Sinilind
26-11-2008 om 12:33
Vraag over het geven van geld aan puber
Ik heb een vraag over het volgende: we zijn eind van de weeek uitgenodigd bij vrienden voor de verjaardag van hun dochter (ze wordt 16). Ze vraagt als cadeau geld, om een scooter mee te kopen. Daar is het probleem: ik ben persoonlijk absoluut tegen scooters en brommers voor jongeren, ik vind die dingen ellendig, lawaaierig en patserig/gevaarlijk. Bovendien woont ze op 10 minuutjes fietsen van haar school.
Is het heel "incorrect" als we haar een kadobon geven van een leuke winkel waar ze graag komt ipv geld? Ik verwacht eigenlijk geen commentaar van het meisje, die is goed opgevoed, maar ik vraag me af of ik mijn mening over scooter mag door laten schemeren in ons kado,
Sini
Kaaskopje
26-11-2008 om 13:09
Het is je goed recht
Het is je goed recht om uit principe niet mee te werken aan de scooter. Aan de andere kant zal jouw beslissing haar niet van de aankoop afhouden.
Kaaskopje
26-11-2008 om 13:12
Oh ja
Ik heb best begrip voor je antiscooter houding hoor. We zagen maandag nog een jongen op een brancard met een kraag om zijn nek naast een ambulance met alle zwaailichten aan. Het zal je kind maar zijn...
mijk
26-11-2008 om 13:50
Mijn moeder rookt toch wel
maar van mij krijgt ze geen sigaretten. Ik zou ook voor een leuke cadeaubon gaan en ik denk dat ze het stiekem ook best leuk vind om nog iets anders te krijgen. Je kunt wel stoer denken doe mij geld voor de scooter maar volgens mij is een verrassing ertussen dan toch wel zo leuk. Ik heb in mijn pubertijd een paar jaar lang gespaard voor een grote reis en vroeg dus ook vaak geld maar wat vond ik het leuk als iemand zich er niet aan hield.
mijk
Ir. R.I. Tant
26-11-2008 om 13:55
Mening laten doorschemeren
Als jij liever een kadobon geeft, geef dan die kadobon. Maar alsjeblieft zeg, ga niet laten "doorschemeren" wat jouw mening over scooters is. Mijn schoonmoeder vindt het ook altijd nodig om haar mening over onze gewenste aankopen te laten "doorschemeren" en natuurlijk botst die met onze mening daarover. Draai het eens om. Hoe vind jij het als jij spaart voor iets leuks en iemand komt jouw plezier vergallen met zijn doorgeschemer over hoe nutteloos/gevaarlijk/stompzinnig dat wel is? Dat is echt heel irritant. Mijn advies, geef een kadobon als jij je daar beter van voelt maar houd je mening over die scooter gewoon voor je. Zeker op de verjaardag zelf.
Kaaskopje
26-11-2008 om 14:32
Daar ben ik het wel mee eens
Kritiek op wat je grootste wens is is het laatste wat je wil horen tijdens het in ontvangst nemen van cadeautjes.
Super nick trouwens Ir. R.I. Tant!![]()
Jujube
26-11-2008 om 14:48
Geld
Ik vind het, eerlijk gezegd, een beetje gezeur om iets anders te geven dan gevraagd omdat jij niet van scooters en brommers houdt.
Ik zou gewoon geld geven met een leuke kaart erbij met 'safety first' oid.
Groet,
Jujube
Tirza G.
26-11-2008 om 15:01
Ja, en?
Jij houdt niet van scooters. Ja, en? Ze vraagt geld voor haar verjaardag. Punt. En als dat niet genoeg info is: ze vraagt geld om een groot ding te kopen. Punt. Je geeft wat iemand vraagt, vind ik. Als het binnen je budget past, tenminste
Tirza
Julia64
26-11-2008 om 16:51
Volgens mij is het ook niet de bedoeling van Sinilind om er letterlijk iets van te zeggen (dat ze scooters niks vindt), maar wil ze dat dmv het geven van een cadeaubon laten "doorschemeren". Een impliciete boodschap, zeg maar.
