben. En een tegenwicht tegen kant en klare producten vol met teveel zoet, zout, vet en conserveermiddelen. Je ontkomt er niet helemaal aan maar ik stimuleer het zelf doen.
Voor minder dan 4 euro heb je 8 behoorlijke hamburgers bij de Aldi voor de diepvries. Zoon maakte daar met zelfgesneden ui, tomaat en sla boterhammen mee vanmiddag.
Komt bij dat ik zelf nog geen aardappel kon koken toen ik de deur uitging. Mijn moeder maakte samen met ons liflafjes als chocoladecake of appeltaart, maar koken deed ze zelf. Ik ben blij als mijn kinderen laten zien dat ze zelf meer op dat terrein kunnen presteren. Een goede en gezonde kookroutine is belangrijk.

Knurf

Knurf

15-11-2013 om 20:39

heerlijk Tango

tosti met geitenkaas en tomaat is ook erg lekker, of tosti brie met tomaat. Of kaas met ananas ...

Ilva

Ilva

15-11-2013 om 21:54

Van alles

Hier is cup a soup met pasta heel populair. Gisteren toevallig een keer een mini quich Lorraine gekocht voor hem (had er over bij frans gehoord en leek me voor een keer wel leuk en was in de aanbieding). Inderdaad, soep, bapao's. En bananen die gaan er ook altijd in. Of gewoon brood of een koek. Iets warms is zeker met dit weer wel heel populair.

Boontje

Boontje

16-11-2013 om 07:52

Al genoemd maar

gewone pasta, dus macaroni en welke vorm dan ook maar dan 'puur' in hapklare porties invriezen. Kan koud en warm en makkelijk op te leuken. Bijvoorbeeld met blikje vis, of alleen pesto, of olijfolie en geraspte kaas. Zoon van 10 maakt het hier al zelf als snelle snack. En wat het ook goed doet, is gebakken aardappelen. Ik kook altijd wat aardappels extra, blijft een paar dagen goed, zo gebakken. Bij grote honger ei erover, evt. kaas, ham, bacon… Iets minder snel door tijd die je kwijt bent met blender schoonmaken: een volle smoothie van yoghurt, banaan en (diepvries)spinazie. Snellere variant met staafmixer en ontdooide spinazie .

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 09:31

skik en annej

Skik: hartige taart maken vind ik wel leuk maar nogmaals: hij heeft niet altijd zo'n trek dus dan zou ik die moeten invriezen en wanneer moet je dat dan ontdooien? Hij weet toch 's ochtends niet dat hij 's middags nog wat wil?

Annej: waar lees jij dat mijn zoon niet kan koken?

Hartige taart

In stukken in de vriezer bewaren, kan je gewoon een stuk er uit halen

Brianna F

Brianna F

16-11-2013 om 13:33

Wat ik niet zie is

Frui. Hier maakte ik altijd een fruitsalade. Voor 4 kinderen: 1 appel, 1 peer, 1 banaan, 2 kiwi's in stukjes en in schaaltjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2013 om 15:02

AnneJ

Het is praktisch als kinderen voor ze het huis uitgaan al een beetje kunnen koken, maar je moet dat ook weer niet overschatten. Ik heb amper leren koken van mijn moeder. Ja op de valreep nog snel even een paar dingetjes, maar het eerste wat ik deed toen ik op kamers ging, was totaal anders eten dan thuis. Zilvervliesrijst, andere macaroni dan thuis, geroerbakte groente ipv gekookte, e.d.. De eerste keer dat ik sla voor mezelf maakte, stuiterde ik van het teveel aan zout en peper wat ik erin gedaan had. Ach, dat was dus niet goed, volgende keer beter. Je kunt jezelf heel wat leren als je wilt. Wat ik nog steeds maak als 'thuis' is het papje voor over de bloemkool. Maar dat heb ik mezelf aangeleerd met wat ik heb gezien en niet met wat ik heb gedaan bij mijn moeder thuis.

Mijn beide dochters kunnen wel koken, maar doen het niet regelmatig. Beiden hebben een voorkeur voor zelfgemaakt eten en dus niet automatisch uit pakjes. En... wat dan nog? Zolang het gemiddeld genomen maar gezond genoeg is. Op een gegeven moment trekt alles in evenwicht. Maar misschien heb ik makkelijk praten. Beide dochters hebben een normaal gewicht en laten merken dat ze niet af zullen glijden naar dagelijkse friet- en pizzamaaltijden.

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 15:38

oja kaaskopje

Ik leer mijn kinderen hoe ze een recept moeten lezen (ik heb al tig keer gezegd dat oudste eerst het hele recept moet doorlezen omdat je altijd te laat ziet dat de oven had moeten voorverwarmen en je altijd een uur voor je ze nodig hebt de appels al geschild hebt en ziet bruin worden) en hoe ze een recept moeten vinden. In mijn ogen is dat eigenlijk al genoeg om op jezelf te wonen tegenwoordig!

Knurf

Knurf

16-11-2013 om 20:31

koken?

Voor een (warm) hapje om vier uur hoef je toch niet te (kunnen) koken? Een ei maken, een tosti-apparaat aanzetten, een cup-a-soup zakje mengen met heet water, dat is toch geen koken?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2013 om 00:39

Dalarna

Aan recepten lezen deed ik amper Gewoon wat flansen. Maar ik heb in die tijd wel van een recept geleerd om groene kool klaar te maken met kaas, kerrie en cashewnoten, met zilvervliesrijst. Dat ik dat nog weet zegt genoeg van hoe vaak ik dit deed Nu ik eraan denk wil ik dat weer eens eten.

