Sinilind
26-11-2008 om 12:33
Vraag over het geven van geld aan puber
Ik heb een vraag over het volgende: we zijn eind van de weeek uitgenodigd bij vrienden voor de verjaardag van hun dochter (ze wordt 16). Ze vraagt als cadeau geld, om een scooter mee te kopen. Daar is het probleem: ik ben persoonlijk absoluut tegen scooters en brommers voor jongeren, ik vind die dingen ellendig, lawaaierig en patserig/gevaarlijk. Bovendien woont ze op 10 minuutjes fietsen van haar school.
Is het heel "incorrect" als we haar een kadobon geven van een leuke winkel waar ze graag komt ipv geld? Ik verwacht eigenlijk geen commentaar van het meisje, die is goed opgevoed, maar ik vraag me af of ik mijn mening over scooter mag door laten schemeren in ons kado,
Sini
Inge M
27-11-2008 om 20:31
Hints niet, ander cadeau wel
Ik vind het niet passend om te laten merken dat je een cadeau maar niets vindt.
Een ander geschikt cadeau (geen geld of waardebon) geven vind ik weer wel kunnen.
Een ander soort waardebon (die niet geschikt is voor het gewenste cadeau) vind ik op het randje.
Geld geven voor een goede helm vind ik een leuke oplossing. Zo maak jij duidelijk dat je bezorgd bent over haar veiligheid maar steun je haar idee toch. Die helm heeft ze toch nodig en jij ziet niet in welk potje het geld uiteindelijk terecht komt.
sus-anne
27-11-2008 om 21:57
In dit soort situaties
vaak helpt het om jezelf te verplaatsen in de jarige Sini.
stel; jij bent jarig en wilt geld hebben voor een verschrikkelijk duur parfum,je vraagt aan iedereen geld om het zo bij elkaar te sparen.( je hebt niet veel geld en het is echt je grootste wens)
dan kom ik op jouw verjaardag,en ik denk bij mezelf wat zonder om al dat geld in de lucht te spuiten,daar werk ik niet aan mee.
dus ik bedenk dat jij nogal van klussen houdt en dat je de badkamer op wil knappen,en ik kom op je verjaardag met een kadobon van de Gamma.
hoe zou jij je voelen Sini?
zou je denken,wat jammer,nu moet ik nog langer sparen voor mijn dure parfum!
of denk je,dat komt goed uit,ik wilde net de badkamer gaan opknappen!
Amarins
28-11-2008 om 09:14
Kado-politie
... heb je als tiener een (in haar ogen dan) geweldig doel voor je verjaardagsgeld, komt de kado-politie langs
). Het is dus wat Tops zegt, zeg nooit waar je voor spaart! Laat het gaan Sini, en met wat humor (leg dit geld maar apart voor de helm, of doe het geld in een mooie kaart met een guardian angel erop) kun je er dan toch nog een draai aan geven. Alhoewel, eigenlijk vind ik dat dat wel bij jezelf moet blijven, het is niet jouw dochter. Overigens is een scooter pas "fout" in verkeerde handen, maar dat geldt voor alle vervoer.
reina
28-11-2008 om 09:28
Zoveel mensen , zoveel..
Dit is typisch zo'n item waar je nooit echt uitkomt, omdat iedereen zelf anders is. Als ik me verplaats in de jarige, denk ik " ik wil graag geld voor een scooter, maar ik vind het ook heel leuk andere dingen te krijgen, waar ik helemaal niet op reken', een ander, die anders in elkaar steekt dan ik, denkt bijv. "ik wil graag geld voor een scooter en ik wil eigenlijk helemaal niks anders". Wij kunnen niet in het hoofd van de jarige kijken, de een vraagt geld en dat is het enige wat zij leuk vindt, de ander vraagt geld, maar vindt het ook leuk andere dingen te krijgen als verrassing. Enne, als iemand alleen maar geld vraagt zonder doel denk ik "die weet gewoon niks anders te vragen, omdat ze alles eigenlijk al heeft, dus vraagt ze maar geld", veel te saai om te geven en het verdwijnt in de grote hoop, dus Tops, ook die tip werkt niet altijd
Maar nogmaals, niet zo moeilijk doen, het is maar een kadootje.
Ir R.I. Tant
28-11-2008 om 11:15
'dit is voor de helm'
'Ik zou in dit geval gewoon geld geven voor een helm, met een leuke kaart erbij waarin je schrijft dat je hoopt dat ze heeeeel voorzichtig doet met haar scooter.'
Juist dit soort opmerkingen zijn nog erger dan een kadobon voor iets wat ze ook nog wel leuk vindt. De betutteling druipt er gewoon af. Precies met dit soort opmerkingen strijkt schoonma ons zo tegen de haren in. Ik zal er wel overgevoelig voor geworden zijn. Want zij doet het echt met heel veel dingen waar ze het niet mee eens is. En zij de illusie maar hebben dat ze subtiel is. Maar in feite laat ze geen kans voorbij gaan om ons in te wrijven hoe dom/nutteloos/gevaarlijk/verkeerd we bezig zijn.
Geef geld of geef een bon als je daar gelukkiger van wordt, maar laat dat gezinspeel op die scooter of die veiligheid toch achterwege. Waarom zou je de verjaardag van een 16-jarige bederven?
reina
28-11-2008 om 15:49
Cobi
Hier ook zo € 15 tot 20. En ik gha ook naar de verjaardagen van puberkinderen van vrienden, nl als ik hen ook al heel lang ( soms hun hele leven) ken.
albana
01-12-2008 om 08:01
Hier ook maar 10 euro
wij (en onze vriendengroep die we al járen kennen) geven ook altijd 10 euro. als ze kind zijn (onder de 11,12) zelfs maar 5 euro. dan rond de overgang van onderwijs maken we er 10 euro van. dat doen onze vrienden ook trouwens...alleen opa's en oma's en ooms/tantes geven meer.
groeten albana
kaatje43
06-12-2008 om 13:31
Ik vind brommers ook ondingen, sinilind
Maar volgens mij gaat het daar niet om. Zij mag blijkbaar van haar ouders een brommer, dus wat jij vindt doet er niet zo veel toe. Ik vind dat je i.p. geeft wat de jarige wilt hebben. Waar ze het voor gebruiken is niet aan jou om dat ter discussie te stellen.
yelle
07-12-2008 om 13:45
Ouders verantwoordelijkheid
Het is de verantwoordelijkheid van haar ouders he.Als zij er geen probleem van maken dat ze een scooter krijgt,dan zou ik mijn anti-scooterprincipe zeker niet laten merken.Maar,je geeft dus wel wat je zelf graag wil.