Dat is toch wel wat anders.
Ikzelf zou gewoon geld geven - want dat vraagt ze, en ik heb er niks mee te maken verder - en ik vond de eerdere suggesties (toepasselijke kaart erbij, of een opmerking a la Alex) ook wel leuk voor erbij.
groet
Julia
Ir. R.I. Tant
26-11-2008 om 17:01
Julia
Die impliciete boodschappen zijn net zo irritant als expliciet uitgesproken vermanende woorden. En ik kan het weten.
sus-anne
26-11-2008 om 17:08
Ik zou
hoewel ik ook absoluut niet van scooters hou,zou ik toch geld geven,dit is de grote wens van dit meisje en dan doet jouw mening niet terzake.
als 1 van mijn eigen kinderen geld zou vragen aan mij als bijdrage voor een scooter dan zou ik geld geven voor een goede verzekering of en mooie helm kopen.
reina
26-11-2008 om 17:45
Maar
Je hoeft toch niet persé te geven wat iemand vraagt, het is 'vragen' niet 'eisen', als je weet dat ze bijv. ook van make-upspullen houdt kun je haar toch ook een Douglasbon geven. Mijn kinderen vroegen ook wel eens geld ergens voor, maar vonden het ook leuk iets anders te krijgen dan alleen maar geld.
Jade
26-11-2008 om 17:58
Hmmm......
Aan de ene kant snap ik je wel Sini, maar aan de andere kant heb jij niks te maken met het feit dat ze graag een scooter wil.
"Bovendien woont ze op 10 minuutjes fietsen van haar school."
Ja en??
Julia: "Een impliciete boodschap, zeg maar.
Dat is toch wel wat anders."
Nee hoor, de boodschap blijft hetzelfde, hoe je het ook verpakt.
Jade
26-11-2008 om 18:01
Reina,
aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant vraagt het meisje geld, zodat ze een scooter kan kopen. Omdat je een scooter niet gauw bij elkaar hebt gespaard is elk bedrag meegenomen.
Omdat dan met een kadobon aan te komen, omdat je scooters gevaarlijk vindt......tja, dan ben je meer met jezelf dan met de jarige bezig.....vind ik niet zo´n pluspunt eerlijk gezegd![]()
Bastet
26-11-2008 om 18:01
Kaaskopje(ot)
We zagen maandag nog een jongen op een brancard met een kraag om zijn nek naast een ambulance met alle zwaailichten aan. Het zal je kind maar zijn...
Ik moet even reageren hoor...ik zag vorige week exact hetzelfde...het was een fietser..
Bastet
Maylise
26-11-2008 om 18:22
Vrij om te kiezen
Een cadeau wens is nog altijd dat: een wens. Als jij om wat voor reden dan ook niet achter die wens staat dan staat het je volkomen vrij om iets anders te geven.
Ik zou echter bij het geven niets zeggen over de reden waarom je wat anders geeft. Dan komt te veroordelend over.
Maylise
Erna
26-11-2008 om 22:10
Normaal?
Ik herinner me nog goed dat mijn buurmeisje destijds op haar 16e verjaardag 10 gulden kreeg van haar peetoom met de mededeling dat ze dat absoluut niet mocht gebruiken om naar een concert van Normaal te gaan.
Ze heeft hem het geld terug gegeven omdat zij het belachelijk vond dat hij haar voorwaarden stelde waar zij háár geld aan uit zou geven.
Terecht!