Wat ik leuk vind aan nu, is dat mijn dochters wel eens met een recept van een maaltijd die ze ergens anders gegeten hebben thuiskomen. Zo eten we met de ene dochter wel eens pasta met brie/roomsaus en spinazie en met de andere dochter saus gemaakt van roomkaas en champignons. Allebei heerlijk.

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 08:59

Knurf

Precies, ik snap ook niet zo goed wat dat koken in mijn draadje kwam doen
Kaaskopje: als je ze leert een recept te lezen kun je toch alles koken en bakken wat je wil? Dat bedoelde ik. Je kunt beter een kind leren hoe het recepten kan lezen dan een aantal dingen leren koken

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2013 om 13:48

Dalarna

Ja, daar zit iets in Dat kunnen ze hier wel.

bibi63

bibi63

17-11-2013 om 15:44

soep

kan je natuurlijk heel snel, simpel en redelijk voedzaam/gezond zelf maken. Men neme een pot basis heldere tomatenbouillon (aanlengen met water), voegt hier een zak soepgroente of (italiaanse whatever) roerbakgroente aan toe, evt. kant en klare soepballetjes (vleesschap supers) en evt. vermicelli. 20 Minuutjes koken en klaar is klara. Je kan altijd nog kruiden toevoegen desgewenst. Dus soep lijkt mij niet moeilijk.
Gr. Bibi

Stenna

Stenna

17-11-2013 om 17:48

2x offtopic opmerkingen

haha, ik hoop een beetje dat Miriam hier ook ook meeleest, al heeft ze nog niet gereageerd op deze puberverhalen van de grote honger om 4 uur, gezien een eerdere discussie die we hadden over te veel eten (nav het schoolontbijt). Eten deze jongeren niet gruwelijk veel te veel, Miriam? Blijkbaar is dit toch nogal gangbaar!

Over koken leren: ik had compleet leren koken van mijn moeder, voor ik op kamers ging. Vervolgens heb ik nooit maar dan ook nooit, nooit meer zo gekookt als ik van haar geleerd had. Met vies draadjessuddervlees, melige met brood aangemaakte gehaktballen, vette jus, papgekookte groente met een (toppunt van vies) maïzena-aanmaak papje. Getver. En zij altijd maar klagen dat ik vroeger zo slecht at als kind.....Ik at ook liever alvast boterhammen om 4 uur.

f

f

23-11-2013 om 16:05

Evt ook meer lunchen tegen geeuwhonger

Hier ook om-4-uur-veel-snacken-en-etende tieners. Eigenlijk zouden ze, volgens mij, beter echter kunnen lunchen. Op heldere momenten geef ik dus voor dan iets (redelijk goeds) extras mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2013 om 17:36

Bibi

Ik kook vaak uit pakjes en zakjes, gemakt dient de mens, maar kant en klare soepballetjes zijn zonde voor je lekker soepje! Vegetarische soep kan ook om 4 uur en anders toch een paar verse balletjes draaien. En dat zeg ik, die zelden soep maakt, omdat mijn man dat doet. Ik heb een hekel aan balletjes draaien)

bibi63

bibi63

24-11-2013 om 15:15

haha kaaskopje

Ja natuurlijk zijn zelf gedraaide balletjes lekkerder. Maar de ervaring leert dat de soepballetjes (niet uit blik!, maar uit het slagersschap van AH of Jumbo) in ieder geval door dochterlief goedgekeurd zijn (en ik vind ze ook niet vies...). Maar natuurlijk hoeven die balletjes er niet in, zonder is ook goed. Je kunt ook ipv een soepbasis-kant-en-en-klaar-pot, 2 blikjes tomatenblokjes op sap nemen, hier een bouillonblokje door en de soep/roerbakgroente. Ook prima. Of als basis tomatensap. Hoe dan ook een tomaten/groentesoepje is simpel en snel klaar zonder kookkunsten.
Gr. Bibi

Ik denk dat het ook wel scheelt dat de lunchpauze op het vo vrij kort is. Meestal maar een half uurtje, waarin ook naar het toilet gegaan moet worden, even langs het kluisje, de kantine die misschien helemaal aan de andere kant van het gebouw is, of de eerste les na de pauze is gym. Er blijft maar weinig tijd over om je lunch helemaal op te eten.

skik

Jesse_1

Jesse_1

25-11-2013 om 15:38

Soep (o.t.)

Wat ik nog wel eens doe voor het gemak: stukjes kip erdoor. Balletjes uit blik vond ik vroeger lekker, laatst nog eens gedaan en ze waren niet te eten! En de kant en klare balletjes van de slagersafdeling moet je snel gebruiken, want die zijn nogal eens gevoelig voor bederf heb ik gemerkt. Het liefste draai ik ze dus toch zelf, of dus kip als het makkelijk en snel moet.

bibi63

bibi63

26-11-2013 om 21:12

overigens jesse

Inderdaad uit blik: niet te vreten... En die verse soepballetjes bak ik overigens van te voren even in een mini beetje olie. Lekkerder dan ze in de soep mee te koken.
Gr. Bibi

Jasmijn

Jasmijn

26-11-2013 om 23:28

boterhammen

Hier smeren ze dan gewoon een paar boterhammen, of dochter heel soms noedels uit zo'n zakje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.