Fraz
26-11-2008 om 22:13
Zeker
terecht dan had hij gewoon een cadeau moeten kopen of een cadeaubon. Als je geld geeft mag de ontvanger zelf weten wat hij/zij er mee wilt doen. Maar een gever is niet verplicht te geven wat de vrager graag wilt. Dus geef je liever een cadeaubon dan kan dat.
tonny
26-11-2008 om 22:36
De kool en de geit sparen
Ik kan me best voorstellen dat Sini niet wil 'meebetalen' aan iets waar ze volslagen op tegen is. Een ander kan dat onzin vinden ('want ze koopt dat ding heus toch wel') of onaardig ('je geeft niet wat de jarige wenst') maar het gaat bij geven en ontvangen om twee personen die allebei hun waarden hebben.
Sini wil ze de jarige niet teleurstellen.
Wat vinden de ouders van de jarige van de cadeauwens? Dat zijn vrienden van jullie, schrijf je. Overleg eens met hen.
tonny
sus-anne
26-11-2008 om 22:57
Sigaretten drugs drank
als iemand de wens heeft om sigaretten ,drank of drugs van zijn verjaardagsgeld te kopen,dan zou ik een cadeaubon geven,ik wil niet meewerken aan het verslavingsgevaar wat ik iemand toe kan brengen.
met een scooter is niets mis,als je gewoon een helm draagt,je aan de verkeersregels houdt is het net zo veilig of niet veilig als fietsen of autorijden.
die verantwoordelijkheid ligt bij de persoon zelf.( en bij een minderjarige ook bij de ouders)
reina
27-11-2008 om 07:03
Cameron
Het is denk ook net wat je zelf in je gezin en je omgeving gewend bent. Hier wordt soms door familieleden gevraagd wat de jarige wenst, van vrienden is die vraag nooit gekomen. Ook stel ik 'm zelf alleen als ik niets weet te geven waarvan ik weet dat de jarge het waardeert. Het is in ons gezin ook geen gewoonte geld te geven. En bij ons zijn verjaardagslijstjes voor als iemand zelf echt niks weet te geven en niet om bij voorbaat te gebruiken. (Man en kinderen weten trouwens nooit wat ze er op moeten zetten) En nee, en zoveelste peper- en zoutstelletje zou ik ook niet hoeven (hoewel, ik heb er naar 1 geloof ik,best leuk een 2e erbij
), maar dan is er ook niet iets gekocht waar over nagedacht is. Eigenlijk geef ik zelf alleen geld of vraag ik wat iemand graag wil hebben als ik geen zin of tijd heb goed de tijd te nemen iets uit te zoeken bedenk ik me nu.
Jade
27-11-2008 om 08:23
Geld.
Ik vraag iemand wat diegene voor z´n verjaardag wil hebben. Als die geld wil hebben, omdat ie voor iets groots aan het sparen is dan geef ik dat, zelfs al zou ik het een onzinnig iets vinden of zo.
Het gaat om de jarige, niet om wat je zelf vindt.
Ik neem de tijd om een leuk kado uit te zoeken (nou ja, ik hoop dat het dan leuk is
als diegene niks weet.
sus-anne
27-11-2008 om 09:15
Onfrans en notdone
maar het gaat hier om een Nederlands meisje op een Nerderlandse verjaardag in Nederland.
het voelt misschien onfrans en not done voor jou,maar dat is het hier absoluut niet.
sus-anne
27-11-2008 om 09:33
Tuurlijk sini
dat moet je ook zeker doen,ieder mens is uniek!
maar het gaat nu niet om jou,het gaat om de jarige!
dynastie
27-11-2008 om 12:25
Tja...
"maar ik blijf wel wie ik ben"
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je in dit geval bent wie je bent omdat je anti-scooter bent en niet zozeer omdat je uit Frankrijk komt. Ik heb de indruk dat je minder of geen moeite met de vraag om geld zou hebben gehad als ze er iets mee had willen kopen waar jij wel achter staat.
Verder staat het je uiteraard vrij te geven wat je wil geven, met dien verstande dat ik het altijd wel attent vind om bedragen te geven waar iemand iets mee kan: dus geen douglasbon van 5 euro bijv., want daar moet geheid geld bij om nog iets leuks te kunnen kopen.
Maylise
27-11-2008 om 15:50
Uiteindelijk zelf beslissen
Ik vind geld geven als cadeau over het algemeen niet zo leuk maar bij tieners kan ik er me er best iets bij voorstellen want die hebben inderdaad vaak grote doelen om voor te sparen. Persoonlijk heb ik niks tegen scooters (ik heb er zelf ook een) maar als iets echt tegen mijn principes in zou gaan zou ik ook geen geld geven. Uiteindelijk vind ik dat beslissing om wat te geven echt bij de gever rust. Maar ik vind wel dat je als gever je ook oprecht dan moet verdiepen in een alternatief dat de jarige wel leuk vindt.
Zelf hou ik me meestal wel aan wensen maar als volwassenen geld vragen geef ik het ook niet. Dat vind ik zo'n onzin (uitzonderingen daargelaten). Kinderen is nog weer een ander verhaal.
Ik zou in dit geval wel gewoon geld geven. Ik kan me echter voorstellen dat als je echt tegen scooters bent dat je dan op zoek gaat naar een leuk en passend alternatief.
Maylise
elissa
27-11-2008 om 15:59
Tjonge
Als je liever geen geld geeft voor een scooter, dan doe je dat toch niet? Ik zie werkelijk het probleem niet. En eerlijk gezegd denk ik dat niemand graag geld geeft voor iets waar hij niet achter staat. Als iemand voor zijn verjaardag geld vraagt voor harddrugs, dan geef je dat toch ook niet? Dat is overigens nog iets anders dan geld geven voor iets waar je niets mee hebt. Dat zou ik wel doen. Maar voor iets waar je zelf ronduit een hekel aan hebt of tegen bent, nee, dat hoef je natuurlijk niet te doen! Er zijn genoeg leuke alternatieven. En vooral niet te lang over piekeren, het is maar een cadeautje!
elissa
27-11-2008 om 16:00
Aanvulling
Ik bedoel dus niet dat ik de vraag onzinnig vind. Ik ben alleen verbaasd dat er zo veel mensen hier vinden dat Sinilind wel geld bij zou horen te dragen voor de scooter. Het staat er alleen wat feller dan ik bedoelde, jammer dat er geen edit-knop is.
reina
27-11-2008 om 18:53
Cobi
Dat je niet opvoedend te werk hoeft te gaan ben ik met je eens, maar dat je door een kadobon te geven expliciet maakt dat je die scooter niks vindt, vind ik onzin. En betuttelend vind ik het ook niet. Soms vraagt iemand ook gewoon geld omdat dat het enige is wat hij/zij verzinnen kan, kan dan ook best aan het sparen zijn, maar dat wil niet zeggen dat diegene andere kado's niet leuk vindt. Ik ben het met Elissa eens: niet te lang piekeren, het is maar een kadootje. En dat hoort, zeker voor een puber niet het belangrijkste te zijn bij een verjaardag!
Jade
27-11-2008 om 18:58
Elissa,
"Als iemand voor zijn verjaardag geld vraagt voor harddrugs, dan geef je dat toch ook niet?"
Da´s appels met peren vergelijken......
"En eerlijk gezegd denk ik dat niemand graag geld geeft voor iets waar hij niet achter staat."
Het gaat om de jarige, niet om de gever.
Er waren ouders die voor hun kleine kinderen geld vroegen voor een groot kado. Ik heb gezegd dat ik daar niks aan vind, maar het wel begreep. Ik heb het geld gegeven, maar enorm ingepakt met wat erbij, zodat de jarige iets leuks had om uit te pakken (het geld moffelde ik richting ouders
Jade
27-11-2008 om 18:59
Nogmaals elissa,
"Het staat er alleen wat feller dan ik bedoelde, jammer dat er geen edit-knop is."
Ik vind het helemaal niet fel overkomen hoor. Het is je eigen mening, dat mag best (en ja, soms zou ik ook wel een ´edit-knop´ willen